از چه سنی می‌توان به کودک چای داد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک چای داد

حقیقت این است که همه ما نوشیدن چای و قهوه را دوست داریم. روز ما با یک فنجان چای یا قهوه شروع می‌شود و گاهی اوقات نیز با آن پایان می‌یابد. در حالی که چای می‌خوریم کودکان ما را نگاه می‌کنند و منتظرند که ما چه زمانی به آن‌ها نیز اجازه می‌دهیم که چای بخورند. گاهی اوقات، دوست دارید تسلیم شوید و به آن‌ها این اجازه را بدهید اما قبل از آن لازم است بدانید از چه سنی می‌توان به کودک چای داد.

آیا نوشیدن چای برای کودکان بی‌خطر است؟

قبل از پرداختن به پاسخ سوال از چه سنی می‌توان به کودک چای داد لازم است بدانید در حالت ایده آل چای معمولا برای کودکان توصیه نمی‌شود اما در روزهایی که فرزندتان لجبازی می‌کند می‌توانید به او اجازه دهید یک فنجان چای بخورد. بهتر است از چای گیاهی یا چای سبز استفاده کنید. چای سبز یک نوشیدنی سالم است. این ماده حاوی کاتچین است که آنتی‌اکسیدانی طبیعی است و به از بین بردن میکروب‌ها، بهبود سطح تمرکز، مقابله با کرم‌خوردگی دندان و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

چای سبز می‌تواند برای سلامتی کودک شما بسیار مفید باشد اما او باید هفته‌ای یک یا دو بار آن را به میزان متوسط بنوشد. از آنجا که چای سبز حاوی کافئین است، شما باید گاه‌گاهی و به مقدار محدود به کودک خود چای بدهید. می‌توانید به کودک خود چای سبز بدون کافئین بدهید.

چگونه برای کودکان چای درست کنید؟

اگر قصد دارید روزهایی که کودک وسوسه می‌شود به او چای بدهید، پیشنهاد می‌کنیم که آن را تا حد ممکن سالم تهیه کنید. در ادامه نحوه آماده کردن چای برای کودکان مطرح شده است.

  • نصف لیوان آب را در کتری بجوشانید.
  • وقتی آب در حال جوشیدن است، کمی زنجبیل به صورت خردشده و کمی پودر هل به آن اضافه کنید.
  • یک قاشق چای‌خوری چای اضافه کنید و اجازه دهید حدود 2 تا 3 دقیقه بجوشد.
  • در صورتی که چای غلیظ به نظر می‌رسد، با افزودن آب بیشتر آن را رقیق کنید.
  • می‌توانید به چای شیر هم اضافه کنید اما به یاد داشته باشید که چای ولرم را به جای چای داغ برای کودکان خود سرو کنید.

چگونه برای کودکان چای درست کنید؟

فواید چای برای سلامتی کودکان

قبل از پرداختن به موضوع از چه سنی می‌توان به کودک چای داد لازم است بدانید چای می‌تواند برای کودکان، فوایدی نیز داشته باشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌شده است.

