خوردن کنگر در بارداری | خواص و عوارض مصرف آن برای جنین

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کنگر در بارداری

مصرف میوه و سبزیجات در بارداری بسیار توصیه می‌شود. جدا از مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی که در این گروه مواد غذایی وجود دارد، خوردن آنها یکی از ایمن‌ترین انتخابهای غذایی در دوران بارداری است. کنگر یکی از سبزیجات پرخاصیتی است که در آشپزی ایرانی کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم ببینیم که آیا خوردن کنگر در بارداری مجاز است یا خیر. پس در ادامه همراه ما باشید.

کنگر چیست و چه خواصی دارد؟

گیاه کنگر یک نوع گیاه خوراکی است. گوشت، پوست و برگ کنگر قابل خوردن است. این گیاه سرشار از ویتامین سی بوده و از این رو می‌تواند در بهبود سیستم ایمنی بدن نقش مفیدی ایفا کند. همچنین کنگر سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است. این میوه برای بهبود عملکرد و سلامت قلب و سیستم گوارش مفید است. همچنین از عصاره برگ ریشه و ساقه این گیاه در تولید انواع دارو استفاده می‌شود.

خواص دارویی کنگر فرنگی هزاران سال است که شناخته شده است. کنگر از خانواده گیاه خار مریم است. همه گیاهان خانواده کنگر به طور سنتی برای بهبود هضم و درمان روماتیسم به طرق مختلف، نه تنها در اروپا، بلکه توسط بومیان آمریکا و در آسیا مورد استفاده قرار گرفته است.

خواص خوردن کنگر در بارداری

آیا خوردن کنگر در بارداری مضر است؟

شاید گمان کنید که خوردن سبزی و میوه در دوران بارداری نمی‌تواند خطرناک باشد اما باید بدانید گروهی از میوه‌جات و سبزی‌ها هستند که مصرف آنها در بارداری می‌تواند برای مادر و جنین مشکلات مهمی ایجاد کند. بعضی میوه‌ها و سبزی‌ها خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهند. برخی دیگر در رشد جنین اختلالاتی ایجاد می‌کنند. اما خبر خوب این است که خوردن کنگر در دوران بارداری در این دسته قرار نمی‌گیرد.

در ادامه بیشتر در مورد خاصیت کنگر در بارداری توضیح خواهیم داد. با این حال باید یک نکته را در ذهن داشته باشید چه در مورد چه در مورد مصرف کنگر در دوران بارداری و چه در مورد سایر مواد غذایی مجاز، حد اعتدال را در مصرف رعایت کنید. حتی اگر سالم‌ترین و مقوی‌ترین غذاها به میزان بیش از حد مصرف شوند می‌توانند خطرساز باشند.

خواص خوردن کنگر در بارداری

همانطور که در بالا توضیح دادیم کنگر خواص زیادی دارد که می‌تواند در طول بارداری به مادر و جنین کمک کند. به عنوان مثال یبوست در بارداری یکی از مشکلات بسیار شایعی است که در این دوران رخ می‌دهد. مصرف کنگر به دلیل فیبر فراوان می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

از دیگر خواص کنگر محتوی بالای ویتامین c این میوه است. ویتامین سی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بسیار مفید است. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود و مادر باردار در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرد. از این رو مصرف خوراکی‌های با ویتامین سی بالا می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها کمک کند. همچنین همانطور که در بالا هم اشاره کردیم کنگر به دلیل نقشی که در بهبود سیستم گوارش دارد می‌تواند برای رفع این مشکلات که در بارداری شایع هستند نیر مفید باشد.

به طور ویژه خوردن کنگر در اوایل بارداری توصیه می‌شود. زیرا سرشار از اسید فولیک است. اسید فولیک به کاهش خطر نقص لوله عصبی جنین کمک می کند. علاوه بر این، اسید فولیک می تواند منجر به پیشگیری زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شود. بنابراین با خوردن کنگر در سه ماهه اول بارداری می‌توانید در رشد جنین نیز تاثیرگذار باشد.

مضرات خوردن کنگر در بارداری

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم حتی در مصرف مفیدترین در طول بارداری باید اعتدال را رعایت کنید زیرا می‌توانند مشکلاتی برای خودتان یا جنین ایجاد کنند. در مورد کنگر خوردن بیش از حد این میوه می‌تواند منجر به بروز نفخ درد معده و اسهال شود. از آنجایی که بروز نفخ و مشکلات معده در بارداری بسیار شایع است لذا توصیه می‌شود از مصرف بیش از اندازه کنگر در این دوران خودداری کنید.

مضرات خوردن کنگر در بارداری

روش‌های گنجاندن کنگر در رژیم غذایی بارداری

فصل کنکر در اوایل اردیبهشت است. شما می‌توانید کنگر فرنگی را به طرق مختلف در رژیم غذاییتان بگنجانید. مانند:

  • خوردن خورشت کنگر در بارداری (خورش کنگر)
  • خوردن ماست کنگر در بارداری
  • خوردن گیاه کنگر در بارداری به شکل مستقیم

خوردن کنگر کوهی در بارداری 

بعضی از انواع وحشی این گیاه استفاده کرده و مثلا خورشت کنگر وحشی تهیه می‌کنند. در مورد خوردن میوه‌های وحشی باید دقت بیشتری داشته باشید. زیرا آنها توسط کشاورزان تهیه نشده‌اند از این رو امکان آلودگی محیطی بیشتری دارند و ممکن است بعضی حیوانات با آنها برخورد داشته باشند. بنابراین چه در مورد کنگر و چه در مورد سایر میوه‌ها از سعی کنید از خوردن میوه‌ها به صورت وحشی خودداری کنید و هیچ میوه‌ای را بلافاصله بعد از کندن از درخت یا بوته نخورید.