مدفوع نوزاد رفلاکسی چگونه است؟ رنگ، شکل و...

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مدفوع نوزاد رفلاکسی

در کنار همه علائم و مشکلات، مدفوع نوزاد رفلاکسی هم تحت تأثیر این مشکل گوارشی دچار تغییر می‌شود. در واقع رفلاکس به معنای عدم کفایت عضله بین مری و معده است. با وجود تأثیر این اختلال و با پیش رفتن رفلاکس، تغییراتی در سرتاسر لوله گوارش ایجاد می‌شود که می‌تواند مدفوع درون روده‌ها را هم تحت تأثیر قرار دهد. پس رفلاکس به معنای بازگشت غذای خورده شده (در نوزاد عمدتاً حاوی شیر است) یا اسید معده است که اغلب به صورت استفراغ خودش را نشان می‌دهد.

از مهم‌ترین تغییرات مدفوع در نوزاد رفلاکسی، خونی یا مدفوع سبز نوزاد است که در مراحل پیشرفته‌تر رفلاکس اتفاق می‌افتد و نشانه خطرناکی محسوب می‌شود. در این مقاله از سایت گهواره، درمورد رفلاکس نوزادی و چگونگی تأثیر آن بر مدفوع نوزاد توضیح خواهیم داد.

 

مدفوع سبز نوزاد رفلاکسی

با پیشرفت رفلاکس و اوج گرفتن این اختلال، مشکل از یک برگشت غذا یا استفراغ، پیچیده‌تر خواهد شد. با تأثیر اسید معده، کم‌کم استفراغ‌ها جهنده و خونی خواهند شد. این خون می‌تواند به شکل لکه‌های قهوه‌ای هم دیده شود. از طرفی، نوزاد تمایلش به غذاخوردن را از دست می‌دهد زیرا از عواقب آزاردهنده آن می‌ترسد؛ همین امر به مرور باعث وزن نگرفتن نوزاد می‌شود. از طرفی، ممکن است در مدفوع نوزاد رفلاکسی خون دیده شود. سبز شدن مدفوع هم یکی از نشانه‌های رفلاکس است که البته نشانه‌ای غیراختصاصی محسوب می‌شود. بین یبوست و رفلاکس نوزاد هم رابطه تنگاتنگی وجود دارد. مکانیسم ایجاد یبوست در زمینه رفلاکس یا رفلاکس در زمینه یبوست را در ادامه توضیح می‌دهیم.

*رنگ مدفوع نوزاد هنگام دندان درآوردن چه رنگی است

علت سفت بودن مدفوع نوزاد

گفتیم که بین یبوست و رفلاکس رابطه تنگاتنگی وجود دارد. اما رفلاکس چطور مدفوع نوزاد رفلاکسی را سفت می‌کند؟ هنوز علت دقیقی برای این مسئله پیدا نشده است؛ ولی دو تئوری مهم وجود دارد. یکی این که حرکت رو به بالا و این رفت و برگشت غذا در لوله گوارش باعث احتباس مواد دفعی و در نتیجه یبوست می‌شود. دوم این که یبوست در واقع عارضه شایع اغلب داروهای مصرفی در رفلاکس است. پس با این دو نظریه، سفت بودن مدفوع نوزاد رفلاکسی توجیه می‌شود.

مدفوع نوزاد دو هفته‌ای

بسیاری از اظهارنظرها درباره مدفوع نوزاد رفلاکسی، بر اساس علائم مشاهده شده در بزرگسالان مبتلا به رفلاکس است. اما آیا شرایط ایجاد شده در بزرگسالی، به نوزادان کم سن و سال قابل تعمیم است؟ مدفوع یک نوزاد دو هفته‌ای باید چگونه باشد و چه تفاوت‌هایی با بزرگسالان دارد؟ درواقع تغذیه غالب یک نوزاد دو هفته‌ای، شیر مادر است. در این صورت توقع داریم مدفوع نوزاد شل و سبز تیره باشد. مدفوع سفت، رنگ متفاوت، وجود خون در مدفوع، همه این‌ها غیرمعمول و نشانه‌ای از وجود مشکل در دستگاه گوارش هستند.

رفلاکس نوزادان چه زمانی خطرناک است؟

درمورد مدفوع نوزاد رفلاکسی، نشانه‌های خطرناک و مهمی وجود دارد. در صورت مشاهده این موارد به سرعت به اولین اورژانس یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

  • رفلاکس زرد نوزاد یا استفراغ سبز یا زرد او یا دیدن خون در استفراغ
  • در مدفوع کودک خون زیادی دیده شود
  • کودک برای بیش از یک هفته علائم مدفوع زیاد، اسهال و نشانه‌ کم‌آبی دارد. (پوست خشک و چروکیده، ولع به آب علی‌رغم عدم تحمل آن، بی‌قراری یا بی‌حالی کودک)

بهترین قطره برای مدفوع نوزاد رفلاکسی

داروهای مختلفی در قالب قطره و شربت برای رفلاکس نوزادان تجویز می‌شود. این قطره‌ها اغلب ضد اسید معده هستند و آزارهای حاصل از برگشت اسید را کاهش می‌دهند. از جمله این قطره‌ها می‌توان به دایمتیکون، رانیتیدین، فاموتیدین و امپرازول اشاره کرد. بر اساس شدت رفلاکس، نوع علائم و شکایت‌ها، سن نوزاد، وزن کودک و مواردی از این قبیل، قطره مناسب تجویز خواهد شد. بسیاری از قطره‌های معروف بازار که با نام‌های تجاری مختلف عرضه می‌شوند، شامل همین ترکیبات ضد اسید هستند. حتماً نوع دارو و دوز مصرفی آن را با نظر پزشک معالج نوزاد استفاده کنید.

