شیر مادر طبعش گرم است یا سرد | تشخیص گرمی یا سردی شیر مادر

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیر مادر طبعش گرم است یا سرد

یکی از سوالاتی که والدین، بارها می‌پرسند این است که شیر مادر طبعش گرم است یا سرد. در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ به این سوال و همچنین روش تشخیص طبع سرد و گرم شیر مادر بپردازیم. بنابراین اگر شما هم همین سوال را دارید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را مطالعه کنید.مطابق با طب سنتی، طبع سرد و گرم هر نوع غذایی بر اساس تاثیر آن بر افراد مشخص می‌شود و اهمیت این سردی و گرمی غذاها آن‌قدر طب سنتی زیاد است که بر اساس این علم، به هم خوردن مزاج افراد، می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل بدن و بیمار شدن آن‌ها شود. 

شیر مادر طبعش گرم است یا سرد؟

اگر می‌خواهید بدانید که شیر مادر طبعش گرم است یا سرد لازم است بدانید که شیر برخی از مادران طبع سرد دارد. در حالی که طبع شیر برخی از مادران، گرم است که برای تشخیص گرم یا سرد بودن طبع شیر مادر هم می‌توان به تاثیر شیر مادر بر نوزاد توجه کرد و هم به نشانه‌هایی که در شیر مادر وجود دارد.

اگر طبع شیر مادر سرد باشد فارغ از مزاج کودکان، لازم است مادران با راهکارهایی طبع شیر خود را تبدیل به گرم کرده تا با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر، از تاثیرات مثبت آن بر فرزند خود بهره‌مند شوند. در ادامه به این تاثیرات و تشخیص سرد بودن یا گرم بودن طبع شیر مادر با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

طبع شیر مادر چه تاثیری بر نوزاد می‌گذارد؟

آیا طبع شیر گرم است یا سرد؟ با توجه به اینکه شیر گرم، مرطوب و لطیف است می‌تواند باعث سرعت گرفتن روند رشد کودک شود. این امر در طبیعت هم قابل مشاهده است. به این معنی که آب و هوای گرم و مرطوب باعث رشد گیاهان و گل‌ها می‌شود بنابراین گرم بودن شیر مادر نیز باعث رشد سریع‌تر نوزاد می‌شود.

از سوی دیگر، همان‌طور که آب سرد می‌تواند ریشه گیاه را خشک و سست کند، وقتی طبع شیر مادر سرد باشد، می‌تواند رشد نوزاد را کند کرده و منجر به تاثیرات منفی بر روی کودک از جمله مشکلات هوشی و رشدی شود. حتی این مسئله می‌تواند باعث مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی در کودک شود.

طبع سرد و گرم شیر مادر، با چه نشانه‌هایی در نوزاد قابل تشخیص است؟

می خواهید بدانید شیر مادر طبعش گرم است یا سرد؟ بر اساس وضعیت گوارشی و چهره نوزاد می‌توان طبع شیر مادر را تشخیص داد. برای مثال وقتی شیر مادر سرد است، کودک دچار رفلاکس معده شده و ممکن است شیر مادرش را بالا بیاورد. همچنین ممکن است این کودک در دفع نیز دچار مشکلاتی شود و حتی مدام آب دهانش سرازیر باشد.

از سوی دیگر، وقتی طبع شیر مادر سرد است، صورت نوزاد بی‌حال خواهد بود و چشمانی روشن و پرنشاط ندارد. در این شرایط، نوزاد شبیه فردی غمگین و ناراحت است. در مقابل، وقتی طبع شیر مادر گرم است، نوزاد در دفع با مشکلی مواجه نبوده و همچنین صورتی خندان و بانشاط دارد. در این شرایط، مدفوع کودک باید بو داشته و بوی شیر مادر هم تند است.

طبع سرد و گرم شیر مادر

چگونه می‌توان طبع سرد و گرم شیر مادر را تشخیص داد؟

بسیاری از والدین می‌پرسند: شیر مادر طبعش گرم است یا سرد. همان‌طور که مطرح شد شیر مادر در برخی از افراد سرد بوده و در برخی از افراد گرم است اما می‌توان با راهکارهایی سرد بودن یا گرم بودن شیر هر مادر را تشخیص داد، بدون اینکه نیازی به خوردن شیر مادر توسط نوزاد باشد.

برای تشخیص طبع سرد و گرم شیر مادر، لازم است مادر، یک قطره از شیرش را بر روی ناخن خود بچکاند. اگر شیر رقیق و آبکی بود یعنی طبع شیر سرد است اما اگر سفت و منسجم بوده و مثل یک قطره شبنم باشد، یعنی طبع شیر گرم است. اگر این آزمایش را انجام دادید و متوجه شدید که شیر شما سرد لازم است برای تبدیل آن به طبع گرم اقدام کنید. بنابراین، در این موقعیت، علت آبکی بودن شیر مادر، طبع سرد شیر او است.

*در این مقاله بخوانید چه چیزهایی شیر مادر را زیاد می‌ کند.

چگونه می‌توان طبع سرد شیر مادر را به طبع گرم تبدیل کرد؟

برای تبدیل طبع سرد شیر مادر به طبع گرم، لازم است والدین به تغذیه خود توجه داشته و سعی کنند از گرمی‌جات استفاده کنند. به این ترتیب می‌توان از تاثیرات منفی طبع سرد شیر مادر پیشگیری کرده و باعث شویم نوزاد از وضعیت هوشی و رشدی مطلوبی برخوردار شود. اکنون که می‌دانید شیر مادر طبعش گرم است یا سرد، برای اینکه طبع شیر شما گرم باشد لازم است مواد غذایی خاصی را مصرف کنید و از غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی پرهیز کنید.

شیره کنجد، عرق رازیانه با عسل، خرما، بادام، مویز و کشمش، زیتون و روغن آن، برخی از میوه‌ها شامل انگور، گلابی، سیب، به و برخی از غذاها از جمله حلیم، آش، آبگوشت و فسنجان. از سوی دیگر، مصرف ادویه‌جات در حد متعادل نیز برای گرم شدن طبع شیر مادر بسیار مفید است. مصرف شربت سکنجبین در دوران شیردهی باعث گرم شدن طبع شیر مادر نمی‌شود، زیرا شربت سکنجبین سردی است. مصرف غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند نیز توصیه می‌شود.

در نهایت، همان‌طور که پزشکان توصیه‌هایی در مورد تغذیه مادران در دوران شیردهی دارند و به تاثیر آن بر نوزاد، بسیار تاکید می‌کنند، طب سنتی نیز از دیدگاهی متفاوت به این امر می‌پردازد که چگونه طبع سرد یا گرم شیر مادر می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر روی نوزادان داشته باشند.

اگر پاسخ سوال خود در مورد شیر مادر طبعش گرم است یا سرد را دریافت کرده‌اید و متوجه شده‌اید طبع شیر شما سرد است لازم است راهکارهایی که در مقاله مطرح شده را انجام دهید تا به این ترتیب به رشد فرزندتان کمک کرده و از مشکلات گوارشی در او پیشگیری کنید.