بارداری چند هفته است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری چند هفته است

اگر باردارید و با شوق و ذوق به دنبال این هستید که دقیقا بدانید مدت بارداری چند هفته است یا اینکه بارداری اول چند هفته است؛  کاملا می‌توانیم اشتیاق شما را درک کنیم. بارداری اتفاقی میمون و خجسته در زندگی هر زن و مردی است؛ اتفاقی که رنگ و بوی زندگی را دگرگون می‌کند و جلای خاصی به زندگی می‌دهد. گرچه بسیاری از بارداری‌ها به دلیل ناخواسته بودن متاسفانه سقط می‌شوند یا با بی میلی پذیرفته می‌شوند؛ اما در نگاه کلی و از هر دید و زاویه‌ای، بارداری، عجیب‌ترین و خاص‌ترین اتفاق در زندگی هر زوجی است. 

دقیقا نه ماه بارداری چند هفته است؟

دقیقا نه ماه بارداری چند هفته است؟

اگر می‌پرسید که حاملگی طبیعی چند هفته است یا جنین در چند هفتگی کامل است؟ باید بگوییم که اساسا گفته می‌شود بارداری 40 هفته است؛ اما از نظر عملی در دو هفته اول بارداری اصلا باردار نیستید. در واقع چون تعیین تاریخ دقیق بارداری کمی دشوار است، آغاز بارداری بر اساس تاریخ آخرین روز قاعدگی (LMP) محاسبه می‌‌شود. یک خانم با قاعدگی طبیعی و منظم، به طور معمول 14 روز پس از شروع قاعدگی تخمک‌گذاری می‌‌کند و این 14 روز در بارداری محاسبه می‌شود.

برخی منابع اینطور توضیح می‌دهند که طول یک بارداری طبیعی بین ۳۷ تا ۴۲ هفته است. این پنج هفته، زمانی است که شما نیاز به مراقبت بیشتری دارید و باید نسبت به دردها و انقباضات رحمی در بارداری خود آگاه باشید. البته زمان تقریبی ختم بارداری بر اساس تاریخ اولین روز قاعدگی یا سونوگرافی سه ماهه اول معین می‌شود، اما تعداد بسیار کمی از جنین‌ها دقیقا در همان روز به دنیا می‌آیند.

توجه داشته باشید برای اینکه بگوییم بارداری طبیعی چند هفته است، باید در نظر داشته باشیم که نوع زایمان هم در مدت کلی بارداری تاثیرگذار است. در زایمان سزارین، ختم بارداری بعد از هفته 38 و قبل از هفته 40 اعلام می‌شود. البته تعداد زایمان در زمان ختم بارداری نیز تاثیر دارد. 

یادآوری:

به یاد داشته باشید که تنها حدود 30 درصد از حاملگی‌ها به هفته چهل بارداری می‌رسد. در حقیقت یک بارداری کامل بین هفته 39 تا 41 اتفاق می‌افتد و این به آن معنا نیست که نوزادی که در هفته سی و نهم به دنیا می‌آید زودرس است و نوزادی که در هفته 41 به دنیا می‌آید، دیررس.

*در این مقاله بخوانید در هفته ششم بارداری چه بخوریم

هر ماه بارداری چند هفته است؟

هر ماه بارداری چند هفته است؟

در نگاه کلی هر ماه بارداری 4  هفته است؛ اما برای اینکه دقیق‌تر بگوییم ‌ ماه های بارداری چند هفته است، باید نگاه تیزبین‌تری داشته باشیم. نگاه تیزبین می‌گوید که هر ماه بارداری در حدود 4 هفته و سه روز است. مثلا اگر می‌پرسید که ماه ششم بارداری چند هفته است؟ باید بگوییم که ماه ششم در سه ماهه دوم بارداری است و از هفته بیست و سه تا بیست و هفت بارداری به ماه ششم بارداری تعلق دارد. 

بنابراین پاسخ این سوال‌ها که در بارداری یک ماه چند هفته است؟ یا در بارداری هر ماه چند هفته است، به طور تقریبی همان 4 هفته و به طور دقیق‌تر 4 هفته و سه روز است. 

زایمان طبیعی در هفته چند بارداری است؟

به طور کلی تفاوت زایمان طبیعی و زایمان سزارین به غیر از شکل تولد نوزاد، زمان تولد نوزاد هم هست؛ در زایمان طبیعی مادر باید منتظر بماند تا نوزاد خودش تقاضای خروج از رحم و شکم مادر را داشته باشد. در واقع زایمان طبیعی بدون شروع درد زایمان یا روشهای القای زایمان طبیعی امکانپذیر نیست. بنابراین جنین مدت زمان بیشتری مهمان رحم مادر است. واقعیت این است که هیچ کس دقیقا نمی‌داند زایمان طبیعی در هفته چند بارداری است؟، زیرا در حالت معمول یعنی اگر مادر به عارضه زایمان زودرس دچار نشود، این رخداد بین هفته های 38 تا 42 بارداری، هر لحظه ممکن است آغاز شود. البته حتی گاهی ممکن است از هفته 42 نیز عبور کنید و خبری از دردهای زایمانی نباشد. در این صورت پزشک زایمان را القا خواهد کرد و اگر نیاز به انجام سزارین باشد، این کار را می‌کند. 

