شیر خشک مکمل شیر مادر است؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیر خشک مکمل شیر مادر

افزودن شیر خشک به تغذیه کودک در کنار شیردهی به او، مکمل نامیده می‌شود که انجام آن کاملا مناسب و بی‌خطر است. بسیاری از خانواده‌ها، از این نوع روش تغذیه ترکیبی، چه از لحاظ ضرورت (برای مثال، کم بودن شیر مادر)، چه از لحاظ راحتی یا صرفا از روی انتخاب شخصی، استفاده می‌کنند. در برخی موارد، شیر خشک مکمل شیر مادر ممکن است به دلایل پزشکی و توسط پزشک توصیه شود که در ادامه به این موضوع با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

دلایل استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل شیر مادر

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کنند که با توجه به فواید شیر مادر، شیر مادر را منحصرا برای 4 تا 6 ماه اول استفاده کنید و سپس در کنار دادن غذای جامد به کودک، تا یک سالگی به فرزند خود شیر دهید. به همین دلیل و دلایل دیگری از جمله احساسات و هزینه، ممکن است تصمیم‌گیری در مورد دادن شیر خشم مکمل شیر مادر به فرزند، برای والدین راحت نباشد.

در حالی که برخی از مادران به همراه شیر خود، بر اساس جدول تغذیه شیر خشک، به فرزندشان شیر خشک نیز می‌دهند، برخی دیگر این کار را انجام می‌دهند چون مجبورند. صرف نظر از اینکه دلیل شما برای انجام این کار چیست، مهم است بدانید که تصمیم‌گیری در این مورد کاملا به عهده شما است. در ادامه، دلایل استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل شیر مادر مطرح شده است.

فرزندتان دارای مشکلات پزشکی است

اگر نوزاد شما زودرس بوده یا با شرایط پزشکی خاصی به دنیا آمده باشد، ممکن است به چیزی بیش از شیر مادر نیاز داشته باشد. در این شرایط، استفاده از شیر مادر و شیر خشک همزمان، اغلب به منظور کمک به کودک برای افزایش وزن، انجام می‌شود.

سینه شما کم شیر است

اگرچه هر زنی می‌تواند کم شیر بودن سینه را تجربه کند و سوال بسیاری از زنان این است که سریعترین راه برای افزایش شیر مادر چیست؟ اما معمولا جراحی سینه در گذشته یا شرایط پزشکی خاص می‌توانند در تولید شیر مادر اختلال ایجاد کنند. اگر شما یا پزشکتان احساس می‌کنید که فرزند شما به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه نمی‌کند، ممکن است نیاز باشد شیر خشک مکمل شیر مادر استفاده کنید.

شما به سر کار بازگشته‌اید

ممکن است دوشیدن شیر از سینه در محل کار بسیار دشوار و استرس‌زا باشد یا ممکن است به محض بازگشت به محل کار، احساس کنید که شیر سینه شما کاهش پیدا کرده است. اگر شیر خود را در فریزر ذخیره نکرده‌اید، می‌توانید به عنوان مکمل از شیر خشک استفاده کنید.

همسرتان می‌خواهد مشارکت کند

ممکن است همسرتان بخواهد در تغذیه کودک مشارکت کرده و شما هم از تقسیم مسئولیت‌ها استقبال می‌کنید. در این صورت می‌توانید شیر خود را دوشیده و از آن استفاده کنید یا می‌توانید از شیر خشک مکمل شیر مادر بهره بگیرید.

فرزندان چندقلو دارید

شیردهی به دوقلوها یا چندقلوها می‌تواند به شدت چالش‌برانگیز باشد زیرا میزان شیر مورد نیاز نوزاد دو برابر میشود.در این مواقع نه تنها نیاز دارید شیر بیشتری داشته باشید بلکه اغلب اوقات در حال شیردهی به فرزندان خود هستید. در این صورت، ممکن است هم از نظر روحی هم از نظر جسمی نیاز به استراحت داشته باشید که به همین دلیل استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل شیر مادر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

می‌خواهید از شیر خشک به عنوان مکمل استفاده کنید

همان‌طور که مطرح شد استفاده از شیر خشک مکمل شیر مادر، در برخی موارد یک انتخاب شخصی است. برخی مادران تصمیم می‌گیرند که گاهی اوقات به نوزاد، از شیر خود بدهند و گاهی اوقات نیز از  شیر خشک به عنوان مکمل استفاده کنند.

پزشکان چه زمانی استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل شیر مادر را توصیه می‌کنند

در صورت امکان، بیشتر پزشکان شیردهی انحصاری را توصیه می‌کنند. با این وجود، مواقع خاصی وجود دارد که پزشک توصیه کند شیر خشک مکمل شیر مادر نیز استفاده شود که این توصیه معمولا در چنین مواردی به والدین می‌شود:

  • نوزاد شما بیش از 10٪ از وزن بدن خود را در چند روز اول زندگی از دست می‌دهد
  • نوزاد شما بعد از چند روز اول وزن خود را از دست می‌دهد یا وزنش به کندی افزایش پیدا می‌کند
  • کودک شما در یک دوره 24 ساعته کمتر از شش پوشک را کثیف کرده است
  • فرزند شما بسیار به‌هم‌ریخته است و به نظر نمی‌رسد بعد از خوردن شیر مادر، احساس رضایت داشته باشد

چگونه شیر خشک مکمل شیر مادر به کودک معرفی شود

اگر می‌خواهید به فرزند خود به عنوان مکمل، شیر خشک بدهید و برای آن دلایل پزشکی وجود ندارد، توصیه می‌شود که حداقل یک ماه قبل از معرفی شیر خشک به فرزند خود شیر مادر بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا ذخیره سالمی از شیر مادر ایجاد کرده و اطمینان حاصل کنید که فرزندتان به خوبی از شیر مادر تغذیه می‌کند.

