خوردن تخم کدو در بارداری چه فواید و مضراتی برای جنین دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تخم کدو در بارداری

تغذیه مناسب در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. در این راستا، تخم کدو یکی از مواد غذایی با ارزشی است که می‌تواند در حفظ سلامت شما و رشد سالم جنین تاثیر به‌سزایی داشته باشد. این تخمه، تخمه کدو در بارداری، منبعی غنی از عناصر غذایی مهم مانند اسید فولیک، آهن، کلسیم و ویتامین‌های مختلف است که برای سلامت شما و رشد صحیح جنین از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این مقاله از گهواره، به بررسی دقیق خواص تخم کدو در بارداری می‌پردازیم و با تاثیر مثبت آن بر جنین و سلامتی شما آشنا خواهیم شد. 

فواید مصرف تخم کدو در بارداری

تخم کدو، یک منبع غنی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و روی است که قادر به کاهش کلسترول نیز است. این تخمه‌ها همچنین شامل پروتئین تریپتوفان، فسفر، منیزیم، منگنز و فیتوسترول‌هایی هستند که به بهبود کبد و ایمنی بدن کمک می‌کنند. مصرف روغن تخم کدو در بارداری، از آنجا که حاوی اسیدهای چرب است، قدرت و سلامت بافت‌ها، رگ‌های خونی و اعصاب را تقویت می‌کنند. علاوه بر این، وجود فیبر در این تخمه به تسهیل گردش خون در دوران بارداری کمک می‌کند.

*ارزش غذایی تخمه کدو + میزان مجاز روزانه 

جلوگیری از اسهال

از جمله فواید تخم کدو در دوران بارداری، می توان به پیشگیری از اسهال اشاره کرد. خوردن تخم کدو تنبل در بارداری می‌تواند یک راهکار موثر برای کنترل اسهال در بارداری و کاهش اختلالات شکمی در این دوران باشد. این مصرف نه تنها خطر ابتلا به اسهال و اگزما را کاهش می‌دهد، بلکه به تطهیر کردن روده و از بین بردن انگل‌های معده نیز کمک می‌کند. این تلاش‌ها باعث کاهش خطر عفونت شکمی در این دوره حساس می‌شود.

جلوگیری از دل پیچه

اگر در دوران بارداری مدام دچار دل پیچه می‌شوید، به مصرف تخم کدو رو بیاورید. می‌توانید آن‌ها را بدون روغن تفت دهید، بخار بدهید یا حتی بپزید.

بهبود عملکرد روده

تخم کدو منبعی سرشار از فیبر است و در دوران بارداری، می‌توان از آن برای بهبود عملکرد روده استفاده کرد.

بهبود روحیه

زینک یکی از مواد مغذی مهم برای خانم‌های باردار است و تخم کدو یک منبع غنی از زینک محسوب می‌شود. استفاده از تخم کدو در دوران بارداری تاثیر قابل توجهی در روحیه فرد داشته و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

تنظیم قند خون

استفاده از تخم کدو در تنظیم سطح قند خون و بازگرداندن آن به حالت طبیعی بسیار موثر است. برای بهره‌برداری بهتر، مصرف آن باید بدون استفاده از قند و شیرین‌کننده‌ها صورت پذیرد.

بهبود عملکرد قلب

مصرف تخم کدو برای سلامت قلب بسیار مفید است و اگر آن را به برنامه غذایی خود در دوران بارداری اضافه کنید، عملکرد قلب شما تقویت می‌شود. همچنین، استفاده از آن نیز موجب استحکام بیشتر استخوان‌ها و دندان‌های کودکان می‌شود.

مصرف تخم کدو در بارداری

جلوگیری از یبوست

یبوست در دوران حاملگی، مشکلی شایع است که بسیاری از بانوان با آن مواجه می‌شوند. نوسانات هورمونی در این دوره ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برساند و باعث بروز یبوست شود. برای درمان این عارضه، می‌توانید از تخم کدو استفاده کنید. تخمه کدو منبع غنی از پروتئین و فیبر است و می‌تواند به رفع یبوست کمک کند.

*قطعیترین روش درمان یبوست در بارداری + علت و مشکلات

جلوگیری از دیابت

مصرف دانه کدو در دوران بارداری می‌تواند از ابتلا به دیابت بارداری جلوگیری کند. همچنین، اگر قبلاً دیابت داشته‌اید یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، خوردن تخم کدو می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. 

رشد مغزی جنین با تخم کدو در بارداری

از فواید دیگر تخم کدو در دوران بارداری، کمک به رشد مغز جنین است. تخم کدو شامل مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع نشده است که اسیدهای چرب امگا ۳ را، که برای رشد مغزی ضروری هستند، فراهم می‌کند. تحقیقات پزشکی نشان داده است که جنین‌هایی که کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ دارند، رشد مغزی کمتری دارند. اسیدهای چرب همچنین قدرت بینایی را تقویت می‌کنند و به رشد سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کنند. به عنوان مادر باردار، توصیه می‌شود مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب مانند سالمون، تخم‌مرغ، سویا، گردو، ماهی ماکرل، قزل‌آلا و ساردین را در رژیم غذایی خود جای دهید. 

