روش درمان عفونت دندان در بارداری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان عفونت دندان در بارداری

درمان عفونت دندان در بارداری به سادگی درمان این عارضه در شرایط غیر بارداری نیست؛ زیرا اساسا بارداری شرایط عادی و معمولی نیست و نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد که مراقبت از دندان یکی از آنها است. به طور کلی گفته می‌شود که پیش از بارداری از سلامت دهان و دندان خود مطمئن باشید و چکاپ دندان را نیز در دسته چکاپ‌ها و آزمایشات قبل از بارداری قرار دهید. اما اگر اکنون باردارید و به هر دلیل با مشکل دندان درد و عفونت دندان روبه رو هستید، باید از راه‌های مطمئنی برای کنترل این عارضه کمک بگیرید. 

آیا امکان درمان عفونت دندان در بارداری وجود دارد؟ 

درمان عفونت دندان در بارداری غیر ممکن نیست، اما به هر حال محدودیت‌های خاص خود را دارد. نه تنها برای عفونت دندان و درد دندان و آبسه دندان در بارداری مجاز به استفاده از هر دارویی نیستید، بلکه اگر هر شکل دیگری از درد و مشکل جسمانی دارید، نمی‌توانید در دوران بارداری خودسرانه دارو مصرف کنید. 

آیا امکان درمان عفونت دندان در بارداری وجود دارد؟

نگرانی اصلی در مورد درمان عفونت دندان و لثه در بارداری مربوط به رادیولوژی، مواد بی حسی و داروهای تجویز شده برای خلاص شدن از درد دندان است. اینکه کدام دندان شما دچار مشکل شده است، خیلی مهم نیست؛ مثلا درمان عفونت دندان عقل در بارداری با درمان عفونت سایر دندان‌ها در دوران بارداری، فرقی با هم ندارند. مهم شرایط خاص دریافت داروهای بی حسی است. 

درمان عفونت دندان در زمان بارداری باید با رعایت دستورالعمل‌های خاص باشد. دندانپزشک حتما باید از بارداری شما مطلع باشد از داروهای مناسب و دوز مناسب دارو برای انجام کارهای دندانپزشکی استفاده کند. در یک کلام درمان عفونت دندان برای زنان باردار امکانپذیر است، البته با رعایت شرایط خاص. 

راه‌های درمان سریع عفونت شدید دندان در بارداری

اگر درمان خانگی عفونت دندان در بارداری یا درمان سنتی عفونت دندان در بارداری، مشکلی از شما حل نکرد، چاره‌ای جز مراجعه به دندانپزشک ندارید. به یاد داشته باشید که گاهی ممکن است دریافت خدمات دندانپزشکی در دوران بارداری مانند پر کردن دندان یا عصب کشی برای کاهش احتمال عفونت دندان در بارداری ضروری باشد. در صورتی که این ضرورت برای شما وجود دارد، سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان است تا بتوانید از شر دندان درد خود خلاص شوید. 

به عبارت دیگر خدمات دندانپزشکی برای درمان دندان درد در بارداری تنها در سه ماهه دوم بارداری (۴،۵،۶) و تنها برای درمان‌های اورژانس، قابل انجام است. برای اطلاع از داروی مناسب برای کاهش درد‌های دندانی و درمان فوری دندان درد، بهترین راه مشورت با پزشک متخصص زنان است.

راه‌های درمان سریع عفونت شدید دندان در بارداریاگر باردارید و دندان‌درد دارید، هم دندانپزشک و هم متخصص زنان و زایمان توصیه به مراجعه به دندانپزشک می‌کنند تا چکاپ و پاکسازی کامل برای شما انجام شود و هرگونه مشکل دندانی رفع شود. به یاد داشته باشید که هرگز نباید مراجعه به دندانپزشک را به دلیل بارداری به تعویق بیاندازید. اگر در طی بارداری دندان درد یا مشکل لثه دارید تا پس از زایمان صبر نکنید و مشکل را از راه صحیح برطرف کنید.

اگر استفاده از اشعه ایکس برای تشخیص میزان آسیب و خرابی دندان نیاز باشد، از پیشبند محافظ که از جنین را در مقابل اثرات زیانبار اشعه ایکس محافظت می‌کند، استفاده می‌شود. اما این نکته را بدانید که اشعه ایکس در شرایط خاص و فقط و فقط در صورت نیاز استفاده خواهد شد. 

کدام دارو برای درمان عفونت دندان در بارداری مناسب است؟

اگر قرار است برای درمان دندان درد یا عفونت دندان در بارداری از دارویی استفاده کنید، حتما باید تحت نظر دندانپزشک و پزشک بارداری خود این کار را انجام دهید و هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید؛ زیرا مصرف هر دارویی در بارداری و حاملگی مجاز نیست و می‌تواند پیامد‌های منفی برای جنین شما به دنبال داشته باشد. اگر عفونت لثه یاعفونت دندان دارید، شاید نیاز به یک دوره آنتی‌بیوتیک داشته باشید که یکی از بهترین چرک خشک کن‌های دندان در بارداری است. همچنین ممکن است پزشک برای تسکین دندان درد در بارداری مسکن تجویز کند؛ اما اینکه کدام آنتی‌بیوتیک یا مسکن برای شما مناسب است، پزشک حتما تشخیص خواهد داد. مثلا هرگز به طور خودسرانه به مصرف آموکس‌سیلین به عنوان چرک خشك كن برای درمان و رفع عفونت دندان در بارداری مبادرت نکنید. 