  • نوشیدن چای می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. کودکان مستعد اضطراب هستند زیرا توانایی استدلال و درک آن‌ها چندان رشد نکرده است. رقابت با کودکان دیگر و فشار تحصیلی ممکن است گاهی اوقات کودکان را مضطرب کند. بنابراین، هر چند وقت یک‌بار یک فنجان چای می‌تواند کودکان را آرام کند و به کاهش استرس آن‌ها کمک کند. چای کاه جو دوسر و چای بابونه معمولاً به کاهش اضطراب کمک می‌کنند. می‌توانید این موارد را پس از مشورت با متخصص تغذیه به کودک خود بدهید.
  • ممکن است به درمان یبوست کمک کند. اگر کودک شما یبوست دارد، می‌توانید یک فنجان چای گرم به او بدهید. این به او کمک می‌کند تا آرام شود و به حرکت طبیعی روده کودک کمک می‌کند. چای بذر کتان بهترین راه حل برای درمان یبوست در کودکان است. پرتقال نیز همین خاصیت را دارد که لازم است بدانید از چه سنی میتوان به کودک پرتقال داد.
  • چای می‌تواند تسکین‌دهنده تب باشد. نوشیدن چای همچنین می‌تواند به مقابله با تب کمک کند. اگر کودک شما تب دارد، می‌توانید یک فنجان چای به او بدهید. افزودن یک تکه زنجبیل و 2 تا 3 تکه هل به چای می‌تواند به بهبود سریع او کمک کند. برخی از انواع دیگر چای که می‌توانید به کودکان خود ارائه دهید شامل نعناع فلفلی، چای لیمو یا بابونه است.
  • ممکن است به درمان حالت تهوع کمک کند. ناراحتی معده و استفراغ از علائم اصلی حالت تهوع است. حالت تهوع در کودکان شایع است زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها هنوز در حال رشد است و از این رو بیشتر در معرض بیماری یا حالت تهوع هستند. دادن چای زنجبیل می‌تواند به درمان حالت تهوع کودکان کمک کند.
  • ممکن است سرماخوردگی و سرفه را درمان کند. چای همچنین می‌تواند به سرفه و سرماخوردگی نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز کمک کند. چه گلودرد مسئله باشد چه سرفه کردن، چای یک راه حل مشترک برای هر دو مشکل است.
  • چای نارون یا چای گل ختمی بهترین چای‌هایی است که به کودکان مبتلا به سرفه داده می‌شود. در صورتی که کودک شما گرفتگی بینی هم دارد، چای پای خر یا چای نعناع به فرزندتان بدهید.
  • ممکن است به درمان کولیک نوزاد کمک کند. درد شدید معده کودک می‌تواند به دلیل قولنج باشد که این مسئله در بین کودکان بسیار شایع است. چای ولرم راه حل مناسبی برای درمان کولیک در کودکان است و بهترین چای‌ها برای درمان قولنج شامل چای نعناع و چای بابونه است.

خطرات جانبی احتمالی چای برای کودکان


1-مصرف زیاد چای ممکن است منجر به عوارض جانبی زیر برای کودکان شود.
2-کافئین موجود در چای ممکن است بر رشد، رفتار و خواب کودک شما تأثیر بگذارد.
3-یک مطالعه تحقیقاتی نتیجه گرفت که مصرف مرتب چای یا قهوه توسط کودکان خطر ابتلا به دیابت نوع یک را در آنها افزایش می دهد.
4-مصرف کافئین توسط کودکان می تواند اولویت برای نوشیدنی ها و غذاهای شیرین را افزایش دهد. چنین الگوهای غذایی می توانند خطر چاقی را افزایش دهند.
5-کافئین در حد افراط می تواند مسبب بیقراری, لرزش و عصبانیت در کودکان باشد.
6-کافئین و قند موجود در چای ممکن است با مشکلات اضافه وزن در کودکان همراه باشد.
7-نوشیدن چای شیرین به مقدار زیاد می تواند باعث کالری بیشتر باشد، که ممکن است منجر به بیماری های قلبی، پوسیدگی دندان ها و حتی دیابت نوع 2 شود.

از‌چه سنی می‌توان به‌کودک چای داد؟

سوال شما این است که از چه سنی می‌توان به کودک چای داد لازم است بدانید از آنجا که چای کافئین دارد، بهتر است آن را به کودک خود ندهید. اگرچه چای جزء مایعات است اما سن دادن آن به کودک با سن دادن آب به کودک تفاوت دارد. اگر می‌خواهید به کودک چای بدهید باید فقط چای گیاهی بدهید. کودکان بین 4 تا 10 سال فقط باید از چای‌های گیاهی میل کنند زیرا این چای‌ها فاقد کافئین هستند. کودکان از 12 تا 13 سالگی به بعد می‌توانند چای سیاه، چای سبز یا چای با شیر میل کنند. بنابراین، زمان دادن چای به کودک با بهترین زمان شروع غذای کمکی کودک ، مطابقت ندارد.

