عوارض فلکوستین در بارداری | آیا امکان سقط جنین وجود دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض فلوکستین در بارداری

دوران بارداری ازجنبه‌های مختلف، دوران بسیار حساسی است و شما باید بسیار مراقب چیزی که وارد بدنتان می‌کنید باشید. این موضوع نه تنها در مورد تغذیه بلکه در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید نیز صدق می‌کند. یکی از داروهایی که باید در مورد مصرف آن دوران بارداری محتاط باشید، فلکوستین است. در این مقاله قصد داریم در مورد عوارض فلکوستین در بارداری بیشتر توضیح دهیم.

فلوکستین چیست

فلوکستین دارویی است که معمولا برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. این دارو همچنین برای درمان اختلال وسواس فکری اجباری، سندرم تورت، پرخوری عصبی، اختلال هراس و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) نیز استفاده می‌شود. بعضی از نام‌های تجاری فلوکستین، شامل پروزاک (Prozac) و سارافم (Sarafem) هستند. فلوکستین متعلق به دسته داروهای ضد افسردگی است که به عنوان مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته می‌شود. اگر سابقه دارید، افسردگی در بارداری می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد از این رو ممکن است در این دوران نیز همچنان به مصرفش نیاز داشته باشید و در نتیجه باید در مورد عوارض آن مطمئن شوید. 

فلوکستین چیست

آیا فلوکستین باعث نازایی می‌شود

تحقیقات در مورد عوارض داروی فلوکستین در بارداری (عوارض فولکسین 20 ) هنوز بسیار گسترش پیدا نکرده‌اند و در حد مطالعات حیوانی هستند. با این حال در مطالعات حیوانی، فلوکستین تأثیری بر باردار شدن حیوانات نشان نداده است. در بعضی مطالعات ابتدایی که در مورد مصرف فلوکستین روی زنان باردار انجام شده است، مشخص شده است که کسانی که فلوکستین مصرف کردند، به همان میزان کسانی که فلوکستین مصرف نکردند، باردار شدند. یکی از نگرانی‌های دیگری که وجود دارد نیز، تداخل دارویی فلوکستین و قرص ضد بارداری است. خیر، پروزاک و سایر داروهای ضد افسردگی با قرص‌های ضدبارداری یا هر روش جلوگیری دیگر تداخل ندارند. اما همیشه ایده‌ی خوبی است که با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید تا از بروز واکنش‌های خطرناک جلوگیری کنید. 

مصرف قرص فلوکستین در بارداری 

وقتی متوجه‌ی بارداری خود شوید، اولین سوالی که ممکن است به ذهنتان برسد این است که آیا هنوز می‌توان به مصرف این قرص ادامه داد و آیا باید نگران عوارض فلوکستین در دوران بارداری باشم یا خیر. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در نحوه‌ی مصرف دارو بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که ممکن است نگران عوارض این دارو در بارداری باشید، گاهی، قطع ناگهانی آن می‌تواند مشکلات حتی بیشتری ایجاد کند. با این حال اگر بخواهید این دارو را کنار بگذارید، اثر آن به همین سرعت از بین نمی‌رود. اثر داروها با سرعت‌های مختلف از بدن پاک می‌شود. در بزرگسالان سالم، به طور متوسط کمی بیش از یک ماه طول می کشد تا آخرین دوزهای فلوکستین از بدن خارج شود. برای برخی از افراد، قطع سریع فلوکستین می‌تواند علائم فیزیکی (به نام ترک) ایجاد کند. 

مصرف فلوکستین و احتمال سقط جنین 

سقط جنین در هر بارداری ممکن است رخ دهد. تحقیقات در مورد عوارض فلوکستین  در بارداری هنوز کامل نشده است با این حال در مورد مواردی که انجام شده است، هیچ رابطه‌ای بین افزایش احتمال سقط جنین در هنگام استفاده از فلوکستین در بارداری پیدا نکردند.

