آیا اضافه وزن در بارداری پسر بیشتر است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اضافه وزن در بارداری پسر

درصورتی که چیزی تحت عنوان بهترین قرص برای پسردار شدن یا حتی علائم ویژه و ارتباطشان با بارداری وجود ندارد، بعضی نکات حتمی ست. الگو و نحوه وزن گیری مادر در دوران باداری بر کسی پوشینده نیست و داشتن اضافه وزن در دوران بارداری اجتناب‌ناپذیر است. به عنوان مادر باردار، شما باید بر روند این افزایش وزن کنترل داشته باشید تا دچار بیماری‌های مانند دیابت بارداری و فشار خون بالا در بارداری نشوید. اما چه عواملی بر این اضافه وزن موثر است؟ اضافه وزن در بارداری پسر بیشتر است یا دختر؟ در ادامه در مورد نقش جنسیت جنین بر اضافه وزن مادر در بارداری بیشتر توضیح خواهیم داد. 

نقش جنسیت بر اضافه وزن مادر

به طور کلی اضافه وزن بارداری تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و لزوماً فاکتوری برای تعیین جنسیت جنین نیست. از وزن اولیه‌ی مادر گرفته تا وضیعت تغذیه و تحرک و تعداد جنین‌ها. به هر نسبت که وزن مادر قبل از بارداری بیشتر باشد، می‌بایست وزن کمتری در طول بارداری پیدا کند تا بتوان مشکلات سلامتی ناشی از اضافه وزن را کنترل کرد. مادرانی که قبل از بارداری لاغر‌ بوده‌اند می‌توانند از 12 تا 18 کیلوگرم و مادرانی که اضافه وزن دارند باید از 5 تا 11 کیلوگرم اضافه وزن در بارداری داشته باشند. به جز این کنترل تغذیه و افزایش تحرک و انجام تمرینات ورزشی مناسب برای بارداری نیز می‌تواند در کنترل وزن آنها موثر باشد. در صورتی که رژیم گرفتن در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، با این حال باید از یک رژیم سالم و کنترل شده پیروی کنید. همچنین مسلم است که هر چه تعداد جنین‌ها بیشتر باشد، اضافه وزن بارداری نیز بیشتر خواهد بود. 

اما یک عامل دیگر نیز می‌تواند بر افزایش وزن مادر دوره هفته‌های بارداری موثر باشد، جنسیت جنین است. مشخص شده است که اضافه وزن در بارداری پسر بیشتر از بارداری دختر است. مردم همیشه به دنبال الگوهایی برای ارتباط علائم بارداری با جنسیت کودک هستند. و در حالی که ما می دانیم که حتی حدس‌های آموزش دیده در مورد جنسیت نوزاد در رحم نمی‌تواند هویت جنسیتی کودک را پیش بینی کند، بسیاری از والدین آینده به نشانه‌های کوچکی فکر می‌کنند که جنسیت جنینشان را پیش بینی می‌کند. و در حالی که بسیاری از این ارتباطات صرفاً مبتنی بر تصورات افراد هستند، داده‌های محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد که افزایش وزن می‌تواند یک نشانه‌ی معتبر باشد: هرچه وزن بیشتری در دوران بارداری اضافه کنید، احتمال بارداری پسر بیشتر است.

*جنین پسر در کدام سمت رحم قرار دارد + مستندات علمی

نقش جنسیت بر اضافه وزن مادر

این خبر از یک مطالعه منتشر شده در PLOS One می‌آید که داده‌های نزدیک به 70 میلیون تولد را در نزدیک به یک ربع قرن تجزیه و تحلیل کرد. این نشان داد که افزایش وزن بارداری با نوزادان پسر مرتبط است. زمانی که مادران حدود 9 کیلوگرم اضافه کردند، حدود 49 درصد از نوزادان پسر به دنیا آمدند که کمتر از نصف است. اما وقتی زنان باردار 18 کیلوگرم اضافه کردند، در حدود 52.5 درصد مواقع پسر به دنیا آوردند. و وقتی 25 کیلوگرم اضافه کردند (بیش از 20 کیلو اضافه وزن در بارداری)، در 54 درصد مواقع پسر به دنیا آوردند. (با افزایش وزن بیش از این مقدار، این ارتباط دیگر دیده نمی‌شد). با اینکه این درصد تقریباً برابر نصف است اما به نظر می‌رسد که کفه‌ی ترازو به این سمت است که اضافه وزن در بارداری پسر بیشتر است.

