آب تصفیه شده و جوشیده برای نوزاد

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آب تصفیه شده برای نوزاد

یکی از مسائلی که در مورد تغذیه کودک در بیشتر موارد نادیده گرفته می‌شود، اهمیت آب مصرفی آنها است. جدا از اینکه باید بدانید از چه سنی می‌توان به کودک آب داد؛ باید به کیفیت آبی که به او می‌دهید نیز توجه داشته باشید. بسیاری از افراد از همان آب خانگی یا آب لوله کشی برای نوزاد خود استفاده می‌کنند، حال آنکه به نظر می‌رسد این آب می‌تواند مشکلات زیادی برای آنها داشته باشد. فرایند تصفیه‌ی آب شهری در بسیاری از شهرهای کشور در همان مراحل اولیه متوقف می‌شود و آبی که به دست شما می‌رسد، لزوماً عاری از هر گونه آلودگی نیست و این می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت بدن داشته باشد. از این رو بسیاری از متخخصین بر اهمیت آب تصفیه شده برای نوزاد اشاره دارند که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم. 

بهترین آب برای کودکان

کودک از سنین بسیار پایین به نوشیدن آب نیاز پیدا می‌کند. حتی قبل‌تر از آنکه بخواهد آب را به صورت جداگانه به عنوان یک نیاز روزانه مصرف کند، شما برای تهیه‌ شیر خشک مکمل شیر مادر یا تغذیه تکمیلی با شیر خشک نیز به آب نیاز خواهید داشت. در مورد تهیه‌ی شیر خشک، طبق دستور العمل از آب جوشیده استفاده می‌شود. اما سوال این است که آیا جوشاندن آب به تنهایی، کمکی به کودک می‌کند یا خیر؟ آب جوشیده به مراتب بهتر از آب آشامیدنی لوله کشی است زیرا در اثر جوشاندن بسیاری از باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا از بین می‌روند. اما مواد شیمیایی مانند نیترات و کلر در اثر گرما آسیب نمی‌بینند و درنتیجه توسط کودک مصرف می‌شوند. اینجاست که مزایای آب تصفیه شده برای نوزاد مشخص می‌شود. در روند تهیه، این آب از فیلترهای مختلفی رد می‌شود که باعث می‌شود نتیجه‌ی کار، آبی بدون هر گونه آلودگی یا مواد شیمیایی باشد که آن را به بهترین گزینه برای نوزادان تبدیل می‌کند که هنوز سیستم ایمنی آنها به طور کامل تکامل پیدا نکرده و نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری دارند.

فواید آب تصفیه شده برای کودک

دادن آب تصفیه شده به نوزاد در درجه‌ی اول خیال شما را از آلوده نبودن آن آسوده می‌کند. بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات گوارشی مانند وبا، حصبه و از همه شایع‌تر اسهال و ادرار زیاد نوزاد می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد. تحت هیچ شرایطی نباید از آب تصفیه نشده به نوزاد خود بدهید. اگر به آب تصفیه شده دسترسی ندارید، می‌توانید آب لوله کشی را جوشانده و از آن استفاده کنید اما به هیچ عنوان از آبی که منبع آن را نمی‌شناسید، استفاده نکنید. 

فواید آب تصفیه شده برای کودک

آب تصفیه شده برای نوزاد، مشکلات گوارشی را به حداقل می‌رسد و تحملش برای معده‌ی نوزاد آسانتر است. تحقیقات نشان داده است که مصرف آب تصفیه شده احتمال بروز قولنج نوزادی یا کولیک در نوزادن مستعد را کاهش می‌دهد همچنین آنها کمتر دچار دل درد می‌شوند. یکی از مشکلات آب آشامیدنی معمولی وجود عنصر سرب است که بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته و موجب اختلال در یادگیری کودکان می‌شود. از این رو با خرید آب تصفیه شده برای نوزاد می‌توانید از بروز این مشکل نیز جلوگیری کنید. بعلاوه این آب به کاهش یبوست در کودکان نیز کمک می‌کند. 

آب جوشیده سرد شده برای نوزاد

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم آب جوشیده به مراتب از آب آشامیدنی لوله کشی بهتر است. اگر به هر دلیلی به آب تصفیه شده یا آب معدنی دسترسی ندارید، می‌توانید از آب جوشیده برای کودک خود استفاده کنید با این حال این آب هنوز حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگین است.  

عوارض دادن آب نجوشیده به نوزاد

عوارض دادن آب نجوشیده یا تصفیه نشده به نوزاد در دو دسته‌ی عوارض گوارشی و سایر عوارض قابل بررسی است که به شرح زیر می‌باشند:

عوارض گوارشی:

  • دل درد
  • افزایش احتمال کولیک
  • نفخ
  • اسهال

سایر عوارض

  • تجمع مواد شیمیایی و فلزات سنگین در بدن و قرار دادن کودک در معرض امراضی همچون سرطان
  • وقوع انواعی از بیماری‌های عفونی و باکتریایی
  • سردرد 
  • کاهش عملکرد مغزی و اختلال در یادگیری
  • کاهش ضریب هوشی 

آب دادن به نوزاد در طب سنتی

آب دادن به نوزاد در طب اسلامی

طب سنتی اگر چه به طور مستقیم به ضرورت آب تصفیه شده برای نوزاد اشاره نمی‌کند اما بر لزوم دادن آب جوشیده و در مقدار کافی ( و نه زیاد) تاکید دارد. بر اساس طب سنتی آبی که به نوزاد می‌دهید نه باید خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد بلکه باید دمای معتدلی داشته باشد و به نوعی از دمای داخلی بدن بیشتر نباشد. از دادن آب بین غذاها نیز باید خودداری کنید. آب نجوشیده چه برای کودک و چه برای بزرگسالان می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا سنگین است و موجب افزایش طبع سردی و بلغم در بدن می‌شود که خود مقدمه‌ای بر مشکلات بیشتر است. اما با جوشاندن، آب را لطیف و سبک می‌کنید. به توصیه‌ی امام رضا (ع) بهترین ظرف برای این کار، ظروف برنجی هستند.

بهترین روش دسترسی به آب توصیه شده

شما از دو طریق می‌توانید به آب توصیه شده برای نوزاد دسترسی پیدا کنید. در راحتترین روش می‌توانید با خرید پک بطری آب معدنی این کار را انجام دهید. آب‌های معدنی در فرایند‌های تصفیه‌ی کاملی قرار گرفته و خلوص بسیار زیادی دارد. اما اگر خرید مدام آنها برایتان دشوار است می‌توانید از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید. شما می‌توانید این دستگاه‌‌ها را در رنج گسترده‌ای از قیمت‌ها خریداری کرده و نصب کنید تا همه‌ی اعضای خانواده بتوانند به آب تصفیه شده دسترسی داشته باشند.