خوردن هندوانه در بارداری و جنسیت جنین | فایده و ضررآن برای جنین

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص هندوانه در بارداری

بارداری یکی از مهم‌ترین دوران در زندگی هر زن است. از لحظه‌ای که مطلع می‌شوید باردار هستید، همه چیز برای شما تغییر خواهد کرد. این بسیار عاقلانه است که در این دوران شما مراقبت تغذیه خود باشید، زیرا تغذیه مناسب در این دوران یکی از اساسی‌ترین قسمت‌ها در بارداری موفق است. وقتی صحبت از رژیم غذایی در بارداری به میان می‌آید، بنظر می‌رسد که محدودیت‌های آن پایان نمی‌یابد؛ اما در مقابل مواد غذایی هم هستند که باید در این دوران مصرف شود. میوه‌ها می‌توانند ویتامین و مواد معدنی فراوانی را برای زنان فراهم آورند که برای جنین از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال برخی از میوه‌ها ممکن است برای مادر یا جنین خطراتی را به همراه داشته باشد. در این مطلب از گهواره به این موضوع می‌پردازیم که آیا هندوانه برای زنان در دوران بارداری مفید است یا خطراتی را به همراه دارد؟ همچنین به خواص این میوه در این دوران اشاره خواهیم کرد.

خوردن هندوانه در بارداری و زیبایی جنین 

میوه‌ها یکی از فوق‌العاده‌ترین مواد در دوران بارداری هستند. آنها سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها بوده که می‌تواند یک بارداری سالم را برای مادر و جنین فراهم کنند. اگر دوران بارداری خود را در ماه‌های گرم تابستان می‌گذرانید، هندوانه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها با خواص بسیار زیاد در این دوران باشد. هندوانه سرشار از مواد مغذی همچون، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم و منیزیم است. این میوه شیرین تابستانی دارای 92 درصد آب است.

اگر نگران مصرف هندوانه در بارداری هستید، باید بگویم که این میوه هیچ خطری برای شما نخواهد داشت. هندوانه هم مانند هر مواد غذایی دیگر، اگر به اندازه در دوران بارداری مصرف شود، نه تنها برای شما و جنین خطر ندارد، بلکه می‌تواند بسیار مفید هم باشد. 

بهترین بخش در خوردن هندوانه، جدا از طعم شیرین و آبدار آن تاثیر آن بر زیبایی پوست است. این میوه به دلیل ویتامین‌هایی که دارد و به دلیل آب فراوانش می‌تواند بدن را هیدراته کرده و باعث شادابی پوست و روشنی آن شود. در نتیجه در میان زنان باردار که به دلیل تغییرات هورمونی شادابی پوست خود را از دست داده‌اند، طرفدار بسیاری دارد. علاوه بر آن، با وجود اینکه زیبایی ظاهری جنین تنها به ژن پدر و مادر بستگی دارد، اما باید بدانید که تغذیه و رژیم غذایی مادر بی تاثیر نخواهد بود. این میوه به دلیل داشتن ویتامین A و ویتامین C تاثیر بسیاری زیادی در زیبایی جنین داشته باشد.

خوردن هندوانه در بارداری

خواص هندوانه در بارداری

فواید هندوانه در بارداری بر هیچکس پوشیده نیست. این میوه علاوه بر طعم خوبی که دارد، خواص بسیاری زیادی هم برای زنان باردار و جنین آنها به همراه دارد که در در زیر به آنها می‌پردازیم:

  • کاهش تهوع صبحگاهی

تهوع صبحگاهی یکی از مشکلاتی است که زنان باردار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یک برش هندوانه یا یک لیوان آب هندوانه به دلیل آب فراوان و ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد می‌تواند در بهبود این مشکل به شما کمک کند.

  • تسکین سوزش سر معده

بسیاری از زنان باردار با مشکلات گوارشی در این دوران روبه‌رو می‌شوند. اسیدیته و سوزش سر معده دو دلیل عمده ناراحتی زنان در دوران بارداری است. هندوانه به هضم غذا کمک کرده و به عنوان یک تسکین دهنده اثر می‌کند و می‌تواند اثرات این مشکلات گوارشی را کاهش دهد.

  • رفع کمبود آب بدن

همانطور که گفته شد هنوانه دارای 92 درصد آب است. پس با مصرف آن می‌توانید کمبود آب بدن را جبران کنید و از مشکلاتی مانند بی‌حالی، خستگی، سردرد و سرگیجه که از عوارض کمبود آب هستند، جلوگیری کنید. علاوه بر آن هندوانه خاصیت ادرارآوری داشته و می‌تواند به دفع سموم و اسیداوریک بدن شما کمک کند. 

  • کاهش یبوست

هندوانه سرشار از فیبر است بنابراین می‌تواند به درمان یبوست در این دوران کمک کند. زنان بارداری که با مشکلات گوارشی مانند یبوست در این دوران دست و پنجه نرم می‌کنند، با مصرف هندوانه می‌توانند به آن پایان ببخشند.

  • تسکین گرفتگی عضلات

هندوانه سرشار از پتاسیم است. این ماده معدنی به گرفتگی عضلات و انقباضاتی که در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد، کمک کرده و از وقوع آنها جلوگیری می‌کند.

