تلویزیون دیدن کودک | مزایا و معایب تلویزیون برای کودکان

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تلویزیون دیدن کودک

یکی از بزرگترین سرگرمی‌های کودکان دیدن کارتون و برنامه‌های کودکانه از تلویزیون است. حتماً همه‌ی ما تلویزیون دیدن را در برنامه ریزی روزانه برای کودکان قرار می‌دهیم. اما آیا تلویزیون دیدن کودک بی‌خطر است؟ و آیا به عنوان والدین از مزایا و مشکلات دیدن تلویزیون برای نوزادان مطلعید؟ در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد این سرگرمی و قوانینی که باید در مورد آن رعایت کنید توضیح دهیم.

مزایا و معایب تلویزیون برای کودکان

مانند هر سرگرمی دیگری، تماشای تلویزیون کودک نیز مزایا و مضرات خود را دارد که بعضی از مهمترین آنها به شرح زیراند:

مزایای تلویزیون دیدن بچه‌ها

سیستم تلویزیون امکانات زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد که جامعه می‌تواند و باید از آنها استفاده کند. 

  • تلویزیون وسیله‌ای برای اجتماعی شدن است. تلویزیون را می‌توان وسیله‌ای برای اجتماعی شدن کودک دانست. اگر از برنامه‌های رسمی کشور استفاده کنید، آنها می‌توانند هنجارها، ارزش‌ها و مفاهیم عرف جامعه را به کودک منتقل کنند که از بهترین مزایای تلویزیون دیدن کودکان است. بعد از خانه و مدرسه، تلویزیون سومین عامل موثر در زمینه‌ی آموزش کودک است.
  • تلویزیون به عنوان منبع سرگرمی و یادگیری عمل می‌کند. یعنی در عین حال که کودکان را سرگرم می‌کند، درس‌های خوبی نیز به آنها می‌آموزند. این موضوع حتی در مورد تلویزین دیدن کودکان کوچک نیز صدق می‌کند.

مزایای تلویزیون دیدن کودکان

  • تلویزیون ارزش‌های مثبت را توسعه می‌دهد. تلویزیون با توجه به برنامه‌هایی که برای کودکان تهیه می‌کند، می‌تواند ارزش‌های مثبتی را نیز در آنها ایجاد کند مانند دوستی، همبستگی، کار، تلاش... به همین دلیل می‌توان آن را رسانه‌ای آموزشی دانست که به پیکربندی شخصیت افراد کمک می‌کند. 
  • به کودکان اجازه‌ی استراحت می‌دهد. به لطف برنامه‌های کودکان، آنها می‌توانند ساعاتی دست از بازی کشیده و در آرامش سرگرم شده و تلویزیون تماشا کنند. 

عوارض تلویزیون دیدن کودک 

با این حال، همه چیزهایی که تلویزیون را احاطه کرده تأثیر مثبتی بر فرزندان ما ندارد. زیرا همانطور که می‌دانید اگر آنها در استفاده از تلویزیون به درستی آموزش نبینند می‌تواند به آنها آسیب برساند. چرا دیدن تلویزیون برای نوزاد ضرر دارد:

  • اعتیاد به تلویزیون: آیا مدت زمان تلویزیون دیدن کودک را می‌دانید؟ یکی از مهمترین ضرر تلویزیون دیدن کودک، تماشای زیاد تلویزیون در کودکان است که منجر به اعتیاد ذهنی می‌شود. این موضوع سبب می‌شود آنها نتوانند لحظه‌ای از دیدن تلویزیون دست بکشند و بدون آن آرام نشوند. حتی زمان‌هایی پیش می‌‌آید که کودک حتی به تلوزیون نگاه هم نمی‌کند اما اجازه‌ی خاموش کردن را نمی‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق باید مدت زمان دیدن تلویزیون برای کودکان بزرگتر از ۲ سال به ۱ یا ۲ ساعت در روز محدود کنید. 
  • تلویزیون دیدن در نوزادان: آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که تلویزیون دیدن کودک زیر ۲ سال ممنوع است و بهتر است از سرگرمی‌های مشوق رشد دیگری استفاده کنید. زیرا تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر ۲ سال مخرب است. یکی از مضرات تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال افزایش کم تحرکی در سنین بالاتر است. شواهد مطالعات نشان می‌دهد که تماشای صفحه‌ی تلویزیون قبل از 18 ماهگی اثرات منفی پایداری بر رشد زبان، مهارت‌های خواندن و حافظه‌ی کوتاه مدت در کودکان دارد. حتی موضوع برنامه‌ای که پخش می‌شود نیز مهم نیست. تنها روشن بودن تلویزیون در پس زمینه، حتی اگر «هیچ کس آن را تماشا نمی‌کند» برای تاخیر در توسعه‌ی زبان کودک کافی است. مطالعه‌ی دیگری که توسط محققان دانشگاه تگزاس در آستین انجام شد نشان می‌دهد که ارتباط زیادی بین تماشای زیاد تلویزیون، افسردگی و تنهایی در کودکان وجود دارد. مطالعات دیگر اثرات منفی از جمله افزایش خستگی، اختلالات خلقی و بی‌خوابی را نیز نشان داده‌اند.

