بهترین آجیل برای وزن گیری جنین که تاثیر چشمگیر دارند!

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین آجیل برای وزن گیری جنین

اگر می‌خواهید بدانید بهترین آجیل برای وزن گیری جنین و سلامت مادر باردار چیست و کدام یک از مغزها کمک بیشتری می‌کنند تا جنین شما بیشتر وزن اضافه کند، این مطلب را تا انتها بخوانید. همیشه وزن گیری جنین برای هر مادر بارداری مهم بوده و هست. خصوصا مادرهای بارداری که وزن‌گیری زیادی در کل دوران بارداری تجربه نمی‌کنند، همواره نگران کمبود وزن جنین خود هستند. توصیه‌های زیادی در مورد وزن‌گیری جنین وجود دارد که مصرف آجیل تنها یکی از آنهاست.

اساسا خوردن آجیل از ابتدا تا انتهای بارداری نه تنها برای جنین، بلکه برای مادر باردار نیز بسیار مفید است. البته همانند همیشه رعایت حد اعتدال در مصرف مفیدترین مواد غذایی نباید نادیده گرفته شود.

کدام مغزها برای وزن گیری جنین مناسب هستند؟

کدام مغزها برای وزن گیری جنین مناسب هستند؟

حتما چیزهایی در مورد تاثیر گردو برای وزن گیری جنین یا مصرف بادام درختی و حتی بادام زمینی برای وزن‌گیری جنین و رشد سیستم عصبی و مغزی جنین شنیده‌اید. تاثیر مغزیجات در رشد و تکامل جنین از آن جهت است که ترکیبات مغذی فراوانی در دانه‌های روغنی گردو، بادام، فندق، پسته و حتی تخمه آفتابگردان و تخمه کدو وجود دارد. حتی کنجد، پودر نارگیل، مویز و سایر خشکبار هم برای وزن گیری جنین و رساندن مغذی‌ترین ترکیبات به بدن مادر و جنین تاثیر دارند.

باید بدانید که بهترین روش وزن گیری جنین روشی است که حد اعتدال در آن رعایت شده باشد. قرار نیست به خاطر وزن‌گیری جنین، وزن شما چندین برابر شود. در واقع قرار نیست به طمع وزن‌گیری جنین، احساس کنید که باید بیشتر غذا بخورید و کالری بیشتری دریافت کنید. همین که غذاهای مقوی را در حد و اندازه اعتدال بخورید، هم برای شما و هم برای جنین‌تان کفایت می‌کند.

  • گردو

اگر باردار هستید، حتما گردو را در سبد غذایی خود قرار دهید. مصرف گردو در دوران بارداری باعث آرامش رگ‌های خونی می‌شود و فشار خون بالا را کنترل می‌کند. از آنجایی که گردو، منبع غنی از پروتئین‌ها و فیبر است، احساس پریشانی و استرس را در مادر باردار کاهش داده و با مدیریت چربی در بدن مادر باردار، به کاهش آنها کمک می‌کند.

گردو دارای مس است و مصرف آن توسط زنان باردار، به رشد مناسب جنین کمک زیادی می‌کند.

به علاوه گردو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E، پلی فنل‌ها، منگنز و مس است که کمک می‌کند تا بدن مادر باردار از شر رادیکال‌های آزاد شده دور مانده و سیستم ایمنی او را تقویت می‌کند.

خواص کلی گردو

گردو منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ است و برای فعالیت مغز نوزاد ضروری است.

گردو حاوی ویتامین E به شکل گاماـ توکوفرول (gamma-tocopherol) است.گاما- توکوفرول به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان‌ و ضد التهابی منحصر به فردی که دارد، شکل بسیار موثرتری از ویتامین E محسوب می‌شود.

گردو مقدار قابل توجهی از ویتامین‌، منیزیم، مس و منگنز دارد. علاوه بر این  گردو همچنین با کلسیم، آهن، روی و سلنیوم نیز همراه است.

گردو حاوی اسید چرب ضروری مورد نیاز برای رشد کودک است و همچنین یک منبع عالی از اسید آلفا لینولنیک (alpha-linolenic acid) است.

