راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری

کیت‌های تخمک گذاری به ادرار شما نیاز دارد. این تست در خانه قابل انجام است. کیت تخمک گذاری در واقع زمان آزاد شدن تخمک را پیش‌بینی می‌نماید. کیت‌ تخمک گذاری بر اساس حساسیت نسبت به هورمون LH  عمل می‌نماید. گاهی اوقات ممکن است این تست‌ها را با نام کیت‌ پیش‌بینی کننده تخمک گذاری برای شما تجویز نمایند. اما به طور معمول به آن‌ها کیت تخمک گذاری گفته می‌شود. در ادامه به توضیحات بیشتری در ارتباط با راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری می‌پردازیم.

 

تخمک گذاری و بارداری

قبل از پرداختن به موضوع راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری لازم است بدانید تخمک گذاری به پروسه‌ای گفته می‌شود که طی آن یک یا چند تخمک از تخمدان آزاد می‌شوند. در هر ماه بین 3 تا 30 عدد تخمک در یکی از تخمدان‌های شما بالغ می‌شود. بزرگ‌ترین تخمک در حفره لگن آزاد می‌شود و وارد لوله‌های فالوپ می‌شود. تنها 12 تا 24 ساعت پس از آزاد‌سازی تخمک زمان وجود دارد که تخمک بارور شود. در نتیجه یک بازه زمانی محدود در هر ماه برای اقدام برای بارداری وجود دارد. معمولا این بازه زمانی بیشتر از 6 روز نخواهد شد. این بازه زمانی محتمل‌ترین وقت برای بارداری می‌باشد. 

اسپرم تا 7 روز درون رحم شما زنده می‌ماند. اما سالم‌ترین شکل اسپرم آن است که هر سه تا چهار روز یک بار از بدن همسر شما خارج شود. بنابراین بهتر است برای اقدام جهت بارداری نهایتا یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید و از پوزیشن صحیح نزدیکی و نحوه آمیزش برای باردار شدن آگاه باشید. تحقیقات ثابت کرده‌اند که اگر دو روز مانده به تخمک گذاری تا دو روز پس از آن نزدیکی داشته باشید احتمال بارداری افزایش می‌یابد. برای افزایش شانس باروری بهتر است دو تا سه مرتبه در هفته رابطه جنسی داشته باشید. اگر بارداری اتفاق نیفتد ممکن است تحریک تخمک گذاری لازم باشد.

میزان دقت کیت‌ تخمک گذاری

کیت‌های تخمک گذاری یکی از روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک ‌گذاری هستند و به شما کمک می‌کنند تا بازه زمانی تخمک گذاری و روزهای افزایش شانس باروری خود را بیابید. اما تحقیقات مستند وجود ندارد که نشان دهد کیت تخمک گذاری شانس بارداری طبیعی را افزایش می‌دهد. رابطه جنسی منظم در چرخه قاعدگی شما بهترین راه برای افزایش شانس موفقیت اقدام برای بارداری می‌باشد. در هر صورت ممکن است شما ترجیح دهید که در بازه زمانی تخمک گذاری خود ارتباط جنسی داشته باشید. در ادامه برخی از این شرایط را با هم بررسی می‌نماییم:

  • در مواقعی که شما یا همسرتان به دلیل شرایط کاری به مدت طولانی از یکدیگر دور باشید. قطعا در این شرایط داشتن رابطه جنسی منظم مشکل خواهد بود.
  • برنامه‌های زندگی شما و همسرتان متفاوت باشد. در عین حال نیز فرزند هم داشته باشید. در این شرایط قطعا رابطه جنسی الویت نخواهد بود. ضمن اینکه داشتن ارتباط جنسی دو تا سه بار در هفته آخرین راه‌حل خواهد بود.
  • سیکل قاعدگی شما نامنظم باشد. در این شرایط اقدام برای بارداری مشکل است.

در این بین راه‌حل‌های کمی برای یافتن بازه تخمک گذاری وجود دارد. می‌توانید تاریخ‌های قاعدگی خود را ثبت کنید، یا دمای پایه بدنتان را هر روز ثبت نمایید یا اینکه تغییرات دهانه رحم و ترشحات واژینال را بررسی کنید. حتی می‌توانید هر سه این روش‌ها را امتحان کنید. در هر صورت هیچ یک از این روش‌ها دقیق نیستند. به ویژه اگر چرخه قاعدگی شما نامنظم باشد. در نتیجه کیت‌ تخمک گذاری می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کیت تخمک گذاری یک روش سریع، ساده و نسبتا دقیق برای تخمین زمان تخمک گذاری می‌باشد. به شما کمک می‌کند از همان ماه اول بازه تخمک گذاری خود را بیابید. به راحتی می‌توانید کیت تخمک گذاری را از داروخانه‌ها تهیه کنید یا آنلاین سفارش دهید. ضمنا تفسیر کیت تخمک گذاری نیازی به بررسی پزشک ندارد و در منزل به سادگی نتیجه را متوجه خواهید شد.

