از شیر گرفتن کودک با صبر زرد (چادروا) و عوارض آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از شیر گرفتن با صبر زرد

روش‌های زیادی برای از شیر گرفتن کودک وجود دارد. بسته به این که از شیر مادر یا شیر خشک برای تغذیه استفاده می‌کنید، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند استفاده کنید. با این حال متاسفانه که دستورالعمل‌های علمی و کاربردی برای این کار وجود دارد بعضی مادران قطع شیردهی با بعضی روش‌های سنتی قدیمی را انتخاب می‌کنند که ممکن است مشکلاتی برای خودشان یا نوزاد داشته باشد. یکی از این روش‌ها از شیر گرفتن با صبر زرد است که بسیار رایج است. در این مقاله قصد داریم در مورد طریقه مصرف صبر زرد خشک شده برای از شیر گرفتن و مشکلات آن بیشتر توضیح دهیم.

صبر زرد چیست؟

صبر زرد یکی از گیاهان بسیار پرطرفدار عطاری هاست که با عنوان چادروا یا برگ صبر نیز شناخته می‌شود. بعضی این گیاه را با آلوئه ورا اشتباه می‌گیرند اما اینها دو گیاه کاملاً متفاوت‌‌اند. این ماده صمغ سیاهرنگی است که از درختانی در ناحیه هندوستان یا شمال آفریقا به دست می‌آید. گیاه صبر زرد از طریق پاجوش تکثیر می‌شود و در حالی که ساقه ندارد ولی برگ‌هایی دراز و در حدود 30 سانتی‌متری دارد. چرا به آن صبر زرد می‌گویند؟ چون گل‌‌های زردی دارد.

صبر زرد چیست

این گیاه خواص دارویی زیادی دارد که از جمله مهمترین خواص صبر زرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت بدن
  • مسهل و برطرف کننده‌ی اسهال
  • درمان آسم
  • درمان سوءهاضمه
  • درمان صرع
  • ضد درد
  • تصفیه کننده‌ی خون
  • برطرف کننده خارش ناشی از گزش حشرات
  • درمان اگزما 
  • درمان ریزش مو
  • درمان زخم‌ها
  • کنترل قند خون

با این که خواص صبر زرد برای از شیر گرفتن کودک در هیچ تحقیقی مشخص نشده است اما بسیاری از مادران از آن برای از شیر گرفتن ناگهانی کودک استفاده می‌کنند. حال آنکه یکی از مهم‌ترین فوت وفن های از شیر گرفتن کودک این است که این کار را به تدریج و مرحله‌ای انجام دهید و از قطع ناگهانی شیردهی خودداری کنید زیرا مشکلات جسمی و روحی زیادی به همراه دارد. وقتی قطع ناگهانی را با از شیر گرفتن کودک با صبر زرد ترکیب می‌کنید، شرایط می‌تواند حتی بدتر شود. در ادامه در مورد معایب صبر تلخ برای از شیر گرفتن بچه را بیشتر توضیح می‌دهیم.

روش از شیر گرفتن با صبر زرد

مادرانی که از این کار استفاده می‌کنند داروی صبر برای از شیر گرفتن را به نوک سینه‌های خود می‌مالند. صبر زرد مزه‌ی تلخی دارد و مشابه گیاه تلخک وقتی کودک شیر می‌خورد و مزه‌ی آن با مزه شیر ترکیب می‌شود طعم بدی ایجاد می‌کند که منجر به زدگی کودک از آن می‌شود. در صورتی که صبر زرد و از شیر گرفتن بچه ممکن است به خوبی هم نتیجه دهد، اما می‌تواند اثرات منفی نیز به همراه داشته باشد.

مشکلات گیاه صبر زرد برای از شیر گرفتن کودک

مشکلات گیاه صبر زرد برای از شیر گرفتن کودک

کسانی که تجربه از شیر گرفتن با صبر زرد را دارند متوجه می‌شوند که گاهی استفاده از صبر زرد و از شیر گرفتن کودک منجر به بروز تغییراتی در او می‌شود. گیاهان دارویی هر کدام خواص و اثراتی دارند که باید به آنها توجه شود. صبر زرد یک گیاه مسهل است. خوردن آن توسط کودک می‌تواند منجر به اسهال شدید و کم آبی بدن کودک شود. ممکن است فکر کنید نحوه استفاده از صبر زرد طوری است که کودک مقدار زیادی از آن را مصرف نمی‌کند اما اینطور نیست. کودکان نسبت تاثیرات دارویی به مراتب حساس‌تراند و اثرات آن در آنها بیشتر است. به طور کلی استفاده از داروی گیاهی برای از شیر گرفتن بچه به ویژه به صورت خودسرانه و بدون نظر پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا شما از اثرات جانبی آن مطلع نیستید. به جز این از چادروا برای از شیر گرفتن کودک به صورت یکباره و سریع استفاده می‌کنند که خود اثرات حتی مخرب‌تری دارد.

از شیر گرفتن بچه با صبر زرد باعث دلزدگی ناگهانی کودک می‌شود. قطع ناگهانی شیردهی منجر به افسردگی و تخریب روحیه‌ی کودک می‌شود. حتی شاید باعث شود که کودک زمان لازم را از شیر مادر استفاده نکند. از شیر گرفتن ناگهانی کودک منجر به تغییر رفتار کودک و عدم همکاری او با فرایند می‌شود. درست است که طریقه مصرف صبر زرد برای از شیر گرفتن ممکن است بسیار آسان باشد و فکر کنید کودک را از شیر گرفتید و دیگر مشکلی ندارید اما از شیر گرفتن فوری کودک حتی برای شما نیز خطرناک است و می‌تواند منجر به گرفتگی سینه، تجمع شیر در سینه‌‌ها و درد و حتی آبسه‌ی آنها شود. شما باید یک روز خوب برای از شیر گرفتن کودک انتخاب کنید و به طور کلی روند از شیر گرفتن را به صورت مرحله‌ای و تدریجی انجام دهید تا مشکلاتش به حداقل کاهش پیدا کند. همچنین دعای از شیر گرفتن کودک نیز می‌تواند به راحتی بیشتر کار کمک کند.

سخن آخر

از شیر گرفتن کودک با صبر زرد یا سایر داروها و مواد تلخ مشابه روش درستی برای از قطع شیردهی نیست. به خصوص وقتی که به صورت خودسرانه مصرف می‌شود. این کار نه تنها باعث لطمه خوردن به کودک و بروز مشکلاتی در روند شیردهی می‌شود بلکه از شیر گرفتن ناگهانی باعث تشدید عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر نیز می‌شود.