آیا مصرف قرص لاکتوفم در بارداری ضرر دارد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص لاکتوفم در  بارداری

قرص لاکتوفم یک قرص پروبیوتیک و یک ترکیب سین بیوتیک مناسب برای دختران و بانوان است. این قرص علاوه بر اینکه برای درمان عفونت‌های واژینال استفاده می‌شود، کاربردهای دیگری نیز دارد. اما سوال اینجاست که آیا این دارو را می‌توان در دوران بارداری مصرف کرد یا خیر؟ در ادامه این مطلب به این سوال پاسخ داده می‌شود.

کپسول لاکتوفم برای چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص یا کپسول لاکتوفم یک داروی پروبیوتیک است که حاوی مقدار زیادی باکتری سودمند برای دستگاه تناسلی و ادراری زنان می‌باشد. دستگاه تناسلی زنان دارای باکتری‌های مفید است که باعث رشد نکردن عفونت و تکثیر باکتری‌های مضر برای بدن می‌شوند. این باکتری‌های مفید دارای چندین نوع هستند که در برخی موارد بنا به دلایلی مانند: استفاده مکرر از استخر، استفاده از لباس زیر تنگ، مقاربت جنسی و غیره ممکن است از بین بروند و در نتیجه بدن مقاومت خود را در برابر عوامل بیماری‌زا از دست داده و دچار عفونت می‌شود. در این شرایط با استفاده از قرص لاکتوفم می‌توان به بازیابی باکتری‌های مفید و از توقف رشد عفونت در واژن کمک کرد. بنابراین لاکتوفم را می‌توان دارویی برای جلوگیری از عفونت واژن دانست.

خرید قرص لاکتوفم

داروی لاکتوفم دارای ترکیب سین بیوتیک (پروبیوتیک+پری بیوتیک) است و از هفت سویه باکتری مفید برای بدن تشکیل شده است. این باکتری‌ها عبارتند از: لاکتوباسیلوس، لاکتوباسیلوس پلانتاروم، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس گاسری هستند. از این دارو در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • برای افزایش اثرات دیگر داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها و ضد قارچ‌ها در زمان قرارگیری در معرض عفونت‌های دستگاه ادراری و تناسلی استفاده می‌شود.
  • کمک به درمان و پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری
  • کاهش علائم یائسگی
  • در دوران بارداری برای جلوگیری از دیابت بارداری و کاهش خطر آلرژی در نوزاد
  • این دارو را می‌توان از داروخانه‌ها و همچنین سایت‌های خرید دارو تهیه کرد.

* حتما بخوانید: قویترین قرص سوزش ادرار با اثرگذاری عالی 

خرید قرص لاکتوفم

لاکتوفم برای عفونت واژن

عفونت واژن که یک نوع عفونت قارچی است با علائمی مانند:

  • سوزش و خارش واژن
  • تحرک واژن و دهانه آن
  • ترشحات غلیظ، سفید و بدبو واژن
  • تورم و درد و قرمزی 
  • سوزش و درد در هنگام مقاربت و ادرار
  • بروز لکه‌های قرمز 

لاکتوفم باکتری‌های مفید را وارد واژن کرده و از بروز عفونت توسط باکتری‌های موجود در آن جلوگیری می‌کند. این دارو با اسیدی کردن محیط واژن، میکروارگانیسم‌های بیماری زا را از بین می‌برد و همچنین تاثیرات ضد قارچی و آنتی بیوتیکی برای درمان عفونت را افزایش می‌دهد.

قرص لاکتوفم برای خشکی واژن

هر بیماری و مشکلی که سطح استروژن بانوان را کاهش دهد، باعث خشکی واژن می‌شود. یکی از تاثیرات شگفت انگیز قرص لاکتوفم علاوه بر درمان عفونت‌ها در درمان علائم یائسگی مانند خشکی واژن و کمک به افزایش ترشحات واژن است. این دارو کاربردهای دیگری مانند: کاهش زخم گوارش، کاهش علائم مربوط به بیماری‌های التهابی روده، کاهش جذب کلسترول، کاهش فشار خون، درمان اسهال در بارداری، تولید ویتامین A و B در بدن، کاهش میزان دیابت نوع دو، کاهش میزان دیابت بارداری، بهبود آلرژیک و غیره استفاده می‌شود.