رژیم غذایی مادر برای رفلاکس نوزاد و مدفوع سفت

رژیم غذایی مادر برای رفلاکس نوزاد

از آن ‌جا که نوزادان فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند، توصیه‌های تغذیه‌ای به مادر شیرده در کنترل رفلاکس نوزاد مؤثر هستند. مواد غذایی مصرفی مادر، بر ترکیبات شیرش تأثیر دارند و ممکن است رفلاکس را بهتر یا بدتر کنند. در ادامه، به صورت جداگانه درمورد بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای مادر توضیح می‌دهیم.

رژیم غذایی مناسب

یک رژیم غذایی مناسب برای مادر، همان رژیم معمول و کامل است. یک رژیم متعادل از میوه و سبزیجات، مواد پروتئینی، کربوهیدرات و چربی‌ها می‌تواند برای نوزاد رفلاکسی خوب باشد. این که بزرگسالان با مصرف چه مواد غذایی دچار رفلاکس می‌شوند، دلیلی بر رفلاکس نوزاد در اثر وجود این مواد غذایی در رژیم مادر نیست. نوشیدن آب کافی و مواد غذایی هیدراته کننده، باعث افزایش شیر مادر می‌شود و همین شیر کافی، برای نوزاد رفلاکسی کمک خوبی خواهد بود.

رژیم غذایی نامناسب

اغلب توصیه به حذف ماده غذایی خاصی از رژیم معمول مادر نمی‌کنیم. هرچند برخی از مواد غذایی می‌توانند باعث حساسیت یا تحریک معده نوزاد شوند. از رایج‌ترین مواد غذایی حساسیت‌برانگیز می‌توان به تخم‌مرغ، سویا، مغزها، لبنیات و مواردی از این قبیل اشاره کرد. اگر احساس می‌کنید با مصرف ماده غذایی خاصی، رفلاکس نوزاد شدت می‌گیرد، با حذف موقت آن خوراکی، تأثیرش بر بهبود علائم نوزاد را بررسی کنید. خوراکی‌های اسیدی مثل برخی از مرکبات ترش، می‌توانند باعث تشدید علائم رفلاکس نوزاد شوند.

رفلاکس نوزاد تا کی ادامه دارد؟

رفلاکس نوزاد می‌تواند تا مراحل بسیار پیشرفته ادامه پیدا کند. همان‌طور که دیدید، حتی احتمال آسیب به دیواره دستگاه گوارش و دفع خون از مدفوع هم وجود دارد. اغلب نوزادان مبتلا به رفلاکس، قبل از ۸ هفتگی یا همان حدود دوماهگی مشکلشان شروع می‌شود. یک رفلاکس نوزادی نرمال اغلب تا یک‌سالگی بهبود می‌یابد و بعد از سال اول زندگی ادامه پیدا نمی‌کند. در صورت وجود علائم مدفوعی مثل خون یا رنگ خاص و یا ادامه رفلاکس تا پس از یک‌سالگی، حتماً موضوع را بررسی کنید.

مروری بر رفلاکس نوزاد

رفلاکس در اثر نارسایی و انقباض ناکافی عضله بین معده و مری اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین شکایت در نوزاد رفلاکسی، استفراغ و نفخ است. رفلاکس می‌تواند کل دستگاه گوارش را درگیر کرده و موجب تغییرات مدفوع نوزاد هم بشود. مهم‌ترین تغییرات در مدفوع نوزاد رفلاکسی شامل یبوست و وجود خون است. خون در مدفوع یا استفراغ نوزاد، یک علائم خطر در رفلاکس است که باید حتماً توسط پزشک متخصص بررسی شود. 

تغذیه نوزاد شیر کافی و رژیم‌ غذایی متعادل مادر در کنار برخی داروها، بهترین روش برای کنترل رفلاکس نوزاد هستند. برای آشنایی با داروها، علائم و راهکارهای مختلف کنترل رفلاکس یا سایر مشکلات گوارشی نوزاد، می‌توانید از مطالب سایت گهواره استفاده کنید. امیدواریم این مطلب هم به افزایش آگاهی و رفع سؤالات شما کمک کرده باشد.

سؤالات متداول

آیا اسهال در نوزاد مبتلا به رفلاکس طبیعی است؟

در کل تغییرات قوام و دفعات دفع مدفوع نوزاد رفلاکسی غیرطبیعی نیست. این تغییر می‌تواند به صورت اسهال یا یبوست باشد که البته یبوست علامت شایع‌تری محسوب می‌شود. البته توصیه می‌کنیم هر گونه تغییر محسوس در عادات دفعی نوزاد را با پزشک معالجش در میان بگذارید.

مدفوع نوزاد رفلاکسی خونی است؟

وجود خون در مدفوع نوزاد مبتلا به رفلاکس، یافته‌ای غیرطبیعی و خطرناک است. در مراحل پیشرفته و شدید رفلاکس، در اثر آسیب یا زخم لوله گوارش، ممکن است مدفوع خونی یا به رنگ قهوه‌ای تیره مایل به سیاه تبدیل شود. در این صورت حتماً موضوع را با کمک پزشک بررسی کنید.