روش های تقویت رحم قبل از ای وی اف

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تقویت قبل از ای وی اف

تاثیر درمان ناباروری با IVF بر کسی پوشیده نیست. به کمک این روش، اکنون زوج‌هایی که سال‌ها صاحب فرزند نمی‌شده‌اند، حالا می‌توانند احساس پدر و مادری را تجربه کنند. اما برای آنکه این روش باروری بشترین نتیجه را بدهد و احتمال حاملگی خود را افزایش دهید، باید بدنتان را تقویت کرده و برای این فرایند آماده کنید. تقویت قبل از ای وی اف شرایط و اصول خاص خود را دارد و شما باید آن را بسیار جدی بگیرید. در این مقاله قصد داریم در مورد این روش‌های تقویتی اصولی و موثر بیشتر توضیح دهیم.

تقویت بدن قبل از ای وی اف

IVF یک روش پزشکی است که در آن تخمک و اسپرم در محیط آزمایشگاهی با هم ترکیب شده و مراحل لقاح به صورت مصنوعی انجام می‌شود و تخم شکل گرفته به رحم مادر منتقل می‌شود تا لانه گزینی انجام شده و جنین شکل بگیرد و باقی رشد خود را در این محیط انجام دهد. هنگام آماده شدن، شروع و تکمیل چرخه IVF ممکن است احساسات مختلفی داشته باشید. اضطراب، غمگینی و عدم اطمینان به نتایج مثبت در این شرایط طبیعی است. به هر حال، IVF ممکن است زمان ببرد، از نظر جسمی سخت باشد. بعلاوه نباید تغییرات هورمونی در این دوران را نیز نادیده بگیرید. دو هفته تزریقات مختلف سطح هورمون‌های بدن را دچار تغییرات زیادی می‌کند که می‌تواند بر وضعیت جسمی و روحی شما تاثیر بگذارد. پس منطقی است که 30 روز قبل از آغاز فرایند IVF زمان مهمی برای اطمینان از سلامت، قوی بودن و آمادگی کامل بدن برای این فرآیند پزشکی باشد. در نتیجه مهم است که از 30 روی قبل تا زمان انجام IVF کارهای تقویتی انجام دهید که شانس باروریتان را افزایش دهد.

راه‌های تقویت رحم قبل از ای وی اف

پوشش سالم رحم یکی از مهم‌ترین عواملی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. پزشکان پوشش سالم رحم را بر اساس ضخامت آن تعیین می‌کنند. اندازه‌ی ایده‌آل 7 تا 8 میلی متر ضخامت با یک ظاهر سه لایه در سونوگرافی است. اگر پوشش رحم خیلی نازک باشد یا بی‌نظمی داشته باشد، لانه گزینی بعد از IVF ممکن است با شکست مواجه شود. برای بعضی از زنان، ممکن است سال‌ها قبل از اقدام برای باردار شدن، نشانه‌هایی از پوشش نازک رحم وجود داشته باشد. این علائم ممکن است شامل پریودهای نامنظم، پریودهای سبک یا درد متناوب لگن و سقط جنین باشد. با این حال، بسیاری از این مشکل تا زمان معاینه‌ی باروری بی‌اطلاع هستند. تغذیه‌ی نامناسب و کمبود آهن نیز می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود. 

تقویت رحم قبل از ای وی اف

برای تقویت قبل از ای وی اف اصلاح رژیم غذایی یک نقطه‌ی شروع عالی است. از سبزیجات با برگ های تیره، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آجیل خام و آووکادو و گوشت استفاده کنید. این غذاها می‌توانند جریان خون به بافت را بهبود داده و در عین حال ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را فراهم کنند. همچنین ممکن است بسته به شرایطتان و تشخیص پزشک از چسب‌های استروژن، مکمل آهن، آنزیم‌های گوارشی به شکل دارو، روغن ماهی و ویتامین E  نیز استفاده کنید. ورزش هم باعث افزایش خون به رحم، ضخیم شدن دیواره و تقویت قبل از ای وی اف می‌شود. فقط باید ورزش‌های سبکی مانند پیاده‌روی و یوگا را انجام دهید زیرا ورزش سنگین می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد.

تقویت تخمک قبل از ای وی اف

تخمک قوی تاثیر خوبی برای موفقیت IVF دارد و حتماً در برنامه تقویت قبل از ای وی اف روی این بخش تمرکز ویژه‌ای می‌شود. در گام اول از استعمال سیگار و دخانیات دوری کنید. سیگار در روند تقویت تخمدان قبل از ای وی اف اختلال ایجاد کرده و در DNA جهش ایجاد می‌کند که منجر به نقص‌های کروموزمی مانند تولد کودکان سندروم داون می‌شود. همچنین باید سعی کنید روی استرستان کار کنید زیرا تخمک گذاری را دچار اختلال می‌کند. برای این کار انجام ورزش‌های سبک، دوش گرفتن و وقت گذراندن با دوستان می‌تواند بسیار موثر باشد. همچنین استفاده از انواع معجون برای تقویت تخمدان نیز میتواند موثر باشد.

تقویت تخمک قبل از ای وی اف

برای تقویت تخمک چه بخوریم؟ مقدار زیادی سبزیجات برگدار، غلات کامل، گوشت بدون چربی، آجیل، سبزیجات تازه و میوه‌ها مصرف کنید. از مصرف چربی‌های ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده یا گوشت‌ها و نمک و شکر زیاد دوری کنید. بعلاوه نباید از تاثیر وزن در قدرت باروری زنان غافل شوید. چاقی به دلیل تغییر در عملکرد میتوکندری و افزایش استرس اکسیداتیو با کاهش باروری و کاهش کیفیت تخمک همراه است. همچنین  اضافه وزن می‌تواند تعادل هورمونی را تغییر دهد و تخمک گذاری را مختل کند. شاخص توده بدنی (BMI) مناسب برای باروری باید بین 18.5-24.9 باشد. این محدوده به میزان زیادی شانس موفقیت IVF را افزایش می‌دهد.

در ای وی اف چند تخمک لازم است؟ حتی اگر تخمک‌گذاری طبیعی باشد، از داروهای باروری برای تولید بیش از یک تخمک استفاده می‌شود، زیرا شانس بارداری با افزایش تعداد تخمک‌ افزایش می‌یابد. معمولاً به طور متوسط 10 تا 20 تخمک برای IVF بازیابی می‌شود.

تقویت اسپرم قبل از ای وی اف

حدود 90 درصد از عدم موفقیت در IVF به دلیل بی‌کیفیتی تخمک رخ می‌دهد. با این حال، قدرت باروری مردان نیر  تأثیرگذار است.  از ای رو بهتر است از روش‌های تقویت قبل از ای وی اف برای اسپرم نیز استفاده کنید. روش‌های تقویت اسپرم تفاوت زیادی با تقویت تخمک ندارد.

تقویت اسپرم قبل از ای وی اف

رژیم غذایی سالم و توجه به تغذیه آقایان قبل از بارداری، ورزش و حفظ وزن در محدوه‌ی نرمال همگی به داشتن اسپرم‌های قدرتمند کمک کرده و شانس موفقیت IVF را بالا می‌برد.

سخن پایانی

علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف، یک علت واحد نیست و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. با این حال با تقویت قبل از ای وی اف، می‌توانید شانس باروری خود را افزایش داده و جزو کسانی که ای وی اف موفق داشته‌اند باشید.