علت پریود نشدن بعد از مصرف قرص دوفاستون چیست؟

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت پریود نشدن بعد از مصرف قرص دوفاستون

قرص دوفاستون (Duphaston) یک داروی هورمونی حاوی دیدروژسترون است. هورمون دیدروژسترون یک هورمون مصنوعی و شبیه به هورمون پروژسترون ساخته شده توسط بدن است. این دارو برای فقدان یا کمبود پروژسترون تجویز می‌شود. همچنین از این دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند اختلالات قاعدگی، قاعدگی دردناک، سندروم پیش از قاعدگی، خونریزی غیر طبیعی رحم، برخی از ناباروری‌ها و درمان اندومتریوز استفاده می‌شود. افرادی که این دارو را مصرف کرده باشند ممکن است با قطع قاعدگی یا خونریزی قاعدگی روبه‌رو شوند، اما علت آن چیست؟ در این مطلب از گهواره به علت پریود نشدن بعد از خوردن قرص دوفاستون می‌پردازیم.

تاخیر در پریود با دوفاستون

قرص دوفاستون با نام تجاری Duphaston  نام داروی دیدروژسترون (Dydrogesterone) می‌باشد که برای انواع بیماری‌های ناشی از فقدان یا کمبود هورمون پروژسترون، تجویز و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیدروژسترون نوعی هورمون مصنوعی است که بسیار به هورمون پروژسترون که توسط بدن ساخته می‌شود، شباهت دارد. این دارو برای درمان  بیماری‌هایی مانند اختلالات قاعدگی، قاعدگی دردناک، سندروم پیش از قاعدگی، خونریزی غیر طبیعی رحم، برخی از ناباروری‌ها و درمان اندومتریوز استفاده می‌شود.

هورمون پروژسترون بطور معمول از زمان بلوغ تا یائسگی در تخمدان‌ها تولید می‌شود. پروژسترون مصنوعی موجود در قرص دوفاستون، کمبود این هورمون را جبران می‌کند. پروژسترون در بدن زنان معمولا در مقابل هورمون زنانه دیگری به نام استروژن بالانس می‌شود. بنابراین پزشک ممکن است این دارو را به همراه داروی استروژنی تجویز کند تا تعادل هورمون‌ها بدست آید.

ممکن است برخی از افراد پس از مصرف این دارو با تاخیر پریود مواجه شوند. این سوال ممکن است پیش بیاید که باردار است یا خیر؟ معمولا بعد از قطع قرص‌های پروژسترونی و در صورت عدم بارداری، ممکن است قاعدگی به مدت یک تا 10 روز به عقب بیفتد. در صورت تاخیر پریود بیش از 10 روز توصیه می‌شود تا آزمایش خون بارداری انجام دهید تا از بارداری خود مطمئن شوید.

علت پریود نشدن بعد از مصرف قرص دوفاستون

علت پریود نشدن بعد از مصرف قرص دوفاستون چیست؟

چرخه قاعدگی بطور طبیعی به تعامل چند هورمون وابسته است. هورمون‌های پروژسترون و استروژن از جمله هورمون‌هایی هستند که بوسیله تخمدان‌ها و دیگر هورمون‌ها توسط غده هیپوفیز برای تنظیم این چرخه ترشح می‌شوند. اگر در ترشح هر یک از این هورمون‌ها اختلالی وارد شود و یا به مقدار صحیح تولید نشوند، چرخه قاعدگی مختل شده و باعث بروز مشکلاتی مانند آمنوره و خونریزی غیر طبیعی رحمی نیز می‌شود. بنابراین قرص دوفاستون می‌تواند کمبود یکی از این هورمون‌ها را جبران و موجب بازگرداندن هورمون‌ها به میزان طبیعی می‌شود و چرخه قاعدگی را منظم می‌کند.

افزایش پروژسترون و استروژن کمک زیادی به تنظیم چرخه قاعدگی می‌کند، حتی اگر در دوران قاعدگی بارداری رخ دهد، هورمون پروژسترون که از طریق قرص دوفاستون یا توسط تخمدان‌ها تامین می‌شود، مانع از افزایش استروژن و آغاز ترشح هورمون‌ها و سایر پروتئین‌های مورد نیاز برای حفظ بارداری می‌شود و در صورتی که بارداری رخ نداده باشد، سطح پروژسترون کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در صورت عدم قاعدگی پس از مصرف قرص دوفاستون پس از 10 روز، امکان بارداری وجود دارد. با انجام آزمایش خون بارداری، از آن مطمئن شوید و در صورت عدم بارداری به پزشک برای درمان اختلال در قاعدگی مراجعه کنید.

