استرومارین و تخمک گذاری | عوارض و طریقه مصرف برای کمک به بارداری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
استرومارین و تخمک گذاری

همانطور که همه‌ی زنان می‌دانند، تغییرات هورمون‌های جنسی (یا همان هورمون‌های بارداری) نقش اصلی را در چرخش سیکل ماهانه‌ دارند. یکی از هورمون‌های بسیار مهم زنانه، هورمون استروژن است. این هورمون جدا از این که مسئول تفاوت‌های اصلی بدن مردان و زنان است، نقش زیادی در چرخه‌ی قاعدگی نیاز دارد و وجود آن برای انجام تخمک‌گذاری الزامی است. اما همیشه میزان این هورمون به اندازه‌ای که باید نیست و در نتیجه می‌تواند مشکلاتی در روند ایجاد کند. از این رو به هورمون درمانی نیاز می‌شود. قرص استرومارین یک قرص استروژنی است که در این مواقع استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد رابطه‌ی استرومارین و تخمک‌گذاری، شیوه‌ی مصرف و به طور کلی اثر آن بر تحریک تخمک گذاری توضیح خواهیم داد.

داروی استرومارین چیست؟

استرومارین دارویی است که به صورت قرص و پماد (کرم) در بازار عرضه شده و ترکیبی از استرون سولفات، اکیلین سولفات، 17 آلفا-دی هیدرواکیلین، 17 آلفا-استرادیول و 17 بتا-دی هیدرواکیلین است. این دارو زمانی استفاده می‌شود که هورمون استروژن کافی توسط بدن تولید نمی‌شود. از قرص استرومارین برای جبران کمبود طبیعی استروژن، کم کاری غدد تناسلی، درمان آتروفی واژن، نارسایی تخمدان‌ها ودرمان وازوموتور در دوران يائسگي استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به درمان خونريزي نامنظم رحم و درمان سرطان اشاره کرد.

قرص استرومارین و تخمک گذاری

قرص استرومارین برای چه چیزی استفاده می‌شود؟

چرخه‌ی هورمونی در زنان از دو فاز فولیکولی و لوتئالی تشکیل شده است. فاز فولیکولی فازی است که در آن فولیکول در حال رشد و ترشح استروژن است. هنگامی که سطح استروژن به اندازه کافی بالا باشد، ترشح ناگهانی LH (هورمون لوئتالی) -معمولا در حدود روز سیزدهم چرخه- آغاز می‌شود.  مرحله تخمک گذاری یک دوره‌ی 48 ساعته است که بعد از این زمان رخ می‌دهد. در این بازه هورمون LH افزایش پیدا می‌کند این افزایش LH (پیک) مجموعه پیچیده‌ای از رویدادها را در فولیکول ها ایجاد می‌کند که منجر به بلوغ نهایی تخمک و فروپاشی فولیکولی با اکستروژن تخمک می‌شود. در این دوره‌ی کوتاه ترشحات واژن زیاد و غلیظ می‌شود. بعد از پایان تخمک گذاری، استروژن ابتدا یک روند کاهشی را پیش می‌گیرد و بعد ناگهان طی چند روز بعد مجدداً همراه با هورمون پروژسترون شروع به افزایش می‌کند که همان فاز لوتئالی است و در این زمان این دو هورمون، با افزایش خود، پوشش رحم را برای لانه‌گزینی آماده می‌کنند.

اگر سطح استروژن در بدن کم باشد، تخمک‌گذاری دچار اختلال می‌شود. از این رو قرص استرومارین و تخمک گذاری به نفع یکدیگر عمل می‌کنند. در افرادی که تخمک گذاری ناقصی دارند، این قرص تجویز شده و می‌تواند منجر به پیشروی چرخه شود. تخمک گذاری برای وقوع بارداری و آغاز مراحل لقاح حیاتی است. پس در واقع با مصرف قرص و پماد استرومارین شما دارید شرایط را برای حاملگی خود مهیا می‌کنید. 

 

قرص استرومارین برای چی خوبه

عوارض و موارد منع مصرف استرومارین

 

مانند هر دارویی، استرومارین نیز عوارضی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • درد شکمی
  • خونریزی واژینال
  • درد پستان
  • کمردرد و درد مفاصل
  • سینوزیت
  • و حتی عوارض کمتری شایعی مانند افسردگی، سرگیجه، عصبانیت، خارش پوست، اسهال، نفخ

همچنین مصرف این دارو برای زنانی که سابقه‌ی ترومبوفلبیت یا ترومبوآمبولی دارند ممنوع است زیرا این دارو می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. در صورت وجود عارضه‌ی كارسینوم حساس به استروژن، مانند كارسینوم پستانی یا دستگاه تناسلی نیز نباید از این دارو استفاده کرده زیرا ممکن است منجر به افزایش رشد تومور شود. همچنین اگر خونریزی غیرعادی و تشخیص داده نشده‌ی واژن دارید نیز نباید از این قرص استفاده کنید. استفاده از استرومارین در دوران بارداری نیز می‌تواند اثرات سمی روی جنین داشته باشد و مصرفش در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.

افرادی که به بیماری‌های زیر مبتلا هستند نیز باید از مصرف این قرص خودداری کنند:

  • آسم، اختلالات تشنجی، میگرن با اختلال عملکرد كبد، كلیه یا قلب 
  • توده‌های پستانی یا بیماری فیبروسیستیك پستان با سابقه سرطان پستان 

طریقه مصرف قرص استرومارین 

طریقه‌ی مصرف این قرص یا پماد استروژنی بسته به علت مصرف می‌تواند متفاوت باشد. گاهی مانند زمانی که این قرص برای درمان خونریزی‌های غیرعادی رحمی استفاده می‌شود، باید به صورت تزریق وریدی انجام شود. در زمانی که برای درمان نارسایی تخمدانی استفاده می‌شود به صورت خوراکی مصرف می‌شود. در مورد کم کاری تخمدان نیز این دارو به صورت خوراکی و به مدت 20 روز متوالی مصرف می‌شود و بعد از آن باید 10 روز از قرص استفاده نکرد. زمان مصرف قرص استرومارین به چه صورت است؟ معمولاً روزانه یک عدد از زمان پریودی تا 20 روز بعد تجویز می‌شود.

چند روز بعد از قطع قرص استرومارین پریود می‌شویم

همانطور که در بالا گفته شد، انتظار می‌رود بعد از پایان دوره‌ی ده روزه‌ی قطع این قرص، پریود رخ دهد. اگر پریود رخ نداد ممکن است به این معنا باشد که باردارید و باید برای تایید آن تست دهید. 

چند روز بعد از قطع استرومارین پریود می شویم

آیا استرومارین به بارداری کمک می‌کند

صد در صد با استرومارین یکی از روش‌های بالا بردن احتمال بارداری است. این دارو یکی از داروهایی است که به همراه قرص لتروزول برای درمان تنبلی تخمدان‌ها استفاده می‌شود. از این رو می‌توان با توجه به اثر استرومارین و تخمک‌گذاری آن را داروی بسیار مفیدی برای بارداری دانست. در کنار تجویز این دارو، از داروهای دیگری مانند کلومیفن نیز استفاده می‌شود. اما یکی از سوالاتی که افراد می‌پرسند این است آیا قرص استرومارین برای پسردار شدن خوب است؟ اگرچه این قرص شانس بارداری شما را افزایش می‌دهد اما از نظر علمی هیچ قرصی به طور مستقیم بر جنسیت جنین تاثیری نمی‌گذارد.