آیا روش‌های موثر در بالا بردن احتمال بارداری را می‌شناسید؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بالا بردن احتمال بارداری

بالا بردن احتمال بارداری یا افزایش شانس بارداری در هر سیکل قاعدگی، برای همه کسانی که در پروسه اقدام به بارداری هستند، اهمیت زیادی دارد. راه‌های زود باردار شدن یا روش‌های موثر در زود باردار شدن، فراوانی زیادی دارند؛ از نحوه نزدیکی، زمان نزدیکی، میزان نزدیکی گرفته تا استفاده از انواع دارو و معجون برای تقویت تخمدان، تخمک و اسپرم. البته باید بدانید که با وجود رعایت همه تکنیک‌های موثر در بالا بردن احتمال بارداری، شانس بارداری به صورت طبیعی در هر سیکل قاعدگی چیزی در حدود 25 تا 30 درصد است. 

برای افزایش احتمال بارداری چه کنیم؟

برای افزایش احتمال بارداری چه کنیم؟

راهکارهای بالا بردن احتمال بارداری بسیار زیاد هستند؛ البته به یاد داشته باشید که این تکنیک‌ها در صورتی می‌توانند موثر واقع شوند که یک زوج تخمک و اسپرم سالم و باکیفیت داشته باشند تا بتوانند به لطف و خواست خدا و با کمک گرفتن از این تکنیک‌ها صاحب فرزند شود.  

همواره به یاد داشته باشید که برای وقوع حاملگی سریع بعد از پریود باید عوامل زیادی دست به دست هم بدهند که البته مهمترین آنها خواست خداوند است. بنابراین از تکنیک‌هایی که در ادامه شرح می‌دهیم استفاده کنید و مثبت‌اندیش باشید و انرژی‌های منفی را از خود دور کنید و هرگز استرس نداشته باشید.  

نزدیکی مداوم

اشتباه نکنید؛ منظور ما نزديكي هر شب برای بارداری نیست؛ زیرا عملا چنین چیزی ممکن نیست یا خیلی سخت است؛ نزدیکی داشتن به صورت یک شب در میان چند روز پیش از شروع تخمکگذاری و چند روز بعد از تخمکگذاری در بالا بردن احتمال بارداری بسیار موثر است. البته پیروی کردن از چنین الگویی نیز برای بیشتر زوج‌ها سخت و خسته‌کننده است؛ بنابراین می‌توانید نزدیکی با هدف بارداری را به روزهای تخمکگذاری خود موکول کنید تا از انجام آن خسته و کلافه نشوید.

شناسایی روزهای تخمکگذاری

شناسایی روزهای تخمکگذاری

یک خانم تنها در روزهای خاصی از سیکل خود توانایی باردار شدن دارد؛ روزهایی که تخمدان‌ها تخمک تولید و آزاد می‌کنند. با شناسایی این روزهای محدود و انجام نزدیکی در این دوران، شانس و احتمال بارداری به شدت بالا می‌رود. روش های پیش بینی زمان دقیق تخمکگذاری متنوع هستند که که در ادامه به طور مختصر آنها را شرح می‌دهیم؛

  • مشاهده ترشحات موکوسی سرویکس

در نیمه اول سیکل قاعدگی ( پس از اتمام پریود ) و دوره باروری، ترشحات دهانه رحم حالت زلال و شفاف و لزج دارند و بعد از آن غلیظ و کدر و چسبنده می‌شوند. حجم موکوس سرویکس 3-2 روز قبل از تخمک گذاری به حداکثر می‌رسد. با توجه به نوع و میزان ترشحات می‌توان روز تخمکگذاری یا زمان نزدیک تخمکگذاری را تشخیص داد.

  • درجه حرارت پایه بدن

با وقوع تخمکگذاری و ترشح پروژسترون درجه حرارت بدن به میزان نیم درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند. فرض بر این است که تخمکگذاری پس از 3 روزِ متوالیِ افزایشِ درجهِ حرارت رخ می‌دهد. البته زمانی می‌توان به این روش اعتماد و استناد کرد که درجه حرارت بدن در سایر روزهای عادی گرفته شده باشد و در نتیجه امکان تشخیص افزایش نیم درجه در روزهای تخمکگذاری وجود داشته باشد. 

  • کیت تخمک گذاری

استفاده از کیت تخمک گذاری یا کیت LH، روشی ساده ، متداول، کم هزینه و تا حدود زیادی قابل اعتماد است. حتما به طور دقیق روش استفاده از کیت تخمک گذاری را قبل از استفاده از آن مطالعه و مرور کنید.

