زمستان و مراقبت های لازم از نوزاد تازه متولد شده

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان

هر فصلی به مراقبت‌های خاص خود نیاز دارد. همانطور که در تابستا‌ن‌ها امکان گرمازدگی و کم‌آبی بدن وجود دارد. در فصل زمستان شاید مشکلات حتی بیشتر است و شما به عنوان مادر باید کاملاً مراقب وضعیت کودک خود باشید. زیرا جدا از خطراتی که سرماخوردگی و دیگر مشکلات مربوط به سردی هوا می‌تواند برای شما پیش آورد، سر و کار داشتن با یک کودک بیمار به ویژه در روزهای اول تولد می‌تواند بسیار سخت باشد. بنابرین در ادامه قصد داریم در مورد روش مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان بیشتر توضیح دهیم تا بتوانید خود را برای آن آماده کنید.

مراقبت از نوزاد در زمستان در محیط‌های داخلی

مهمترین نکته در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان انتخاب لباس‌های مناسب است. پوشش نوزاد در زمستان نه تنها جنس لباس، بلکه تعداد آن نیز مهم است. 

در مورد تعداد لباس‌ها، همیشه قانون طلایی یک لایه بیشتر را در ذهن داشته باشید. یعنی هر تعداد لباسی که خودتان به تن دارید یک لایه بیشتر از آن باید به تن کودک کنید. نباید تعداد لباس‌ها بیش از حد باشد زیرا منجر به گرمای بیش از حد، راش پوستی و کلافگی او می‌شود. اندازه گیری و اطلاع از دمای مناسب بدن نوزاد می‌تواند در این راستا کمک کننده باشد. 

نکات مهم در مراقبت از نوزاد در زمستان – محیط‌های داخلی

در مورد جنس لباس‌ها، مشخص است که لباس‌های گرم برای دمای این فصل مناسب‌تر است. نیازی نیست لزوماً لباس‌های پشمی یا بافتنی استفاده کنید. این موضوع به میزان زیادی به هوای زمستانی منطقه‌ی شما بستگی دارد. در بعضی مناطق زمستان چندان سرد نیست. مانند جنوب کشور. و شما می‌توانید با پوشیدن یک لایه‌ی زیرپوش نخی زیر لباسِ اصلی، گرمای کافی را فراهم کنید. اما مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان در مناطقی که برف می‌آید یا هوا به شدت سرد می‌شود، متفاوت است. و می‌توانید آن موقع نه تنها از لباس‌های گرمتر و پشمی بلکه از انواع جوراب و کلاه نیز استفاده کمید. لازم نیست در دمای اتاق کلاه بافتنی سر نوزاد کنید. اما همان کلاه‌های نوزادی پارچه‌ای می‌تواند گرمای مناسبی برای سر کودک ایجاد کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. برای اطلاع از گزینه‌های دیگر می‌توانید به مقاله‌ی لیست لباس نوزاد مراجعه کنید.دقت داشته باشید بین مراقبت از نوزاد دختر و مراقبت از نوزاد پسر در زمستان تفاوتی وجود ندارد.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان در بیرون از خانه

در محیط‌های بیرونی شرایط کمی متفاوت است. سعی کنید در روزهای سرد زیاد از خانه بیرون نروید. پیاده روی‌های زمستانی چندان ایده‌ی خوبی نیستند مگر آنکه هوا زیاد سرد نباشد. مخصوصاً اگر نوزاد شما متولد این فصل است، سعی کنید فقط در موارد بسیار ضروری از خانه بیرون بیایید. در هر صورت پوشش زمستانی و بیرونی نوزاد نه تنها شامل لباس‌های گرم بلکه شامل کاپشن، پتو، کلاه، دستکش و جوراب کلفت نیز است. نوزاد را در کالسکه قرار ندهید، در آغوش بگیرید تا بیشتر گرم شود. و تا حد امکان زمان بیرون ماندن را به حداقل برسانید. 

حمام بردن نوزاد در زمستان

حمام بردن نوزاد در زمستان 

بخشی از مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان، اطلاع از نحوه حمام کردن نوزاد است. به طور کلی نوزادی که تازه متولد شده است نیاز زیادی به حمام کردن ندارد. اما اگر نیاز دیدید که این کار را انجام دهید بهتر است در گرمترین زمان ممکن یعنی بعد از ظهر او را حمام کنید. زمان حمام زمستانی باید بسیار کوتاه باشد و از آب داغ استفاده کنید زیرا منجر به خشکی پوست می‌شود. محیط حمام را نیز باید قبل از شروع حمام، گرم کنید. 

