جدول وزن گیری نوزادان شیر خشکی+علت وزن نگرفتن نوزاد شیر خشکی

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی

وزن گیری در نوزادان شیر خشکی مانند هر نوزاد دیگری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجایی که آنها از شیر مادر بهره‌مند نمی‌شوند، باید مطمئن شوید که آیا شیر خشک مصرفی به اندازه‌ی کافی کمک کننده بوده است یا خیر و آیا توانسته نوزاد را در مسیر درست نمودار رشد قرار دهد. از این رو شما به عنوان والدین باید جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی را بررسی کنید و قد و وزن نوزاد خود را بر اساس آن کنترل کنید. در ادامه بیشتر در مورد این جدول و اندازه‌های آن توضیح می‌دهیم.

وزن گیری نوزاد با شیر خشک

نکته‌ی بسیار مهم در مورد جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی این است که آنها در سه تا چهار ماه نخست، رشد کمتری نسبت به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دارند. بعد از چهار ماه سرعت رشد نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر می‌شود و این در حالی است که رشد نوزادان شیر خشکی افزایش می‌یابد. در نهایت با ارزیابی سال اول رشد در هر دو گروه نوزاد مشخص شد مجموع اضافه وزن نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در سال اول کمتر از نوزادان شیر خشکی است هر چند که آنها شروع قدرتمندتری دارند. این مورد هم در مورد نوزاد دختر و هم نوزاد پسر صحت دارد. در سال بعد این فاصله کمتر و کمتر می‌شود و با پایان سال دوم انتظار می‌رود که این دو گروه هم وزن شوند.

*طرز تهیه شیر خشک در منزل |آموزش مرحله به مرحله

دلایل این موضوع هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما به نظر می‌آید که این موضوع ریشه در ترکیبات شیر خشک‌ها و شیوه‌ی تغذیه‌ای دارد. در بررسی‌ها مشاهده شده نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند بعد از سیر شدن دست از غذا خوردن می‌کشد اما کودک شیر خشکی تمایل دارد که شیر داخل شیشه را تمام کند. اعداد و میزان جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی در هر ماه به شرح زیر است:

سن نوزاد  میزان افزایش وزن
از 5 روزگی تا 4 ماهگی  هر هفته 170 گرم
از 4 ماهگی تا 6 ماهگی هر هفته 113 تا 150 گرم
از 6 ماهگی تا یک سالگی هر هفته 57 تا 113 گرم

علت وزن نگرفتن نوزاد شیر خشکی

به طور کلی انتظار می‌رود نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می‌کنند نسبت به نوزادان دیگر چاق تر شوند اما گاهی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. و مادران سردرگم می‌شوند که مشکل ممکن است از کجا باشد حتی با وجود آنکه شیر خشک پر چرب برای وزن گیری نوزاد استفاده شده است. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شاید کودک به اندازه‌ی کافی شیر نمی‌خورد و شاید دچار مشکلات داخلی شده باشد. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید به پزشک مراجعه کرده تا کودکتان را بررسی کنند و از او آزمایش بگیرند. آنها می‌توانند علت را به راحتی تشخیص داده و راه حلی برای درمانش پیشنهاد دهند. 

* علت شیر نخوردن نوزاد چیست + روشهای صد در صدی رفع مشکل 

علت وزن نگرفتن نوزاد شیر خشکی

جدول حجم و تعداد دفعات شیر خشک

برای آنکه مطمئن شوید نوزاد شما به اندازه ‌ی کافی شیر خشک می‌خورد ( نه بیشتر و نه کمتر) و رشد او متناسب با جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی و شیرخوار است، باید از جدول شیردهی استاندارد و میزان شیر مورد نیاز نوزاد که در زیر آمده است استفاده کنید. در غیر این صورت به احتمال زیاد نوزاد شما دچار مشکلات وزن گیری می‌شود. در بیشتر مواقع نوزاد از حد استاندارد بیشتر می‌خورد و درنتیجه چاقی او را به همراه دارد. 

*در مورد جدول برنامه غذایی نوزاد 5 ماهه در این مقاله بیشتر بخوانید.

