شربت سیتریزین برای کودکان و نوزادن، دوز و نحوه مصرف آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه مصرف شربت سیتریزین برای کودکان

ستیریزین یکی از پرکاربرد‌ترین و معروف‌ترین شربت‌های آنتی‌هیستامین است و مانند شربت کتوتیفن برای کودکان برای درمان آلرژی استفاده میشود. انواع شربت‌های آنتی‌هیستامین مانند لوراتادین برای درمان آبریزش بینی، عطسه، خارش و حتی سرفه کودکان کاربرد دارند.( در مورد شربت لوراتادین برای کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید) شربت ستیریزین برای چیست؟ اینکه از شربت سیتریزین یا قطره نفازولین برای کودکان به منظور رفع احتقان بینی استفاده کنید، باید پزشک این موضوع را تشخیص دهد. (از شیاف استامینوفن 125 یا شربت استامینوفن کودکان نیز برای درمان آبریزش بینی استفاده میشود اما لزوماً یک داروی مربوط به آلرژی نیست)

شما تا چه اندازه از مقدار مصرف شربت ستیریزین، نحوه مصرف شربت سیتریزین برای کودکان و عوارض آن‌ می‌دانید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. حتی اگر در مورد نحوه پیشگیری از دکولمان جفت هم به دنبال مطلب تخصصی هستید، می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید. برای مطرح کردن دغدغه هایتان، مشورت کردن با دیگر مادران و دریافت پیام های مشاور از متخصصان گهواره می‌توانید با کلیک روی اپلیکیشن گهواره آن را نصب کرده و به راحتی به جامعه بزرگ مادران گهواره‌ای بپیوندید.

 

شربت سیتریزین برای کودکان برای چیست

سوال اصلی این است شربت سیترازم کودکان برای چیست ؟ بسیاری از مادران بدون آنکه آنتی هیستامین را بشناسند، به داروخانه مراجعه کرده و این سوال را می‌پرسند. قبل از پرداختن به موضوع نحوه مصرف شربت سیتریزین برای کودکان لازم است بدانید، شربت سیتریزین یا شربت سیترازم برای آبریزش بینی کودکان و هیستامین یک واسطه ‌التهابی در بدن است؛ یعنی دستگاه ایمنی در برابر یک عامل غریبه مثل گرده گل یا موی حیوانات، ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌کند که موجب خارش و آبریزش بینی می‌شود. همچنین در بعضی بافت‌‌ها، هیستامین به عنوان انتقال‌دهنده پیام عصبی بین سلو‌ل‌های عصبی عمل می‌کند. داروهای آنتی‌هیستامین با خنثی-کردن عمل هیستامین باعث تسکین خارش، آبریزش بینی و عطسه‌ می‌شوند. همچنین این داروها علائم مربوط به واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌ها را در مناطقی غیر از بینی مانند پوست (مانند کهیر و دانه‌های پوستی) کاهش می دهند. عکس شربت سیتریزین برای کودکان در ادامه آمده است.

*بهترین اسپری بینی نوزاد برای رفع گرفتگی کدام است

عکس شربت سیتریزین برای کودکان

دارو‌های آنتی هیستامین در دسته‌بندی به انواع قدیمی (نسل اول) و جدیدتر (نسل دوم) تقسیم می شوند؛ تفاوت اصلی این دو گروه در میزان عارضه جانبیِ خواب آلودگی است. آنتی ‌هیستامین‌های نسل دوم بر‌خلاف نسل اول، کمتر باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. در ادامه به بررسی یکی از شربت‌های آنتی‌هیستامین نسل دوم مورد استفاده در سرماخوردگی کودکان یعنی شربت ستیریزین می‌پردازیم:

قبل از مطالعه ادامه مقاله توجه کنید!

  1. به‌هیچ عنوان به کودک زیر یک ماه (نوزاد) هیچ‌گونه شربتی ندهید ( شربت سیتریزین برای نوزاد ) . سیتریزین برای نوزاد ۸ ماهه و نوزادان زیر یک سال نیز بهتر است با تجویز پزشک باشد. 
  2. دوز دارو‌هایی که در ادامه آورده می‌شوند باید با نظر پزشک باشد و هرگز خودسرانه به کودک دارویی ندهید؛ هرچند که فروش آنها در دارو‌خانه‌ها آزاد است.
  3. سواد پزشک‌تان را با میزان دارو‌یی که تجویز می‌کند، نسنجید و به دارو‌های تجویزی وی اعتماد کنید.
  4. مطالبی که در آینده مطالعه می‌کنید، صرفا جهت افزایش آگهی بوده و توصیه‌های پزشک بهترین گزینه درمانی است. 

شربت سرماخوردگی کودکان یا شربت چرک خشک کن کودکان به هیچ عنوان خود بیماری را درمان نمی‌کنند؛ بلکه با کاهش علائم سرماخوردگی نوزاد ، تحمل دوره بیماری را تسهیل می‌کنند. همچنین دوره بیماری با مصرف شربت سرماخوردگی کودکان کوتاه‌تر از حالت معمول نمی‌شود. همانطور که تغییر خلق و خوی در بارداری طبیعی است، سرفه، عطسه، آبریزش بینی و حتی گاهی درد عضلانی در زمان سرماخوردگی دور از انتظار نیست. در هر دو حالت برای بهبودی باید صبر کنید تا زمان لازم و کافی سپری شود.

