کاشت ناخن در بارداری ضرر دارد؟ عوارض و خطرات احتمالی

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کاشت ناخن در بارداری

توجه به زیبایی مسئله مهمی در زندگی زنان است. اما شرایط بارداری می‌تواند محدودیت‌هایی برای این قبیل کارها ایجاد کنند. برای مثال بسیاری از زنان قبل از دوران بارداری کاشت ناخن انجام می‌دهند اما سوال اصلی این است که آیا بعد از بارداری نیز می‌توان به این کار ادامه داد؟ طبق تحقیقات انجام شده تا امروز، کاشت ناخن در بارداری ضرر خاصی ندارد با این حال توصیه می‌شود برای انجام آن نکات بهداشتی ویژه‌ای رعایت شود. مسائلی از جمله حساسیت بیشتر پوست، متریال به کار رفته در ژلیش و چسب، استفاده از ابزار بهداشتی، و عدم کاشت ناخن در زمان نزدیک به زایمان از جمله موارد مهمی است که باید به آنها توجه داشت. در ادامه بیشتر در مورد مضرات و خطرات احتمالی کاشت ناخن در بارداری توضیح خواهیم داد.

لازم به ذکر است شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره از ابزارهای مراقبت بارداری استفاده کنید و با مادران دیگر در مورد سوالات احتمالی خود در مورد بارداری و زایمان تبادل نظر داشته باشید.

آیا کاشت ناخن در بارداری مضر است؟

آیا کاشت ناخن در بارداری ضرر دارد؟ طبق تحقیقاتی که تا امروز انجام شده است انجام کاشت ناخن در بارداری ضرر خاصی ندارد. و اگرچه همچنان به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، با این حال باید توجه داشت که در این دوران نکات بهداشتی خاصی باید برای سلامت مادر و جنین رعایت شود. کاشت ناخن در دوران بارداری از چندین جهت مورد بررسی قرار می‌گیرد که در ادامه در مورد هر کدام بیشتر توضیح می‌دهیم.

* عوارض و مشکلات انجام اکستنشن مژه در بارداری

آیا کاشت ناخن در بارداری مضر است

حساسیت بیشتر پوست در بارداری

یکی از اولین مضرات کاشت ناخن در بارداری، حساسیت بیشتر پوست و امکان تحریک و ایجاد زخم بیشتر است. علت حساس شدن پوست در بارداری چیست؟ هورمون‌‌های بارداری شما را نسبت به تماس با موادی که ممکن است به طور معمول روی شما تأثیری نداشته باشند، مانند نور خورشید، گرما، مواد شوینده و شیمیایی، کلر و حتی برخی غذاها حساس‌تر می‌کند. بنابراین می‌توان به سوهان و چسب ناخن نیز حساس‌تر شود که در فرایند کاشت ناخن در بارداری از آنها استفاده می‌شوند. همانطور که می‌دانید در زمان ترمیم و کاشت ناخن در بارداری به سوهان کشیدن زیادی نیاز است و باید توجه داشته باشید که ناخنکار این کار را با حساسیت و دقت بیشتری انجام دهد تا کمترین درد و تحریک ایجاد شود.

مشکلات استفاده از لاک ناخن و ژلیش در بارداری

مواد شیمیایی که در حین کاشت ناخن استفاده می‌شوند می‌توانند مشکل‌ساز باشند حتی اگر قبل از بارداری حساسیتی به آنها نداشته‌اید. بعضی از انواع لاک ناخن ممکن است حاوی فرمالدئید باشند که با سقط جنین و سرطان در ناخن‌کارها یا افرادی که زیاد با این مواد سر و کار دارند همراه است. تولوئن که بخارهای قوی تولید می‌کند نیز در این مواد وجود دارد که می‌تواند باعث سردرد و حالت تهوع شود. فتالات‌‌ها هم یکی دیگر از نگرانی‌‌ها هستند، زیرا ممکن است به سیستم غدد درون ریز آسیب بزنند.

اگر میخواهید از عوارض کاشت ناخن در بارداری جلوگبری کنید حتما به دنبال لاک‌هایی باشید که مبتنی بر آب و غیر‌سمی هستند. ژلیش و کاشت ناخن در بارداری نیز همینطور است. اگرچه استفاده از ناخنهای اکریلیکی و ژلیش و مواد شیمیایی آنها برای شما یا جنین کشنده یا مضر نیست؛ با این حال استفاده از ناخن با اکریلیک می‌تواند بوی قوی‌ای ایجاد کند که ممکن است برای شما آزاردهنده باشد و ممکن است موجب تهوع و سردرد شود. زیرا در دوران بارداری شما به بوها حساس‌تر می‌شوید.

* عوارض استفاده از عطر در بارداری چیست؟

استفاده از اشعه uv در بارداری 

اگر بعضی می‌گویند کاشت ناخن در بارداری خطر دارد به خاطر ترس و احتیاط نسبت به اشعه uv است. در زمان کاشت ناخن مصنوعی زن باردار باید دستهای خود را زیر نور uv قرار دهد. در بالا گفتیم که بارداری می‌تواند پوست شما را حساس‌تر کند، بنابراین اگر نگران قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش غیرضروری هستید، بهتر است به طور کلی از قرارگیری در معرض این اشعه خودداری کرده و یک مانیکور ژل بدون اشعه یا نوع دیگری از لاک را انتخاب کنید.

