ویژگی انواع شیشه و سر شیشه نوزاد

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع شیشه و سر شیشه

چه نوزاد شما شیر خودتان را بخورد یا شیر خشک، به نظر می‌رسد که شیشه شیر یکی از لوازم شیردهی ضروری در این دوران است که می‌تواند کمک زیادی به تغذیه‌ی نوزاد کند. موضوع مهم این است که همانطور که در سیسمونی فروشی‌ها می‌بینید، انواع مختلفی از شیشه شیر با سر شیشه‌های مختلف وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع شیشه و سر شیشه نوزاد بیشتر توضیح دهیم تا بتوانید راحت‌تر از بین آنها انتخاب کنید.

انواع شیشه شیر از نظر جنس سر شیشه

انواع شیشه و سر شیشه از نظر جنس را می‎‌توان در دو گروه اصلی مورد بررسی قرار داد:

سر شیشه سلیکونی

بیشتر سر شیشه‌های موجود در بازار سلیکونی هستند. این جنس نسبت به لاتکس متخلخل‌تر و محکم‌تر است و لازم نیست آنها را مدام تعویض کنید زیرا آنها قادر به حفظ شکل خود هستند و در هنگام تغذیه کمتر امکان خراب شدنشان وجود دارد. نوزادان دوست دارند هنگام خوردن شیر مادر و شیر خشک، سرشیشه را بجوند، به ویژه هنگامی که علائم دندان درآوردن نوزاد آغاز می‌شود. در این مدت، استحکام کششی و طول عمر بیشتر سیلیکون می‌تواند برای جلوگیری از نشت و فرورفتگی ناخواسته در سرشیشه بسیار مفید باشد. از آنجایی که سیلیکون یک ترکیب مصنوعی است، هیچ رنگ یا بویی از شیر یا سایر مایعات به خود جذب نمی‌کند. از دیگر مزایای آن می‌توان به ویژگی‌های مقاومت در برابر حرارت، قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی و ضدعفونی شدن آسان اشاره کرد. تنها مشکل این سرشیشه‌ها این است که بعضی از نوزادان با سفتی آن مشکل دارند.

انواع سر شیشه از نظر جنس

سر شیشه لاتکس

با وجود محبوبیت سر شیشه‌های سیلیکونی، بعضی از والدین لاتکس را ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید این سر شیشه را از رنگ زردش بشناسید. سرشیشه لاتکس از سلیکون بسیار نرمتر است و چون متخلل است، بو و طعم را به خود جذب می‌کند و درنتیجه به صورت دوره‌ای باید تعویض شود. بعلاوه نرمی زیاد، آن را در معرض پارگی قرار می‌دهد. اما از نظر شباهت، بیشتر شبیه سینه‌ی مادر هستند. متاسفانه بعضی از نوزادان به آنها حساسیت دارند.

انواع شیشه و سر شیشه از نظر شکل 

از نظر شکل ظاهری انواع شیشه و سرشیشه را می‌توان در دو گروه دسته بندی کرد:

سر شیشه شیر استاندارد

سر شیشه‌های سنتی، همانطور که از نامشان پیداست، اساسی‌ترین و محبوب‌ترین شکل سر شیشه هستند. همانطور که در تصویر می‌بینید آنها به شکل زنگوله یا نوک پستان باریک هستند، که باعث می‌شود بیشتر کودکان بتوانند از آنها استفاده کنند. مشخصه‌ی اصلی این سر شیشه این است که جریان شیر در آن کُند است. در حالی که این موضوع این سر شیشه را به انتخابی ایده آل برای نوزادان کوچک تبدیل می‌کند، اما یک کودک نوپا و گرسنه ممکن است جریان سریعتر را ترجیح دهد. این جریان آرام می‌تواند باعث ایجاد گاز معده و نفخ نوزاد در دوران شیردهی شود. بعلاوه برای نوزادانی که اشتهای بیشتری دارند نیز ایده آل نیست.

سر شیشه‌های شبیه ساز یا طبیعی

سرشیشه‌های شبیه ساز یا طبیعی که به نوک سینه‌های پهن نیز معروف هستند، برای تقلید شکل طبیعی سینه‌ی مادر با پایه‌ی وسیع و سکوی بلند طراحی شده‌اند. نوک این سر شیشه را برای تقلید از سینه طراحی کرده و به آنها ساختار نرم‌تر و انعطاف پذیرتری با پایه‌ی وسیع داده‌اند. این سر شیشه‌ها بهترین گزینه برای زمانی هستند که می‌خواهید عادت شیر خوردن از شیشه را از سر نوزاد بیندازید و او را به خورد شیر از سینه‌ی خودتان عادت دهید. مشکل این سر شیشه‌ها این است که تمیز کردن و نگهداری آنها سخت است و چندان محکم نیستند.