  • زیبایی و درخشش پوست

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث می‌شود تا پوست کدر شده و شادابی خود را از دست بدهد. با مصرف هندوانه سموم موجود در بدن دفع شده و از رنگدانه سازی پوست جلوگیری می‌شود و باعث درخشان شدن و زیبایی پوست می‌شود.

* حتما بخوانید: فواید و مضرات خوردن ملون در بارداری

ضرر هندوانه در بارداری

هر مواد غذایی اگر به اندازه مصرف نشود، می‌تواند برای بدن ضرر داشته باشد. اگرچه هندوانه فواید بسیاری دارد و در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید است، اما با مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند عوارضی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. 

بطور کلی نگرانی‌های احتمالی درمورد خوردن هندوانه در طول بارداری، بطور کلی بی‌خطر است، با این حال توصیه می‌شود تا در مصرف آن احتیاط کنید. مصرف بیش از اندازه هندوانه به دلیل فیبر کم و کربوهیدراتی که دارد منجربه افزایش سطح خون می‌شود. بنابراین این موضوع می‌تواند باعث ابتلا به دیابت در دوران بارداری شود. علاوه بر آن مصرف هندوانه به عنوان دتاکس می‌تواند مواد مغذی ضروری بدن را از بین ببرد.

خواص هندوانه در بارداری

زنگ خطر هندوانه در بارداری

در صورتیکه این میوه به اندازه در دوران بارداری مصرف شود، می‌تواند فواید بسیاری برای بدن داشته باشد، اما همانطور که گفته شد، مصرف بی‌رویه در هندوانه می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. از خطراتی که این میوه می‌تواند به همراه داشته باشد، عبارتند از:

  • مصرف این میوه بعد از خوردن غذا با شکم سیر، باعث نفخ و تشکیل گاز می‌شود.
  • مصرف بی‌رویه هندوانه در دوران بارداری باعث دیابت بارداری می‌شود.
  • مصرف بیش‌ از اندازه هندوانه باعث ادرارآوری و از دست دادن آب بدن به مقدار زیاد می‌شود. همچنین در این صورت می‌تواند مقدار بسیاری از مواد مغذی و ضروری، از بدن دفع شود.
  • مصرف بیش از اندازه از این میوه از آنجایی که طبع سردی دارد، می‌تواند باعث دل درد شود.

خوردن تخمه هندوانه در بارداری

شاید برایتان جالب باشد بدانید، تخمه هندوانه هم مانند هندوانه فواید بسیاری برای زنان در دوران بارداری دارد. تخمه هندوانه سرشار از آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، منگنز، مس و ویتامین‌های گروه B است و به دو صورت خشک شده و تازه با خواص یکسان مصرف می‌شود. از خواص این تخمه عبارتند از:

  • درمان یبوست

تخمه هندوانه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا 3 و امگا 6 است که به تصفیه خون و کنترل کلسترول کمک می‌کند. علاوه بر آن این تخمه حاوی فیبر بسیار زیاد بوده و به تنظیم حرکات روده و دفع ضایعات کمک می‌کند و به همین منظور برای درمان یبوست بسیار مفید است.

  • منبع آنتی اکسیدان

تخمه هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

  • کمک به کاهش وزن

تخم هندوانه کالری و دانه‌های چربی بسیار کمی دارد، بنابراین مصرف آن بصورت اسنک به کنترل چربی بدن و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین از آنجایی که فیبر بسیاری دارد، شما را سیر نگه داشته و از اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

خوردن تخمه هندوانه در بارداری

خوردن هندوانه در سه ماه اول بارداری

یکی از دلایلی که زنان باردار باید این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهند، کمک به رشد و استحکام استخوان‌های جنین است. هندوانه سرشار از کلسیم و پتاسیم بوده و این مواد معدنی می‌تواند به رشد استخوان‌های جنین و استحکام آنها کمک کند. بنابراین مصرف این میوه در سه ماهه اول بارداری علاوه بر اینکه فواید بسیاری زیادی دارد، می‌تواند به استخوان‌های جنین کمک کند.

خوردن هندوانه در ماه هشتم بارداری

همانطور که گفته شد هندوانه به دلیل پتاسیم زیادی که دارد می‌تواند به بهبود انقباضات در ماه‌های آخر بارداری کمک کند. بنابراین در این دوران از خوردن هندوانه اجتناب نکرده و از خوردن آن لذت ببرید.

هوس هندوانه در بارداری و جنسیت جنین

زنان بارداری که به مواد غذایی شیرین در دوران بارداری تمایل دارند، توصیه می‌شود برای بهبود هوسشان از میوه‌های شیرین استفاده کنند. هندوانه گزینه خوبی برای برطرف کردن هوس‌های بارداری است. اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از دیابت بارداری از مصرف بی‌رویه آن جلوگیری کنید. تغذیه و رژیم غذایی می‌تواند تاثیر زیادی بر جنسیت جنین داشته باشد. اما با این حال هنوز بطور علمی ثابت نشده است که هندوانه می‌تواند در جنسیت جنین تاثیر داشته باشد.

* همچنین بخوانید: خطرات خوردن گرمک در بارداری