آب انار برای زردی نوزاد، عوارض دادن آب انار به نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آب انار برای زردی نوزاد

زردی یا یرقان نوزاد یکی از مشکلات رایجی ست که بسیاری از بچه‌ها در زمان تولد یا کمی بعد از آن تجربه می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کرده و حتی خطرناک باشد. بسیار از والدین که نگران عوارض زردی برای کودک خود هستند، از هر روشی برای پایین آوردن درجه‌ی زردی آنها استفاده می‌کنند از ترنجبین و شیر خشت گرفته تا بعضی از میوه‌ها مانند انار. تاثیر تغذیه در درمان زردی نوزاد اثبات شده است و در این مقاله قصد داریم به طور ویژه به تاثیر آب آنار برای زردی نوزاد بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا آب انار برای زردی نوزاد خوب است یا خیر.

درمان زردی نوزاد با انار   

ایا رب انار برای زردی نوزاد خوب است؟ انار یکی از میوه‌های بهشتی و با خواص فراوان است. در کنار همه‌ی خواصی که دارد، شاید بتواند تصفیه‌ی خون را بارزترین خاصیت آن دانست. علت زردی نوزاد چیست؟ زردی بیماری است که در اثر تجمع بیلی روبین در خون ایجاد می‌شود. ماده‌ای که از تجزیه‌ی مواد به وجود امده و در حالت طبیعی باید در ادرار رفع شود و در واقع همان عامل رنگ زرد ادرار است. وقتی وارد خون می‌شود، منجر به زردی پوست و چشمها می‌شود. 

*علت و درمان زردی چشم نوزاد چیست

درمان زردی نوزاد با انار

روش‌های متعددی برای درمان زردی در نوزادان وجود دارد. بسیاری از افراد به ویژه زمانی که درجه‌ی زردی بالا و خطرناک است از روش‌های دارویی درمانی و زیر نظر پزشک استفاده می‌کنند و حتی دستگاه فتوتراپی اجاره می‌کنند. اما بعضی افراد نیز به اجرای دستورهای طب سنتی تمایل دارند. یکی از توصیه‌های این طب برای درمان زردی، درمان زردی نوزادان با انار است. البته منظور از درمان زردی با انار، آب انار یا درمان زردی نوزاد با انار بی دانه‌ ای ست که فشرده شده است. 

*زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است

براساس این طب مواد غذایی با طبع سرد و خشک است و هر چه ترش‌تر باشد، طبع سرد آن بیشتر است. مواد غذایی با طبع سرد می‌توانند به درمان زردی کمک کنند. بنابراین براساس نظر این طب تاثیر انار بر زردی نوزاد (از نوع شیرین) از آب انار ترش یا حتی خوردن رب انار برای زردی نوزاد کمتر است. اما آیا این توصیه عملی ست؟ ایا اب انار برای زردی نوزاد مفید است؟

عوارض دادن آب انار به نوزاد 

مضرات آب انار برای نوزاد چیست؟ مشکل این است که بیشتر کودکان مبتلا به زردی زیر شش ماه هستند. و این در حالی ست که پیشنهاد می‌شود قبل از دادن آب میوه تا 12 ماهگی کودک صبر کنید. بنابراین دادن آب انار برای زردی نوزاد چطور ممکن است؟ سیستم گوارشی نوزاد هنوز در حال تکمیل است و به جز شیر مواد غذایی دیگر را به خوبی تحمل نمی‌کنند. به طور ویژه دادن غذاهای اسید مانند میوه‌ها یا درمان زردی نوزاد با اب انار می‌توانند باعث ایجاد بثورات دردناک پوشک شوند و باعث ایجاد بثورات در اطراف دهان شوند. همچنین در موارد خونریزی نیز مشاهده شده است. به خصوص زمانی که اب انار بیش از حد ترش باشد یا از رب انار رقیق شده استفاده کرده باشید. حتی با دادن چند قطره اب انار به نوزاد نیز ممکن است این اتفاقات رخ دهند.

اما اب انار برای زردی نوزاد خوب است اگر مادر آن را مصرف کند! بله مصرف انار یا شیر خشت برای زردی نوزاد تاثیرگذار است. وقتی خون مادر تصفیه شده باشد شیر بهتری تولید می‌کند و همانطور که می‌دانیم یکی از روش‌های درمان زردی شیر مادر است. همچنین گفته شده است که مصرف انار در بارداری می‌تواند مانع از ابتلای نوزاد به زردی شود.

مضرات آب انار برای نوزاد

پیشنهاد می‌شود به جای دادن آب انار برای زردی نوزاد یا گزینه‌های دیگر درمان زردی نوزادان در طب سنتی مانند آب زرشک برای زردی نوزاد، آلبالو برای زردی نوزاد و ... از گزینه‌های دارویی موثرتری استفاده کنید. البته تاثیرگذاری توصیه‌های طب سنتی رد نمی‌شود و آنها نیز می‌توانند موثر باشند اما به شرط آن که زیر نظر متخصصین حرفه‌ای این طب و در کنار درمان‌های دارویی استفاده شوند.

برای درمان زردی هم درمان‌های دارویی وجود دارد و هم درمان‌های غیردارویی.

درمان دارویی مانند قطره زردی مانند قطره بیلی ناستر و ... و درمان‌های غیردارویی مانند خوابیدن در معرض لامپ سفید یا استفاده از شیر مادر است. به طور ویژه توصیه می‌شود زمانی که درجه‌ی زردی نوزاد بالاست سریعاً برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در کنار آن به عنوان درمان‌های کمکی می‌توانید از درمان‌های طب سنتی – مانند آب انار برای رفع زردی نوزاد- در حد اعتدال و با مشورت پزشک استفاده کنید یا از دعا و سوره ای برای زردی نوزاد کمک بگیرید.