در صورتی که فرزندتان را برای معرفی شیر خشک آماده کرده‌اید، اگرچه قرار دادن شیر مادر و شیر خشک در یک بطری اشکالی ندارد اما اگر فرزندتان بطری شیر را تا آخر نخورد ممکن است باعث هدر رفتن شیر مادر شود. بنابراین، در صورت امکان اول شیر خود را به فرزندتان بدهید و سپس از شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده کنید. همچنین لازم است برای انتخاب بهترین شیر خشک مکمل شیر مادر با پزشک مشورت کنید.

چگونه شیر خشک مکمل شیر مادر به کودک معرفی شود

چگونه شیر خشک مکمل شیر مادر بر مادر تاثیر می‌گذارد

اگر تاکنون تنها از شیر مادر برای تغذیه کودک استفاده کرده باشید، اضافه کردن شیر خشک می‌تواند یک تغییر باشد. بنابراین، در صورت امکان، شیر خشک را به تدریج اضافه کنید تا بدنتان بتواند با این تغییر سازگار شود.

روزانه با بیش از یک یا دو بطری شیر خشک شروع نکنید

بدن شما، روزانه، شیر خود را بر اساس میزان عرضه و تقاضا تولید می‌کند. هنگامی که شروع به اضافه کردن شیر خشک می‌کنید این تغییر می‌تواند بر میزان شیر مادر تاثیر بگذارد. اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که هفته‌ای یک یا دو بطری شیر خشک به فرزندتان بدهید، ذخیره شیر شما نباید تغییری کند اما اگر روزانه یک یا دو بطری شیر خشک به کودک بدهید، شیر شما شروع به کاهش می‌کند.

بطری‌های بیشتر خشک را به آرامی افزایش دهید

وقتی اصلا به فرزند خود شیر خشک نمی‌داده‌اید و در حال حاضر میزان زیادی از آن را استفاده می‌کنید این مسئله می‌تواند منجر به مشکلاتی از جمله احتقان سینه و مسدود شدن مجاری شیر شود. همچنین می‌تواند برای کودک، مشکلاتی مثل مشکلات دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد.

دوشیدن شیر با شیردوش یا دست را در نظر بگیرید

دوشیدن شیر مادر توسط دست یا شیردوش، کمک می‌کند که شیر مادر تامین شده و از بروز برخی مشکلات شایع تغذیه با شیر مادر جلوگیری کند. خارج کردن شیر مادر، می‌تواند به تسکین احتقان سینه کمک کرده و همچنین شما نیز می‌توانید شیر مادر را برای مصارف بعدی ذخیره کنید. بسته به نحوه ذخیره شیر مادر، می‌توانید آن را تا یک سال در فریزر نگه دارید.

چگونه شیر خشک مکمل شیر مادر بر کودک تاثیر می‌گذارد

اگر تاکنون تنها به فرزند خود شیر مادر می‌داده‌اید و حالا تصمیم به استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل گرفته‌اید لازم است چند مورد را در مورد عوارض و فواید مصرف همزمان شیرمادر و شیرخشک در نظر بگیرید. معمولا این موارد بخشی از مرحله گذار است و در نهایت کودک، می‌تواند با آن سازگار شود.

رد کردن بطری

ممکن است کودک شما از گرفتن بطری امتناع ورزد به خصوص اگر شما کسی هستید که بطری را به او می‌دهید. اگر همسرتان یا فردی دیگر، این کار را انجام دهد ممکن است پذیرش این تغییر برای کودک، راحت‌تر باشد. از سوی دیگر، ممکن است کودک هنوز هم شیر مادرش را بخواهد، ممکن است استفاده از بطری برایش دشوار باشد یا ممکن است طعم شیر خشک را نپسندد.

فاصله‌های طولانی‌تر میان نوبت‌های تغذیه

از آنجایی که فرزند شما می‌تواند شیر مادر را راحت‌تر از شیر خشک، هضم کند بنابراین استفاده از مقدار شیر خشک لازم برای نوزاد به عنوان مکمل ممکن است باعث شود که او به مدت طولانی‌تری احساس سیری کند.

رد کردن سینه مادر

پس از گذشت مدتی، مشکل رد کردن بطری حل می‌شود اما بعد از آن ممکن است با مشکلی برعکس این مسئله روبرو شوید. ممکن است کودک دیگر تمایلی به خوردن شیر مادر از سینه نداشته باشد زیرا شیر خوردن از سینه مادر، تلاش بیشتری می‌خواهد و خوردن از بطری برای کودک راحت‌تر است.

تغییرات در حرکات روده

استفاده از شیر خشک مکمل شیر مادر، ممکن است باعث تغییر الگو، رنگ و قوام مدفوع نوزاد شما شود (به عنوان مثال، ممکن است مدفوع کودک، سفت‌تر، با رنگ تیره‌تر و بوی قوی‌تر از گذشته شود). همچنین، ممکن است کودک نسبت به زمانی که تنها شیر مادر می‌خورد، کمتر مدفوع کند.

هدف نهایی هر مادر و پدری، داشتن کودکی سالم و شاد است که در حال رشد و شکوفایی است. اگرچه اگر فرزندتان را تنها با شیر مادر تغذیه کنید بسیار عالی است اما همه والدین چنین شرایطی نداشته و گاهی اوقات مجبور به استفاده از شیر خشک مکمل شیر مادر می‌شوند. به یاد داشته باشید که تغذیه کودک با شیر مادر یک موضوع همه یا هیچ نیست. هر کودک و هر خانواده‌ای شرایط خاص خودش را دارد و ممکن است برای برخی از خانواده‌ها ترکیب شیر مادر با شیر خشک، بهترین گزینه باشد.