  • آزمایش پروژسترون

اندازه‌گیری پروژسترون در خون نیز یکی از روش‌های اثبات تخمکگذاری است. میزان این هورمون در یک سیکل مرتب و 28 روزه تقریبا دو هفته پس از اتمام پریود به اوج می‌رسد.

  • سونوگرافی واژینال

بهترین و قابل اعتماد‌ترین روش اثبات و حتی پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری سونوگرافی واژینال است. وقتی فولیکول به سایز مناسب می‌رسد، پاره شده و تخمک آزاد می‌شود. نشانه‌های تخمک‌گذاری در سونوگرافی کاهش سایز فولیکول و چروکیده شدن آن و همچنین تجمع کمی مایع آزاد در لگن است.

استفاده از داروهای تقویت تخمدان و اسپرم

مکمل‌هایی که متخصص تقویت اسپرم و تخمک هستند، با بالا بردن کیفیت تخمک و اسپرم، منجر به بالا بردن احتمال بارداری می‌شوند. این مکمل‌ها انواع و اقسام فراوانی دارند و هر کدام در زمینه خاصی متخصص هستند. اگرچه استفاده از مکمل‌های تقویت جنسی معمولا بی‌ضرر و بدون عوارض جانبی است، اما حتما پزشک خود را در جریان استفاده از هر شکلی از مکمل قرار دهید تا با توجه به وضعیت بدنی اختصاصی خود و همسرتان، بهترین و مناسب‌ترین مکمل را انتخاب و استفاده کنید. برای استفاده از داروهای خاص تحریک تخمک گذاری هرگز بدون دستور پزشک هیچ اقدامی نکنید. 

پوزیشن‌های نزدیکی

پوزیشن صحیح نزدیکی و نحوه آمیزش برای باردار شدن مهم است. قاعده کلی این است که شانس بارداری در روش‌های نزدیکی که دخول در آنها به شکل کامل انجام می‌شود زیاد است. هنگام انزال، جهش مایع حامل اسپرم کمک می‌کند که بخش زیادی از اسپرم‌ها در نزدیکی دهانه رحم تخلیه شوند. به همین دلیل، هر کدام از روش‌های نزدیکی که منجر به دخول کامل شوند، می‌توانند به عنوان روش های بالا بردن احتمال بارداری استفاده شوند. همواره توصیه می‌شود که زوجین از روش‌های مختلفی استفاده کنند تا هنگام نزدیکی برای بارداری، لذت لازم و کافی را نیز داشته باشند و اقدام به بارداری برای آنها به یک روال عادی و خسته‌کننده تبدیل نشود.

*در مورد امکان بارداری بدون دخول در این مقاله بیشتر بخوانید.

واقعیت‌هایی در مورد افزایش شانس بارداری

افزایش شانس بارداری

اگر فیلم طریقه باردار شدن یا وقوع بارداری را دیده باشید، حتما اذعان می‌کنید که بارداری یک معجزه تمام‌عیار است که تحت شرایط خاصی در بدن یک زن رخ می‌دهد. این معجزه تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که همه شرایط لازم برای ملاقات اسپرم با تخمک و آغاز زندگی جنینی در رحم زن وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که مصرف انواع قرص برای بارداری سریع یا استفاده از هر دارویی برای تقویت تخمدان و بارداری، باید تحت نظر پزشک باشد. 

همین جا باید یادآوری کنیم که پس از نزدیکی، بالا نگه داشتن پاها برای بارداری تاثیری در وقوع حاملگی ندارد. در هر صورت پس از انزال و تخلیه شدن مایع منی در بدن خانم، مقداری از این مایع خارج می‌شود که کاملا طبیعی است؛ در واقع چه خانم پاهایش را برای مدتی بالا بگیرد و چه نگیرد، مقداری از مایع منی که در دهانه رحم تخلیه شده است، خارج می‌شود. خروج این مایع هیچ تاثیر سوء و منفی در وقوع بارداری ندارد. 

