خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن و قطع شیردهی چگونه است؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن

اگر قصد از شیر گرفتن کودک خود را دارید مطمئناً یکی از دغدغه‌هایتان تاثیری است که می‌تواند بر خواب شبانه‌ی او بگذارد. کودکتان در شب برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شوند و قطع شیر شب می‌تواند باعث ناراحتی و برهم خوردن خوابشان شود. این موضوع هم در مورد شیر مادر و هم در مورد شیر خشک صدق می‌کند. بر هم خوردن تنظیم خواب نوزاد می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی او و شما و همسرتان را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین اگر در این دوران به سر می‌برید باید با نحوه‌ خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن آشنایی داشته باشید تا موقعیت را به بهترین نحو مدیریت کنید. پس در این مقاله گهواره همراه ما باشید.

چرا از شیر گرفتن بر خوابیدن نوزاد تاثیر می‌گذارد؟

از شیر گرفتن مرحله‌ی بسیار جدی در زندگی نوزادان است. شیر تنها یک منبع تغذیه‌ای برای کودک به شمار نمی‌رود و از جهات مختلفی بر زندگی آنها تاثیر گذار است.

چرا از شیر گرفتن بر خوابیدن نوزاد تاثیر می‌گذارد؟

در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، شیردهی یک روش تماس پوستی و برقراری ارتباط عاطفی عمیقی با مادر است که قطع آن می‌تواند ضربه‌ی احساسی برای کودک باشد. اگر از روش‌های دیگری شیردهی نیز استفاده می‌کنید، از شیر گرفتن کودک در شب منجر به تغییر در روند تنظیم اشتهای کودک می‌شود و کمی طول می‌کشد که او با این شرایط جدید کنار بیاید. 

به جز این بی‌خوابی شبانه منجر به خستگی بیشتر در طول روز و در نتیجه افزایش تعداد یا زمان چرت‌های روزانه می‌شود که به طور مستقیم منجر به کاهشِ بیشتر خواب شبانه می‌شود و این چرخه‌ی معیوب ادامه می‌یابد. در ادامه توضیح می‌دهیم چطور با هر کدام از این چالش‌های خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن مقابله کنید و با درست ترین طریقه از شیر گرفتن کودک در شب آشنا خواهید شد.

بعد از شیر گرفتن چگونه کودک را بخوابانیم؟

یکی از دغدغه های پدر و مادران پاسخ به این سوال است که در ادامه روش ها و اصولی را می گوییم که با کمک آن ها و با صبر و استمرار می توانید در خواباندن کودک خود موفق باشید.

کودک را سیر کنید

یکی از بهترین نکات و روش‌های خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن این است که مطمئن باشید کودک قبل از خواب به خوبی سیر شده است. تغذیه طول روز باید به نحوی باشد که جایگزین شیر شبانه شود. کودکی که قبل از خواب به خوبی سیر شده باشد به ندرت از خواب بیدار خواهد شد. انتخاب انواع غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک در این راستا می‌تواند به شما کمک کند.

تغذیه کودک قبل از خواب

جدیت در برنامه‌ از شیر گرفتن 

در طول روز باید روش‌هایی را اتخاذ کنید که کودک به مرور علاقه‌اش را به نوشیدن شیر از دست دهد. به این صورت که با معرفی طیفی از انواع غذاهای مفید و خوشمزه ذائقه‌اش را به غذاهای جدید عادت دهید. در طول روز تا کودک از شما شیر نخواسته، به هیچ عنوان مصرف شیر با شیشه شیر یا سینه مادر را به او پیشنهاد ندهید. هر بار شیردهی با شیشه شیر در طول روز نیز باید با شیبی ملایم کوتاه‌تر شده و تعدادشان کم شود تا به طور کامل قطع شود. جدیدت در پیگیری برنامه در طول روز بر نحوه خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن تاثیرگذار است.

تماس فیزیکی با مادر قطع نشود

یکی از نکات در راهکارهای اینکه چگونه کودک را از شیر بگیریم این است که قطع شیردهی نباید به معنای قطع رابطه‌ی عاطفی بین مادر و فرزند باشد. اگر شیر کودک را قطع می‌کنید وقتی از خواب بیدار شد می‌توانید به جای شیر دادن او را در آغوش بگیرید و به سینه‌ی خود بچسبانید. همین کار و استشمام بوی شما می‌تواند کودک را آرام کرده و دوباره به خواب ببرد.

تماس فیزیکی کودک و مادر

محیط خواب را مناسب کنید

از شیر گرفتن و نخوابیدن طبیعی است اما شما باید با مناسب کردن شرایط خواب شانس بیداری کودک در طول شب را کاهش دهید. محیط آرام باشد. دمای آن نه سرد و نه گرم باشد. تخت ثابت استفاده شود و از تغییر مکان هر شب کودک خودداری کنید. نور اتاق زیاد نباشد. وقتی این شرایط را فراهم می‌کنید، خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن در شب بسیار آسانتر خواهد بود.

تنظیم خواب را فراموش نکنید

زمان و تعداد چرت‌های طول روز کودک باید به گونه‌ای باشد که کودک برای خواب شب آماده باشد. وقتی تنظیم خواب در طول روز را از سن درست شروع کرده باشید در زمان از شیر گرفتن کودک مشکل خوابدین را نخواهید داشت. کودک به قدری در خود نیاز خواب احساس می‌کند که در طول شب به ندرت از خواب بیدار می‌شود.

از شیر گرفتن تدریجی باشد

هیچ تغییر ناگهانی دلچسب نیست. طبیعی است که قطع ناگهانی می‌تواند باعث شود کودک بد بخوابد. یک روش خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن این است که شیر شبانه به تدریج قطع شود. با شیبی ملایم تعداد شیردهی در شب را کم و کمتر کنید و هر بار نیز زمان شیردهی را کوتاه کنید تا کودک بتواند خود را با روند جدید وفق دهد. در اینجا می توانید عوارض از شیر گرفتن فوری کودک را بخوانید. در کنار این روند میتوانید با استفاده از دعای از شیر گرفتن کودک، به آرایش معنوی خود و کودککتان نیز کمک کنید.