بهبود کیفیت خواب

اگر در طول بارداری با مشکلات خواب مواجه شده‌اید، می‌توانید از خواص تخم کدو برای بهبود آن استفاده نمایید. مصرف تخمه کدو قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا به طور راحت‌تری به خواب بروید. در داخل تخمه کدو، تریپتوفان وجود دارد که یک نوع آمینواسید است و تبدیل به ملاتونین (هورمون خواب) می‌شود و در بهبود کیفیت خواب شما کمک می‌کند.

مضرات تخم کدو در بارداری

مضرات مصرف تخم کدو در بارداری

مصرف بیش از حد تخم کدو در دوران بارداری می‌تواند منجر به عوارض و مشکلاتی شود. این عوارض شامل درد قلبی، تجمع گاز در روده، یبوست، سوء هاضمه و اسهال خواهد بود. همچنین، مصرف بیش از حد تخم کدو ممکن است باعث افزایش حملات میگرنی شود و باعث کاهش فشار خون در افرادی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند، گردد. از طرف دیگر، افراد حساس به این نوع دانه ممکن است واکنش‌های حساسیتی مانند سرفه، تنگی نفس و سردرد داشته باشند. اگر شما دچار مشکل چربی خون هستید، مهم است که حین استفاده از این نوع دانه‌ها تعادل را رعایت کنید.

راه‌ های مصرف تخم کدو در دوران بارداری

راه‌ های مصرف تخم کدو در دوران بارداری

هنگامی که شما در دوران بارداری با استرس و ناراحتی زیادی روبه‌رو هستید، یک راه ساده و موثر برای تسکین پیدا کردن، مصرف تخم کدو است. تخم کدو به دلایل فوق‌العاده‌ای به عنوان یک مکمل غذایی مفید شناخته می‌شود و به شما کمک می‌کند تا روحیه و آرامش خود را بهبود ببخشید. 

روش‌های مختلفی برای تهیه تخم کدو وجود دارد. می‌توانید آن‌ها را بدون استفاده از روغن سرخ کنید، آن‌ها را به روش بخارپز تهیه کنید یا حتی بپزید. به هر حال، حتما به خاطر داشته باشید که با اضافه کردن تخم کدو به رژیم غذایی خود، از فواید قابل توجه آن بهره‌مند می‌شوید و طعم لذیذ آن را نیز تجربه می‌کنید. تخم کدو را می‌توان به روش‌های متنوعی وارد رژیم غذایی خود کنید:

  • به سالاد، تخم کدو اضافه نمایید.
  • با ترکیب مغزها، تخم کدو و میوه‌های خشک گرانولای خانگی درست کنید.
  • تخم کدو، مغزها و میوه‌های خشک را باهم ترکیب کرده، گرانولای خانگی درست کنید.
  • تخم‌های کدو را با روغن زیتون، زیره و پودر سیر مخلوط کنید و سپس سرخ کرده تا قهوه‌ای و برشته شوند.
  • می‌توانید کره تخم کدو (مانند کره بادام‌زمینی) را با مخلوط کردن تخم‌کدوی خام در غذاساز تهیه کنید.

جمع‌بندی

تخم کدو از مواد غذایی بسیار مغذی است که در دوران بارداری، نقشی مهم در حفظ سلامتی مادر و جنین دارد. این تخمه‌های ریز دارای فواید بی‌شماری برای خانم‌های باردار هستند. فیبر بالا، مواد معدنی اساسی از جمله آهن و منیزیم، ویتامین‌های گروه ب، انتی‌اکسیدان‌های قوی مانند بتاکاروتن و اسید فولیک از جمله این فواید هستند. همچنین، ترکیب منحصر به فرد اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 در تخم کدو می‌تواند به بهبود رشد مغز و عصب‌های جنین کمک کند. علاوه بر این، خصوصیات ضد التهابی و ضد اکسیدانی تخم کدو می‌توانند در کاهش عوارض بارداری مانند تهوع و استرس نقش مهمی ایفا کنند. در نهایت، با توجه به مزایای متعدد تخم کدو برای بارداری، اضافه کردن آن به رژیم غذایی حائز اهمیت است.

سوالات متداول

آیا خوردن تخم کدو در بارداری مفید است؟

مصرف تخم کدو در بارداری، فواید بی‌نظیری به همراه دارد. بدون شک، تخم کدو در این مرحله برای شما مناسب است و به این سوال پاسخ مثبتی خواهیم داد؛ اما باید توجه داشته باشید که توجه به تعادل در استفاده از این تخمه در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. زیرا عدم رعایت این موضوع، می‌تواند خطرات جدی برای شما به همراه داشته باشد.

مضرات مصرف تخم کدو در بارداری چیست؟

استفاده بیش از حد از تخم کدو در دوران بارداری ممکن است باعث بروز آسیب‌هایی مانند دل درد، یبوست، اسهال، سوء هاضمه و بیماری‌های دیگر گردد. اما خواص تخمه کدو در این مرحله بسیار زیاد است، با این حال، باید به طرز صحیحی استفاده شود تا بتوانید به طور مثال، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در تخمه کدو را به‌خوبی دریافت نمایید.