بارداری و عصب کشی دندان | خطرات عصب کشی دندان در دوران حاملگی

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عصب‌کشی دندان در بارداری

عصب‌کشی دندان در بارداری اماها و اگرهای زیادی دارد. اساسا کیفیت انجام کارهای مربوط به دندانپزشکی در حاملگی برای بسیاری خانم‌های باردار سوال است. اینکه آیا امکان انجام درمان‌های دندانپزشکی (مثلا عصب کشی و عکس دندان) در بارداری وجود دارد یا به طور کلی باید از هر اقدام درمانی مربوط به دهان و دندان ممانعت کرد، بسیار مورد پرسش قرار می‌گیرد. در این مطلب سعی داریم به طور اختصاصی به این سوال که آیا عصب کشی دندان در بارداری بلامانع است یا خیر ، پاسخ دهیم. 

آیا عصب کشی دندان برای زن باردار ضرر دارد؟ 

چنانچه تنها چاره درمان فوری دندان درد در بارداری، عصب‌کشی دندان باشد، حتما باید به سن بارداری توجه شود. قطعا عصب کشی در ماه اول بارداری یا اولایل بارداری با عصب کشی در ماه نهم بارداری متفاوت است. گرچه در ماه اول بارداری معمولا افراد از بارداری خود بی‌خبر هستند و ممکن است کارهای مختلفی را هم انجام دهند، اما اگر در برنامه اقدام به بارداری هستید و هر ماه منتظر جواب مثبت بارداری خود انواع تست‌های بارداری را امتحان می‌کنید، حتما برای انجام کارهای دندانپزشکی محتاط باشید و با درایت بیشتری در زمان اقدام به بارداری برای انجام کارهای دندانپزشکی قدم بردارید. به طور کلی توصیه می‌شود که چکاپ دندانپزشکی را در چکاپ پیش از بارداری خود قرار دهید و قبل از اقدام به بارداری و باردار شدن از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید. به این ترتیب احتمال اینکه در طول بارداری با مشکلات دندان روبه‌رو شوید، بسیار کمتر است.  

به طور کلی باید همچون دیابت بارداری، آنفولانزا در بارداری و عفونت در بارداری، به موضوع عصب کشی دندان در حاملگی نیز توجه کامل شود تا خطری مادر و جنین را تهدید نکند. 

قانون کلی در مورد انجام درمان‌های دندانپزشکی در بارداری اینطور است که اگر مشکل دندانی جدی مانند عفونت لثه یا عفونت دندان دارید، در هر مرحله از بارداری که باشید می توانید آن را درمان کنید و نباید درمان را به تاخیر بیندازید. با این حال به دلیل استفاده از اشعه ایکس، بهتر است درمان را به سه ماهه دوم موکول کنید. بنابراین عصب کشی دندان در ماه هفتم بارداری بهتر است از عصب کشی دندان در ماه هشتم بارداری.

تاثیر بارداری در دندان و عصب آن

تاثیر بارداری در دندان و عصب آن

بارداری باعث می‌شود تا یک خانم بیشتر مستعد عفونت شود؛ اما خود بارداری باعث عفونت نمی‌شود. به عبارت دیگر اگر پیش از بارداری مشکل دندانی داشته باشید یا مستعد آن باشید، بارداری زمینه را برای بدتر شدن وضعیت فراهم می‌کند. برخی مشکلات تهاجمی دندان نیاز به درمان فوری دارند که عصب کشی نیز از آن دست محسوب می‌شود.

به طور کلی بارداری باعث تغییرات هورمونی می‌شود و این تغییرات هورمونی به شدت بر دندان‌ها و لثه تاثیر می‌گذارد. همچنین حالت تهوع و استفراغ اوایل بارداری باعث می‌شود دائما اسید معده در تماس با دندان‌ها قرار بگیرد و آنها را فرسایش دهد. همه این عوامل در بروز ناراحتی‌های دهان و دندان تاثیر دارند. توصیه ما این است که حتما پس از هر بار استفراغ در بارداری، دهان خود را خوب با آب بشویید و پس از نیم ساعت، دندانهایتان را مسواک بزنید.

عصب‌کشی کردن یا عصب کشی نکردن در بارداری، مسئله این است...

عصب‌کشی کردن یا عصب کشی نکردن در بارداری

صراحتا اعلام می‌کنیم که عدم عصب کشی دندان در دوران بارداری عوارض جدی به دنبال خواهد داشت، اما عصب‌کشی دندان هنگام بارداری باید در زمان مناسب و با احتیاط‌های لازم صورت بگیرد. باید بدانید زنانی که باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان در دهان‌شان زیاد است، ممکن است این باکتری‌ها را در دوران بارداری و پس از زایمان به کودک خود منتقل کنند. به دنبال این موضوع، قرارگیری زودهنگام نوزاد در معرض این باکتری‌ها و از طرفی خوردن مواد حاوی قند مانند شیر، آب میوه و غیره و خوابیدن در حالی که شیشه شیر در دهان کودک قرار دارد، همگی زمینه را برای پوسیدگی زود هنگام دندان کودک فراهم می کند.

