لیزر بیکینی بعد از چند جلسه جواب می‌دهد؟

خرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیزر بیکینی بعد از چند جلسه جواب می‌دهد

هیچکس موی زائد را دوست ندارد. به ویژه زنان که استانداردهای زیبایی برای آنها سختگیرانه‌تر است. در حالی که روش‌های مختلفی برای رفع این موها وجود دارد مانند اپیلاسیون، استفاده از ژیلت، موچین و ... اما همه‌ی این درمان‌ها برگشت‌پذیراند و شما باید مدام در حال انجامشان باشید. به ویژه در بعضی نواحی که پوست بدن نازک‌تر است مانند زیر بغل یا بیکینی می‌توانند دردناک هم باشند. یکی از روش‌های موثر، دائمی‌تر و البته با درد کمتر، استفاده از دستگاه لیزر است. از این دستگاه می‌توان برای از بین بردن موهای زائد همه‌ی بخش‌های بدن استفاده کرد. اما یکی از نواحی پرطرفدار، ناحیه‌ی بیکینی ست. اگر از موهای زائد ناحیه خسته شده‌اید، لیزر بیکینی می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای برایتان داشته باشد. اما آیا می‌دانید لیزر بیکینی بعد از چند جلسه جواب می‌دهد؟ در ادامه با پاسخ این سوال و سایر اطلاعاتی که باید در مورد لیزر این بخش بدانید همراه ما باشید.

لیزر درمانی چطور کار می‌کند

قبل از اینکه بدانید لیزر بیکینی بعد از چند جلسه جواب می‌دهد باید بدانید این روش درمانی چطور کار می‌کند. همانطور که از نامش پیداست، اساس کار تاباندن اشعه‌ی لیزر به موهای بدن است. این نور توسط مو جذب می‌شود و در فولیکول مو به گرما تبدیل می‌شود گرما در این بخش به حدی ست که فولیکول را می‌سوزاند. با این کار رشد موها در آن منطقه متوقف می‌شود. به هر نسبت که موها ضخیم‌تر باشند، جذب مو توسط آنها بیشتر است و بیشتر تحت تاثیر درمان قرار می‌گیرند. 

چند روز بعد از لیزر موها می‌ریزد 

لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه در فولیکول‌های مو که در آناژن یا فاز رشد فعال نامیده می‌شود، عمل می‌کند. پس از درمان، آن فولیکول‌ها موهای خود را می‌ریزند و انتظار می‌رود که بعد از آن رشد موها دچار اختلال شده یا کم شود. در بسیاری از بیماران پوست به مدت 1-2 روز کمی صورتی است. در برخی دیگر پس از لیزر اصلاً پوست صورتی نمی‌شود. موها بعد از 5 تا 14 روز شروع به ریزش می‌کنند و ممکن است تا هفته ها این روند ادامه پیدا کند.

چند روز بعد از لیزر موها میریزد

چند روز بعد از لیزر شیو کنیم

در دورانی که تحت درمان لیزر قرار دارید فقط باید از ژیلت برای شیو ناحیه استفاده کنید. اینکه چقدر بعد از لیزر باید صبر کنید برای هر کسی متفاوت است. به عنوان یکی از عوارض لیزر، پوست ناحیه دچار حساسیت می‌شود. بنابراین بهترین کار این است که قبل از شیو پوست خود را لمس کنید و ببینید آیا حساسیت دارد یا خیر. اگر خیلی سریع بلافاصله بعد از لیزر اصلاح کنید، ممکن است پوست را بیشتر تحریک کنید، بنابراین حداقل سه یا چهار روز پس از درمان برای این کار صبر کنید.

به چند جلسه نیاز خواهید داشت

به سوال اصلی برمیگردیم، لیزر بیکینی بعد از چند جلسه جواب می‌دهد؟ این میزان به بدن شما بستگی دارد. جنس و سرعت مو در هر فردی متفاوت است. همچنین در بدن یک فرد بخش‌های مختلف بدن به لیزر پاسخ متفاوتی می‌دهند. به هر نسبت که موهای ناحیه‌ی تحت درمان درشت‌تر و تیره‌تر باشد انتظار می‌رود که زودتر جواب بگیرید. معمولاً حداقل 8 جلسه‌ی درمانی برای بیکینی به صورت ماهانه پشت سر هم در نظر گرفته می‌شود. بسته به رشد موها ممکن است تعداد این جلسات تمدید شود. اما در بیشتر افراد دوره‌های سه ماهه یا بیشتر به عنوان درمان دوره‌ای تجویز می‌شود.

