کشیدن دندان در بارداری در ماه‌های مختلف حاملگی چه عوارضی دارد؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کشیدن دندان در بارداری

دوران شیرین بارداری با مشکلات متعددی همراه است که زنان باردار را به چالش می‌کشانند. مشکلات دندان به‌خاطر فعالیت بالای هورمون‌ها در دوران بارداری بسیاری از زنان باردار را درگیر می‌کند و یکی از مهمترین نگرانی‌های آنها کشیدن دندان در بارداری است. وب‌سایت گهواره در این مقاله به بانوان باردار کمک می‌کند تا پاسخ سوالات خود را در خصوص کشیدن دندان در حاملگی دریافت کنند.

کشیدن دندان در ماه اول بارداری

کشیدن دندان در ماه اول بارداری توسط دندانپزشکان توصیه نمی‌شود. رشد اصلی جنین در اوایل دوران بارداری اتفاق می‌افتد و اندام‌های اصلی او تشکیل می‌شوند؛ بنابراین نباید از داروها و بیهوشی‌ها استفاده کرد چرا که تاثیرات بسیار خطرناکی بر سلامت و رشد جنین می‌گذارند. در صورت عدم تحمل درد دندان با روش‌های کم عارضه که توسط دندانپزشکان پیشنهاد می‌شود درد خود را تسکین دهید و در سه ماه دوم بارداری اقدام به کشیدن دندان کنید. به بانوان باردار پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام به بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند و از سالم بودن دندان‌های خود اطمینان حاصل نمایند.

*بهترین روش درمان عفونت دندان در بارداری چیست

کشیدن دندان در ماه آخر بارداری

کشیدن دندان در ماه آخر بارداری ممکن است بسیار خطرناک باشد و پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن از انجام آن خودداری شود. به‌ویژه از هفته ۲۸ تا زمان تولد نوزاد بهتر است از کشیدن دندان صرف‌نظر کنید. یکی از مشکلاتی که برای زنان باردار هنگام کشیدن دندان در این دوره پیش می‌آید زایمان زودرس است. در صورتی که کشیدن دندان به دلایلی مانند بروز عفونت دندان ضروری باشد ابتدا باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کرد و با توجه به وضعیت مادر و جنین اقدام به این عمل نمود.

آیا کشیدن دندان در بارداری خطرناک است؟

آیا کشیدن دندان در بارداری خطرناک است؟

با توجه به زمان دوران بارداری ممکن است کشیدن دندان خطرناک یا بی‌خطر باشد. دندانپزشک معمولاً از کشیدن دندان زنان باردار در سه ماه اول بارداری و سه ماه آخر اجتناب می‌کند. اگر دندان شما نیاز به کشیدن دارد بهتر است در سه ماهه دوم یا پس از زایمان آن را بکشید. همانطور که گفته شد در اوایل بارداری اندام‌های اصلی جنین در حال تشکیل و رشد هستند و استفاده از داروها و بیهوشی‌ها سلامت جنین را به خطر می‌اندازند.

آیا کشیدن دندان در بارداری ضرر دارد؟

رایج‌ترین سوال بانوان باردار این است که آیا کشیدن دندان در بارداری ضرر دارد یا خیر. همانطور که گفته شد کشیدن دندان در سه ماه اول و سه ماه سوم بارداری به‌خاطر استفاده از داروهای بیهوشی و آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است برای جنین ضرر داشته باشد. 

علاوه بر کشیدن دندان برای رفع سایر مشکلات مانند عصب‌کشی دندان در بارداری از رادیوگرافی استفاده می‌شود و بانوان نگران هستند که با قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس سلامت جنین خود را به خطر اندازند. برای گرفتن عکس‌های رادیوگرافی با در اختیار گذاشتن لباس محافظ، ایمنی زنان باردار حفظ می‌شود و اشعه ایکس تنها به دهان می‌تابد؛ بنابراین اگر اقدامات احتیاطی و ایمنی رعایت شود کشیدن دندان در این دوران خطری به دنبال ندارد.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

عوارض کشیدن دندان در بارداری

به طور کلی کشیدن دندان برای تمامی افراد عوارضی به دنبال دارد که بانوان باردار نیز از این قضیه مستثنی نیستند. مهم‌ترین عوارض کشیدن دندان در دوران بارداری عبارتند از:

*موثرترین روش درمان فوری دندان درد در بارداری 

عفونت

عفونت از مهمترین عوارض کشیدن دندان در بارداری است که می‌تواند برای مادر و جنین خطر آفرین باشد. در صورتی که عفونت کنترل نشود با درد، تب و تورم همراه می‌گردد. پوسیدگی دندان از مهمترین مشکلاتی است که در صورت گسترش منجر به بروز عفونت می‌شود و در چنین حالتی دندان نیاز به کشیدن دارد.