انواع سر شیشه از نظر شکل

سر شیشه شیر ارتونسی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده‌ی بیش از حد یا نادرست از انواع سر شیشه و انواع پستانک برای نوزاد می‌تواند به دندان‌های در حال رشد آسیب برساند. این جایی است که انواع شیشه و سر شیشه‌ ارتودنسی وارد عمل می‌شوند. سر شیشه‌های ارتودنسی شکل متمایزی دارند که به راحتی آنها را تشخیص می‌دهید. آنها حالتی شبیه به ساعت شنی دارند که باعث می‌شود قسمت بالایی، پشت دندان‌ها قرار بگیرید که نه تنها از لثه و دندان‌ها محافظت می‌کند بلکه باعث رشد دندان‌های سالم می‌شود و استفاده از آن برای نوزادان در زمان دندان درآوردن راحت‌تر است.

زمانی که کودک شما از بطری استفاده می‌کند پزشکان توصیه می‌کنند که به محض شروع دندان درآوردن، از شیشه های دارای سر شیشه‌ی ارتودنسی استفاده کنید. مشکل این انواع شیشه و سر شیشه این است که نه تنها گرانتر هستند، بلکه اگر نوک آن به درستی در دهان قرار نگیرد منجر به نشت شیر می‌شود.

انواع سر شیشه از نظر جریان شیر

از نظر مدل جریان شیر از بطری، می‌توان بطری‌های شیر را در دو دسته‌ی کلی بررسی کرد:

سر شیشه‌های ضد خلاء یا ضد نفخ نوزاد

سر شیشه ضد نفخ برای نوزادانی است که در هنگام شیر خوردن هوای زیادی می‌بلعند. این گاز منجر به ایجاد قلنج نوزادی یا کولیک در نوزادان می‌شوند. این سر شیشه‌ها دارای یک بخش تخلیه‌ی هوا هستند که می‌توانید در شکل زیر هم ببینید. اگرچه این سر شیشه از بروز نفخ نوزاد در دوران شیردهی جلوگیری می‌کند، اما جریان سریعتری از شیر ایجاد می‌کند. این سر شیشه را می‌توان شیشه شیر مناسب نوزاد تازه متولد شده دانست که بروز کولیک در آنها شایع‌تر است.

سر شیشه ضد نفخ

سر شیشه‌های جریان متغیر

مسلماً شما می‌خواهید مایعات مختلفی از طریق شیشه به نوزاد خود بدهید، انواع شیر، آب میوه و ... هر کدام از این مایعات، به سوراخ خاص خود نیاز دارد. داشتن یک اندازه‌ی سوراخ برای همه‌ی مایعات می‌تواند مشکل ساز باشد و منجر به عدم جریان مناسب و گریه‌ی نوزاد و در نهایت امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار شود. برای جا به جایی بین سوراخ‌های مختلف در این سر شیشه تنها کافی است سر شیشه را بچرخانید. 

سر شیشه های جریان متغیر

انواع شیشه شیر از نظر جنس بدنه

شما می‌توانید انواع شیشه را از نظر جنس بدنه در دو گروه پیرکس و پلاستیکی در بازار خریداری کنید. هر کدام از آنها انواع مزایا و معایب مختلفی دارد. 

انواع شیشه شیر پلاستیکی: سبک است و نوزاد به راحتی می‌تواند آن را در دست بگیرد، اما گرم کردن آن خطرناک است و ممکن است موادی از پلاستیک به شیر منتقل شود. انواع سیلیکونی اگرچه با پلاستیک تفاوت دارد، اما هنوز مشخص نشده که آیا آنها نیز در اثر حرارت بالا ماده‌ای به شیر منتقل می‌کنند یا خیر. 

انواع شیشه شیر پیرکس: اگر چه کمی سنگین است اما به راحتی قابل گرم شدن و شستشو است. 

بر روی هر دو نوع شیشه، نوعی درجه بندی وجود دارد. درجه بندی شیشه شیر روشی برای اندازه گیری میزان شیر مصرفی توسط نوزاد است که به سن و جثه‌ی او مربوط است.

بهترین شیشه شیر 

بهترین انواع شیشه و سر شیشه، مدلی است که برای جثه و وضعیت کودک شما مناسب باشد. انواعی از برندها در بازار وجود دارد و این به خود شما بستگی دارد که کدامیک را برای نوزاد خود انتخاب کنید. انواع برند chicco (چیکو)، avent و ... هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. با استفاده از اطلاعات این این مقاله می‌توانید گزینه‌ی مناسب را برای خود انتخاب کنید. همچنین می‌توانید در مورد قیمت شیشه شیر ارزان در اینترنت جستجو کنید تا بتوانید انواع مقرون به صرفه را پیدا کنید.