از چه سنی میتوان به کودک گلاب داد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی میتوان به کودک گلاب داد؟

گلاب یکی از محبوبترین عرقیات در بین ایرانیان است و در بسیاری از نوشیدنی‌ها، دسر و شیرینی و حتی برخی غذاها استفاده می‌شود. خواص بیش از اندازه‌ی گلاب باعث شده است که بسیاری از والدین بخواهند آن را در رژیم غذایی کودکشان بگنجانند اما ممکن است ندانند از چه سنی می‌توان به کودک گلاب داد و آیا ممکن است در کودک مشکلات گوارشی ایجاد کند یا خیر. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

مشکلات گلاب برای کودکان

متاسفانه گلاب در کنار تمام خواصی که دارد می‌تواند باعث ایجاد اسهال و برخی از مشکلات گوارشی در کودکان نیز ‌شود. از این رو توصیه می‌شود که به کودکان زیر یک سال گلاب داده نشود. ضمناً گلاب محیط بسیار مناسبی برای رشد قارچ است. بنابراین باید در نگهداری بهداشتی آن اهتمام به خرج داد. اگر قصد دادن گلاب به کودک خود را دارید بهتر است از گلاب‌های سنتی استفاده کنید تا انواع صنعتی زیرا در گلاب‌های صنعتی مواد نگهدارنده وجود دارد که می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد نماید.

مثلا وقتی برای صبحانه کودک شیرخوار خود کمی فرنی یا حریره بادام درست می کنید، مقدار بسیار اندکی گلاب به آن اضافه کنید. چنانچه کودک نشانه ای از حساسیت یا آلرژی بروز نداد، به این معنی است که گلاب را می تواند تحمل کند.

با توجه به اینکه شواهدی برای حساسیت به گلاب وجود دارد، گاهی ممکن است به شما توصیه شود برای خواص آرامبخشی و القای خواب زیر بینی کودک گلاب بمالید اما باید در نظر داشته باشید که برای برخی از افراد بوی گلاب ایجاد سردرد، حساسیت و عطسه می‌کند. 

یادآوری می کنیم که اگر در مورد خوردن رازیانه در بارداری، خوردن عسل در بارداری و یا خوردن عسل در بارداری به دنبال مطالب دقیق، مستند و علمی هستید، می توانید مقالات مربوط به آن را مطالعه کنید.   

مشکلات گلاب برای کودکان

اضافه کردن گلاب به غذای کودک

حالا که متوجه شدید از چه سنی می‌توان به کودک گلاب داد، باید با نحوه‌ی اضافه کردن آن به رژیم نیز آشنا شوید. یکی از غذاهایی که به کمک آن می‌توانید گلاب را در رژیم کودک بگنجانید که جزو اولین گروه غذا برای وزن گیری نوزاد است، فرنی است. احتمالاً بیشتر شما طرز تهیه فرنی نوزاد را بلد هستید و می‌دانید که توصیه شده است تا قبل از یک سالگی در آن گلاب نریزید. اما بعد از یک سالگی و بعد از مشورت با پزشک اطفالتان می‌توانید به غذای کودک گلاب اضافه کنید. اما اگر دیدید که دچار اسهال یا دل درد شد، دادن آن را متوقف کنید. برای اینکه مطمئن شوید مشکل صد در صد از گلاب است، از دادن غذاهای جدید در کنار آن به کودک خودداری کنید.