خواص خرما در بارداری و تاثیر آن در زایمان راحت

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص خرما در بارداری

تغذیه سالم در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل است که بیشتر مادران در این دوران به دنبال رژیم غذایی مناسب و خوردن مواد غذایی مفید هستند. خرما یکی از موادغذایی معجزه آسایی است که هر مادر باردار باید در دوران بارداری از آن مصرف کند تا بارداری راحت‌تر و آسان‌تری داشته باشد. در ادامه با ویژگی‌های این میوه بیشتر آشنا می‌شویم.

خرما در بارداری

باید بدانید که مصرف خرما در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای کودک مفید است. خرما سرشار از مواد مغذی است که به رشد و سلامت بدن کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در این میوه عبارتند از:

  • پتاسیم که به حفظ تعادل میان آب و نمک در بدن کمک می‌کند.
  • ویتامین k لازم برای کودک را تامین می‌کند.
  • اسیدهای چرب موجود در آن به طور شگفت انگیزی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و توزیع مناسب آن در طول روز می شوند و در غلبه بر خستگی بسیار مؤثر است.
  • کلسیم بدن مادر را تامین می‌کند تا جنین از آن تغذیه کند.

این موارد تنها بخشی از مواد مغذی این میوه شگفت انگیز است که ماده غذایی مهمی در دوران بارداری محسوب می‌شود.

خرما و زایمان راحت

طبق تحقیقات به دست آمده مصرف خرما در هفته‌های آخر بارداری اثرات مثبتی در سهولت زایمان داشته است. این تحقیقات نشان می‌دهد که مادرانی که در 4 هفته آخر بارداری روزی 6 عدد خرما مصرف کرده باشند، در زمان زایمان انبساط بیشتر و کیسه آب سالم‌تری دارند. مصرف خرما کمک به شروع انقباضات رحمی کرده و باعث باز شدن دهانه رحم می‌شود. در نتیجه مدت زمان زایمان کاهش پیدا کرده و مادر درد کمتری را تحمل می‌کند. همچنین خرما به علت داشتن قند زیاد در طول زایمان انرژی لازم را برای مادر تامین می‌کند و میزان خونریزی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

شیره خرما در بارداری

شیره خرما بسیار انرژی زا بوده و در مواقعی که بدن به انرژی زیادی نیاز دارد می‌تواند بسیار کمک کند. این ماده می‌تواند جایگزینی مناسبی برای مواد شیرینی کننده باشد زیرا از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. برخی از فواید شیره خرما:

  • سرشار از آهن، پتاسیم و منگنز است.
  • تسکین دهنده دردهای رماتیسمی
  • انرژی زا بوده و به راحتی هضم می‌شود.
  • برطرف کننده ناراحتی‌های گوارشی
  • فیبر موجود رد آن مانع از یبوست می‌شود.
  • تقویت کننده قلب، بینایی و کبد
  • دفع سموم از کبد

باتوجه به فواید آن و به دلیل داشتن آهن، کلسیم و مواد مغذی فراوان به خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

مزایای خرما در حاملگی

حال می‌دانیم که خرما بسیار مقوی و مفید بوده و می‌تواند به داشتن زایمانی راحت به مادر کمک کند. در اینجا چند مورد از فواید دیگر خرما را باهم مرور می‌کنیم:

  • جلوگیری از کم خونی

زمانی که کیفیت و کمیت گلبول‌های قرمز برای انجام درست عملکردهای بدن مناسب نباشد، کم خونی اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل مهم کم خونی، کمبود آهن است که در دوران بارداری نیاز بدن به آهن بیشتر می‌شود. مصرف خرما می‌تواند تا حد زیادی میزان آهن لازم برای بدن را تامین کرده و به درمان کم خونی مینور در بارداری کمک نماید.

  • تامین انرژی

خرما به دلیل داشتن فرم سالم قند طبیعی در کنار فیبر می‌تواند انرژی زیادی در بدن ایجاد کند. غذاهای فرآوری شده مانند کافئین و شکلات اگرچه می‌توانند انرژی بدن را تامین کنند اما باید بدانید که این انرژی در بدن شما بصورت لحظه‌ای بوده و با افزایش ناگهانی قند خون مواجه می‌شوید.

  • رفع مشکلات گوارشی

از آنجا که خرما دارای فیبر است، می‌تواند سیستم گوارشی بدن را سالم نگه داشته و یبوست را در دوران بارداری بهبود و درمان کند.

  • کمک به رشد جنین

منیزیم موجود در خرما باعث سلامت و قوت دندان‌ها و استخوان‌های جنین شده و مانع از انقباضات زودرس می‌شود.

  • جلوگیری از نواقص مادرزادی

خرما منبع غنی از اسید فولیک بوده و از نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند.

