ورزش با توپ در بارداری برای زایمان طبیعی

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ورزش با توپ در بارداری

زنانی که می‌‌خواهند زایمان طبیعی داشته باشند حتماً از اهمیت انجام ورزش‌های زایمان فیزیولوژیک برای زایمان راحت‌تر مطلع هستند. یکی از بهترین ورزش‌هایی که می‌توانید برای این کار انجام دهید، انجام ورزش‌ با توپ در بارداری است. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم این ورزش چطور انجام می‌شود و چطور می‌تواند به روند بارداری کمک کند. 

ورزش برای زایمان طبیعی

چرا ورزش با توپ در بارداری به شما پیشنهاد می‌شود؟ برای آنکه زایمان راحتتری داشته باشید. ورزش با توپ جیم بال در بارداری می‌تواند به شما کمک کند تا از افتادگی شکم در بارداری جلوگیری کنید و در نتیجه وضعیت مناسبی به بدن و جنین شما می‌دهد، که این امر به طور ویژه در هفته‌های آخر بارداری هنگامی که نوزاد باید در موقعیت مناسب قرار گیرد، ضروری است. 

شما می‌توانید از توپهای بارداری برای هر کاری در زندگی روزمره استفاده کنید. اگر در حال تماشای تلویزیون هستید یا نیاز دارید که به مدت طولانی در حالت نشسته باشید، تعویض صندلی معمولی با توپ بارداری می‌تواند به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. توپ زایمان به توزیع یکنواخت وزن کمک می‌کند، فشار ستون فقرات را برطرف کرده و کمردرد یا سایر دردهای این دوران را برطرف می‌کند. نشستن بر روی توپ زایمان باعث ایجاد فشار متقابل در ناحیه‌ی پرینه و ران و همچنین حمایت از زانو و مچ پا می‌شود. ورزش با توپ ایروبیک در بارداری می‌تواند جریان خون را از طریق جفت نیز به نوزاد منتقل می‌کند.

پیاده روی در بارداری برای زایمان طبیعی چه مزایایی دارد؟ 

توپ بارداری

توپ بارداری

توپ‌های بارداری در اصل همان توپ‌های ورزشی بسیار بزرگی و ضخیم هستند بنابراین منظور ما از ورزش با توپ، ورزش با توپ پیلاتس در بارداری یا ورزش با توپ یوگا در بارداری، یا توپ سوئیسی و هر توپ بزرگ دیگر و مشابهی است. این توپ‌ها از مواد بادوامی ساخته شده‌اند که امکان سوراخ شدن یا ترکیدن آنها را بسیار سخت می‌کند. اما توپ‌های ورزشی مورد استفاده در سالن بدنسازی کوچکتر از توپ‌های زایمان هستند. توپ‌های زایمان برای راحتی بیشتر زنان، بزرگتر شده‌اند و دارای سطحِ ضد لغزش می‌باشند. این یک ویژگی ضروری برای نشستنِ طولانی مدت روی این توپ‌ها است. 

به زبان ساده، توپ‌های زایمان می‌توانند درد را کاهش دهند و به شما کمک می‌کنند در هنگام زایمان احساس راحتی بیشتری داشته باشید. بسیاری از توپ‌های زایمان گرد هستند، اما برخی از آنها نیز به شکل بادام هستند. توپ‌های بادامی از همان مواد توپ‌های گرد ساخته شده‌اند. اما شما این امکان را دارید روی توپ‌های بادامی بخوابید.

ورزش با توپ در بارداری

ورزش با توپ در بارداری می‌تواند به تسکین درد کمر و لگن و همچنین کاهش تنش در قسمت جلویی شکم شما کمک کند. همچنین این ورزش می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید و در نتیجه انرژی بیشتری برای روز پیش رو داشته باشید. برای استفاده از این توپ می‌توانید پوزیشن‌های زیر را امتحان کنید. 

دایره زدن با لگن

روی توپ بنشینید و کمر خود را صاف نگه دارید و پاها را کمی باز کنید تا تعادلتان روی توپ حفظ شود. پس از اینکه موقعیتتان ثابت شد، باسن خود را در یک حرکت دایره‌ای روی توپ به حرکت درآورید. به طور ویژه این شیوه‌ی ورزش با توپ در ماه آخر بارداری موثر است زیرا می‌تواند در زمان زایمان کمک کند که جنین در موقعیت مناسبی قرار بگیرد.

