خواص لیمو شیرین در بارداری برای سلامت و زیبایی جنین

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیمو شیرین در بارداری

اگر باردار هستید و بارداری شما به فصل پاییز و زمستان کشیده شده است، از خوردن لیمو شیرین در بارداری غافل نشوید. معمولا تمام خانم‌های باردار می‌توانند از همه میوه‌ها در فصول مختلف استفاده کنند؛ البته ممکن است میوه‌های یک فصل خاص را بسته به سن بارداری و زمان اتمام بارداری، کمتر مصرف کنند، اما غالبا موفق به استفاده از انواع میوه‌ها در فصول مختلف می‌شوند. اگر بدانید خوردن میوه در بارداری چه قدر می‌تواند به سلامت شما و جنین‌تان کمک کند، هرگز از میوه خوردن در بارداری غافل نمی‌شوید و مدام به دنبال استفاده از انواع میوه‌ها خواهید بود. البته به یاد داشته باشید که همواره و همیشه باید در مصرف هر چیزی اعتدال داشته باشید و رعایت حد و اندازه مصرف را بکنید. 

خواص و مضرات لیمو شیرین در بارداری چیست؟

فواید لیمو شیرین در بارداری 

توصیه مهم و قطعی در مورد مصرف لیمو شیرین در بارداری این است که این میوه خوشمزه خواص فراوانی دارد و می‌تواند نیاز مادر و جنین به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی را تامین کند؛ اما قطعا تاثیر خارق‌العاده‌ای در زیبایی و شکل و شمایل جنین نخواهد داشت. 

اما خوردن لیمو شیرین در بارداری پر از فایده و مزیت است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم؛ به یاد داشته باشید که خوردن لیموشیرین در ماه آخر بارداری یا ماه اول بارداری و یا به طور کلی در هر دوره‌ای از بارداری، پر خاصیت است و ممنوعیتی ندارد؛ البته به شرط اینکه قانون اعتدال و عدم افراط را رعایت کنید و به اندازه و درست مصرف کنید. 

ویار لیمو شیرین و جنسیت جنین

همچنین در مورد ویار لیمو شیرین و جنسیت جنین هم باید بدانید که این دو موضوع کاملا بی‌ربط به هم هستند. اگرچه از قدیم‌الایام هوس کردن و خوردن برخی از خوراکی‌ها را به جنسیت جنین ربط می‌دانند و از قضا ممکن بود گاهی هم این حدس و گمان‌‌ها درست از آب در بیاید، اما به طور کلی باید بدانید که جنسیت جنین ربطی به هوس کردن خوراکی خاصی ندارد. حدس و گمان‌‌هایی که در این باره زده می‌شود، فقط جنبه تفریح دارد و هرگز پایه و اساس علمی ندارد. 

*طبع لیمو شیرین +مصلحات آن

خواص و مضرات لیمو شیرین در بارداری چیست؟

تقویت کننده استخوان و اسکلت‌بندی

لیمو شیرین برای رشد استخوان و اسکلت بندی بسیار مفید است، زیرا  کلسیم و پتاسیم زیادی دارد. کلسیم و پتاسیم برای استخوان‌های انسان ضروری هستند. خوردن لیمو شیرین در بارداری می‌تواند مواد معدنی لازم برای رشد غضروف و استخوان جنین را فراهم می‌کند. البته خوردن به اندازه و متعادل. 

خنک کننده عالی برای بدن

خاصیت خنک کنندگی طبیعی لیمو شیرین کمک می‌کند دمای بهینه اطراف جنین حفظ شود و رشد مغز به خوبی اتفاق بیفتد.

تقویت گردش خون و حفظ فشار خون

لیمو شیرین باعث بهبود گردش خون در بدن و کنترل سطح فشار خون می‌شود.

کنترل قند خون

مصرف منظم و مناسب لیمو شیرین در بارداری باعث پایدار شدن میزان قند خون می‌شود.

