مصرف پونه در بارداری چه عوارضی برای زن باردار دارد؟

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پونه در بارداری

بارداری یکی از بهترین دوره‌ها در زندگی هر زن است. در این دوران عملکرد مادر بسیار مهم است، زیرا نه تنها بر سلامت خود بلکه بر سلامت جنین هم تاثیر می‌گذارد. در این دوران اولین چیزی که هر مادر به آن فکر می‌کند و نگران آن است، رژیم غذایی و تغذیه سالم و مناسب است. هر آنچه که در دوران بارداری می‌خورید بصورت مستقیم بر رشد و سلامت جنین تاثیر می‌گذارد. طبیعی است که در این دوران قبل از خوردن هر چیز نگران تاثیرات آن باشید. 

پونه کوهی گیاهی از خانواده نعنا است که خواص بسیاری داشته و معمولا برای درمان بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند. این گیاه را می‌توان بصورت پودر، روغن و دمنوش استفاده کرد. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مصرف این گیاه برای زنان باردار بی‌خطر است یا خیر؟ در این مطلب از گهواره به این سوال پاسخ خواهیم داد.

خوردن پونه در بارداری چه مضراتی دارد؟

بیشتر مردم از گیاهان طبیعی برای درمان و برطرف کردن انواع بیماری‌ها استقبال می‌کنند. اما باید بدانید که هر کدام از این گیاهان می‌تواند برای شما در برخی شرایط عوارضی به دنبال داشته باشد. پونه یکی از گیاهان خانواده نعنا است که هزاران سال است مردم از آن به عنوان چاشنی و طعم دهنده در غذا و یا درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. پونه کوهی انواع مختلفی دارد. رایج‌ترین نوع پونه کوهی آویشن کوهی و مرزنگوش است که به احتمال زیاد در هر خانه یافت می‌شود.

این گیاه دارویی خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد که عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش دهنده هیستامین و ضد احتقان طبیعی
  • حاوی آنتی اکسیدان و ضد عفونی کننده
  • سرشار از فیبر و درمان بسیاری از اختلالات گوارشی
  • پاکسازی سموم و مواد زائد کبد
  • کاهش قند خون از طریق کنترل ترشح انسولین
  • کاهش کلسترول خون و تنظیم فشار خون
  • تنظیم چرخه قاعدگی با تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون

با اینکه این گیاه دارویی خواص و فواید بسیاری دارد، اما برای همه افراد مناسب نیست. متخصصان توصیه می‌کنند تا زنان باردار و شیرده به هیچ عنوان از این گیاه دارویی استفاده نکنند. پونه کوهی با وجود خواص بیشماری که دارد می‌تواند به عنوان یک تهدیدکننده جدی برای سلامت جنین و مادر باشد. شواهد نشان می‌دهد که حتی مصرف پماد یا ضماد پونه و یا استفاده از روغن این گیاه بصورت موضعی می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. بنابراین برای حفظ سلامت خود و جنین خود بخصوص در ماه‌های اول بارداری، از مصرف پونه جدا خودداری کنید.

*همچنین در مورد طرز تهیه جوشانده سرماخوردگی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

خوردن پونه در بارداری

ارتباط پونه و سقط جنین

تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که پونه می‌تواند عوارض و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از جمله عوارضی که این گیاه دارویی ممکن است برای شما ایجاد کند: 

  • تهوع و استفراغ
  • تپش قلب
  • درد شکم
  • تشنج و از هوش رفتن
  • حساسیت و آلرژی
  • گیج شدن
  • سردرد و سرگیجه
  • آسیب جدی کلیوی و کبدی

اما مهم‌ترین عوارضی که این گیاه دارویی می‌تواند برای زنان باردار داشته باشد، سقط جنین است. البته باید بدانید که مصرف پونه به مقادیر بالا می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. مقادیر بالای پونه باعث انقباضات رحمی و افزایش جریان قاعدگی و در نهایت سقط جنین می‌شود. علاوه بر آن در صورت عدم سقط جنین می‌تواند باعث آسیب جدی بر اندام‌هایی همچون کلیه، کبد و حتی ریه جنین وارد کند.

