از بین بردن فوری نفخ شکم در خانه، به کمک چند روش موثر

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از بین بردن فوری نفخ شکم

تولید گاز بخشی طبیعی از سیستم هضم و جذب بدن است. گازهای تولید شده در بدن یا گازهایی که حین تغذیه وارد بدن می‌شوند باید از بدن دفع شوند و اگر در بدن بمانند، ایجاد نفخ و دل درد شدید می‌کنند. وقتی احتباس گاز رخ دهد، به روش‌های سریع برای از بین بردن فوری نفخ شکم نیاز داریم که در این مقاله از وبسایت گهواره قصد داریم در مورد بعضی از موثرترین این روش‌ها بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

مشکلات ناشی از نفخ شکم

چرا باید به دنبال روش‌های از بین بردن نفخ شکم فوری باشیم؟‌ نفخ شدید و مداوم می‌تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد. ممکن است باعث درد، گرفتگی، احساس فشار و سایر علائم ناراحت کننده شود. تجمع گاز می‌تواند برای سلامت روان شما نیز عوارضی ایجاد کند. همچنین ممکن است مقابله با نفخ و ورم شکم مکرر یا احساس برای دفع آن، به خصوص در موقعیت‌های اجتماعی، استرس‌زا یا خجالت‌آور باشد.

مشکلاتن ماشی از نفخ

با این حال، راه‌های از بین بردن فوری نفخ شکم که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد می‌توانند به کاهش احتمال عوارض کمک کند. استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدامیک برای شما بهتر عمل می‌کنند و اگر نفخ شکم باعث ایجاد عوارض در زندگی شما می‌شود، با یک پزشک مشورت کنید.

روش‌های دفع نفخ

روش‌های از بین بردن نفخ شکم را در دو گروه روش‌های تغذیه‌ای و غیر تغذیه‌ای بررسی می‌کنیم:

روش‌های تغذیه‌ای جلوگیری و درمان نفخ

برای رفع باد شکم چه بخوریم؟ اولین روش برای از بین بردن سریع نفخ شکم، تغییر شیوه‌ی تغذیه‌ است. بیشتر ما می‌دانیم که برای رفع علت نفخ دائمی باید از خوردن غذاهای نفاخ اجتناب کنیم. غذاهایی مانند کلم و کاهو، حبوبات، سیب زمینی، آلو و... همگی می‌توانند منجر به بروز نفخ و دل درد شوند. در عوض برای درمان نفخ این تغییرات را در رژیم غذایی خود اعمال کنید:

  • از نوشیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد یا گرم خودداری کرده و اجازه دهید دمای آنها به دمای اتاق برسد.
  • از میوه‌های خام و کم قند مانند زردآلو، شاه توت، زغال اخته، زغال اخته، گریپ فروت، هلو، توت فرنگی و هندوانه بیشتر مصرف کنید و میوه‌های بسیار شیرین را محدود کنید. 
  • سبزیجات کم کربوهیدرات مانند لوبیا سبز، هویج، بامیه، گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. 
  • به جای گندم یا سیب زمینی، از برنج استفاده کنید زیرا برنج گاز کمتری تولید می‌کند (در این مقاله بخوانید روزی چند قاشق برنج بخوریم). 
  • از مصرف نوشیدنی‌های گازدار خودداری کرده و در عوض از آب و نوشیدنی‌های با پایه‌ی آب و بدون گاز استفاده کنید. این نوع نوشیدنی‌ها نه تنها به از بین بردن فوری نفخ شکم کمک می‌کنند بلکه هضم را نیز بهبود می‌بخشند. به عنوان مثال نوشیدن آب با چند قطره لیمو ترش گزینه ایده‌آلی است. 
  • از ترکیب جوش شیرین استفاده کنید. نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و بنوشید. مراقب باشید در خوردن این نوشیدنی افراط نکنید و همچنین ان را به هیچ عنوان با معده پر مصرف نکنید. مصرف بیش از حد جوش شیرین زمانی که معده پر دارید می‌تواند منجر به پارگی معده شود.
  • نوشیدن سرکه سیب نیز می‌تواند کمک کننده باشد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب ریخته و آن را بنوشید.
  • مایعات بیشتری بنوشید

* بهترین داروی ضد نفخ در بارداری ، بدون عوارض و خطر 

بهترین دمنوش برای نفخ شکم

یکی از گزینه‌های از بین بردن فوری نفخ شکم در طب سنتی، استفاده از دمنوش‌ها یا عصاره‌های گیاهی است. به عنوان مثال عرق نعنا یکی از گزینه‌های بادشکن قوی معده و روده است که در این طب توصیه می‌شود. شما می‌توانید نصف استکان عرق نعنا را با آب ترکیب کرده و بنوشید. همچنین دمنوش‌های گیاهی که به عنوان دیگر روش از بین بردن فوری نفخ شکم معرفی می‌شوند عبارتند از دمنوش بابونه، رازیانه، نعناع فلفلی یا زردچوبه.