خطرات عدم درمان عفونت دندان با توجه به شدت عفونت و مقاومت باکتری‌ها کم و زیاد می‌شود. حتی عفونت‌های جزئی هم می‌توانند در اثر عدم درمان، تکامل یافته و به مرور شدید و حاد شوند.

اولین نشانه نیاز به عصب کشی، درد و ورم لثه است. اگر چه غالبا عفونت در ریشه و بافت‌های عصبی دندان ایجاد می‌شود، اما باکتری‌ها ممکن است به بافت‌های اطراف نیز نفوذ کرده و باعث عفونت لثه شوند. عفونت لثه خود می تواند وارد جریان خون شده و سلامت جنین را به خطر بیندازد.

چنانچه عفونت دندان درمان نشود ممکن است به استخوان رسیده و باعث تخریب آن و تحلیل رفتن ساختار استخوانی اطراف دندان شود. این اتفاق منجر به حساسیت دندان می‌شود. اگر این وضعیت پیش برود باعث لق شدن دندان و کوچک شدن استخوان فک در این محل می‌شود. همچنین ممکن است درد و ناراحتی زیادی را ایجاد کند.

با پیشرفت عفونت داخل دندان، دیگر نمی‌توان دندان را نجات داد و متاسفانه دندان باید کشیده شود. این در حالی است که اگر عفونت به موقع درمان شود، نیازی به کشیدن دندان نخواهد بود. در موارد شدید عفونت اگر درمان به موقع صورت نگیرد، ممکن است عفونت به وضعیتی خطرناک به نام عفونت خون تبدیل شود. در این شرایط باکتری‌ها به جریان خون راه یافته‌اند و عفونت را به نواحی دیگر بدن برده‌اند. در صورتی که عفونت خون به سرعت درمان نشود، می‌تواند منجر به مرگ شود.

بهترین زمان برای عصب‌کشی دندان در بارداری

بهترین زمان برای عصب‌کشی دندان در بارداری

اگر چه درمان عصب کشی دندان جنین را چندان در خطر قرار نمی‌دهد و از طرفی انجام ندادن آن می‌تواند خطرساز شود، اما بهتر این است که عصب‌کشی دندان در دوره‌های خاصی از بارداری انجام شود تا کاملا امن و ایمن باشد. 

بهترین زمان برای عصب کشی دندان در بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. با توجه به اینکه در سه ماهه اول بارداری به طور کلی جنین بیشتر آسیب‌پذیر است و در سه ماهه سوم قرارگیری طولانی مدت بر روی صندلی دندانپزشکی سخت است، لذا سه ماهه دوم بارداری برای انجام کارهای دندان‌پزشکی ایده‌آل‌ترین زمان است.

اما حتما به این موضوع توجه داشته باشید در صورت وجود عفونت یا ورم در دهان، فورا باید درمان دندانپزشکی شروع شود، زیرا پیامدهای عدم درمان عفونت در بارداری بسیار جدی است. به عبارت بهتر می‌توان اینطور گفت که مضرات عصب کشی دندان در بارداری موضوعی است که خیلی به آن توجه نمی‌شود، چراکه در صوت نیاز به عصب‌کشی حتما باید این کار انجام شود و انجام ندادن آن بسیار زیان‌آور خواهد بود. 

به یاد داشته باشید که درمان به موقع هر عارضه ای در بارداری بسیار مهم است؛ مثلا فشار خون بالا در بارداری، زونا در بارداری و حتی کرونا در بارداری باید به موقع و قبل از اینکه فرصت طلایی برای بهبودی از بین برود، درمان شوند تا مشکلی متوجه مادر و جنین نشود. 

کلام آخر

عصب کشی دندان در بارداری در صورت تشخیص پزشک حتما باید انجام شود، زیرا وجود عفونت در بدن زن باردار هم برای جنین و هم برای مادر خطرناک است. فرقی نمی‌کند که این عفونت در ریشه دندان است یا در هر جای دیگری؛ مهم این است که عفونت با مطمئن‌ترین روش درمان شود. بدیهی است که انجام کارهای غیرضرور دندانی در دوران بارداری از جمله روکش دندان، کامپوزیت دندان و ... توصیه و تایید نمی‌شود. 

اساسا اگر دندان درد دارید و باردار هستید، باید هم پزشک زنان خود را مطلع کنید و با کسب اجازه از او به یک دندانپزشک مراجعه داشته باشید. بررسی ریشه دندان، لثه‌ها و به طور کلی هر قسمتی از دهان با دندان پزشک است. اگر به علت دندان درد نیاز به کشیدن دندان باشد، دندان عقل رشد بی‌رویه و بدشکل داشته باشد، یا نیاز به پر کردن دندان باشد، یا نیاز به درمان ریشه دندان از هر روشی باشد، پزشک باید تشخیص دهد و اقدامات لازم را برای آن انجام دهد.