نکات مهم در مورد خوردن کلردیازپوکساید در شیردهی

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کلردیازپوکساید در شیردهی

مصرف کلردیازپوکساید در شیردهی همچون دوران بارداری ممنوع است و می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. استفاده از این قرص آرامبخش در دوران شیردهی موجب رخوت، اشكال در تغذيه و كاهش وزن نوزاد شيرخوار می‌شود از این رو در گروه داروهای ممنوعه در شیردهی قرار دارد. لذا حتما باید از مصرف اين دارو در دوران شيردهی خودداری شود. قرص پوكسايد چاق کننده نیست، اما عوارض بدتری از چاقی به همراه دارد. 

عوارض کلردیازپوکساید در شیردهی

عوارض کلردیازپوکساید در شیردهی

تاثیر کلردیازپوکساید در شیردهی مستقیما روی نوزاد است و باعث رخوت و کسلی، وزن نگرفتن و حتی کاهش وزن نوزاد و به طور کلی اختلال در تغذیه نوزاد می‌شود. از همین جهت توصیه نمی‌شود که این دارو در زمان شیردهی مصرف شود. در صورتی که به هر دلیل ناچار به استفاده این دارو هستید و نوزاد شیر می‌دهید، باید شیردهی را قطع کنید و از شیر خشک استفاده کنید. 

موارد مصرف کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

  • اضطراب و فشار روحی (خفيف تا متوسط )
  • اضطراب و فشار روحی (شديد)
  • نشانه‌های محروميت در الكليسم حاد
  • اضطراب و تشويش قبل از عمل جراحی

*کاملترین لیست داروهای مجاز در شیردهی 

عوارض جانبی کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

  1. اعصاب مركزی: اغتشاش شعور، افسردگی، خواب آلودگی، بی حالی، حالت خماری، آتاكسی، تغييرات نوار مغزی (EEG)، عوارض اكستراپيراميدال
  2. خون: آگرانولوسيتوز
  3. كبد: زردی
  4. قلبي ـ عروقی: ادم
  5. پوست: بثورات پوستی، التهاب و ورم
  6. دستگاه گوارش: يبوست
  7. ادراری ـ تناسلی: اختلالات قاعدگی
  8. تغيير در ميل جنسی (کاهش یا افزایش)
  9. تغییرات ذهنی / خلقی
  10. بی حوصلگی
  11. ناراحتی
  12. مشکل راه رفتن
  13. لرزش
  14. حرکات غیرقابل کنترل
  15. مشکل تکان دادن صورت یا ماهیچه
  16. مشکل ادرار
  17. اختلالات خواب

تداخل دارویی کلردیازپوکساید

تداخل دارویی کلردیازپوکساید

اساسا تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار سایر داروهای مصرفی یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود؛ در ادامه به برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، اشاره می‌کنیم:

  • آنتی اسیدها
  • بعضی از داروهای ضد افسردگی (مثلا فلوکستین، فلووکسامین، نافازودون)
  • سایمتیدین
  • کلوزاپین
  • دیگوکسین
  • دیسولفیرام، کوا
  • اکسیدات سدیم

اگر این دارو با سایر محصولاتی که ممکن است سبب خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود، مصرف شود، خطر عوارض جانبی جدی (تنفس آهسته/ کم عمق، خواب آلودگی شدید/ سرگیجه) افزایش پیدا می‌کند. در صورت مصرف سایر داروها مانند داروهای ضد افسردگی یا سرفه (کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای دیگر برای خواب یا اضطراب (الپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، آرامبخش‌های ماهیچه‌ای (carisoprodol، cyclobenzaprine)، و یا آنتی هیستامین (سیتریزین، دیفن هیدرامین) حتما پزشک را در جریان قرار دهید. 

این محصول می‌تواند نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد. حتما اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان می‌دانند که از این دارو استفاده می‌کنید. سیگار کشیدن می تواند اثربخشی این دارو را کاهش دهد (از طریق القاء آنزیم کبدی). پس اگر سیگار می‌کشید یا به تازگی سیگار را ترک کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشید.

کلام آخر

مصرف کلردیازپوکساید در زمان شیردهی برای هیچ کدام از مادران شیرده جایز نیست. اگر مجبور به استفاده از کلردیازپوکساید در شیردهی هستید، ناچارا باید شیردهی به نوزاد را قطع کنید. بهتر است با مشورت پزشک داروی ایمنی را جایگزین کلردیازپوکساید کنید تا با شیردهی شما منافاتی نداشته باشد. به طور کلی تمام مادران شیرده، نه تنها در مورد مصرف داروها، بلکه در مورد تمام خورد و خوراک‌ها و غذاهایی که استفاده می‌کنند باید جوانب احتیاط را رعایت کنند؛ زیرا تاثیر خورد و خوراک مادر مستقیم در شیر اوست و نوزاد بعد از خوردن شیر مادر تمام تاثیرات مثبت و منفی شیر را دریافت می‌کند. لذا در صورتی که شیر می‌دهید، حتما مراقبت خورد و خوراک خود باشید.