یک دمنوش جادویی برای از بین بردن فوری نفخ شکم گیاهی ترکیب 10 گرم زیره و رازیانه آسیاب شده با 5 گرم بادیان ساییده است. این ترکیب را در یک فنجان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کرده و مصرف کنید.

بهترین دمنوش برای نفخ شکم

روش‌های غیر تغذیه‌ای دفع نفخ

حرکت کردن و ثابت نماندن یکی از اولین نکاتی است که باید در مورد دفع نفخ بدانید. روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • انجام پیاده روی و در حرکت ماندن.
  • ماساژ بدن در ناحیه‌ی دردناک. خودتان بهتر از هرکسی می‌توانید این کار را انجام دهید. دستتان را روی شکم گذاشته و حرکات دایره‌ای انجام دهید. یا دست را مستقیم بالای شکم گذاشته و به سمت پایین روی شکم بکشید. حرکات باید در جهان مسیر روده‌ی باریک به سمت روده‌ی بزرگ باشند. 
  • حرکات یوگا انجام دهید. یکی از بهترین حرکات یوگا این است که به پشت دراز بکشید و در حالی که پاهای خود کنار هم قرار داده‌اید آنها را مستقیماً به سمت بالا دراز کنید. حالا زانوهای خود را خم کنید و دستانتان را دور آنها حلقه کنید. زانوهایتان را به سمت سینه پایین بکشید. در همان زمان، سر خود را به سمت زانوها خم کنید. این حالت را برای 20 ثانیه یا بیشتر نگه دارید.

از بین بردن فوری نفخ شکم برای نوزاد 

راه‌حل از بین بردن فوری نفخ شکم نوزاد، موضوع کمی فرق می‌کند. در نوزادان سیستم گوارش هنوز کامل نشده و از این رو احتباس گاز بیشتر رخ داده و می‌تواند برایشان دردناک‌تر باشد. از این رو باید بعد از هر بار تغذیه و شیردهی نسبت به دفع گاز و تخلیه‌ی آن اقدام کنید. استفاده از داروی گیاهی برای درمان نفخ نوزاد در دوران شیردهی ممکن نیست در عوض می‌توانید از روش‌های غیرتغذیه‌ای به آنها کمک کنید. 

قبل از آنکه در مورد روش‌های از بین بردن کامل نفخ شکم صحبت کنیم اول باید نکاتی را در مورد جلوگیری از ایجاد نفخ در کودکان بدانید. توجه داشته باشید که احتمال بروز نفخ در روش شیردهی با شیشه نسبت به شیردهی با شیر مادر بیشتر است. همچنین اگر خودتان به کودک شیر می‌دهید نوع غذایی که مصرف می‌کنید بر نفخ آن موثر است. مثلاً اگر شما غذاهای نفاخ بخورید، نفخ از طریق شیر به کودک نیز منتقل می‌شود. آروغ زدن را نباید فراموش کنید چه در تغذیه با شیر مادر و چه در تغذیه با شیر خشک، حتماً باید آروغ نوزاد گرفته شود. روش‌های مختلفی هم برای این کار وجود دارد که می‌توانید بسته به راحتی کودکتان امتحان کنید. 

اما برای از بین بردن نفخ نوزاد، از موثرترین روش‌ها، نرمش‌هاش شکمی است. نوزاد را به پشت بخوابانید و آرام پاها را به داخل شکم خم کنید و حرکات دوچرخه‌ای بزنید. این حرکت به عنوان یک راه حل سریع از بین بردن نفخ شکم نوزاد شناخته می‌شود. همچنین اگر کودک از شیشه استفاده می‌کند برای کاهش سرعت نوشیدن از نوک بطری با جریان آهسته‌تر استفاده کنید. سر شیشه‌های مخصوص ضدکولیک می‌توانند موثر باشند. ( در مورد انواع شیشه و سر شیشه در این مقاله بیشتر بخوانید) اگر کودک مشکلاتی مانند رفلاکس ندارد می‌توانید او را به شکم نیز بخوابانید. در صورت بروز نفخ مکرر در نوزاد حتماً با پزشک مشورت کنید شاید روش‌های شیر دادن یا آروغگیری را اشتباه انجام می‌دهید. در صورت نیاز پزشک می‌تواند انواع دارو و قرص نفخ نوزاد نیز برای شما تجویز کند. 