*جدول وزن گیری مادر در دوران بارداری + روشهای محاسبه

کاهش وزن در بارداری و جنسیت جنین

با وجود آنکه انتشار می‌رود در دوران بارداری اضافه وزن صورت بگیرد؛ در بیشتر موارد در اوایل بارداری شاهد کاهش وزن خواهید بود، آیا این نشان می‌دهد که جنینتان دختر است؟ یکی باورهایی که در مورد تعیین جنسیت وجود دارد، احساس حالت تهوع بارداری است. مشخص شده است که میزان حالت تهوع صبگاهی در زنانی که جنین دختر دارند بیشتر است. این بارو دلایل هورمونی دارد. در بارداری دختر تغییرات هورمونی شدیدتر است و از این رو ایجاد حالت تهوع صبحگاهی بسیار شایع ست. در نتیجه انتظار می‌رود در اوایل بارداریِ دختر، لاغری و کاهش وزن را تجربه کنید. این در حالی ست که از علائم بارداری پسر تهوع کمتر است، که به اضافه وزن هر چه بیشتر در این دوران کمک می‌کند. با این حال این موضوع تنها در اوایل بارداری بدون مشکل است و اگر همچنان ادامه داشت باید به دنبال علت اضافه نکردن وزن در بارداری باشید زیرا می‌تواند نشانه‌ی خطرناکی باشد.

ارتباط وزن مادر با وزن جنین

همانطور که در بالا دیدید، اضافه وزن در بارداری پسر می‌تواند بیشتر از اضافه وزن در بین علائم بارداری دختر باشد و به عنوان یک روش تعیین جنسیت صددرصد پسر استفاده میشود. اما متاسفانه این یک قانون همیشگی نیست و ممکن است زنانی باشند که با وجود نوزادان دختر، اضافه وزن زیادی پیدا کنند. به عنوان یک قانون کلی، اضافه وزن مادر (صرف نظر از جنسیت) با وزن گیری جنین مرتبط است. بر این اساس نوزادان زنانی که در دوران بارداری بیش از 24 کیلوگرم وزن اضافه کردند، در مقایسه با نوزادان زنانی که 8 تا 10 کیلوگرم اضافه کردند، در هنگام تولد وزن بیشتری داشتند. بنابراین هرچه اضافه وزن مادر در دوران بارداری بیشتر باشد، وزن نوزاد نیز بیشتر می‌شود.

ایا اضافه وزن در بارداری خطرناک است

آیا اضافه وزن در بارداری خطرناک است

درست است که اضافه وزن در بارداری پسر بیشتر است اما داشتن جنین پسر، مجوزی برای چاقی نیست. داشتن BMI بالا در دوران بارداری خطر عوارض مختلف بارداری از جمله:خطر سقط جنین، مرده زایی و سقط مکرر، دیابت بارداری و ... را افزایش می‌دهد. سایر مشکلات اضافه وزن در بارداری شامل فشار خون بالا و علائم آسیب به سیستم اندام دیگری، اغلب کبد و کلیه‌ها (پره اکلامپسی) است. همچنین در بیشتر این زنان شاهد اختلال عملکرد قلب، آپنه خواب و نیاز به سزارین و خطر عوارض سزارین مانند عفونت زخم نیز هستیم. آیا اضافه وزن مادر در بارداری روی جنین نیز آسیب می‌گذارد؟ داشتن BMI بالا در دوران بارداری با افزایش خطر مشکلات سلامتی مختلف برای نوزاد نیز مرتبط است، از جمله:

  • نقائص هنگام تولد
  • وزن بیش از حد متوسط (ماکروزومی جنینی)
  • اختلال در رشد
  • آسم دوران کودکی
  • چاقی دوران کودکی

با این حال، عوامل دیگری نیز ممکن است در این پیامدها نقش داشته باشند. به طور کلی شما باید وزن خود را در دوران بارداری کنترل کنید مهم نیست اضافه وزن در ماه چهارم بارداری رخ دهد یا شاهد اضافه وزن در ماه پنجم بارداری بارداری باشید، در هر صورت اضافه وزن خارج از محدوده‌ی طبیعی نه به نفع شماست و نه کودکتان. بنابراین با داشتن یک رژیم مناسب و تحرک کافی، حتی اضافه وزن در بارداری پسر نیز قابل کنترل است.