قرمز شدن لپ نوزاد، علت اگزما و قرمز شدن صورت نوزادان

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرمز شدن لپ نوزاد

قرمز شدن صورت نوزاد می‌تواند به علت‌های مختلفی رخ دهد و در بسیاری از مواقع مشکلی ندارد اما گاهی نیز می‌تواند نشان بعضی از بیماری‌ها باشد و درنتیجه باید جدی گرفته شود. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم قرمز شدن لپ نوزاد نشانه چیست، علت قرمزی صورت نوزاد چیست و چطور درمان می‌شود.

قرمز شدن لپ نوزاد به خاطر چیست

قرمز شدن لپ نشانه چیست؟ قرمز شدن لپ نوزاد یک دلیل خاص ندارد و می‌تواند مجموعه‌ای از دلایل را داشته باشد که هر کدام از آنها را باید به روش خاصی درمان کرد. البته بعضی از آنها نیز مانند قرمز شدن صورت نوزاد هنگام گریه نیاز به هیچ درمان خاصی ندارند. در ادامه در مورد مهمترین دلایل و علت قرمز شدن صورت نوزاد توضیح خواهیم داد:

*همانژیوم پوستی نوزاد چیست + روشهای درمانی

اگزمای پوست صورت نوزاد 

اگزمای پوستی یکی از رایج‌ترین دلایل قرمزی گونه‌های نوزاد و یکی از مشکلات پوستی رایج در نوزادان است. در این حساسیت پوستی مجموعه‌ای از شرایط در بدن رخ می‌دهد که باعث زبری، تحریک، خارش و التهاب پوست می‌شود. این اتفاق در کودکان 6 ماهه تا 5 ساله بسیار رایج است. در این حالت نه تنها گونه‌های نوزاد بلکه پیشانی و لب و دهان نوزاد نیز قرمز می‌شود. همچنین جوش‌های خشک و قرمز نیز در بخش‌های مختلف صورت ظاهر می‌شود. خشکی و قرمز شدن پوست صورت نوزاد در این عارضه بسیار شایع است.

اگزمای نوزاد

درمان اگزمای پوستی نوزاد

اگزما دلیل مشخصی ندارد و مجموعه‌ای از دلایل محیطی و ژنتیکی می‌تواند در آن دخیل باشد. با این حال این مشکل قابل حل است. درمان قرمز شدن پوست صورت نوزاد به چه صورت است؟ در درجه‌ی اول برای درمان خانگی اگزما کودکان باید از قرارگیری نوزاد در معرض محرک‌هایی که این عارضه را تشدید می‌کنند جلوگیری کرد. بعضی از مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • گرما و عرق کردن
  • خشکی پوست
  • مواد محرک و حاوی مواد آلرژی زا مانند صابون، مواد شوینده و دود سیگار
  • آلرژن‌هایی مانند کنه‌های گرد و غبار، گرده گل و شوره‌ی حیوانات خانگی
  • بعضی پارچه‌ها مانند پشم و نایلون

به جز انواع درمان خانگی قرمزی پوست صورت نوزاد ، درمان‌های دارویی زیادی برای درمان خشکی و قرمزی پوست صورت نوزاد در اثر اگزما وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

  • مرطوب کننده‌های بدون نسخه (OTC).
  • کرم‌ها و پمادهای تجویزی، مانند کرم‌های استروئیدی
  • داروهای سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی
  • فتوتراپی

*علت ترک لب کودکان چیست و چه باید کرد

درماتیت سبورئیک و قرمز شدن لپ نوزاد

درماتیت سبورئیک یکی دیگر از دلایل قرمز شدن لپ‌های نوزاد و یک علت دون دون قرمز شدن صورت نوزاد است که باعث ایجاد  دانه‌های قرمز روی پوست کودکان می‌شود. در این عارضه، لکه‌ها، جوشهای ریز و گرگرفتگی روی گونه‌ها و به ویژه اطراف بینی و چشم‌ها ظاهر می‌شود و دانه‌ها بیشتر روی قسمتی متمرکز هستند که غدد چربی زیادی وجود دارد. اگر قرمز شدن لپ نوزاد به این دلیل باشد، بثورات ایجاد شده ممکن است دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • قرمزی و التهاب
  • ظاهری چرب
  • لکه‌های پوسته پوسته شده‌ی زرد و سفید

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک به عنوان یک عامل قرمزی پوست صورت نوزاد به طور کلی بی‌ضرر است و معمولاً بین 6 تا 12 ماهگی ناپدید می‌شود. اگر کودک هیچ گونه ناراحتی را حس نمی‌کند، ممکن است نیازی به درمان قرمزی پوست صورت نوزاد در این شرایط نباشد. برای علائم خفیف، داروهای OTC، مانند کرم‌های ضد قارچ و شامپوهای دارویی، ممکن است به تسکین ناراحتی و تسریع بهبودی کمک کنند. با این حال، قبل از استفاده از این محصولات قرمزی لپ نوزاد، با پزشک مشورت کنید. اگر بثورات پوسته پوسته هستند، مالیدن روغن معدنی به پوست کودک 1 ساعت قبل از استفاده از شامپوی ضدشوره می‌تواند به نرم شدن و از بین بردن پوسته‌ها کمک کند. برای نوزادانی که علائم شدیدتری دارند، پزشک ممکن است استروئیدهای موضعی را برای کاهش التهاب تجویز کند.