نشانه‌های عفونت دندان در بارداری

  • دندان درد
  • حساسیت دندان
  • ورم لثه، غدد لنفاوی گردن و فک‌ها
  • بوی ناخوشایند یا طعم تلخ در دهان
  • تب

عوارض درمان نکردن عفونت دندان در دوران بارداری

  • خطر زایمان زودرس
  • کمبود وزن در نوزادان نارس
  • به خطر افتادن سلامت نوزادان نارس
  • گسترش آبسه در سایر قسمت‌های بدن
  • خطر بالای مشکلات دندانی دوران کودکی در نوزادان این مادران

درمان خانگی عفونت دندان در بارداری

 درمان گیاهی عفونت دندان در بارداری در واقع همان درمان خانگی است. یعنی به کمک مواد طبیعی و ارگانیک و غیر شیمیایی، عفونت دندان را کاهش دهیم، از بین ببریم و یا تا اطلاع ثانوی دندان درد نداشته باشیم؛ 

اگر می‌پرسید چگونه عفونت دندان را در بارداری درمان کنیم؟ باید بگوییم که در ادامه تعدادی از راه‌های درمان سنتی دندان درد در بارداری را برای شما لیست کرده‌‌ایم؛ به یاد داشته باشید که درمان عفونت دندان در بارداری با طب سنتی معمولا ایمن‌تر از روش‌های خاص پزشکی است. اما با این حال هرگز فراموش نکنید که اگر نیاز به دریافت درمان از سوی دندانپزشک دارید، حتما به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید، زیرا درمان نکردن عفونت دندان در بارداری خطراتی را به دنبال دارد. 

ترکیبات موثر طبیعی برای درمان عفونت دندان در بارداری

  • نمک

می‌توانید برای درمان درد دندان عقل در بارداری یا درمان آبسه دندان در بارداری از نمک کمک بگیرید. مسواک زدن با نمک و دهانشویه آب نمک می‌تواند در تسکین درد دندان ناشی از عفونت و ... موثر باشد. در واقع نمک به دلیل خاصیت گندزدایی و آنتی باکتریال قوی، می‌تواند عفونت‌های جزئی را به خوبی درمان کند. توجه داشته باشید اگر دندان عقل نهفته شما نیاز به جراحی داشته باشد، معمولا کاری از دست نمک بر نمی‌آید. 

  • سیر

سیر، درمان خانگی عفونت دندان

سیر به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده قوی از دیرباز شهرت داشته است. برای درمان عفونت ریشه دندان در بارداری یا درمان سریع دندان درد در بارداری می‌توانید سیر رنده شده تازه را روی دندان عفونی قرار دهید و دوبار در روز این کار را تکرار کنید.

  • چای سبز

چای سبز، درمان گیاهی عفونت دندان

آنتی اکسیدان چای سبز باعث برطرف کردن دندان درد، التهاب لثه و خونریزی لثه می‌شود.  آنتی اکسیدان موجود در چای سبز کمک می کند تا ورم لثه‌ها در طی دوران بارداری کم شود و تشکیل پلاک بر روی دندان‌ها کنترل شده باشد. همچنین عناصر فعال موجود در چای سبز ميزان تشکیل پلاک بر روی دندان‌ها را کاهش می‌دهد و از سوراخ شدن آنها بر اثر کرم خوردگی جلوگیری می‌کند.

  • روغن زیتون

شما می‌توانید از روغن زیتون برای تقویت دندان‌های خود در طي دوران بارداري استفاده کنید و تشکیل پلاک در دهان خود را محدود کنند. 

  • روغن میخک

روغن میخک، درمان سنتی عفونت دندان

روغن ميخك نيز یکی دیگر از درمان های طبیعی موثر  در تسکین دندان درد در بارداری است؛ می‌توانید برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده در بارداری از این روغن استفاده کنید. اساسا از روغن میخک یک ضدعفونی‌کننده قوی برای مبارزه با مشکلات لثه در دوران بارداری یاد می‌شود. جویدن یک تکه از گیاه میخک یا مالش دادن مقدار کمی روغن میخک بر روی لثه در تسکین دندان درد موثر است. 

اکنون به خوبی می‌دانید که برای درمان عفونت دندان در بارداری چه باید کرد؛ توجه داشته باشید که هر یک از راه‌های بالا را با در نظر گرفتن شرایط خاص بارداری خود امتحان کنید و هرگز در استفاده از روشی خاص، بیش از حد اصرار نکنید. 

کلام آخر

درمان عفونت دندان در بارداری

برای درمان عفونت دندان در بارداری در وهله اول حتما با پزشک خود مشورت کنید. هرگز به سراغ روش‌های خودسرانه نروید؛ مثلا تصور نکنید که ریختن پني سيلين روی دندان عفونت کرده می‌تواند موثر باشد. در واقع بهتر است در دوران بارداری برای کنترل و مدیریت سلامت نی نی خود از کارهای اینچنینی دست بردارید.