خوردن عرق نعنا در بارداری | فواید، مضرات و مقدار مجاز

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن عرق نعنا در بارداری

نفخ یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است که بیشتر زنان آن را در این دوره تجربه می‌کنند. در حالی که روش‌های مختلفی برای از بین بردن نفخ وجود دارد یکی از روش‌های مطمئن و اثبات‌ شده، مصرف عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا است. اما آیا مصرف عرق نعنا در بارداری مجاز است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید. همچنین میتوانید در مورد انواع جوشانده سرماخوردگی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

تاثیر عرق نعنا در بارداری چیست؟

نعناع یکی از گیاهان تسکین دهنده‌ی معده است که می تواند به نفخ کمک کند. این گیاه تاثیر خود را از طریق شل کردن ماهیچه‌های دستگاه گوارش و درنتیجه آزادسازی باد جمع شده انجام می‌دهد. شما می‌توانید انواع برگ سبز آن مانند نعنا فلفلی یا حتی نعنا خشک را مصرف کنید. اما وقتی در مورد عرق نعنا صحبت می‌کنیم باید بدانید که با عصاره تغلیظ شده‌ی این گیاه سر و کار دارید و در حالی که تاثیر آن می‌تواند چند برابر باشد باید بررسی کنید که آیا اصلا استفاده از عرق نعنا در حاملگی مجاز و بی‌خطر است؟

تاثیر عرق نعنا در بارداری

خواص عرق نعنا در بارداری چیست؟

مصرف عرق نعنا در دوران بارداری می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. چای نعناع یا عرق نعنا اغلب به عنوان یک راه حل عالی برای رفع بسیاری از مشکلات رایج مرتبط بارداری مصرف می‌شود. به طور خاص، این نوشیدنی به عنوان یک درمان طبیعی برای:

  • تهوع و استفراغ
  • سوزش سر دل
  • ناراحتی معده
  • کاهش سردرد

استفاده می‌شود. با این حال باید به عنوان یک نکته کلی در مورد مصرف عرق نعنا در زمان بارداری و دیگر عرقیات گیاهی بدانید که تحقیقات کمی در مورد تاثیرات این نوشیدنی‌ها انجام شده و بسیاری از مطالعات انجام شده مستقیماً روی افراد باردار انجام نمی‌شود. از این رو نمی‌توان به طور قطع و با اطمینان صد در صدی گفت که مصرف دمنوش نعناع یا عرق آن بی‌خطر است.

عوارض عرق نعنا در بارداری چیست؟

پس آیا می‌توان گفت مصرف عرق نعنا در بارداری ضرر دارد؟ خیر اما زن باردار باید در مورد مضرات عرق نعنا در بارداری هوشیار باشد. به عنوان مثال بسیاری از متخصصین مصرف عرق نعنا در سه ماه اول بارداری را توصیه نمی‌کنند. جنین در این زمان هنوز بسیار کوچک است و از این رو باید بسیار در مورد تغذیه مادر باردار هوشیارانه عمل کرد و از مصرف غذاهایی که به طور کامل تایید نشده‌اند خودداری نمود. بنابراین ممنوعیت مصرف عرق نعنا در اوایل بارداری بیشتر جنبه‌ی احتیاطی داشته و به خاطر نبود کامل اطلاعات است. 

در مورد خوردن عرق نعنا در سه ماهه دوم بارداری و مصرف عرق نعنا در سه ماهه سوم بارداری نیز نباید زیاده‌روی کنید. زیاده‌روی در مصرف بی‌خطرترین غذاها نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. توصیه می‌شود از خوردن بی‌دلیل و تفریحانه این عرقیات گیاهی در بارداری خودداری کنید. 

ضرر عرق نعنا در بارداری را می‌توان به وجود ترکیبی به نام منتول در آن نسبت داد. این ترکیب می‌تواند باعث سوزش سر دل، حالت تهوع، درد شکم و خشکی دهان شود. همچنین مصرف بیش از حد عرق نعنا در دوره بارداری با خطر افزایش احتمال خونریزیش همراه است. بنابراین به مادران باردار به ویژه آنهایی که بارداری پرخطر دارند توصیه می‌شود از مصرف بی‌دلیل عرقیات گیاهی خودداری کنند همچنین مصرف عرق نعنا در ماه اول بارداری تا ماه سوم نیز تنها با نظر متخصص مجاز است. 