در ادامه چند معادل حجمی کاربردی معرفی می‌شود. موارد زیر برای مواقعی است که شما پیمانه دقیقی برای مصرف شربت به‌همراه ندارید؛ سعی کنید تا جایی که امکان دارد از سرنگ (که سوزن آن را به روشی ایمن دور انداخته‌اید.) و یا پیمانه همراه شربت برای مصرف آن استفاده کنید. مصرف دقیق‌تر دارو از نظر ساعت و حجم در میزان تاثیر‌گذاری آن بسیار موثر است.

  • یک سی‌سی معادل یک میلی‌لیتر است.
  • یک قاشق چای‌خوری معادل تقریباً پنج سی‌سی است.
  • یک قاشق غذا‌خوری معادل تقریبا ً15 سی‌سی است.
  • یک سی‌سی معادل 20 قطره از قطره‌چکان استاندارد است. 

نکته: موارد فوق یک معیار کلی است و ممکن است با توجه به اندازه قاشق یا قطره‌چکان معادلی متفاوت داشته باشد. 

* شربت بلتیل برای درمان سرفه کودکان، دوز و نحوه مصرف آن 

شربت سیتریزین برای سرفه کودکان

نحوه مصرف شربت ستیریزین کودکان (cetirizine)

اکنون متوجه شدیم که شربت سیتریزین برای چی خوبه . قبل از پرداختن به موضوع نحوه مصرف شربت سیتریزین برای کودکان لازم است بدانید شربت ستیریزین کودکان، یک شربت آنتی هیستامین برای کودکان از نسل دوم است. قرص و شربت سیتریزین برای سرفه کودکان با اسامی دیگری از جمله زایرتک (Zyrtec) و شربت رازوستیریزین (Razocetirizin) نیز شناخته می‌شود. 

 

مکانیسم اثر شربت ستیریزین

شربت ستریکیم برای کودکان با مهار گیرنده هیستامین نوع یک (H1)، عمل می‌کند. تفاوت آن با آنتی‌هیستامین‌های نسل اول این است که از سد‌ خونی‌ مغزی نمی‌گذرد و اثر کمتری در مغز دارد. بااین‌وجود دارای اثرات خواب‌آلودگی بوده اما اثرات خواب‌آلودگی آن به مراتب کمتر از دارو‌های نسل اول مانند شربت دیفن‌ هیدرامین کامپاند برای کودکان است. به‌طورکلی شربت ستیریزین کودکان باعث کاهش علائمی مانند گرفتگی بینی، آبریزش‌ و خارش چشم و بینی، عطسه و کهیر می‌شود.

موارد مصرف شربت ستیریزین برای کودکان

  • درمان سرماخوردگی در کودکان
  • کاهش علائم آلرژی
  • درمان خارش و تورم ناشی از کهیر 
  • شربت سیتریزین برای گرفتگی بینی کودکان
  • شربت سیتریزین برای خروسک

زمان مناسب و دوز شربت سیتریزین برای کودکان

در مورد استفاده از شربت سیتریزین برای گلو درد باید به بعضی نکات توجه داشت:

  • در کودکان زیر دو سال بدون نسخه پزشک مصرف نشود.
  • در کودکان دو تا شش ساله: با دوز اولیه 5/2 میلی‌گرم در روز آغاز شده و در صورت نیاز به پنج میلی‌گرم به صورت دو وعده 5/2 میلی‌گرمی سیتریزین در روز افزایش می‌یابد.

توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت ستیریزین، پنج میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 5/2 میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید 5/2 سی‌سی ( یعنی نصف پنج سی‌سی) از شربت داده‌ شود.

عوارض شربت سیتریزین کودکان

خواب‌آلودگی، گیجی و عوارض گوارشی به صورت درد ‌شکمی از عوارضی هستند که ممکن است درپی مصرف این شربت آنتی‌هیستامین کودکان ایجاد شود. دقیقا مثل زمانی که جدا شدن زودرس جفت در هر کس می تواند علائم و عوارض خاص خود را داشته باشد. استفاده از این دارو هم در هر کس می تواند با عوارض متفاوت همراه باشد. 

عوارض شربت سیتریزین برای کودکان

موارد منع مصرف شربت سیتریزین

استفاده از هر گونه شربت سرفه برای کودکان و شربت سرماخوردگی کودکان ( مانند سیتریزین یا شربت برم هگزین برای کودکان)، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا‌پذیری از خود بر-جای گذارد. 

اگر کودک شما دچار بیماری کلیوی یا کبدی است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.

توصیه‌های کاربردی

  • شربت سرفه کودکان را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.
  • دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.
  • اگر کودک دچار علائم حساسیت به دارو (همانند کهیر، بثورات پوستی، تنگی نفس، سردرد و...) شد؛ مجدداً به پزشک مراجعه کنید.
  • براي كاهش تحريك گوارشي، دارو با غذا مصرف شود.

نکته: لووستیریزین (Levocetirizine) یک آنتی‌هیستامین نسل دوم است و به صورت قرص مصرف می‌شود. قرص لووستیریزین ساختمانی مشابه با بخشی از ستیریزین دارد. اما دوز مصرفی آن با نحوه مصرف شربت سیتریزین برای کودکان متفاوت است.