خونریزی

خونریزی غیرعادی هنگام کشیدن دندان و پس از آن از دیگر عوارض کشیدن دندان در دوران بارداری است. این عارضه در زنان باردار به‌خاطر حساس شدن لثه‌ها ناشی از تغییرات هورمونی رایج است و باید تحت مراقبت پزشک قرار گرفت.

درد

رایج‌ترین عارضه پس از کشیدن دندان درد و ناراحتی است که با تجویز دارو توسط دندانپزشک می‌توان آن را کنترل کرد.

تورم و التهاب

بافت‌های اطراف دندان به دلیل کشیدن دچار التهاب و تورم می‌شوند که پس از مدتی برطرف خواهند شد.

تاخیر در بهبودی

تغییرات هورمونی در زنان باردار ممکن است بهبودی ناشی از کشیدن دندان را با تأخیر مواجه کند.

در صورتی که دندان عقل نیاز به کشیدن داشته باشد به دلیل این که در پشت دهان قرار دارد و عمل پیچیده‌تری به نظر می‌رسد با عوارض دیگری نیز همراه است. این عوارض شامل سفتی فک، آسیب عصبی و مشکلات سینوسی هستند. برای به حداقل رسیدن این عوارض بهتر است به جراح دهان و دندان مراجعه کنید.

کشیدن دندان در اوایل بارداری

 

کشیدن دندان در اوایل بارداری

اوایل بارداری به سه ماهه اول اطلاق می‌شود و تا پایان هفته ۱۲ به طول می‌انجامد. در این هنگام اعضای اصلی جنین در حال شکل‌گیری هستند و عدم استفاده از داروهای بیهوشی کشیدن دندان را بی‌خطر می‌کند. در صورت نیاز از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و تاثیر منفی بر روی جنین نمی‌گذارد. با این حال به عقیده پزشکان بهتر است کشیدن دندان به سه ماهه دوم موکول شود.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان در بارداری

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان در بارداری

در صورتی که مجبور به کشیدن دندان در دوران بارداری شدید برای بهبودی سریع‌تر بهتر است مراقبت‌های زیر را انجام دهید:

  • پس از کشیدن دندان از خوردن مایعات به مدت یک ساعت خودداری کنید و گاز استریل بر روی محل دندان قرار دهید.
  • مسواک زدن را به روز دوم موکول کنید.
  • به مدت دو روز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ و سفت خودداری کنید.
  • از نوشیدن مایعات با نی اجتناب کنید.
  • برای ضدعفونی کردن محل دندان دهان را با آب نمک شستشو دهید.
  • برای کاهش عفونت و التهاب به مدت دو روز از کمپرس سرد استفاده کنید.

سخن پایانی

امکان کشیدن دندان در بارداری وجود دارد و می‌توان با رعایت اقدامات احتیاطی بدون به وجود آمدن خطر برای مادر و جنین از شر درد دندان راحت شد. به این منظور حتماً به دندانپزشکان حاذق و باتجربه مراجعه کنید تا عوارض کشیدن دندان به حداقل برسند.

سوالات متداول:

بهترین زمان کشیدن دندان در بارداری چه زمانی است؟

سه ماهه دوم بارداری و پس از زایمان بهترین زمان برای کشیدن دندان در دوران بارداری است و عوارض کمتری دارد.

آیا کشیدن دندان در اوایل بارداری امکان‌پذیر است؟

کشیدن دندان در سه ماه اول بارداری توصیه نمی‌شود و بهتر است به سه ماه دوم موکول شود تا عوارض کمتری داشته باشد.

 

منابع

https://www.healthline.com/health/pregnancy/can-you-get-a-tooth-pulled-while-pregnant

https://espiredental-com.translate.goog/is-a-tooth-extraction-during-pregnancy-safe/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=fa&_x_tr_pto=sc