* شما میتوانید در مورد انواع حاملگی پرخطر در این مقاله بیشتر بخوانید.

عوارض عرق نعنا در بارداری

بخور عرق نعنا در بارداری

خواص نعناع برای پوست باعث استفاده‌ی افراد از بخور نعنا شده است. این بخور باعث ریلکس شدن پوست، باز شدن منافذ، افزایش خون‌رسانی و تمیز و درخشان شدن پوست می‌شود. اما سوال اینجاست که آیا استفاده از آن در بارداری بی‌خطر است؟ مطالعاتی علمی خاصی در این زمینه انجام نشده است. با اینحال مقالاتی که به روشن کردن عود یا سوزاندن گیاهان معطر پرداخته‌اند هنوز نتوانسته‌اند مشکل خاصی در این کار پیدا کنند. اما به هر حال توصیه می‌شود از بخور گرفتن در این دوران تا حد امکان خودداری کنید زیرا اثرات آن نامشخص است. 

مقدار مصرف عرق نعنا در بارداری

مقدار مجاز استفاده از شربت عرق نعنا در بارداری چقدر است؟ میزان دقیقی توسط متخصصین پیشنهاد نشده است. تنها می‌توان به دو نکته در این زمینه اشاره داشت:

تا حد امکان سعی کنید از مصرف عرقیات گیاهی یا چای‌های گیاهی در این دوران خودداری کنید. و مثلاً اگر عرق نعنا را برای درمان نفخ استفاده می‌کردید اکنون سعی کنید از کارهای بی‌خطرتری مانند تغییر وضعیت بدن یا یک پیاده‌روی سبک و یا حتی عدم مصرف غذاهای نفاخ کمک بگیرید. یا برای درمان سوزش سر دل از خوردن غذاهای چرب اجتناب کنید یا هنگام خوردن غذا مایعات زیادی ننوشید یا بلافاصله بعد از سرو غذا نخوابید. سعی کنید از روشهای بی‌خطر به جای مصرف عرقیات گیاهی استفاده کنید. ( در مورد روشهای از بین بردن فوری نفخ شکم در این مقاله بیشتر بخوانید)

ثانیاً اگر همچنان اصرار به مصرف عرق نعنا در بارداری دارید، در مورد میزان مجاز مصرف آن با پزشک مشورت کنید تا او بتواند اولاً با توجه به وضعیت بارداری شما ببینید که آیا اصلاً امکان مصرف چنین چیزی برای شما وجود دارد یا خیر و اگر ممکن است خود او حد مجاز را برایتان تعیین کند.

تاثیر عرق نعنا بر زیبایی جنین

تاثیر عرق نعنا بر زیبایی جنین

بعضی در دوران بارداری پیشنهاد می‌کنند برای زیباتر شدن جنین بعضی غذاها را بیشتر مصرف کنید. مثلاً شاید بگویند عرق نعنا به زیبایی جنین کمک می‌کند. حقیقت است که نعنا برای پوست خواص زیادی دارد اما آیا این خواص ثابل انتقال به جنین هستند و بر زیبایی او تاثیر می‌گذارند؟ در مورد زیبا شدن جنین مطالعات زیادی انجام شده است و یک نتیجه حتمی است: زیبایی جنین به میزان زیادی تحت‌تاثیر ژنتیک والدین است. اما این موضوع که تغذیه مادر نیز نقش دارد بی‌تاثیر نیست. وقتی غذاهای مفید برای پوست و مو مصرف کنید، مسلماً جنین پوست و موی بهتری خواهد داشت. اما اثر تغذیه بر زیبایی جنین دگرگون‌کننده و پرقدرت نیست. ممکن ات عرق نعنا نیز در زیبایی جنین نقش داشته باشد یا نداشته باشد. هیچ تحقیق علمی از چنین موضوعی پشتیبانی نمی‌کند. در این مقاله بیشتر بخوانید که خوردن چه چیزی در بارداری بچه را زیبا میکند.