گردو برای رشد چشم‌ها و مغز جنین مناسب است. گردو باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) در سطح بدن می‌شود. خوردن مغز گردو به حفظ پروتئین مطلوب در دوران بارداری کمک کند. گردو سرشار از پروتئین و فیبر است که مصرف آن برای مادران باردار حیاتی است. مقدار مس موجود در گردو به رشد و توسعه مناسب جنین کمک می‌کند. ‌گردو به راحتی به مادر باردار احساس سیری می‌دهد و از پرخوری و افزایش وزن در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. منگنز موجود در گردو، یک ماده غذایی بسیار مهم برای توسعه استخوان‌ها و غضروف در نوزاد است.

حتما گردو را به همراه لایه نازک قهوه‌ای آن مصرف کنید؛ زیرا ۹۰ درصد از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گردو در پوست لطیف آن متمرکز است.

  • بادام درختی

بادام درختی از جمله مواد مغذی است که به استخوان سازی جنین کمک کند. خوردن بادام در سه ماه اول به مادر این اطمینان را می دهد که استخوان سازی جنین با کیفیت و کامل انجام شود.

اسید فولیک موجود در بادام درختی از نقص سیستم عصبی جلوگیری می‌کند.

بادام درختی متابولیسم بدن را تقویت می‌کند؛ زیرا منبع سالمی از کربوهیدرات‌ها و چربی‌های رژیمی است و به متابولیسم و کاهش التهاب، استرس اکسیداتیو و تعادل قند خون کمک می‌کند.

بادام درختی به کنترل وزن در بارداری کمک می‌کند؛ برای مدت زیادی می‌تواند شما را سیر نگه دارد.

بادام درختی انتخاب بسیار مناسبی برای تامین آهن بدن مادر باردار است.

بادام درختی از جنین در مقابل آلرژی‌ها در آینده محافظت می‌کند.

  • بادام هندی

بد نیست بدانید که حدود هر ۳۰ گرم بادام هندی حاوی:

۱۵۷ کالری

۸/۵۶ گرم کربوهیدرات

۱/۶۸ گرم قند

۰/۹ گرم فیبر

۵/۱۷ گرم پروتئین

۱۲/۴۳ گرم چربی

۱۰ میلی گرم کلسیم

۱/۸۹ میلی گرم آهن

۸۳ میلی گرم منیزیم

۱۶۸ میلی گرم فسفر

۱۸۷ میلی گرم پتاسیم

۳ میلی گرم سدیم

۱/۶۴ میلی گرم روی

بادام هندی همچنین حاوی ویتامین های B، C و 7 میکروگرم فولات است. مصرف فولات در بارداری از بروز نقایص لوله عصبی در جنین جلوگیری می‌کند.

حدود ۳۰ گرم بادام هندی ۱۸ عدد بادام هندی کامل است. بادام هندی سرشار از اسید چرب غیر اشباع و چربی غیر اشباع و منبع خوبی از پروتئین است.

  • پسته

برای وزن گیری جنین چه آجیلی بخوریم؟

پسته سرشار از پروتئین است که برای رشد ماهیچه‌ها و بافت‌های جنین ضروری است. اسیدهای چرب تک‌غیراشباع‌شده پسته می‌تواند به افزایش کلسترول خوب و پایین آوردن کلسترول بد و توازن مقدار لیپیدها کمک کند. وجود آنتی اکسیدان‌/هایی مانند ویتامین E و ویتامین A، کاروتن‌ها و ترکیبات پلی فنولیک ایمنی بدن را بیشتر می‌کند. مس موجود در پسته به حفظ تعداد گلبول‌های قرمز خون در دوران بارداری کمک می‌کند. خواص ضد التهاب آن می‌تواند به مبارزه با درد مفاصل و تورم در دوران بارداری کمک کند. فیبر پسته برای مقابله با یبوست دوران بارداری موثر است. اسیدهای چرب امگا ۳  موجود در پسته رشد مغزی جنین را تسهیل می‌کند. پسته حاوی چند ویتامین B کمپلکس مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، ویتامین B6 و اسید فولیک است که برای رشد جنین ضروری است. پسته در کنار اینها به جلوگیری از بیماری کبدی، زردی و کم‌خونی کمک می‌کند.

