ترشحات واژینال در بارداری چگونه است

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ترشحات واژینال در بارداری

ترشحات واژینال در بارداری بخصوص ترشحات زرد رنگ اوایل بارداری به سبب افزایش ترشح هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) ایجاد می‌شود. از این قبیل تغییرات در اندام‌های دیگر نیز اتفاق می‌افتد ولی در طی دوران حاملگی دستگاه تولید مثل بیشتر مورد توجه مادران قراردارد و به همین خاطر است که به بروز هر علامت کوچکی در این منطقه حساس هستند. در این مقاله قصد داریم با ماهیت ترشحات واژن، تغییرات آن در بارداری و ویژگی‌های طبیعی و غیرطبیعی این ترشحات آشنا گردیم. گاها عوارضی چون لکه بینی در بارداری و انقباضات رحم و دردهای شکم در بارداری نیز در کنار ترشحات زیاد و آبکی واژن اذیت کننده‌اند.

ترشح واژینال چیست و از چه زمانی شروع می‌شود؟

یک تا دو سال قبل از شروع بلوغ کم کم سلول‌های واژن و رحم شروع به ساخت و ترشح ماده‌ای از خود می‌کند که لازمه‌ی تکامل این ناحیه و ورود به دوران بلوغ است. در علم پزشکی به این ماده که از سلول‌های واژن، دهانه رحم، باکتری، مخاط یا موکوس و آب تشکیل شده است، ترشحات واژینال می‌گویند. این ترشحات نقش مهم و به‌سزایی در سلامت و عملکرد صحیح دستگاه تولید مثل دارد و تا حدی از بروز عفونت در این ناحیه جلوگیری می‌کند. عفونت عوارض زیادی دارد و اصلیترین علت ریزش ناگهانی آب از واژن است.

ویژگی‌های ترشحات واژن طبیعی

شکل و قوام این ترشحات با توجه به تغییرات هورمونی در سیکل ماهیانه دچار تغییر می‌کند. مثلا در روزهای عادت ماهیانه به علت اضافه شدن خونریزی و سلول‌های مرده دیواره رحم، خونی و سرخ است و یا در روزهای محتمل تخمک گذاری آبکی و چسبناک می‌گردد. برخی داروها نیز سبب باعث تغییر در غلظت و میزان ترشحات واژن می‌گردند. همچنین حجم این ترشحات با نزدیک شدن به سنین یائسگی کم می‌شود. اما در مجموع در غیر از موارد عادت ماهیانه ترشح طبیعی؛ شفاف، کمی سفت، به رنگ سفید تا لیمویی بوده و بوی بدی نیز نمی‌دهد. همچنین میتوانید عکس ترشحات دربارداری را در این مقاله ببینید.

ترشحات واژن در بارداری چگونه باید باشد؟

ترشحات واژینال در بارداری به علت وجود هورمون‌های بارداری و افزایش ترشح هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) رخ می‌دهد. تاثیر این هورمون‌ها بر روی سلول‌ها و غدد دهانه‌ی رحم و واژن سبب ایجاد تغییر در ظاهر و قوام ترشحات میگردد. عموم مادران در طول بارداری از زیاد شدن حجم ترشحات شکایت دارند. همچنین ترشحات واژن در بارداری حالتی ژله‌ای تا آبکی (مشابه سفیده تخم مرغ خام) پیدا می‌کند اما بوی خاصی ندارد. این ترشحات حالتی مشابه ترشحات حین تخمک‌گذاری دارند. ( در مورد شیاف پروژسترون در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.)

ترشحات واژن در اوایل بارداری

علائم ترشحات غیرطبیعی واژینال در بارداری

بروز علائم زیر در همراهی با ترشحات واژینال در باردای غیرطبیعی بوده و نشان از وقوع عفونت یا مشکلات دیگر دارد، این موارد عبارتند از:

  • خارش واژن یا ناحیه تناسلی
  • سوزش واژن یا ناحیه تناسلی در هنگام دفع ادرار و یا شستشو با آب
  • بوی بد ترشحات به خصوص حین نزدیکی
  • تغییر رنگ ترشحات به صورتی، سبز، قهوه‌ای، قرمز 
  • تغییر حالت ترشحات به حالت پنیری و تکه تکه 
  • تب
  • درد زیر شکم، کمر و پهلو

در صورت مشاهده هر کدام از موارد فوق باید به ماما یا پزشک خود مراجعه نمایید. در مواردی که شک به عفونت وجود دارد و مادر ممنوعیتی برای معاینه ندارد برای تشخیص قطعی نیاز به معاینه واژینال و تست انواع ترشحات واژن در بارداری است. همچنین همیشه به خاطر داشته باشید هرگز در طول بارداری سرخود از درمانی (حتی طب سنتی) استفاده نکنید. 

رعایت نکات مهم در مواجهه با ترشحات آبکی واژن در بارداری

  1. حتما لباس زیر نخی بپوشید و آن را به محض خروج ترشحات آبکی واژینال تعویض کنید.
  2. استفاده از پدهای روزانه و تعویض مکرر آن نیز در کاهش ناراحتی‌های ناشی از زیادی ترشحات مفید است.
  3. اگر نسبت به این پدها حساسیت وجود دارد، می‌توان به جای پدهای بهداشتی، از دستمال‌های کوچک پارچه‌ای داخل لباس زیر استفاده کرد. بهتر است این دستمال‌ها را قبل از استفاده حتما اتو کنید و به محض خروج ترشح تعویض کرده و سپس با آب وصابون بشویید. (استفاده از پارچه به حفظ محیط زیست و تولید کمتر زباله نیز کمک میکند).
  4. از شلوار تنگ، چسبان (مثل ساپورت) و غیرنخی استفاده نکنید.
  5. همچنین به خاطر داشته باشید، بررسی ویژگی‌های ترشحات واژن باید در زمان خروج ترشح از بدن انجام گردد، چرا که خشک شدن ترشح بر روی لباس زیر باعث تغییر رنگ و بوی آن می‌شود.

لخته موکوزی چیست و آیا جز ترشحات واژینال در بارداری است؟

در طول بارداری به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا از طریق واژن به داخل رحم و ایجاد عفونت برای جنین، لخته‌ای از جنس مخاط در دهانه رحم تشکیل می‌گردد و راه ورود عوامل عفونی به رحم را سد میکند. دفع و مشاهده این لخته مخاطی یا موکوزی در حول و حوش زایمان رخ داده و به همراه خود اندکی لکه بینی ایجاد می‌کند. در پزشکی به این دفع لخته مخاطی که کمی هم خونی است، علامت Bloody show گفته می‌شود. Bloody show نوعی از ترشحات واژینال در بارداری است اما مشاهده آن تنها در انتهای بارداری و هنگام شروع روند زایمان قابل انتظار است.