قرص لاکتوفم را چگونه مصرف کنیم؟

لاکتوفم را می‌توان هم بصورت خوراکی و هم به شل واژینال مصرف کرد. در صورتی که این دارو به شکل خوراکی مصرف شود، از طریق روده و دیواره‌های معده به محیط واژن وارد می‌شود. این دارو با آزاد کردن برخی از باکتری‌های مفید از رشد عفونت جلوگیری می‌کند. این دارو پس از ورود به محیط واژن باعث می‌شود تا باکتری‌های مفید داخل واژن باعث بیماری نشوند. بهترین زمان مصرف این دارو یک عدد کپسول بعد از صرف نهار است و طول درمان آن یک ماهه است. البته میزان دوز و مدت زمان مصرف و شکل مصرف این دارو (خوراکی یا واژینال) بسته به شرایط شما توسط پزشک تجویز می‌شود.

آیا قرص لاکتوفم در بارداری ضرر دارد؟

باید بدانید که لاکتوفم در دوران بارداری برای کاهش ابتلا به بیماری دیابت در این دوران و همچنین برای جلوگیری از آلرژی‌های اولیه در نوزاد مصرف می‌شود. این دارو ممکن است دوران بارداری و شیردهی برای شما تجویز شود بنابراین نگران نباشید این دارو عوارضی برای شما و فرزندتان نخواهد داشت. امکان دارد این دارو همراه با آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود، توصیه می‌شود بین مصرف این دو دارو 2 الی 4 ساعت فاصله باشد زیرا مصرف آنتی بیوتیک اثر پروبیوتیک را کاهش می‌دهد. در هر حال بهتر است پیش از مصرف این دارو در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قرص لاکتوفم در بارداری ضرر دارد؟

موارد منع مصرف لاکتوفم

در صورت داشتن هر کدام از موارد زیر قبل از مصرف لاکتوفم حتما با پزشک مشورت کنید:

  • سابقه آلرژیک دارویی و غذایی
  • داشتن بیماری‌های مربوط به نقص ایمنی و ایدز
  • بیماری‌های دریچه قلب
  • شیمی درمانی
  • سندرم روده کوتاه
  • کولیت اولسراتیو فعال
  • مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی

البته باید بدانید این شرایط تمامی شرایط منع مصرف این دارو نمی‌باشد، بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض کپسول لاکتوفم 

عوارض محصولات پروبیوتیکی بسیار کم هستند و معمولا هیچ عوارض خطرناکی نخواهند داشت. درمورد لاکتوفم باید بگویم که تابه حال عوارضی گزارش داده نشده است و اگر عوارض محدودی داشته باشد، خطر چندانی برای بدن ندارند. اما ممکن است در روزهای اولیه مصرف این دارو دچار نفخ شکم در بارداری شوید که پس از چند روز تا چند هفته از بین می‌رود. البته فراموش نکنید که در صورت داشتن خارش، سوزش و تنگی نفس حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

لاکتوفم و لکه بینی

یکی از سوالات متداولی که در این باره پرسیده می‌شود این است که آیا لاکتوفم باعث عقب افتادن دوره ماهانه یا پریودی می‌شود؟ آیا لاکتوفم باعث لکه بینی می‌شود؟ آیا عفونت باعث لکه بینی و یا عقب افتادن دوره ماهانه می‌شود؟

قبل از هرچیزی باید بدانید که عفونت باعث عقب افتادن دوره ماهانه و یا خونریزی و لکه بینی نمی‌شود، البته در مواردی استثنا هم وجود دارد که در آن شرایط در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. هرچند که خود عفونت باعث عقب افتادن دوره ماهانه نمی‌شود اما روش‌های درمانی و مصرف دارو ممکن است بر دوره ماهانه تاثیر بگذارد. با اینکه لاکتوفم عوارض چندانی ندارد، اما ممکن است باعث عقب افتادن دوره ماهانه و پریود شود که در صورت بروز این مشکل اصلا جای نگرانی نیست و هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند. اما اگر این مشکل شما را نگران و اذیت می‌کند، می‌توانید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.