کم شدن یبوست

فیبر خوراکی موجود در لیمو شیرین برای دستگاه گوارش مفید است. با توجه به استفاده از مکمل آهن در دوران بارداری که یکی از عوامل ایجاد یبوست است، خوردن لیمو شیرین در بارداری می‌تواند به بهبود مشکل یبوست بارداری کمک کند و گوارش را بهبود دهد. 

*در مورد خواص لیمو شیرین برای زردی نوزاد در این مقاله بیشتر بخوانید

منبع غنی از ویتامین ث

لیمو شیرین سرشار از اسید اسکوربیک یا همان ویتامین ث است. این ویتامین برای بهبود ایمنی بدن بسیار موثر است و از سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

یادآوری می‌کنیم که لیموشیرین یک میوه آبدار است و ویتامین ث موجود در آن از نوع محلول در آب است و بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند. این میوه از گرفتگی عضلات هم می‌تواند جلوگیری می‌کند.

بد نیست این نکته را هم بدانید که مصرف دو عدد لیمو شیرین در طی روز می‌تواند ویتامین ث مورد نیاز بدن را تامین کند. 

غنی از آنتی اکسیدان

لیموشیرین منبع طبیعی آنتی اکسیدان است. میزان بهینه مصرف لیمو شیرین در بارداری باعث کاهش ریزش مو می‌شود و از طریق جلوگیری از آسیب اکسیدی، باعث بهبود کیفیت پوست می‌شود.

تامین آب بدن

بد نیست بدانید که کم شدن آب بدن یک مادر باردار می‌تواند باعث بسیاری از مسائل مثل نقص لوله عصبی، کاهش مایع آمنیوتیک، تولید شیر ناکافی و زایمان زودرس ‌شود. لیمو شیرین می‌تواند بخشی از آب مورد نیاز بدن مادر باردار را تامین کند. 

لیموشیرین با تامین آب بدن، می تواند جایگزین مناسبی برای چای و قهوه در بارداری باشد.

دفع کننده سموم بدن

ویتامین B و انواع ریزمغذی‌های مفید مانند عنصرسلنیوم در لیموشیرین موجب سم زدایی بدن مادر و جلوگیری از ورود رادیکال‌های آزاد و سموم به بدن جنین می‌شود. به عبارت دیگر آب لیمو شیرین در بارداری موجب دفع سموم از بدن می‌شود. همچنین اثرات آلودگی و استرس را از بدن دور می‌کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

لیموشیرین حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و کربوهیدرات است که هم برای زنان باردار و هم برای جنین بسیار مفید است. از همین جهت مصرف لیمو شیرین در بارداری می‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. همچنین لیموشیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر، منیزیم و سدیم است.

درمان سرماخوردگی و تب در دوران بارداری

با توجه به اینکه مصرف قرص و دارو در دوران بارداری با محدودیت‌های بسیار زیادی روبه‌رو است، لذا خوردن هر ماده طبیعی برای درمان سرماخوردگی و تب در بارداری ایمن‌تر و مطمئن‌تر است؛ البته به شرطی که شرایط سرماخوردگی مادر باردار بسیار حاد نباشد و قابل کنترل باشد؛ زیرا تب به خودی خود می‌تواند برای مادر و جنین تهدید کننده باشد. 

به هر حال لیمو شیرین در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از سرماخوردگی به دلیل خاصیت سم زدایی که دارد، بسیار مفید است. بد نیست بدانید که در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنک و مفید در رفع التهاب و تشنگی یاد می‌شود. در مورد انواع معجون سرماخوردگی در این مقاله بیشتر بخوانید.

پیشگیری از سرطان

نقش پیشگیری‌کننده ویتامین ث موجود در لیمو شیرین از بروز سرماخوردگی و سرطان‌ها به اثبات رسیده است.

لیمونوئید موجود در لیموشیرین با انواع مختلف سرطان‌ها مبارزه می‌کند. لیمونوئید به مولکول‌های قند به نام گلوکز می‌چسبد و به‌راحتی هضم می‌شود.