علت دیر باردار شدن زنان چیست؟

باردار نشدن یا دیر باردار شدن در زنان می‌تواند ناشی از علل مختلفی باشد. بسته به سن خانم و مدت زمان اقدام به بارداری، معمولا بعد از یک سال (خانم‌های زیر 30 سال)، 7 ماه (خانم‌های بالای 30 سال) و یا چهار ماه ( خانم‌های بالای 40 سال)، بررسی‌های پزشکی برای یافت علت یا علل عدم وقوع بارداری آغاز می‌شود. علل ناباروری در زنان بسیار گسترده و وسیع است و به بررسی‌های زیادی نیاز دارد. جالب است بدانید که یک طرف این ماجرا به مشکلات مردان مربوط است. در ادامه به صورت اجمالی به علت‌های دیر باردار شدن زنان اشاره می‌کنیم؛

عدم تخمک گذاری

PCOS یکی از دلایل عدم تخمک گذاری است. سایر دلایل عبارتند از وزن بسیار بالا یا بسیار پایین، مشکلات تخمدان، اختلالات تیروئید و ورزش سنگین. بسیاری از خانم‌هایی که مشکل تخمک گذاری یا تنبلی تخمدان دارند، پریودی نامنظم دارند. البته چرخه منظم پریودی مطمئناً باعث تخمک گذاری نمی‌شود. 

  • مشکلات مردانه

حدود 20 تا 30 درصد از فاکتورهای ناباروری زوجین مربوط به آقایان است. ناباروری مردها به ندرت علائم دارد و فقط با استفاده از تجزیه و تحلیل مایع منی مشخص می‌شود. 

  • سن

برای خانم‌های بالای 35 سال و آقایان بالای 40 سال، باردار شدن به زمان بیشتری نیاز دارد. اگرچه فاکتور سن در باروری خانم‌ها تاثیرگذارتر است، اما در قدرت باروری مردان نیز بی‌تاثیر نیست. 

  • انسداد لوله فالوپ

انسداد لوله های فالوپ، مشکلات ساختاری رحم یا اندومتریوز از دیگر علل باردار نشدن خانم‌ها است. 

  • اندومتریوز

اندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت شبیه اندومتریوم (بافتی که رحم را پوشش می دهد) خارج از رحم رشد می‌کند. رایج‌ترین علائم اندومتریوز، پریودی‌های دردناک و درد لگن در نزدیکی زمان پریودی است. البته این علائم در همه خانم‌ها مشترک نیست.

  • بیماری‌های تاثیرگذار بر باروری

بیماری‌های مختلفی می‌تواند منجر به ناباروری در آقایان و خانم‌ها شوند. مثلا اختلالات تیروئید، دیابت، لوپوس، سلیاک، بیمار‌های منتقله از راه جنسی و ... .

  • علل ناشناخته

بین 25 تا 30 درصد زوج‌های نابارور هیچگاه متوجه نمی‌شوند، چرا باردار نمی‌شوند. برخی پزشکان معتقدند تشخیص به خوبی انجام نشده است. آنها معتقدند ناباروری بدون دلیل وجود ندارد بلکه مشکل ناباروری به درستی کشف نشده یا تشخیص داده نشده است.

بالا بردن احتمال بارداری دوقولو

بالا بردن احتمال بارداری دوقلو

فاکتورهایی وجود دارند که شانس بارداری دوقلویی را افزایش می‌دهند. توجه داشته باشید که این فاکتورهای فقط در افزایش احتمال بارداری دوقلو موثرند و هرگز تاثیر صد در صدی ندارند؛

  •  وجود سابقه دوقلویی در خانواده مادر
  • وجود سابقه دوقلویی در خانواده پدر
  • افزایش سن مادر
  • استفاده از روش‌های کمک باروری
  • نژاد آفریقایی
  • قد بلند بودن
  • وزن بسیار کم یا وزن بسیار زیاد مادر
  • شیردهی
  • سابقه دوقلوزایی
  • مصرف برخی داروها مانند لتروزول ( در مورد قرص لتروزول و دوقلوزایی در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • بارداری در فصل تابستان
  • مصرف مقادیر زیاد شیر گاو
  • انجام یوگا و مراقبه
  • خوردن صدف
  • مصرف سیب زمینی شیرین
  • مصرف قرص ضد بارداری به صورت نامنظم 

کلام آخر

برای بالا بردن احتمال بارداری در کنار استفاده از تکنیک‌های یاد شده، حتما استرس خود را کنترل کنید و همواره سعی کنید که خونسرد باشید و به این موضوع فکر نکنید. درست است که حامله شدن فرایندی شیرین و دلچسب است، اما فراموش نکنید که سختی‌های خاص خود را دارد که زایمان تنها یکی از آنها است. حتما رژیم غذایی سالمی برای خود انتخاب کنید و به این ترتیب از هورمون‌های زنانه از جمله استروژن و پرژسترون مراقبت کنید.