قرص ضد بارداری در دوران شیردهی | عوارض و طریقه مصرف

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص ضد بارداری در دوران شیردهی

یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از مادران در دوران شیردهی دارند این است که بلافاصله بعد از زایمان اولشان دوباره باردار شوند. کودک آنها هنوز کوچک است و بدن خودشان نیز هنوز در حال ریکاوری ست و شاید شرایط از نظر اقتصادی و مالی نیز برای فرزند بعدی محیا نباشد. بنابراین انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از بارداری اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در این راستا بسیاری از آنها از گزینه‌ی قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند. اما آیا مصرف قرص ضد بارداری در دوران شیردهی ایمن است؟ آیا ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد؟ یا آیا ممکن است باعث قطع زودهنگام شیردهی شود؟ در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد استفاده از این روش برای جلوگیری از بارداری و سطح ایمنی این داروها بیشتر توضیح دهیم. 

آیا مصرف قرصهای ضد بارداری در دوران شیردهی ایمن است؟

لازم است بدانید که در دوران شیردهی همانند دوران بارداری نمی‌توانید هر قرصی را مصرف نمایید. زیرا در اثر شیردهی به کودک ممکن است بخشی از مواد دارویی به نوزاد نیز منتقل شود که برای او خطرناک باشد. بنابراین لیستی از انواع داروهای غیرمجاز برای شیردهی نیز باید وجود دارد که باید از آنها خودداری کرد. آیا قرص ضد بارداری اورژانسی در دوران شیردهی در گروه داروهای مجاز در شیردهی قرار دارد؟ خوشبختانه استفاده از قرص ضد بارداری اورژانسی در دوران شیردهی مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. اگرچه به ندرت پیش می‌آید که در ماه‌های اول پس از زایمان دوباره باردار شوید اما احتمال آن وجود دارد حتی قبل از اینکه پریود شما دوباره آغاز شود. بنابراین می‌توانید از انواعی از قرص‌های ضد بارداری مانند قرص ال دی، قرص میلی پیلی و سایر قرص‌های بارداري اورژانسي که حاوی هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون هستند استفاده کنید. با این حال به یاد داشته باشید که تا 3 هفته اول پس از زایمان، از انواع داروی حاوی هورمون استروژن مانند قرص، چسب یا حلقه استفاده نکنید. بعد از 3 هفته می‌توانید هر یک از این روش‌ها را شروع کنید. با این حال چون می‌توانید از داروهای ضد بارداری استفاده کنید به این معنا نیستند که آنها هیچ عوارضی ندارند. (به عنوان مثال میتوانید در موردر عوارض قطع قرص مارولین در این مقاله بیشتر بخوانید.)

* نحوه مصرف قرص سیبل برای پیشگیری از بارداری و کیست تخمدان 

بهترین قرص ضد بارداری در دوران شیردهی

 

عوارض قرص ضد بارداری در دوران شیردهی

قبل از اطلاع از نحوه مصرف قرص ضد بارداری در دوران شیردهی باید از عوارض آن نیز مطلع شوید. عوارض قرصهای ضد بارداری در دروان شیردهی خطرناک نیست و همه‌ی زنانان آن را تجربه نمی‌کنند با این حال آگاهی از آنها می‌تواند کمک کننده باشد.

تاثیر بر میزان شیردهی

در صورتی که قرص‌های تک هورمونی پروژسترونی ممکن است بر شیردهی تاثیر مثبتی داشته باشند، در بعضی تحقیقات مشخص شده است که مصرف داروهای ضد بارداری حاوی استروژن –مانند قرص ضد بارداری روکین در دوران شیردهی - با کاهش شیر و قطع زودهنگام شیردهی مرتبط است. با این حال همه مادرانی که از داروهای ضد بارداری حاوی استروژن استفاده می‌کنند، دچار کاهش شیر نمی‌شوند، اما بسیاری از آنها چنین حالتی را تجربه می‌کنند.