مضرات چای سبز برای کودکان

چای‌های گیاهی بی‌خطر برای کودکان

چای جزء ممنوعات غذایی نوزاد قبل از یک سالگی است. برخی از والدین می‌پرسند مضرات چای سبز برای کودکان چیست. انواع مختلفی از دمنوش برای کودکان وجود دارد که برای آن‌ها مفیدند. برخی از آن‌ها در ادامه مطرح شده‌اند. همچنین لازم است در پاسخ به سوال آیا آب جوش برای نوزاد ضرر دارد بدانید که هر دمنوشی که برای کودک آماده می‌کنید لازم است خنک شود و بعد در اختیار او قرار گیرد.

  1. چای رازیانه: رازیانه به عنوان یک ماده غذایی بی‌خطر برای کودکان در نظر گرفته می‌شود زیرا باعث تسکین درد قولنج و مشکلات تنفسی در آن‌ها می‌شود. همچنین این چای مشکلات هضم در کودکان را درمان می‌کند. یک قاشق دانه رازیانه را درون آب بریزید و آن را حدود 10-15 دقیقه بجوشانید. وقتی آب جوش آمد و رنگ آن کاملا تغییر کرد، آن را از صافی رد کنید و قبل از اینکه چای را به کودک بدهید بگذارید خنک شود.
  2. چای هل: چای هل کمک می‌کند که فرد از مشکلات هضم غذا خلاص شود، درد معده را کاهش می‌دهد، سردرد را تسکین می‌دهد و بی‌حالی و سرفه را نیز کاهش می‌دهد. یک لیوان آب بجوشانید و مقداری غلاف هل یا پودر هل به آن اضافه کنید. آن را هم بزنید و بگذارید بجوشد. آن را صاف کنید و برای کودک سرو کنید.
  3. چای زنجبیل: چای زنجبیل می‌تواند به درمان زخم معده، مشکلات هضم، حالت تهوع و سرما و سرفه در کودکان کمک کند. یک تکه زنجبیل کوچک برداشته و آن را رنده کنید. زنجبیل رنده شده را به مقداری آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد. بگذارید حدود 5-7 دقیقه بجوشد، سپس آب‌لیمو و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. اجازه دهید چای قبل از سرو شدن، خنک شود.
  4. چای بابونه: دمنوش بابونه برای کودکان خواص بسیار زیادی دارد. این چای به تسکین درد معده کمک می‌کند و مشکلات هضم، معده، بی‌خوابی، سرماخوردگی و غیره را درمان می‌کند. یک فنجان آب را در کتری بجوشانید سپس دو قاشق چای‌خوری گل بابونه به آن اضافه کنید. با درپوش آن را بپوشانید و اجازه دهید مخلوط به مدت 10 دقیقه بجوشد. چای را صاف کنید و پس از خنک شدن، آن را به کودک خود بدهید.
  5. چای مولین: چای مولین به تسکین سرفه کمک می‌کند و ذات‌الریه، قولنج، اسهال، تب، سرماخوردگی و حتی برونشیت را درمان می‌کند. یک لیوان آب را به همراه یک قاشق مولین به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس آن را از صافی رد کنید و پس از خنک شدن در اختیار فرزندتان قرار دهید.

همان‌طور که ملاحظه کردید در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که از چه سنی می‌توان به کودک چای داد و نحوه سرو کردن چای برای کودکان چگونه است. به یاد داشته باشید که از دادن کافئین به کودک خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند باعث از دست دادن کلسیم و بی‌خوابی در کودک شود. اگر مجبور شدید به فرزندتان چای بدهید از چای سبز استفاده کنید.