دایره زدن با لگن

حرکت هشت باسن

یکی دیگر از ورزش‌های با توپ در بارداری، حرکت هشت باسن است. برای انجام این ورزش، روی توپ بنشینید و پاها را کمی بیشتر باز کنید. حالا باسن خود را طوری حرکت دهید که انگار می‌خواهید با آن، یک عدد هشت انگلیسی 8 روی توپ بکشید. این یک تمرین خوب برای تسکین درد کمر و تقویت ماهیچه‌های کمر در بارداری است و همچنین به حرکت جنین در رحم به سمت ناحیه لگن کمک می‌کند.

حرکت 8 باسن

باسن پهلو به پهلو

یکی دیگر از حرکات در ورزش با توپ بزرگ در بارداری، باسن پهلو به پهلو است. برای این حرکت، روی توپ بنشینید و باسن را از پهلو به پهلو مشابه تصویر روی توپ بلغزانید. اگر با انجام این حرکت در پهلوها احساس کشش کردید، نشانه‌ی خوبی است. اما بیش از حد روی خود فشار نیاورید. اگر می‌خواهید کشش بیشتری حس شود می‌توانید دست مخالف خود را در جهت حرکت باسن بکشید. 

باسن پهلو به پهلو

کشش بدن روی توپ

اما برای انجام حرکات ورزشی با توپ در بارداری نیازی ندارید که لزوماً روی آن بنشینید. می‌توانید با آن حرکات کششی نیز انجام دهید. انجام این حرکات در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد. برای این کار یک حصیر پهن کنید تا زانوانتان آسیب نبیند. حالا روی حصیر دو زانو بنشینید. مطابق تصویر با دست‌های کشیده روی توپ خم شوید. و حالا ران‌های خود را به صورت دایره‌ای روی توپ به حرکت در آورید. با انجام این حرکت در قسمت تحتانی و فوقانی کمر و همچنین رباط‌های اطراف ناحیه‌ی شکم احساس آزادی می‌کنید. همچنین می‌توان با ران خود حرکات هشتی را دوباره نیز انجام دهید. 

کشش بدن روی توپ

لگن کج

یک حرکت دیگر برای ورزش با توپ در بارداری، لگن کج است. همانطور که روی زمین هستید، به توپ نزدیکتر شوید و دستان خود را مطابق عکس زیر روی توپ بهم حلقه کنید حالا لگن خود را به آرامی به سمت جلو و عقب تکان دهید. این کار به تسکین هر گونه درد در قسمت کمر کمک می‌کند.

لگن کج

ورزش با توپ در روز زایمان 

انجام ورزش با توپ در بارداری اگرچه در این دوران بسیار کمک کننده است اما در روز زایمان هم می‌توانید از این توپ استفاده کنید. بهترین استفاده از توپ در روز زایمان، ورزش روی توپ برای باز شدن دهانه‌ی رحم است. برای این کار باید زیر نظر پزشک روی توپ بنشینید، پاهای خود را به مقدار زیادی باز کنید و حالا آرام روی توپ بالا و پایین کنید (حرکت فنری). این حرکت روی توپ ورزشی نه تنها جنین را به سمت پایین حرکت می‌دهد و به نوبه‌ی خود به اتساع دهانه رحم کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زایمان طبیعی را تسهیل کند. 

اگر آموزش ورزش با توپ در بارداری که در بالا ارائه دادیم برایتان کافی نیست، می‌توانید فیلم ورزشهای آمادگی برای زایمان طبیعی را از اینترنت دانلود کرده و در خانه انحام دهید. 

ورزش برای زنان باردار

ورزش برای زنان باردار از اهمیت بالایی برخوردار است چه ورزش با توپ در بارداری و چه هر ورزش دیگری اگر به حد کنترل شده باشد و احتمال آسیب به جنین وجود نداشته باشد، می‌تواند بسیار مفید باشد. برای مثال ورزش یوگا در بارداری، پیاده روی در دوران بارداری، ورزش‌های کششی و ... همگی می‌توانند به داشتن زایمانی آسان کمک کنند.