  • بادام زمینی

بادام زمینی یکی از بهترین و البته خوش‌قیمت‌ترین آجیل‌ها برای مادر باردار و جنین اوست. این آجیل پر خاصیت نه تنها در وزن‌گیری جنین تاثیر فراوانی دارد، بلکه همچون سایر مغزیجات، سرشار از ترکیبات مغذی و مفید و برای مادر باردار و جنین اوست.

بادام زمینی منبعی عالی از فولات است.

بادام زمینی منبعی طبیعی از پروتئین گیاهی است.

بادام زمینی برای جلوگیری از نقص مادرزادی جنین بسیار مفید است.

بادام زمینی برای افزایش رشد مغز جنین بسیار مفید است.

بادام زمینی یکی از بهترین منابع کالری برای مادر باردار است.

بادام زمینی سرشار از چربی‌های سالم است.

مصرف بادام زمینی در دوران بارداری در کاهش خطر بیماری‌های حساسیتی تاثیر زیادی دارد.

بادام زمینی به کنترل فشار خون بالا در بارداری کمک می‌کند.

  • مویز

مویز هم یکی از بهترین انتخاب‌ها برای قرار دادن در سبد غذایی یک مارد باردار است. مویز نه تنها بر وزن جنین، بلکه بر هوش و حافظه، سیستم اعصاب جنین، آرامش و تامین انرژی مادر، رشد سلول‌های بدن جنین و وزن گیری او، خوش آب و رنگ شدن جنین و پیشگیری از سقط جنین تاثیر زیادی دارد.

  • فندق

مصرف فندق در دوران بارداری فواید زیر را به دنبال دارد:

شکل‌گیری سیستم اسکلتی و عضلانی جنین

کمک به تشکیل استخوان‌ها

پیشگیری از کم‌خونی

کمک به تشکیل اعصاب و جلوگیری از آسیب‌های عصبی

وزن گیری جنین

بهترین اقدام برای وزن گیری جنین

بهترین آجیل ها برای وزن گیری جنین

بد نیست بدانید معجزه وزن گیری جنین زمانی برای شما اتفاق می‌افتد که بتوانید ترکیبات مفید و مغذی زیادی را در سبد غذایی خود بگنجانید. البته باید بدانید که وزن جنین در ماه‌های خاصی از بارداری به شدت و سرعت رشد می‌کند. بدیهی است که استفاده از بهترین ترکیبات در این ماه‌ها به طور مستقیم روی وزن‌گیری جنین تاثیر دارد.

فراموش نکنید که به دنیا آوردن نوزاد با وزن بیشتر، هرگز تضمین کننده سلامت او نیست. در واقع قرار نیست نوزاد با وزن کم حتما مشکل پزشکی داشته باشد و نوزاد با وزن زیاد کاملا سالم باشد. همین که نوزاد شما با وزن بیشتر از دو و نیم کیلو گرم به دنیا بیاید، کافی است. بنابراین برای اینکه وزن نوزاد خود را به بیشتر از 3  و نیم کیلو گرم و حتی 4 کیلو گرم برسانید، تلاش نکنید؛ زیرا وزن بالای جنین به شدت برای مادر آزاردهنده است و بارداری را با سختی زیادی روبه‌رو می‌کند.

یادآوری می‌کنیم که مکمل‌هایی که در دوران بارداری مصرف می‌شود، نه تنها روی سلامت جسمی جنین، بلکه در وزن‌گیری او نیز موثر است. مثلا تاثیر مصرف قرص کلسیم در وزن گیری جنین یا مصرف مولتی ویتامین در وزن‌گیری جنین را نباید انکار کرد.

اگرچه دریافت مواد مغذی از منابع طبیعی و منابع غذایی بهتر و موثرتر است، اما در بسیار از موارد، مادران باردار به دلیل تهوع و ویار شدید یا مشکلات گوارشی و مشکلات معده نمی‌توانند از همه مواد غذایی استفاده کنند، بدیهی است که در این شرایط مصرف مکمل‌های غذایی برای تضمین تامین مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین، بسیار مفید و موثر خواهد بود.

بیشترین وزن گیری جنین در چه ماهی است؟

بیشترین زمان وزن گیری جنین در سه ماهه پایانی بارداری است. در واقع بعد از ورود به سه ماهه سوم بارداری، وزن جنین به صورت هفتگی افزایش قابل توجهی خواهد داشت. از همین جهت است که خوردن مواد غذایی موثر در وزن گیری جنین در سه ماهه آخر بارداری به شدت در وزن نهایی نوزاد تاثیر دارد.