میزان دقت کیت تخمک گذاری

نحوه عملکرد کیت تخمک گذاری

زمانی که شما برای خرید کیت تخمک گذاری اقدام می‌نمایید، ممکن است با اشکال متفاوتی از کیت تخمک گذاری روبرو شوید. بعضی از کیت‌های تخمک گذاری به تست‌های بارداری شباهت دارند. برخی دیگر نیز کاغذهای باریک ساده هستند. براساس نوع برند کیت، نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری متفاوت می‌باشد. گاهی مجبور به ادرار کردن بر روی قسمت مخصوصی از کیت خواهید شد. در برخی موارد نیز لازم است در یک ظرف مخصوص ادرار کنید و نوار تست را به دقت در ادرار فرو ببرید. نتیجه تست احتمال بروز تخمک گذاری در روزهای آتی را مشخص خواهد کرد. استفاده از کیت‌ تخمک گذاری یک برنامه منظم برای اقدام جهت بارداری برای شما ایجاد می‌کند. اگر نتیجه تست مثبت شود، لازم است حداقل تا سه روز آینده هر شب نزدیکی انجام شود.

به طور کلی دو نوع کیت تخمک گذاری وجود دارد. در ادامه به بررسی هر دو می‌پردازیم. 

  • کیت تخمک گذاری بر پایه ادرار؛ این کیت براساس بررسی ادرار شما عمل می‌کند. در واقع سطح هورمون LH در ادرار شما را می‌سنجد. هورمون LHدو تا سه روز مانده به تخمک گذاری افزایش می‌یابد. مقدار کمی از LHهمواره در ادرار شما وجود دارد. اما دو تا سه روز مانده به تخمک گذاری این مقدار به ۲ تا ۵ برابر افزایش می‌یابد. روزهای باقی‌مانده تا تخمک گذاری و روزهای تخمک گذاری محتمل‌ترین زمان برای بارداری می‌باشد. در نتیجه بهترین زمان برای اقدام برای بارداری می‌باشد.
  • کیت‌های بررسی‌کننده ترشحات بزاق؛ کیت تخمک گذاری با این سیستم به بررسی ترشحات بزاق شما به وسیله یک میکروسکوپ جیبی می‌پردازد. زمانی که استروژن بالا می‌رود، سطح نمک درون بزاق افزایش می‌یابد. زمانی که این نمک‌های درون ترشحات خشک می‌شوند، کریستال‌های نمک نمایی مشابه خوشه به خود می‌گیرند. دو تا سه روز مانده به تخمک گذاری و چند روز بعد از آن تست فرن (نمای خوشه‌ای) مثبت خواهد شد که بازه تخمک گذاری یا باروری شما را مشخص خواهد کرد. اگر شما در زمان تخمک گذاری نباشید و این تست را انجام دهید، نمای حباب‌های بی‌شکل را خواهید دید.  

راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری

بسیاری از بانوان سؤال دارند که کیت تخمک گذاری از روز چندم استفاده شود. جهت استفاده از کیت تخمک گذاری لازم است که پیش از آن بدانید که چه زمانی احتمال تخمک گذاری وجود دارد. زیرا باید از چند روز قبل از تخمک گذاری استفاده از کیت را آغاز کنید. علت مثبت نشدن کیت تخمک گذاری، عدم رعایت راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری می‌باشد. تخمک گذاری معمولا ۱۴ روز قبل از شروع پریود بعدی رخ می‌دهد. درنتیجه به طور مثال اگر سیکل قاعدگی شما ۲۸ روزه باشد، روز تخمک گذاری شما روز ۱۴ سیکل خواهد بود. یا اگر سیکل قاعدگی ۳۵ روزه داشته باشید روز ۲۱ سیکل روز تخمک گذاری شما خواهد بود. برای پیدا کردن روزهای احتمالی تخمک گذاری می‌توانید از نرم‌افزارهای ماشین حساب تخمک گذاری استفاده نمایید. 

سه تا پنج روز پیش از تاریخ احتمالی تخمک گذاری خود، استفاده از کیت تخمک گذاری را آغاز نمایید. استفاده از کیت را تا ۶ روز متوالی ادامه دهید. حتی می‌توانید تا زمان پیش‌بینی شده توسط ماشین حساب تخمک گذاری ادامه دهید. اگر سیکل قاعدگی نامنظم دارید بهتر است ترشحات واژینال خود را بررسی نمایید. هرگاه ترشحات افزایش پیدا کردند و مانند سفیده تخم‌مرغ کشسان شدند زمان مناسبی برای شروع استفاده از کیت تخمک گذاری می‌باشد. در ادامه انواع راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری را شرح می‌دهیم. 