دمنوش پونه در ماه آخر بارداری 

چای و دمنوش یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است که علاوه بر آنکه می‌توانید از نوشیدن آن لذت ببرید، از خواص و فواید آن هم برخوردار می‌شوید. بسیاری از دمنوش‌ها در دوران بارداری می‌توانند برای مادر و جنین مفید باشند و علاوه بر آن گذراندن لحظات سخت در این دوران را برای مادر آسان‌تر کنند. اما باید بدانید که برخی از دمنوش‌ها علاوه بر اینکه برای مادر و جنین مفید نیست، بلکه می‌تواند تهدید جدی و جبران ناپذیری برای مادر و جنین باشد. از این رو بسیار مهم است که در دوران بارداری و همچنین شیردهی در خوردن دمنوش‌ها دقت کنید.

بسیاری از افراد بر این باورند که چای یا دمنوش پونه مانند دیگر فرآورده‌های این گیاه دارویی خطرناک نبوده و آسیبی وارد نمی‌کند. اما تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که تاثیر برگ این گیاه ،که در تهیه چای و دمنوش از آن استفاده می‌شود، مانند خود گیاه نامطلوب و خطرناک است، حتی اگر در ترکیب آن از گیاهان بی‌خطر استفاده شده باشد.  بنابراین توصیه می‌شود تا در دوران بارداری (چه در ماه‌های اول و چه در ماه‌های آخر بارداری) خط قرمزی دور این گیاه دارویی و فرآورده‌های آن بکشید.

پونه و آویشن در بارداری

آیا آویشن پونه برای بارداری ضرر دارد؟

آویشن یکی از گیاهان دارویی است که به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا هم از آن استفاده می‌کنند. این گیاه علاوه بر طعم و بوی خوبی که دارد فواید و خواص بیشماری را هم دارد. از برگ‌های این گیاه برای تهیه دمنوش و چای استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد، آویشن نوعی پونه کوهی است که در کنار خواص بیشماری که دارد می‌تواند در برخی شرایط بسیار مضر هم باشد.

متخصصان توصیه می‌کنند تا در دوران بارداری و شیردهی به هیچ عنوان از این گیاه استفاده نشود. مصرف بیش از حد آویشن در دوران بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود. به همین جهت در صورت لزوم بر مصرف این گیاه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش پونه و آویشن در بارداری 

بنابراین همانطور که گفته شد، توصیه می‌شود تا در دوران بارداری از انواع دمنوش و چای که حاوی انواع پونه کوهی مانند آویشن و مرزنگوش است استفاده نکنید.

دمنوش پونه در بارداری

خوردن عرق پونه در بارداری

یکی از فرآورده‌های این گیاه، عرق پونه است که مانند خود آن فواید و خواص بسیاری دارد. عرق پونه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله: جوش و آکنه، درمان بی‌خوابی، تسکین دردهای قاعدگی، درمان سینوزیت، ضد سرفه و خلط آور، تقویت قوای جنسی، درمان نفخ و بادشکن و حتی برای لاغری نیز استفاده می‌شود. اما همانطور که هر ماده می‌تواند در کنار خواص بسیاری که دارد، عوارضی هم داشته باشد، عرق پونه نیز همانطور است.

از عوارض عرق پونه در صورت مصرف بیش از حد آن می‌توان به تپش قلب و افزایش پمپاژ قلب، بالا رفتن فشار خون، سر درد و سرگیجه، حساسین و آلرژی، التهاب و مسمومیت اشاره کرد. از مهم‌ترین عوارض آن برای زنان باردار، سقط جنین و یا ایجاد آسیب کبدی در جنین است.

خوردن دوغ پونه و ماست و پونه در بارداری

در دوران بارداری نیاز به کلسیم چندین برابر می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان و پوکی استخوان، مصرف لبنیات توصیه می‌شود. از آنجایی که ماست و دوغ هر دو طبعی سرد دارند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات ناشی از سردی شوند، توصیه می‌شود تا آنها را با چاشنی‌هایی گرم مانند نعناع، پونه، گل سرخ و غیره مصرف کنید. در این مقاله بسیار تاکید شد که پونه در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود. زیرا مصرف بیش از حد آن باعث انقباضات رحم و سقط جنین می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از مصلح‌هایی در ماست و دوغ خود استفاده کنید، توصیه می‌شود از چاشنی‌های دیگر استفاده کنید و یا از پونه به مقدار خیلی کم مصرف کنید.