برخی از از مادران باردار هستند که در تمام طول بارداری، افزایش وزن قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند؛ اگرچه این مسئله نیاز به بررسی دارد و معمولا به کمک سونوگرافی IUGR بررسی می‌شود، اما غالبا مشکل خاصی نیست. به یاد داشته باشید که جنین هر آنچه را که نیاز داشته باشد، از بدن مادر خود دریافت می‌ند و با کمبودی مواجه نیست؛ این مادر باردار است که ممکن است به دلیل کم شدن ویتامین، کلسیم، املاح یا هر ترکیب موثر دیگری در بدن، دچار آسیب و مشکل شود.

تنها زمانی که سن بارداری با وزن جنین هماهنگی لازم را نداشته باشد، پزشک بررسی بیشتری را انجام می‌دهد و اقدامات لازم پزشک را اعمال می‌کند. البته گفته می‌شود اختلاف بین یک تا دو هفته سن بارداری و وزن و سن جنین قابل اغماض است و معمولا جایی برای نگرانی باقی نمی‌گذ‌ارد؛ اگرچه در هر صورت تا اتمام بارداری نیاز به بررسی و پیگیری هست.

اگرچه خوردن در وزن‌گیری جنین و تولد نوزاد با وزن بیشتر تاثیر دارد؛ اما هرگز قرار نیست به عنوان یک مادر باردار، صرفا با دلیل باردار بودن، به اندازه دو نفر غذا بخورید. مصرف غذاهای زیادی در وزن گیری جنین موثر است؛ مثلا نباید تاثیر شیر بادام برای وزن گیری جنین را منکر شد یا از تاثیر بسیار بالای انواع کباب‌ها در وزن‌گیری جنین غافل شد، اما باید بدانید مصرف هر ماده غذایی در دوران بارداری باید در حد اعتدال باشد تا مفید واقع شود، در غیر این صورت بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، آسیب‌رسان خواهد بود.

خوردن انواع کباب‌ها همراه با مقداری برنج و کره، میوه، سبزی، آجیل، شیر، قوتو، سویق‌ها و به طور کلی ارگانیک‌ترین مواد غذایی در دسترس می‌تواند در وزن‌گیری جنین تاثیر مستقیم داشته باشد.

کلام آخر

اگرچه مصرف آجیل در بارداری تاثیرات مثبت فراوانی دارد و بهترین آجیل برای وزن گیری جنین می‌تواند پسته، بادام، فندق و ... باشد؛ اما در شرایط فعلی نمی‌توانیم منکر شویم که مصرف مدام آجیل، حتی در دوران بارداری، برای بسیاری از مادران باردار سخت و حتی گاهی غیر ممکن است. از آنجا که قیمت بسیار بالای انواع مغزیجات، قدرت خرید را برای بسیاری از خانواده‌ها محدود کرده است، لذا بسیاری هستند که در دوران بارداری از مغزیجات استفاده نمی‌کنند یا به حجم کمی از آن بسنده می‌کنند. لذا لازم است یادآوری کنیم که اگرچه مصرف آجیل برای مادر باردار و جنین او فواید زیادی دارد، اما مصرف نکردن آن نیز هرگز مساوی با زیان‌ دیدن مادر باردار و جنین نیست.

در این میان اگر بحث قیمت آجیل و خشکبار برای شما مطرح است، می‌توانید از بادام زمینی استفاده کنید. این دانه روغنی پر فایده و مغذی، در مقایسه با سایر آجیل‌ها، قیمت متعادل‌تر و به صرفه‌تری دارد. لذا معمولا اکثر خانواده‌‌ها قدرت خرید آن را دارند.

حتی کشمش ساده هم می‌تواند میان‌وعده خوب و سالمی برای یک مادر باردار و جنین او باشد. در هر صورت به اندازه توان خود از بهترین مواد مغذی که می‌توانید تغذیه کنید و با داشتن آرامش و اتکا به خدای بزرگ، برای تولد فرزندی سالم و صالح آماده شوید.