آیا طول بارداری دختر و پسر با هم فرق دارد؟

این سوالات که جنین پسر در چند هفته به دنیا می آید یا جنین دختر در چند هفته به دنیا می آید، یا آیا طول دوره بارداری پسر با بارداری دختر متفاوت است؟ بین خانم‌های بارداری شیوع بسیار زیادی دارد؛ باید بدانید که طول بارداری ربطی به جنسیت جنین ندارد. به عبارت دیگر هرگز نمی‌توان گفت که جنین دختر زودتر از جنین پسر به دنیا می‌آید یا برعکس. آنچه اهمیت دارد رسیدن به نقطه مناسب برای تجربه زایمان سزارین یا طبیعی است. مهم این است که جنین به اندازه کافی و لازم در شکم مادر بماند، رشد کند و در زمان مناسب از رحم خارج شود. تنها در این صورت است که می‌تواند در فضایی غیر از رحم مادر، زنده بماند و به زندگی خود ادامه دهد. به همین دلیل است که نوزادانی که به هر دلیلی زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند و اصطلاحا زودرس هستند، حتما باید مدتی در دستگاه NICU بمانند تا برای زندگی در خارج از رحم مادر آماده شوند. 

زایمان سزارین چند هفته است؟

در علم پزشکی زایمان سزارین بدون تشخیص پزشکی خصوصا پیش از هفته 38 بارداری توصیه نمی‌شود. تولد نوزاد به صورت طبیعی بین هفته های ۳۷ تا ۴۲ بارداری رخ می‌دهد. اگر سزارین قبل از هفته ۳۹ و بعد از هفته ۴۰ بارداری انجام شود، احتمال به دنیا آمدن نوزاد با مشکلات تنفسی افزایش پیدا می‌کند. نوزاد معمولا بین هفته های ۳۷ تا ۴۲ بارداری به دنیا می آید. در یک کلام بعد از 38 هفته و  قبل از 40 هفته زایمان سزارین باید انجام شود. البته به شرطی که مشکلی سلامت مادر و جنین را تهدید نکند و نیاز به زایمان پیش از 38 هفته نباشد. توجه داشته باشید که پزشکان معمولا به صورت 38 هفته و یک روز یا سی و هفت هفته و 7 روز و یا سی و نه هفته و هفت روز و ... زمان زایمان سزارین را مشخص می‌کنند؛ یعنی روزها هم مهم هستند.  البته اینکه چرا سزارین زودتر انجام می شود و زایمان طبیعی دیرتر، دلایل پزشکی خاص خود را دارد. 

بسته به اینکه سزارین در کدام هفته اتفاق افتاده است، تعداد نهایی هفته‌های زایمان سزارین  کمی متغیر است. اما به طور کلی نهایتا بارداری به روش سزارین در هفته 39 ختم می‌شود. 

بارداری چند هفته است کلا؟

بارداری کلا چند هفته است؟

صرف نظر از روش زایمان، بارداری در انسان بین 37 تا 42 هفته به طول می‌انجامد. 

ماه چهارم بارداری یا حتی ماه ششم بارداری زمان مناسبی برای زایمان نیست؛ زیرا جنین هنوز برای زندگی در جایی غیر از رحم مادر آماده نشده است. این عدم آمادگی حتی در ماه هشتم بارداری نیز وجود دارد. هرچه جنین مدت کامل‌تری در رحم زندگی کند، برای زندگی در خارج از محیط رحم آماده‌تر می‌شود. در واقع بهترین روش وزن گیری جنین اتمام تمام مراحل بارداری است. توصیه و تاکید می‌کنیم هرگز خودتان تصمیم نگیرید که مثلا در چندم بارداری خود، زایمان داشته باشید. زمان زایمان بر اساس سن جنین و وضعیت سلامت او تعیین می‌شود.

توصیه‌هایی برای تجربه بارداری سالم‌تر

  • سه ماه اول بارداری را به اندازه سه ماه دوم و سوم بارداری مهم بدانید. زیرا در سه ماهه اول بارداری احتمال سقط به دلایل مختلف بسیار زیاد است. 
  • غربالگری اول بارداری را بین هفته 11 تا 13 انجام دهید. آنچه در غربالگری اول بارداری و در انتهای ماه سوم بارداری بررسی می‌شود، در ماه چهارم بارداری یا ماه پنجم بارداری قابل بررسی نیست. 
  • برای به انتها رساندن دوره کامل بارداری خود، سلامت روحی و جسمی خود را در اولویت قرار دهید. 

کلام آخر

اگر می‌خواهید یک بارداری سالم و طبیعی را تجربه کنید، هرگز به این فکر نکنید که بارداری چند هفته است. به هر حال تمام هفته‌های بارداری به اتمام خواهند رسید و نوزاد شما در موعد مقرر به دنیا خواهد آمد. منظور ما این است که خود را درگیر اعداد و ارقام ماه‌ها و هفته‌های بارداری نکنید. طبیعی است که در اواخر بارداری احساس خستگی کنید؛ اما به یاد داشته باشید که به محض زایمان حتی برای همین خستگی‌های دوران بارداری دلتنگ خواهید شد. به خودتان توجه کنید، هوای خودتان را داشته باشید و با حفظ سلامت روحی و جسمی خود فقط از زایمان زودرس جلوگیری کنید.