  • کیت تخمک گذاری بر پایه ادرار؛ در این نوع کیت معمولا شما در ظرف مخصوص ادرار می‌کنید و نوار تشخیصی را درون آن فرو می‌برید. در مواردی نیز ممکن است لازم باشد بر روی کیت و قسمت مخصوصی از آن ادرار نمایید. خطوط روی نوار یا کیت براساس سطح LH موجود در ادرار تغییر رنگ می‌دهند. کیت‌های تخمک گذاری دیجیتال از نمادها برای مثبت شدن استفاده می‌کنند. مانند استیکر لبخند برای ورود شما به بازه تخمک گذاری. براساس برند کیت مورد استفاده ممکن است زمان‌های متفاوتی به شما پیشنهاد شود. اما بهتر است بدانید بهترین زمان استفاده از کیت تخمک گذاری بین ساعت ۸ تا ۱۰ صبح می‌باشد. بهتر است هر روز رأس ساعت مشخصی از کیت استفاده نمایید. بلافاصله پس از بیدار شدن اقدام به استفاده از کیت ننمایید. زیرا ممکن است روز ابتدایی افزایش سطح هورمون LH را از دست بدهید. حدود ۴ ساعت پیش از تست لطفا مایعات زیاد استفاده ننمایید. مایعات فراوان سبب رقیق شدن ادرار و کاهش دقت تست خواهد شد. نتیجه تست حدود ۱۰ دقیقه پس از استفاده از کیت نمایان خواهد شد. ممکن است برای شما سؤال باشد که کیت تخمک گذاری چند دقیقه در ادرار بماند؟ در حدی که کل قسمت تست نوار تست به ادرار آغشته شود کفایت می‌کند. خیس شدن بیش از حد نوار تست کمکی به نتیجه نخواهد کرد. 
  • کیت تخمک گذاری بررسی‌کننده بزاق؛ قطعا استفاده از این کیت ساده‌تر خواهد بود. شما می‌توانید به راحتی با لیس زدن نوار لام مخصوص، نمونه بزاق خود را تهیه کنید. صبح زود پیش از خوردن و آشامیدن هر چیزی نمونه بزاق خود را تهیه کنید. مطمئن شوید که حجم نمونه بیش از حد نباشد و درون آن حباب نیز وجود نداشته باشد. پس از خشک شدن نمونه می‌توانید با میکروسکوپ آن را بررسی کنید. شکل نمونه خود را با مثال‌های موجود در بروشور کیت مقایسه کنید تا نتیجه را متوجه شوید. نحوه خواندن کیت تخمک گذاری معمولا در بروشور آن توضیح داده می‌شود.

قیمت کیت تخمک گذاری

موارد موثر بر نتیجه کیت تخمک گذاری

پاراستامول و دیگر داروهای معمول بر نتیجه تست اثرگذار نیستند. البته داروهای حاوی هورمون LH و HCG می‌توانند در نتیجه تست مؤثر باشند. داروهای محرک باروری مانند کلومیفن نیز بر نتیجه کیت تأثیر می‌گذارند. کیت‌های بررسی‌کننده بزاق دقت کیت‌های‌ بررسی‌کننده ادرار را ندارند. نمای خوشه‌ای ممکن است در مواقع دیگر سیکل قاعدگی نیز رخ دهد. به ویژه اگر از داروی کلومیفن استفاده نمایید. اگر مشکل بینایی نیز داشته باشید تشخیص نمای خوشه‌ای برای شما مشکل خواهد بود.

قیمت کیت تخمک گذاری

براساس نوع برند مورد استفاده قیمت‌ها متفاوت است. کیت‌هایی که براساس بزاق شما طراحی شده‌اند قیمت بیشتری دارند. ضمنا باید بدانید به دلیل نوسانات ارز انواع خارجی کیت تخمک گذاری گران‌ترین نوع آن‌هاست. اما لزوما دقت بیشتری ندارند.

کیت تخمک گذاری و تعیین جنسیت جنین

راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری و پسردار شدن دستور مخصوصی ندارد. در واقع با استفاده از کیت تخمک گذاری نیز شما زمان دقیق تخمک گذاری خود را متوجه نخواهید شد. یک بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ ساعات پس از مثبت شدن کیت تخمک گذاری وجود دارد که احتمالا در این زمان تخمک آزاد خواهد شد. ارتباط جنسی در این بازه زمانی کوتاه حدود ۱۰٪ احتمال پسر شدن جنین را افزایش می‌دهد. 

از طرفی راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری و دختردار شدن به این صورت است. اگر در روزهایی که کیت تخمک گذاری منفی می‌شود ارتباط جنسی داشته باشید احتمال دختر شدن جنین حدود ۱۰٪ افزایش می‌یابد. اما هیچ یک از این روش‌ها صد در صد نیست. علاوه بر تمام این موارد مهم این است که روش فوق برای سلامت شما مضر نیست. 

در هر صورت مانند هر وسیله دیگری لازم است که پیش از استفاده از کیت، راهنمای استفاده از کیت تخمک گذاری را مطالعه نمایید و براساس آن عمل کنید.