 سن نوزاد  مقدار شیر خشک مور نیاز  تعداد وعده در هر 24 ساعت
از تولد تا سه هفتگی 50 تا 80 سی سی هر سه تا چهار ساعت
یک ماهه 114 سی سی هر چهار ساعت
دو ماهه 114 تا 125 سی سی شش تا هفت وعده
چهار ماهه 125 تا 170 سی سی پنج وعده
شش ماهه 170 تا 227 سی سی پنج وعده
یک ساله 227 سی سی دو تا سه وعده 

بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد

شیر خشک‌های مختلفی برای نوزادان شیرخوار در بازار وجود دارد که با دادن آنها به کودک خود می‌توانید مطمئن شوید که رشدشان همگام با جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی پیش برود. شما باید بتوانید بهترین شیرخشک برای وزن گیری را در بین برندهای شیر خشک مختلفی که در بازار وجود دارد انتخاب کنید. از محبوبترین انواع شیر خشک در ایران می‌توان به شیر خشک ببلاک، نان و آپتامیل اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایب و البته طرفداران خود را دارند. 

  • شیر خشک نان: مادران زیادی از این شیر خشک استفاده می‌کنند و خبر خوش این است که این شیر با اکثر نوزادان سازگار است بنابراین می‌توانید مطمئن باشید رشد نوزادی که از این شیر خشک استفاده می‌کند، کاملاً با جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی مطابقت خواهد داشت. بعلاوه این شیر خشک یکی از بهترین برندهای شیر خشک در سراسر دنیاست. در فرمول این شیر خشک، چربی های شیر گاو که عامل دل درد و ناراحتی‌های گوارشی در بعضی از نوزادان هستند حذف شده‌ و روغن‌های دیگری جایگزین آن شده‌اند. ترکیبات این شیر خشک بسیار به شیر مادر نزدیک است که می‌توانید مطمئن شوید کودک شما موارد مورد نیازش را دریافت می‌کند. با این حال توصیه شده است که این شیرخشک به نوزادان کمتر از 1.5 کیلوگرم داده نشود.

بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد

  • شیر خشک ببلاک: این شیر خشک به صورت تخصصی فرموله بندی شده است تا بتواند مواد مغذی که در شیر مادر وجود دارد را در اختیار نوزادان قرار دهد و مطمئن شوید که فرزند شما با مقادیر جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی پیش می‌رود. نوعی فیبر با نام پره بیوتیک در این شیر خشک وجود دارد که باعث افزایش تحمل پذیری کودکان نسبت به این شیر شده و مدفوعشان را نرم می‌کند. همانطور که احتمالاً می‌دانید یبوست یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که کودکان شیر خشکی به آن دچار می‌شوند و این شیر خشک به رفع این مشکل کمک می‌کند. بعلاوه بعضی از انواع این شیر خشک حاوی آهن هم هستند که می‌تواند برای رشد کودک بسیار مفید باشد.
  • شیر خشک آپتامیل: شیر خشک آپتامیل یکی دیگر از برندهای معروف شیر خشک معروف دنیاست که طیف گسترده ای از شیر خشک‌های مختلف با فرمولاسیون متفاوت را در بر می‌گیرد. انواعی از شیر خشک آپتامیل وجود دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند که برای شرایط خاصی مناسب هستند و کمک می‌کنند که کودک شما با جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی پیش برود و از جمله‌ی آنها می‌توان به شیر خشک آپتامیل 1، شیر خشک آپتامیل 2، شیر خشک آپتامیل 3، شیر خشک آپتامیل PDF ( مخصوص نوزادان زودرس)، شیر خشک آپتامیل HA1 ( مخصوص کودکان مبتلا به آلرژی) و شیر خشک آپتامیل AR ( مخصوص کودکان مبتلا به مشکلات معدی) اشاره کرد.

سخن پایانی

توجه به وزن گیری مناسب نوزاد یکی از مهمترین وظایفی است که شما باید به عنوان یک مادر انجام دهید و فرقی ندارد که نحوه‌ی تغذیه‌ی کودک شما به چه صورت باشد. جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی که در این مقاله ارائه شده است را می‌توانید برای کودک خود استفاده کنید و بسته به وزن اولیه و وزن تولدش با آن پیش بروید تا مطمئن شوید که نوزاد به درستی رشد می‌کند.