*مزایای استفاده از قطره دایمتیکون برای نوزاد رفلاکسی + دوز مجاز

از بین بردن فوری نفخ شکم در بارداری

بروز نفخ شکم در بارداری بسیار شایع است و تغییرات هورمونی مسئول اصلی آن هستند. هورمون پرژسترون در این دوران افزایش می‌یابد که عضلات را شل می‌کند و همین موضوع می‌تواند منجر به ایجاد گاز اضافی شود زیرا هضم طولانی‌تر می‌شود و غذا زمان بیشتری را در روده می‌گذراند. برای کمک به از بین بردن فوری باد شکم در این دوران به نکات زیر توجه داشته باشید:

از بین بردن فوری نفخ شکم در بارداری

  • از مصرف غذاهای سرخ شده یا چرب خودداری کنید، زیرا هضم طولانی‌تری دارند و به یاد داشته باشید هضم طولانی‌تر مساوی است با ایجاد نفخ بیشتر. 
  • نوشیدنی را با نی نخورید، این کار می‌تواند هوای بیشتری وارد بدن شما کند.
  •  پس از خوردن غذا نخوابید. کمی بنشینید یا در صورت امکان راه بروید تا سرعت هضم افزایش یابد. 
  • پیاده‌روی با شرایط مناسب بارداری یکی از موثرترین روش‌های دفع باد است. 
  • لباس‌ تنگ نپوشید به خصوص لباس‌هایی که کمر تنگی دارند. 
  • نوشیدن آب کافی و هیدراته نگه داشتن بدن می‌تواند با بهبود هضم غذا نفخ را کاهش دهد.
  • وعده‌های غذایی در حجم زیاد نخورید این کار نه تنها منجر به نفخ می‌شود بلکه باعث ترش کردن معده نیز می‌شود. پس وعده‌های کوچکتر اما با دفعات بیشتر بخورید. 

* بهترین روش های درمان نفخ شکم در بارداری را در اینجا بخوانید. 

درمان پزشکی نفخ شکم

همیشه روش‌های از بین بردن فوری نفخ شکم خانگی موثر نیست و گاهی نیاز به مداخلات پزشکی وجود دارد. قبل از آنکه به درمان‌های پزشکی و انواع قرص از بین بردن فوری نفخ شکم بپردازیم، ابتدا باید بدانید چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید. در حالی که وجود گاز خفیف یا گهگاه عموماً طبیعی است، اما گاهی نفخ می‌تواند نشان دهنده یک مشکل گوارشی جدی‌تر، مانند انسداد روده یا اختلال سوء جذب باشد. به طور کلی اگر همراه با گاز شدید، علائم زیر را نیز تجربه می‌کنید، با پزشک مشورت کنید:

  • خون در مدفوع
  • تب
  • اسهال مداوم، استفراغ، یا هر دو
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • سوزش سردل

همچنین، اگر گاز به طور مکرر رخ می‌دهد با پزشک تماس بگیرید.

درمان دارویی نفخ شکم

برای از بین بردن فوری نفخ شکم پزشک علائم، سابقه‌ی پزشکی، رژیم غذایی و داروهای فعلی شما را بررسی خواهد کرد. برای درمان نیز ممکن است در ابتدا از گروهی از داروها مانند پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که با بهبود هضم در روده، نفخ را کاهش می‌دهند. و به جز داروها در انواعی از غذاها مانند انواع ماست وجود دارند. همچنین درمان‌های بدون نسخه نیز اغلب می‌تواند به کاهش گاز کمک کند. بیشتر داروهایی که برای رفع نفخ تجویز می‌شوند حاوی‌ ماده‌ای به نام سایمتیکون هستند که با حباب‌های گاز ترکیب شده و آنها را از بین می‌برد. بعضی از انواع داروی از بین بردن نفخ شکم نیز حالت آنزیمی دارند که به کار روده و دفع گاز کمک می‌کنند. بهتر است مصرف انواع قرص ضد نفخ فوری تنها با دستور پزشک انجام شود. مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی برای از بین بردن فوری نفخ شکم می‌تواند منجر به تنبل شدن دستگاه گوارش در انجام کار خود شود.