علت بوی تند ادرار نوزاد چیست؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت بوی تند ادرار نوزاد

اگر در مورد علت بوی تند ادرار نوزاد سوال دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا به انتها مطالعه کنید. ممکن است متوجه شده باشید که ادرار کودک بوی تندی می‌دهد. به طور کلی، شیوه زندگی و دلایل پزشکی زیادی برای ادرار بدبو در کودکان و نوزادان وجود دارد که جای نگرانی ندارد، از جمله برخی مکمل‌ها، غذاها و نوشیدنی‌ها. ما فهرستی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ادرار کودک شما بوی تند بدهد، جمع‌آوری کرده‌ایم.

علت بوی تند ادرار نوزادان چیست؟

علت بوی تند ادرار کودکان می‌تواند بسیار متفاوت و گسترده باشد. معمولا علت بوی تند ادرار نوزاد دختر با علت بوی تند ادرار نوزاد پسر تفاوتی با هم ندارد و به طور کلی بوی بد ادرار در کودکان ناشی از عللی است که در ادامه شرح خواهیم داد.  

علت بوی تند ادرار نوزادان چیست؟

دلایل بی ضرری وجود دارند که کودک شما ممکن است ادرار بدبو داشته باشد. برخی از عوامل سبک زندگی که ممکن است باعث این امر شوند عبارتند از:

کم آبی بدن

یکی از شایع‌ترین دلایل ادرار کردن با بوی تند، تشنگی زیاد در کودکان است. در ادرار همه افراد آمونیاک وجود دارد. هر چه بدن کودک هیدراته‌تر باشد، آمونیاک غلظت کمتری دارد. در حالت کم آبی غلظت آمونیاک قوی‌تر می‌شود و بوی آن نیز قوی‌تر است. به همین دلیل است که ممکن است متوجه بوی قوی‌تر ادرار کودک خود در صبح بلافاصله پس از بیدار شدن او شوید.

همچنین ادرار تیره رنگ یکی دیگر از علائم کم آبی است. باید بدانید که هیدراته ماندن بدن برای سلامت کلی بسیار مهم است.

غذاهای خاصی مانند مارچوبه، سیر، ماهی قزل آلا و کاری

اگر به نوزاد خود شیر می دهید، مصرف مکمل شنبلیله برای تولید شیر ممکن است باعث بدبو شدن ادرار نوزاد شما شود.

*علت تکرر ادرار در کودکان چیست + روشهای درمانی

برخی داروها و مکمل‌ها

برخی ویتامین‌ها و داروها برای تغییر بوی ادرار شناخته شده‌اند. برخی از این موارد عبارتند از:

ویتامین دی

ویتامین‌های گروه B

آنتی بیوتیک‌های سولفونامید

* حتما بخوانید: قویترین قرص سوزش ادرار با اثرگذاری عالی 

دلایل پزشکی بوی تند ادرار نوزاد

در حالی که بیشتر ادرارهای بدبو و تند جایی برای نگرانی ندارند و احتمالا ناشی از دلایل رژیم غذایی و سبک زندگی هستند، دلایل پزشکی نیز وجود دارد که در بوی تند ادرار کودک تاثیرگذارند؛

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت‌های دستگاه ادراری - که اغلب UTI نامیده می‌شود - یکی دیگر از علل شایع ادرار با بوی تند است. در واقع ادرار بدبو عامل خطری است که به شدت با عفونت ادراری نوزادان مرتبط است. سایر علائم عبارتند از ناراحتی و گریه (در نوزادان) هنگام دفع ادرار، ادرار خونی و درد شکم.

میل شدید به ادرار کردن، نیاز به تکرار ادرار و احساس سوزش هنگام دفع ادرار، از دیگر علائم عفونت دستگاه ادراری هستند. این باکتری‌های موجود در ادرار هستند باعث عفونت دستگاه ادراری می‌شوند.

زردی و عفونت ادراری

زردی یا یرقان

بوی شیرین ادرار نیز می‌تواند ناشی از بیماری زردی کودک باشد. زردی حتی می‌تواند ادرار نوزاد را تیره‌تر از حد طبیعی و نرمال کند. (در مورد درمان زردی نوزادان در این مقاله بیشتر بخوانید)

دیابت

اگر جیش کودک شما بوی تندی می‌دهد و او نیز بسیار تشنه و خسته است، این می تواند نشانه دیابت نوع 2 باشد. دیابت کنترل نشده سطح قند خون را بالا می‌برد و به ادرار بوی تقریبا شیرینی می‌دهد.

*دلایل وجود خون در ادرار نوزاد چیست و چه باید کرد

ژنتیک

اختلالات ژنتیکی خاصی وجود دارند که می‌تواند باعث بدبو شدن ادرار شود، مانند تری متیل آمینوری، یک اختلال متابولیک.

فنیل کتونوری

فنیل کتونوری یک بیماری ژنتیکی غیرقابل درمان است که در بدو تولد وجود دارد. کودکانی که مبتلا به فنیل کتونوری هستند قادر به تجزیه اسید آمینه ای به نام فنیل آلانین نیستند. هنگامی که این متابولیت‌ها انباشته می‌شوند، ادرار بوی تندی می‌گیرد.