* علت به وجود آمدن لکه های قرمز روی پوست نوزاد تازه متولد شده چیست و چه باید کرد؟

بیماری میلیا

میلیا می‌تواند دیگر علت سرخ شدن صورت نوزاد یا دلیل قرمز شدن لپهای نوزاد باشد. حدود 40 تا 50 درصد از نوزادان به این عارضه مبتلا می‌شوند که در آن برجستگی‌های کوچک سفید یا زرد رنگی به اندازه‌ی 1 تا 3 میلی متر روی گونه‌ها و دور لب ظاهر می‌شوند. این عامل قرمز شدن ناگهانی پوست یا علت قرمز شدن ناگهانی صورت نوزاد ناشی از مسدود شدن منافذ است و معمولاً روی صورت، اغلب در اطراف چشم، بینی و گونه ظاهر می‌شود. برجستگی‌ها می‌توانند به تعداد زیاد ظاهر شوند و معمولاً تعداد تقریباً مساوی در هر طرف صورت ایجاد می‌شود.

درمان

میلیا که به شکل دانه‌های قرمز روی پوست کودکان ظاهر می‌شود، به خودی خود ظرف چند هفته پس از ظهور از بین می‌رود. معمولاً هیچ کاری برای درمان جوش صورت نوزاد در این شرایط لازم نیست. از استفاده از کرم‌ها و پمادهای تجویز نشده بر روی پوست کودک خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند بیشتر منافذ را مسدود کرده و منجر به بدتر شدن عوارض شود.

آکنه نوزاد

آکنه نوزادی علت جوش زدن و قرمز شدن لپ کودک است که معمولاً در حدود 2 تا 6 هفتگی رخ می‌دهد (اصلی‌ترین علت قرمز شدن صورت نوزاد تازه متولد شده) با این حال، برخی از نوزادان با آنها متولد می‌شوند. آکنه‌ی نوزادی حدود 20 درصد از نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این عارضه جوش‌ها روی گونه و بینی کودک ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در نواحی زیر نیز ظاهر شوند:

  • پیشانی
  • چانه
  • پوست سر
  • گردن

آکنه نوزاد

به طور کلی، آکنه نوزادان دلیلی برای نگرانی نیست. بعید است که باعث ایجاد زخم شود و بدون درمان پس از چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود. بهتر است برای تسریع روند بهبود پوست کودک را به آرامی با آب ولرم بشویید و از شستشوی مناطق آسیب دیده خودداری کنید. از محصولات مراقبت از پوست چرب استفاده نکنید. قبل از استفاده از داروهای ضد آکنه یا محصولات پاک کننده، از پزشک کودک مشاوره بگیرید

سندرم گونه سیلی خورده و قرمز شدن لپ نوزاد

سندرم گونه سیلی خورده یک عفونت ویروسی و یکی دیگر از دلایل و علت قرمز شدن ناگهانی لپ کودک است. هر کسی می‌تواند به آن مبتلا شود. علت قرمز شدن ناگهانی صورت کودک در این شرایط چیست؟ این عارضه ناشی از عفونت با پاروویروس B19 است. مشخصه‌ی تعیین کننده‌ی آن، بثورات قرمز روشن روی یک یا هر دو گونه است. بثورات معمولاً دردناک نیستند و در عرض 4 تا 14 روز از بین می‌روند. بثورات روی بدن معمولاً لکه‌دار و به رنگ روشن است. ممکن است خارش داشته باشد، اما معمولاً دردناک نیست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در بالا خواندید که قرمز شدن لپ نوزاد نشانه چیست همانطور که اشاره هم شد خشکی و قرمزی پوست نوزاد می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که بسیاری از آنها جدی یا خطرناک نیستند. بیشتر دلایل قرمز شدن لپ کودکان بی‌ضرر هستند و معمولا خود به خود از بین می‌رود. با این حال، بثورات در این ناحیه می‌تواند نشان دهنده‌ی عفونت یا یک بیماری زمینه‌ای نیز باشد.

قرمز شدن گونه نوزاد

اگر بثورات شدید است یا نوزاد دارای موارد زیر است برای درمان قرمز شدن لپ نوزاد به پزشک مراجعه کنید:

  • تاول‌های پر از مایع
  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • رگه‌های قرمزی که از بثورات تولید می‌شود
  • لکه‌های ریز قرمز یا بنفش که در اثر فشار محو نمی‌شوند
  • تورم غدد لنفاوی
  • بی‌حالی
  • سرفه

سخن پایانی

پیدا کردن علت قرمز شدن لپ نوزاد نقش مهمی در درمان عارضه دارد. بثورات صورت در نوزادان و کودکان خردسال شایع است. بسیاری از علل احتمالی عبارتند از اگزما، آکنه و عفونت. اکثر بثورات بدون درمان برطرف می‌شوند. با این حال، اگر راش شدید یا مداوم است، یا اگر با علائم دیگر همراه است، به پزشک مراجعه کنید.