چند روز بعد از قطع قرص دوفاستون پریود می‌شویم؟

مدت زمان پریود شدن بعد از قطع قرص دوفاستون کاملا بستگی به شرایط و وضعیت فیزیکی فرد و عملکرد تخمدان‌ها دارد. اما بطور کلی حداکثر تا 10 روز پس از قطع مصرف قرص دوفاستون، عادات ماهیانه باید آغاز شود. در صورتی که با گذشت 10 روز از قطع این قرص، عادات ماهیانه شما آغاز نشد، از آزمایشات بارداری استفاده کنید و در صورت عدم بارداری به پزشک خود مراجعه کنید.

طریقه مصرف قرص دوفاستون برای تنظیم قاعدگی

معمولا طریقه، مقدار دوز مصرفی و فاصله زمانی مصرف قرص دوفاستون به روش درمان بیمار بستگی دارد و پزشک آن را تجویز می‌کند، اما بهتر است قرص دوفاستون یک یا دو بار در روز و با یک لیوان آب و یا به همراه غذا مصرف شود. توصیه می‌شود یک قرص را در صبح و قرص دیگر را در عصر مصرف کنید. تا زمانی که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است باید مصرف کنید. ممکن است این دارو را از 5 روز تا یک ماه برای شما تجویز کرده باشند.

رایج‌ترین شیوه مصرف این دارو برای تنظیم کردن چرخه قاعدگی، به مدت 10 شب از شب شانزدهم دوره قاعدگی است که پس از قطع آن فرد باید 3 تا 10 روز بعد پریود شود در غیر این صورت باردار خواهد بود. گاهی لازم است برای تنظیم چرخه قاعدگی هر ماه از این قرص استفاده شود. 

در صورت مصرف قرص دوفاستون به نکات زیر توجه کنید:

  • در صورت ایجاد خونریزی غیر منتظره واژینال و یا لکه بینی نگران نباشید. این اتفاق‌ها در ماه‌های اولیه مصرف این دارو طبیعی است. اگر خونریزی شما چندین روز ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکن است پس از مصرف این دارو احساس خواب آلودگی یا سرگیجه داشته باشید، بنابراین تا زمان برطرف نشدن این حس، از رانندگی و استفاده از وسایل تیز و خطرناک اجتناب کنید.
  • قرص دوفاستون حاوی لاکتوز است. در صورت عدم تحمل لاکتوز و یا عدم هضم آن، قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • این قرص برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال و پس از بلوغ تجویز نمی‌شود. زیرا ایمن بودن آن هنوز اثبات نشده است.
  • این قرص در افراد مسن‌تر بیش از 65 سال می‌تواند به عنوان هورمون درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • در صورت فراموش کردن مصرف قرص در یک روز، در صورتی که کمتر از 12 ساعت از مصرف آن گذشته باشد، قرص را بخورید و قرص بعدی را در زمان عادی مصرف کنید. اما اگر بیش از 12 ساعت گذشته باشد، قرص فراموش شده را نخورده و برای جبران در زمان بعدی مصرف این دارو، دو دوز مصرف کنید.

طریقه مصرف قرص دوفاستون

چند روز بعد از قطع دوفاستون بی بی چک جواب میدهد؟

برخی از افراد ممکن است نگران باشند که مصرف قرص دوفاستون در بارداری تاثیر منفی روی جنین داشته باشد. باید بدانید که این قرص برای درمان و بهبود فاز لوتئال در درمان‌های ناباروری و درمان کمبود پروژسترون در پیشگیری از سقط‌ جنین مکرر نیز تجویز می‌شود. هیچ شواهدی مبنی بر کاهش میزان باروری در اثر مصرف دیدروژسترون موجود در این قرص وجود ندارد. پس از قطع قرص دوفاستون و در صورت اقدام به بارداری، پس از گذشت 7 روز و در صورت پریود نشدن از بیبی چک برای بررسی بارداری خود استفاده کنید.

علائم بارداری با قرص دوفاستون

علائم بارداری با مصرف قرص دوفاستون مانند علائم‌های بارداری طبیعی بوده و تفاوتی ندارد. اگر پس از گذشت 10 روز از قطع کردن قرص پریود نشدید، از روش‌های تشخیص بارداری استفاده کنید. اولین علائم بارداری، عدم قاعدگی است. علائم بارداری در افراد مختلف بسته به شرایطی که دارند، متفاوت است، اما بطور کلی علائم بارداری عبارتند از: تاخیر در پریود، تهوع بارداری، لکه بینی، حساسیت و تورم بافت سینه، تکرر ادرار، خستگی، ویار، تغییرات خلقی و گرفتگی عضلات.

علائم بعد از قطع قرص دوفاستون

قرص دوفاستون مانند هر داروی دیگر می‌تواند علائم ناخوشایندی برای شما داشته باشد. اگرچه ممکن است این علائم برای همه بروز ندهد، اما برخی از افراد ممکن است با آنها روبه‌رو شوند. این علائم ناخوشایند عبارتند از:

  • سر درد، میگرن و سرگیجه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد خفیف در پستان‌ها
  • قاعدگی‌های دردناک، سنگین و نامنظم
  • قطع قاعدگی یا خونریزی قاعدگی کمتر از حد معمول
  • افزایش وزن