پیشگیری از بیماری قلبی

با توجه به میزان بالای پتاسیم موجود در لیمو شیرین، این میوه می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی پیشگیری کند و بین آب و الکترولیت‌های بدن تعادل ایجاد کند.

پیشگیری از نقایص مادرزادی و کم خونی

میزان بالای اسید فولیک موجود در لیموشیرین نقش موثری در پیشگیری از کم خونی و نقایص مادرزادی جنین دارد.

بهبوددهنده مشکلات معده مادران باردار

لیمو شیرین برای مادران بارداری که مشکلات معده دارند هم بسیار مفید است. این میوه به ترمیم هر چه سریع‌تر معده کمک می‌کند و ناراحتی‌های معده را کاهش می‌دهد. 

مضرات لیمو شیرین در باردرای

مصرف بیش از اندازه لیمو شیرین ممکن است سبب ایجاد مشکلات زیر شود:

  • رفلاکس اسید معده همراه با تهوع، سوزش سر دل و استفراغ 
  • برهم خوردن تعادل الکترولیتی بدن
  • واکنش‌های آلرژیک
  • حالت تهوع و اسهال 
  • آسیب به جنین

تاثیر لیمو شیرین بر زیبایی جنین

تاثیر لیمو شیرین بر زیبایی جنین هیچ پایه علمی ندارد. در واقع زیبایی  جنین همان چیزی است که از پدر و مادر و اجداد خود به ارث می‌برد. بنابراین با خوردن لیمو شیرین معجزه‌ای در شکل و ظاهر جنین رخ نخواهد داد. با توجه به اینکه معیار زیبایی از دیدگاه افراد کاملا متفاوت است، لذا نمی‌توان به طور قطعی فاکتورهای زیبایی خاصی را برای جنین در نظر گرفت و آنها را ملاک و معیار زیبایی قرار داد. 

ارزش غذایی لیمو شیرین

ارزش غذایی لیمو شیرین

یک عدد لیموشیرین تقریبا ۴۳ کالری و ۰٫۳ گرم چربی دارد. لیموشیرین ۹٫۳ میلی‌گرم کربوهیدرات و ۰٫۸ گرم پروتئین به بدن می‌دهد. لیموشیرین به عنوان عضوی از خانواده مرکبات، سرشار از ویتامین ث است؛ به طوری که یک عدد لیمو شیرین ۵۰ میلی‌گرم ویتامین ث دارد. علاوه بر این لیموشیرین حاوی میزان قابل‌توجهی پتاسیم است. یک عدد لیموشیرین تقریبا ۴۹۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد. این میوه حاوی مقدار کمی از مواد معدنی دیگر مثل مس، کلسیم، آهن و فسفر است. 

  • ویتامین ث: ۵۰ گرم
  • پروتئین: ۱٫۵ درصد
  • فسفر: ۳۰ میلی‌گرم
  • کلسیم: ۴۰ میلی‌گرم
  • آهن: ۰٫۷ میلی‌گرم
  • فلاونوئید و کاروتنوئید: به مقدار کم

کلام آخر

آنچه در مورد مصرف هر ماده غذایی چه در دوران حساس بارداری و چه در دوران غیر از بارداری باید مورد توجه باشد، رعایت حد تعادل مصرف است. ضرب‌المثل معروف "اندازه نگهدار که اندازه نکوست، هم لایق دشمن است و هم لایق دوست" را فراموش نکنید. این ضرب‌المثل به سادگی نشان می‌دهد که بیش از اندازه مصرف کردن هر چیزی می‌تواند مضر و آسیب‌زا باشد. در مورد مصرف لیمو شیرین در بارداری هم باید به رعایت حد تعادل توجه کرد. اگر به اندازه مصرف شود، حتما مفید است و اگر بی‌اندازه و افراط گونه مصرف شود، حتما مضر است و عواقبی را به دنبال خواهد داشت.