مصرف فلوکستین و احتمال سقط جین

فلوکستین و احتمال نقایص مادرزادی

هر بارداری با احتمال 3 تا 5 درصد ابتلا به نقص مادرزادی همراه است که به آن ریسک پس زمینه می‌گویند. بعید است که استفاده از فلوکستین احتمال نقایص مادرزادی را افزایش دهد. سه ماهه‌ی اول بارداری زمانی است که ممکن است نقایص مادرزادی بزرگی رخ دهد. با این حال در مطالعاتی که در مورد عوارض فلوکستین در بارداری انجام شده است، هیچ الگویی بین مصرف این دارو و افزایش نقایص مادرزادی پیدا نشده است. 

سایر عوارض فلوکستین در بارداری

در صورت استفاده از فلوکستین در سه ماهه‌ی سوم، بعضی زنان مصرف کننده بروز عوارضی را گزارش داده‌اند. برخی از مطالعات شانس بیشتری را برای زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته 37 بارداری) مشاهده کردند. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که در مادرانی که در طول سه ماهه سوم بارداری این دارو را مصرف می‌کنند، نوزادان با وزن کمتری دارند. در برخی از مطالعات، این عوارض زمانی که دوز مصرف شده در دوران بارداری بالا بود، بیشتر هم دیده شد. نوزادانی که زودتر یا با وزن بسیار کم به دنیا می‌آیند، نسبت به نوزادانی که به صورت کامل متولد می‌شوند و وزن طبیعی دارند، راحت‌تر دچار مشکلات جسمی در طول زندگی خود می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که وقتی افسردگی در دوران بارداری درمان نشود، احتمال بروز عوارض بارداری افزایش می‌یابد. بعلاوه به طور کلی دو نوع فلوکستین وجود دارد: فلوکستین 10 و فلوکستین 20. که دوز نوع 20 بالاتر است. از این رو پزشکان بیشتر نگران عوارض فلوکستین 20 در بارداری هستند.

علائم فلوکستین روی جنین

علائم فلوکستین روی جنین

برخی از داروهای مصرف شده در دوران بارداری می‌توانند علائمی را در نوزاد پس از زایمان ایجاد کنند. اگر قرص آرامبخش فلوکستین را در سه ماهه‌ی سوم بارداری مصرف کنید، ممکن است کودک شما پس از تولد برخی از علائم ترک این دارو را نشان دهد. این ممکن است شامل این موارد باشد: تحریک پذیر بودن و/یا بی‌قراری، گریه کردن، تون ماهیچه‌های سفت، تنفس سخت‌تر، الگوهای خواب غیرمعمول، لرزش (لرز) و/یا مشکل در غذا خوردن. در بیشتر موارد، این علائم خفیف هستند و در عرض چند هفته بدون درمان یا تنها با مراقبت‌های حمایتی از بین می‌روند. اکثر نوزادانی که در اواخر بارداری در معرض فلوکستین قرار می‌گیرند، علائم ترک این دارو را ندارند. اکثر مطالعات هیچ افزایشی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکانی که در دوران بارداری در معرض داروهایی مانند فلوکستین قرار دارند، نشان نمی‌دهند. اکثر مطالعات همچنین نشان می‌دهند که این داروها به نظر نمی‌رسد خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) را پس از در نظر گرفتن اثرات افسردگی مادر یا سایر عوامل افزایش دهند.

جایگزین فلوکستین در بارداری

عوارض فلوکستین در بارداری می‌تواند باعث شود شما به دنبال جایگزینی برای درمان افسردگی باشید. افسردگی و سایر شرایط روانی اغلب نتیجه‌ی عوامل فیزیولوژیکی، سبک زندگی، شغلی و تغذیه‌ای است. بنابراین به سادگی جایگزین کردن سایر داروها با داروی پروزاک برای درمان افسردگی یا اضطراب ممکن است برای اکثر افراد تصمیم درستی نباشد. با این حال بیشتر پزشکان تلاش می‌کنند تا بتوانند اثرات افسردگی را به با تغییر در سبک زندگی مادر و بدون نیاز به مصرف داروها کاهش دهند.