  • جایگزین مناسب برای شکر و شیرینی

خرما می‌تواند قند مورد نیاز بدن را به اندازه کافی تامین کند. اما باید بدانید با وجود اینکه قند درون این میوه طبیعی است، اما باید در مصرف آن تعادل برقرار شود.

تاثیر خرما در ماه نهم بارداری و زیبایی جنین

خرما یک منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین‌ها بوده و چربی بسیار کمی دارد. این میوه علاوه بر اینکه برای مادر مفید بوده تاثیرات مثبت بسیار زیادی هم برای جنین خواهد داشت. اسید آمینه موجود در خرما به رشد کافی و قدکشیدگی جنین کمک می‌کند. همچنین ویتامین‌های موجود در آن تاثیر بسزایی در زیبایی جنین دارند.

تاثیر خرما بر رنگ پوست جنین

باید بدانید که رنگ پوست متاثر از ژنی است که از پدر و مادر به جنین می‌رسد و مصرف خوراکی‌ها تاثیر زیادی روی آن ندارد. پس این ادعا که می‌گوید خوردن خرما در دوران بارداری باعث تیره شدن رنگ پوست نوزاد می‌شود، اشتباه است.

مضرات خرما در بارداری

در کنار فواید بیشمار این میوه بهتر است بدانید که نتایج مصرف خرما در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین بهتر است برای مصرف هر وعده غذایی و رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. اگر می‌خواهید در ماه آخر بارداری مصرف خرما را افزایش دهید بهتر است دو نکته زیر را در نظر داشته باشید:

  • قند بالا: مواد غذایی مانند خرما دارای قند بالا و شکر طبیعی هستند و می‌توانند موجب افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت بارداری شوند. بنابراین برای خودتان سهم و اندازه مشخصی تعیین کنید  بیشتر از آن مصرف نکنید.
  • فیبر بیش از حد: مصرف بیش از حد فیبر باعث بروز اسهال در بارداری و دل درد می‌شود. برای حفظ تعادل بهتر است که خرما را با میزان کافی آب بنوشید.

چند روش برای خوردن خرما

  • انواع اسموتی: شما می‌توانید از خرما به عنوان شیرین کننده و طعم دهنده برای انواع اسموتی استفاده کنید.
  • دسر: دسر  خرما و کدو حلوایی یا دسر خرما با عسل و کنجد بسیار مقوی و لذیذ است.
  • انواع کیک و پای: می‌توانید از خرما و آجیل برای تزئین یا در داخل کیک و پای استفاده کنید.
  • خرما شکم پر: می‌توانید هسته خرما را در آورده و داخل آن را با انواع مغزیجات پر کنید.
  • پارفیت: می‌توانید از خرما و تمام میوه‌های مورد علاقه خود در تهیه پارفیت کمک بگیرید.
  • خرما در غذا: می‌توانید از خرما در برخی از غذاها مانند عدس پلو استفاده کنید.

خواص شیر و خرما در بارداری

هرآنچه که باید درمورد خواص خرما می‌دانستید را برای شما توضیح دادیم. حال باید بدانید ترکیب شیر و خرما علاوه بر اینکه بسیار لذیذ و خوش خوراک است برای شما بسیار مفید خواهد بود. شیر مقدار کلسیم، پروتئین، ویتامین D و چربی سالم زیادی دارد و به رشد بهتر جنین بسیار کمک می‌کند. بنابراین چه طعمش را دوست داشته باشید و چه نه، این ماده غذایی سفید را باید در رژیم غذایی خود جای دهید.

در ادامه خواص چند مواد غذایی را در دوران بارداری برای شما آورده‌ایم.

خواص انار در بارداری

این میوه مغذی برای مادران باردار بسیار ضروری است. اناز دارای ویتامین C  بوده و مقدار کافی این ویتامین برای مادران باردار ضروری است. همچنین این میوه به دلیل داشتن فیبر کافی بسیار برای سیستم گوارشی مناسب است. انار به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان می‌تواند به ترمیم هرگونه آسیب سلول‌ها کمک کرده و از مغز جنین در برابر هرگونه صدمه‌ای محافظت کند.

خواص خربزه در بارداری

خربزه یکی از میوه‌هایی است که باید در خوردن آن تعادل برقرار شود. فیبر موجود در آن به درمان یبوست و سوء‌هاضمه کمک می‌کند. همچنین  می‌تواند فشار خون را در دوران بارداری تنظیم و کنترل کند. این میوه دارای مواد مغذی بسیار زیادی بوده و در درمان عفونت‌های بوجود آمده در دوران بارداری بسیار مفید است و می‌تواند نیازهای جنین را در داخل رحم برطرف کند.