از دیگر نشانه‌های این بیماری باید به کاهش رنگدانه پوست، ناتوانی های ذهنی، مهارت‌های اجتماعی با رشد آهسته اشاره کرد. اگر این بیماری به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به شرایط روانی مانند ADHD شود.

اختلال در تعادل pH واژن

 این اتفاق می تواند از طریق شستشوی زیاد یا استفاده از محصولات نامناسب حمام یا دوش رخ دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، از صابون‌های معطر استفاده نکنید و فقط اندام تناسلی خارجی کودک را بشویید.

عفونت قارچی

برای کمک به جلوگیری از عفونت قارچی، باید کودک خود را تشویق کنید که لباس زیر نخی بپوشد.

زردی و عفونت قارچی

اختلال ادرار شربت افرا (MSUD) - MSUD

یک اختلال بسیار نادر است که باعث می‌شود ادرار کودک بوی شکر قهوه ای یا شربت افرا بدهد. این اختلال معمولا در بدو تولد تشخیص داده می‌شود و ارثی است.

از کجا بفهمیم نوزاد عفونت ادراری دارد؟

ادرار در وهله اول دقیقا‌ یک ماده خوشبو نیست. زباله‌های مایع اغلب بوی مشخصی دارند. برخی افراد آن را شبیه آمونیاک توصیف می‌کنند.

با این حال، اگر ادرار کودک بوی شیرینی دارد  یا بوی بد، ماهی یا کپک زدگی می‌دهد، ممکن است نشانه عفونت یا مشکل خاصی باشد. همچنین می‌تواند نتیجه چیزی باشد که کودک خورده است یا ناشی از عدم استفاده از میزان مناسب آب در شبانه روز باشد.

به طور کلی ادرار یک ماده زائد است که می‌تواند انواع بوها را بر اساس آنچه کودک می‌خورد، هر دارویی که مصرف می‌کند، چیزی که می‌نوشد به خود بگیرد. ادرار بوی طبیعی دارد که برای همه منحصر به فرد است. گاهی اوقات، ممکن است متوجه شوید که ادرار کودک بوی قوی‌تری نسبت به حالت عادی دارد. این همیشه دلیلی برای نگرانی نیست. اما گاهی اوقات ادرار با بوی قوی یا غیرعادی نشانه یک مشکل پزشکی زمینه ای است. انجام آزمایش ادرار و بررسی دقیق وضعیت ادرار کودک کمک می‌کند که عفونت‌های احتمالی شناسایی شوند.

چرا ادرار نوزاد بوی آمونیاک می‌دهد؟

اگر کودک دچار کم آبی یا دفع ادرار بعد از یک فاصله طولانی شود، مثلا ادرار اول صبح بعد از بیدار شدن از خواب، ادرار دارای آمونیاک بالایی است. در اینجا جای نگرانی نیست مگر اینکه ادرار همیشه بوی آمونیاک قوی داشته باشد. با این حال، اگر ادامه پیدا کرد و به نظر می‌رسد کودک هر بار که ادرار می‌کند در ناراحتی است، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

چرا ادرار نوزاد بوی سرکه می‌دهد؟

آیا کودک شما مریض است؟ سرماخوردگی دارد یا از رفلاکس رنج می برد؟ اینها می‌توانند باعث ایجاد بوی سرکه در ادرار شوند. این بو همچنین می‌تواند نشان دهنده سرماخوردگی کودک شما باشد. بو نتیجه ویروس ها در بدن است.

چرا ادرار نوزاد بوی مدفوع می دهد؟

حالا اگر کودک مدفوع دفع کند و بو بدهد، قابل درک است؛ اما آیای ادرار او بوی مدفوع می‌دهد؟ قطعا جای نگرانی است! چنین بوی قوی در ادرار نشانه قوی عفونت ادراری است. اگر بعد از مدفوع یا در حین تعویض پوشک، بدن کودک را از پشت به جلو پاک کرده‌اید، ممکن است باکتری از مقعد وارد دستگاه ادراری شده باشد. این می‌تواند منجر به عفونت شود که باعث ایجاد بوی مدفوع در ادرار و درد یا ناراحتی کودک در هنگام ادرار می‌شود.

چرا ادرار نوزاد بوی مدفوع میدهد

کلام آخر

علت بوی تند ادرار نوزاد یا علت بوی پیاز در ادرار و یا به طور کلی بوی بد پوشک بچه هم می‌تواند ناشی از سبک زندگی او باشد و هم نشانه‌ای جدی از عفونت یا یک بیماری خاص. مهم این است که علت بوی ادرار را به خوبی بررسی کنید تا در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم را به موقع انجام دهید.

به یاد داشته باشید که پوشک نوزاد یکی از مهمترین فاکتورهایی است که می‌توانید به کمک آن سلامت کودک خود را تشخیص دهید. اگر چیز غیر طبیعی و خاصی را چه در ادرار و چه در مدفوع کودک خود مشاهده کردید، به راحتی از کنار آن عبور نکنید و به دنبال علت آن باشید. البته حتما رژیم غذایی کودک خود و ترکیبات غذایی که به او داده‌اید را در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که هر ماده غذایی جدیدی می‌تواند تاثیر مستقیم در ادرار و مدفوع کودک داشته باشد؛ حتی شیر خشک.