به چند جلسه لیزر بیکینی نیاز داریم

چرا پایین بیکینی لیزر جواب نمی‌دهد

حتی اگر متخصص مشخص کند که لیزر بیکینی بعد از چند جلسه جواب می‌دهد باز هم ممکن است نتایج دلخواه را دریافت نکنید. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد. یکی از آنها استفاده از دستگاه‌های ناکارآمد است. دستگاه لیزر الکساندرایت یکی از بهترین دستگاه‌های لیزر است که می‌تواند نتایج خوبی بدهد اما بعضی دستگاه‌‌های دیگر نمی‌توانند در رفع موها موفق باشند. دستگاه‌هایی که به موقع سرویس نشده باشند حتی می‌توانند منجر به سوختگی روی پوست شوند. 

موضوع بعدی عدم دریافت تعداد شات لیزر کافی ست. این بیشتر بدین خاطر است که کارشناس لیزر کارش را به خوبی بلد نیست یا لیزر را به درستی شلیک نمی‌کند. در طول درمان ناحیه‌ی مدنظر باید ژل مخصوص پوشانده شود زیرا اگر لیزر خیلی سریع از روی پوست رد شود، انرژی آن به درستی جذب نمی‌شود. در نتیجه، متوجه خواهید شد که برخی از بخش‌ها مو که از بین رفته‌اند، بسیار سریعتر از بقیه رشد می‌کنند.

بعد از لیزر بیکینی می‌توان رابطه داشت

بله. تنها کافی است اجازه دهید بعد از لیزر حساسیت پوست کم شده و از بین برود. لیزر می‌تواند پوست را حساس کند و در نتیجه اصطکاک روی آن منجر به سوزش یا درد شود. معمولاً این حساسیت از 24 تا 48 ساعت بعد از لیزر درمانی از بین می‌رود و شما می‌توانید رابطه داشته باشید.

علت زیاد شدن مو بعد از لیزر

آیا لیزر برایتان نتیجه نمی‌دهد یا از آن بدتر منجر به افزایش تعداد موهای ناحیه شده است؟ برگشت موهای زائد بعد از لیزر در بعضی افراد رخ می‌دهد. با این حال جای نگرانی وجود ندارد. نباید انتظار داشته باشید بلافاصله بعد از درمان موهای ناحیه یکباره بریزد. روند درمانی زمان می‌بود. بعلاوه این برگشت مو  ممکن است تا حدی به دلیل نوسانات هورمونی و فعال شدن مجدد فولیکول‌های مو توسط آندروژن‌ها، مانند دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) و تستوسترون باشد.

علت زیاد شدن مو بعد از لیزر

همچنین وقتی لیزر به فولیکول‌های مو آسیب برساند، آنها به طور کامل از بین نمی‌روند. با گذشت زمان، فولیکول‌های تحت درمان ممکن است از آسیب اولیه بهبود یافته و دوباره مو رشد کنند. از بین بردن هر فولیکول مو در یک منطقه خاص به یک دوره‌ی درمانی مشخص و طولانی نیاز دارد. بنابراین، رشد مو تا حدی طبیعی ست. با این حال در موارد نادری لیزر موهای زائد می‌تواند رشد موهای ناحیه را بیشتر تحریک کند. به این عارضه هیپرتریکوز متناقض می‌گویند که اثر نامطلوب غیرمعمول اما قابل توجه افزایش تراکم، رنگ، یا درشتی مو یا ترکیبی از آنها در محل‌های تحت درمان است.

چه چیزی باعث این اتفاق می‌شود؟ علت اصلی محدود به فتوتیپ‌های تیره‌تر با یک یا چند ویژگی دیگر از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سایر بی‌نظمی‌های هورمونی آندروژن به دنبال درمان‌های با انرژی بالا مانند لیزر با پیامدهای التهابی مربوطه است. 

آیا این درمان بی خطر است؟

یکی از نگرانی‌ها این است که آیا لیزر بیکینی می‌تواند خطرناک باشد؟ خیر. نوری که لیزر ساطع می‌کند جذب موهای شما می‌شود نه بافت اطراف آن. در واقع این نور اصلاً انقدر قوی نیست که بتواند بافت‌های اطراف را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین لیزر درمانی یک درمان غیر تهاجمی است و نیازی به استراحت ندارد. شما می‌توانید بلافاصله پس از پایان کار به سر کار و فعالیت های عادی خود بازگردید. در مقایسه با سایر روش های حذف موهای زائد، این درمان در واقع ایمن‌تر است.

در مورد لیزر موهای زائد در دوران بارداری با وجود آنکه لیزر درمانی اثران خطرناکی ندارد اما همه پزشکان توصیه می‌کند که برای احتیاط انجام این کار را تا بعد از بارداری به تعویق بیاندازید یا به هیچ عنوان در ماه اول بارداری آن را انجام ندهید. لیزر موهای زائد در دوران شیردهی نیز تا زمانی که روی بافت سینه انجام نشود ایرادی ندارد. با این حال اگر به لیزردرمانی حساسیت دارید یا باید داروی خاصی بعد از آن استفاده کنید بهتر است در این دوران انجام ندهید زیرا استفاده از دارو در این دوران ممکن نیست.