عوارض تلویزیون دیدن کودک

  • تلویزیون برنامه‌های خشونت آمیز یا نامناسب نیز دارد: گاهی فراموش می‌کنیم که تنها باید از برنامه‌های متناسب با سن کودک استفاده کنیم. جدا از اینکه برنامه‌ی بزرگسالان برای کودکان ممنوع است، بلکه برنامه‌های نوجوانان نیز متناسب یک کودک 5 ساله نیستند و می‌توانند شامل خشونت یا عادات اخلاقی بدی باشند که کودک ازشان الگو بگیرد مانند پرخاشگری. بنابراین باید ممنوعیت دیدن تلویزیون برای کودکان را در نظر داشته باشید.
  • قرار گرفتن  طولانی مدت در معرض تلویزیون ممکن است بر سایر مسائل آموزشی کودک تأثیر بگذارد. ما به عنوان والدین باید زمانی را که فرزندمان جلوی تلویزیون می‌گذراند کنترل کنیم، زیرا می‌تواند بر عملکرد مدرسه‌اش تأثیر منفی بگذارد کودکانی که ساعات زیادی را بدون نظارت سپری می‌کنند، فراموش می‌کنند که باید تکالیف خود را انجام دهند، یا به دلیل اینکه دیر به رختخواب می‌روند استراحت کافی برای روز بعد ندارند.
  • تلویزیون می‌تواند منجر به بروز مشکلات جسمی نیز شود. یکی از سوالاتی که والدین زیاد در مورد تلویزیون دیدن کودک می‌پرسند این است که آیا دیدن تلویزیون برای چشم نوزاد ضرر دارد؟ البته که مضرات تماشای تلویزیون برای چشم کودکان بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند کودکانی که ساعات بیشتری صرف تماشای تلویزیون می‌نند نسبت به سایر کودکان بیشتر در معرض ضعیف شدن قدرت بینایی قرار می‌گیرند. اما به جز این آسیب به ستون فقرات، کم تحرکی و افزایش وزن نیز از دیگر آسیب‌های تلویزیون است. همچنین غذا دادن به کودک با تلویزیون نیز کار درستی نیست زیرا منجر به خوردن غذای زیاد و غیرضروری و افزایش وزن او می‌شود.

کودکان از چه سنی تلویزیون ببینند

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل مشکلاتی نظیر کم تحرکی و عقب افتادن در دیگر آموزش‌ها، تلویزیون دیدن در کودکان زیر دو سال باید به شدت محدود و حتی کاملاً ممنوع شود.

کودکان از چه سنی تلویزیون ببینند

کودک اوتیسم و تلویزیون 

کودکان در طیف اوتیسم نیاز به تعامل درمانی بیشتری دارند. اما تلویزیون دیدن کودک فعالیت تعاملی محسوب نمی‌شود و متخصصین توصیه می‌کنند آنها زمان بیشتری با والدین خود بگذرانند. پس آیا این بدان معناست که تلویزیون دیدن کودک اوتیستیک ممنوع است؟ خیر. در واقع، تلویزیون دیدن به مقدار مناسب و برنامه‌هایی که با دقت انتخاب شده باشند، می‌تواند برای والدین و کودکان اوتیستیک به طور یکسان یک موهبت محسوب شوند.

آیا دیدن تلویزیون برای نوزادان مضر است

تلویزیون دیدن کودک اگر به میزان مجاز انجام شود و برنامه‌های مناسب سنش انتخاب شوند، می‌تواند یک ابزار سرگرمی مناسب باشد. اما اگر در دیدنش افراط شود، جدا از مشکلاتی که در چشم و بدن او ایجاد می‌کند، منجر به بروز مشکلات اخلاقی نیز می‌شود.