عوارض کاشت ناخن در بارداری

اما ایا اشعه ماوراء بنفش برای باردار مضر است؟ بدن نوزاد و اکثر اندام‌‌های داخلی در 12 هفته اول بارداری تشکیل می‌شوند. عمدتاً در این زمان است که نقایص مادرزادی ممکن است رخ دهد و بنابراین احتیاطات بسیار حساس‌تر است. اشعه ماوراء بنفش مخصوصا وقتی در مقیاس کوچک استفاده می‌شود، نمی‌تواند به رحم نفوذ کند و بنابراین انتظار نمی‌رود که به طور مستقیم به نوزاد آسیب برساند. درنتیجه کاشت ناخن در اوایل بارداری از این نظر خطری ندارد. البته باید در مورد احتمال مضرات دستگاه یو وی ناخن در بارداری هوشیار باشید زیرا استفاده زیاد و طولانی مدت از آن می‌تواند منجر به وزن کم تولد نوزاد ‌شود.

خطر ابتلا به عفونت

اصلی‌ترین ضرر کاشت ناخن در بارداری افزایش شانس ابتلا به عفونت است. برای دیزاین ناخن و ترمیم ناخن از بعضی ابزارها و سوهان‌ها استفاده می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های کوچک در گوشت انگشت شود. این زخم‌ها می‌توانند از چند جهت خطرناک باشند. اولاً که ممکن است وسایلی که ناخنکار از آنها استفاده می‌کند خودشان آلوده باشند و ویروس و باکتری و قارچ به شما منتقل کند. ثانیاً حتی اگر آنها کاملاً بهداشتی باشند زخم‌های باز محلی برای ورود عفونت است. عفونت‌های کوچک خطرات جدی ندارند اما در صورت عدم درمان مناسب می‌توانند مشکل‌ساز شوند. از این رو توصیه می‌شود به دلیل احتمال وجود این عفونت‌ها انجام کاشت ناخن را به بعد از بارداری موکول کنید.

مشکلات ناخنهای مصنوعی یا لاک ژل در زایمان

کاشت ناخن و مژه در بارداری می‌تواند مشکلاتی برای زایمان ایجاد کند. وقتی برای زایمان یه بیمارستان مراجعه می‌کنید دستگاه تشخیص میزان اشباع اکسیژن خون یا همان پالس‌اکسیمتر روی ناخن قرار داده می‌شود. کار این دستگاه این است که بر اساس طول موج، میزان هموگلوبین متصل به اکسیژن در خون مادر را تشخیص می‌دهد. ژلیش ناخن یا لاک یا ناخن مصنوعی و حتی حنا روی ناخن‌ها در تشخیص میزان اکسیژن اختلال ایجاد می‌کند و میتواند مشکل‌ساز باشد. در حالی که پاک کردن لاک می‌تواند به کمک استون انجام شود اما در مورد کاشت ناخن با ژل در بارداری این مسئله کاملاً متفاوت است زیرا ریموو کردن ناخن مصنوعی فرایند پیچیده‌تری است. بنابراین به طور ویژه کاشت ناخن در ماه آخر بارداری که نزدیک به زایمان است توصیه نمی‌شود.

آیا می‌توانم در بارداری کاشت ناخن انجام دهم؟

برای جمع‌بندی باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا اصلاً کاشت ناخن در بارداری انجام شود یا خیر؟ همانطور که در بالا نیز اشاره شد تحقیقات در مورد ایمنی کاشت ناخن در بارداری هنوز کامل نیست. تحقیقات انجام شده نیز فعلاً خطری به طور ویژه برای این کار عنوان نکرده است. اما همانطور که در مقاله اعلام کردیم بعضی مشکلات احتمالی می‌تواند در روند کاشت ناخن رخ دهد. از این رو از آنجایی که کاشت ناخن یک فرایند زیبایی غیرضروری است توصیه می‌شود به دلیل احتیاط از انجام آن در این دوران خودداری کنید هرچند که انجام آن به طور قطع در بارداری ممنوع نشده است. به طور ویژه توصیه می‌شود از انجام کاشت ناخن در سه ماهه اول بارداری که جنین در وضعیت حساس رشدی قرار دارد خودداری کنید.

کاشت ناخن در دوران بارداری

نکات بهداشتی برای کاشت ناخن در بارداری 

اگر قصد انجام کاشت ناخن در بارداری را دارید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از سالن‌های استفاده کنید که نکات بهداشتی در آنها کاملاً رعایت می‌شود.
  • حین انجام کاشت ناخن از ماسک استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که محل کاشت ناخن تهویه مناسب دارد.
  • اگر قبل از بارداری کاشت ناخن انجام ندادید توصیه می‌شود در این دوران نیز این کار را نکنید. زیرا ممکن است به برخی مواد موجود در ژلیش ناخن و چسب آن حساسیت داشته باشید.
  • قبل از کار مطمئن شوید که وسایل ناخن کار کاملاً بهداشتی و تمیز باشد.