پریود نشدن بعد از قطع قرص ضد بارداری

پریود در دوران شیردهی بلافاصله بعد از زایمان رخ نمی‌دهد و اولین پریود بعد از سزارین یا زایمان طبیعی در زنان مختلف بین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد. مصرف قرص‌های ضدبارداری در دوران شیردهی مانند قرصهای تری فازیک می‌تواند این زمان را تعویق بیاندازد. ممکن است زمانی که بلاخره مصرف قرصهای ضدبارداری را کنار می‌گذارید، دوره های قاعدگی شما نامنظم شود، و حتی شاید لازم باشد تا 3 ماه فرصت دهید تا چرخه قاعدگی طبیعی شما به طور کامل دوباره برقرار شود. این به این دلیل است که این قرص حاوی هورمون‌هایی است که آزاد شدن تخمک (تخمک گذاری) را هر ماه متوقف می‌کند. اینکه قرص ضد بارداری تا چند روز اثر دارد به میزان هورمونها و مدت زمانی که آن را مصرف کرده‌اید بستگی دارد.

سایر عوارض جانبی

سایر عوارض جانبی که باید در مورد مصرف قرص ضد بارداری در دوران شیردهی در ذهن داشته باشید عوارضی مانند حالت تهوع، افزایش وزن، حساسیت و دردناکی سینه، احتباس آب، ظهور لکه‌های تیره روی پوست و تغییرات خلقی ست.

به دلیل وجود چنین عوارضی است که بسیاری از متخصصین روش‌های جایگزین دیگری را برای پیشگیری از بارداری پیشنهاد می‌کنند. به عنوان مثال ایمپلنت‌ها و آی یو دی‌ها در این راستا می‌توانند فوق العاده موثر باشند و برای چندین سال از بارداری جلوگیری کنند. همچنین هنگامی که این روش‌ها استفاده کنید، لازم نیست کار بیشتری انجام دهید تا از بارداری جلوگیری کنید. با این حال فراموش کردن مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند در روند کار اختلال ایجاد کند و شما باید مدام حواستان به مصرف و استفاده از روش درست مصرف این قرص‌ها باشد. همچنین بسیاری از افراد از روش‌های بسیار ساده‌تری مانند کاندوم برای پیشگیری استفاده می‌کنند.

روشهای جایگزین قرص ضد بارداری در شیردهی

طریقه مصرف قرص ضد بارداری در دوران شیردهی

طریقه مصرف قرص ضد بارداری در دوران شیردهی اصول و قواعد خاص خود را دارد. برای مصرف انواع قرص ضد بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال مصرف قرص لاينسترنول یا قرص لونژیل هر کدام دوره‌ و طریقه‌ی مصرف خود را دارند. با این حال بیشتر این قرص‌ها به صورت روزانه یک عدد و در یک ساعت مشخص استفاده می‌شوند با این حال دوره‌ی مصرف می‌تواند متفاوت باشد که در اثرگذاری آنها نقش دارد. همچنین مصرف و خرید قرص ضد بارداری بهتر است با مشورت پزشک انجام شود. 

بهترین قرص ضد بارداری در دوران شیردهی

قرص‌های تک هورمونی یا چند هورمونی؟ یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که زنان شیرده در مورد استفاده از قرص اوراژانسی یا ضد بارداری دارند، اطلاع از نام قرص ضد بارداری در دوران شیردهی است. داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی پروژستین، یا مینی پیل‌ها، فقط حاوی یک هورمون پروژستین (هورمون زنانه) هستند. این روش در صورت استفاده روزانه، برای زنان شیرده بسیار موثر است. 

اگرچه این قرص‌ها نسبت به داروهای ضد بارداری خوراکی (OCs) حاوی استروژن و پروژسترون، میزان شکست کمی بالاتری دارد. با این حال، در دوران شیردهی، زنان چندان مستعد باروری نیستند و همین قرص‌ها کفایت می‌کنند. بعلاوه از آنجایی که مقدار کمی از هورمون وارد شیر مادر می‌شود متخصصین قرص‌های تک هورمونی را به عنوان قرص ضد بارداری مناسب دوران شیردهی معرفی می‌کنند. با این حال نیازی نیست نگران ورود این هورمون‌ها به شیر باشید زیرا هیچ اثر بد شناخته شده‌ای روی نوزاد ندارد. در واقع، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از قرص ضد بارداری مخصوص دوران شیردهی تاثیر خوبی بر کمیت و کیفیت شیر دارند. هنگامی که زن شیر دادن به نوزاد را متوقف می‌کند، یا زمانی که قاعدگی باز می‌گردد، برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که به قرص‌های ترکیبی روی آورند که اثربخشی بالاتری دارند. همچنین بهتر است در مورد اسم قرص ضد بارداری در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قرص ضد بارداری در دوران شیردهی