در مورد تعویض پوشک هم، شستشو را تنها باید به زمان‌های ضروری موکول کنید. نیازی نیست بعد از هر بار تعویض پوشک (در صورتی که مدفوع زیادی مشاهده نکردید) او را با آب بشویید. در عوض می‌توانید از انواع دستمال مرطوب برای نظافت کودک خود استفاده کنید. شسشتوی مکرر کودک برخلاف اصول مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان است و او را در معرض سرماخوردگی قرار می‌دهد. اگر هم او را بعد از تعویض پوشک شستید، حتما کامل با حوله خشک کرده و بلافاصله لباس گرم تنش کنید تا سرما نخورد. در زمان شستشو فقط روی محل را آب بکشید و از آبکشی پاهای نوزاد خودداری کنید.

خواب نوزاد در زمستان 

در راستای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان، باید نکات زیادی را نیز در مورد خواب او رعایت کنید. قرار دادن یک پتوی سنگین ممکن است بهترین راه برای ایجاد احساس گرما در کودک نباشد. اگر او هنوز برای غلت زدن بسیار کوچک است، می‌توانید او را قنداق کنید یا لای یک پارچه‌ی نخی نرم بپیچید. این کار نه تنها باعث می شود کودک احساس راحتی و امنیت کند، بلکه شما را از دردسر پوشاندن پتو روی کودک نیز نجات می‌دهد. تماس نزدیک با مادر حین خواب نوزاد باعث می‌شود او احساس گرما کند و شیردهی نیز باعث خواب بهترش می‌شود. همچنین باید دمای مناسب اتاق خواب نوزاد در زمستان را رعایت کنید.

زمان خواب نیز بهتر است نوزاد را در فضای گرمی بخوابانید. اما نه کنار بخاری یا شوفاژ این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همان جای همیشگی مناسب است. تنها کافی است از پتو با ضخامت مناسب استفاده کنید. اگر دیدید نوزاد عرق کرد سعی کنید کمی لایه‌ها را کم کنید.  

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در بیمارستان

پس از زایمان جز در شرایطی که مشکلی در مورد شما یا کودک وجود داشته باشد، قرار نیست زمان زیادی در بیمارستان بمانید. با این حال باید در مورد مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان در بیمارستان نیز هوشیارانه عمل کنید. حداقل دو لایه لباس تن نوزاد کنید اما نه لباس پشمی یا بافتنی و در عوض می‌توانید یک لایه پتو روی او بیاندازید. اگر متوجه عرق کردن یا افزایش دمای بدن نوزاد شدید، لایه‌ها را کم کنید. حتماً با کلاه پارچه‌ای سر نوزاد بپوشانید این موضوع در مورد مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در تابستان نیز صدق می‌کند.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده در زمستان

در مراقبت از نوزاد در هفته‌های اول، تنها تغذیه توسط شیر مادر و شیر خشک است. سوال اصلی این است آیا هوای سرد بر شیردهی تاثیر می‌گذارد؟ طبق نظر متخصصین، زمانی که دمای بدن مادر سردتر می‌شود، رفلکس تخلیه‌ی شیر کاهش پیدا کرده و خروج آن دشوار می‌شود. حتی اگر تغذیه‌ی خوبی داشته باشید، پمپاژ کردن یا شیر دادن به کودک در زمانی که احساس سرما می‌کنید می‌تواند برایتان دشوار باشد. پس باید در خوردن گرمیجات و گرم نگه داشتن بدنتان تلاش کنید. سعی نکنید برای خارج کردن سینه، لباس خود را به طور کامل بالا بزنید، بهتر است از لباس‌های مخصوص شیردهی که تنها در جلوی سینه باز می‌شود استفاده کنید.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده در زمستان

سعی کنید با گرم نگه داشتن طبع بدنتان، روند شیردهی را بیش از این مختل نکنید. در این راستا توصیه می‌شود مادران شیرده از خوردن غذاهایی با طبع سرد خودداری کنند. (کشک، خیار، خربزه) این بخشی از روند مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان است. در عوض، غذاهایی بخورند که بدن را گرم نگه می‌دارد (مانند ادویه‌جات، خرما، مغزها). کودکان نیز در فصل‌های سرد تمایل کمتری به شیر خوردن دارند. با این حال شما باید مطمئن باشید که آنها تغذیه‌ی مناسبی دارند زیرا این کار به حفظ دمای بدنشان کمک می‌کند.