خوردن لبنیات در بارداری و جنسیت جنین ارتباطی باهم دارند؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن لبنیات در بارداری و جنسیت جنین

خوردن شیر در بارداری و دیگر لبنیات، برای سلامتی مادر و جنین بسیار مفید است. محصولات لبنی منابع عالی کلسیم، پروتئین، ویتامین D، فسفر، اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند. این مواد مغذی برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها، قلب و اعصاب و همچنین لخته شدن خون در مادر و کودک بسیار مهم هستند (در این مقاله بخوانید برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم). ارتباط بین خوردن لبنیات در بارداری و جنسیت جنین نیز یکی از سؤالاتی است که به‌کرات پرسیده می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که فواید خوردن لبنیات در دوران بارداری چیست، ایا آنها بهترین قرص برای پسردار شدن هستند یا از علائم بارداری دختر محسوب میشوند و چه ارتباطی بین خوردن لبنیات در بارداری و تعیین جنسیت جنین وجود دارد. 

 

خوردن شیر در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

خوردن شیر در بارداری (و دیگر انواع لبنیات) برای سلامت شما و جنین مفید است؛ زیرا:

• زنان باردار به حدود 1000 تا 1300 میلی‌گرم کلسیم برای بدن خود و کودکشان، نیاز دارند. شیر بسیار مغذی است و منبع حیاتی کلسیم و ویتامین D می‌باشد. شما می‌توانید با مصرف سایر انواع لبنیات مانند خوردن ماست در بارداری نیز، این مواد مغذی را دریافت کنید. 

• طبق یک مطالعه، دریافت مقدار کافی ویتامین D در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به آلرژی را در کودکان کاهش دهد؛ شما می‌توانید از طریق خوردن لبنیات در بارداری مقدار مناسبی ویتامین دی دریافت کنید. 

• نوشیدن شیر در دوران بارداری همچنین می‌تواند اثرات تقویتی در رشد جنین داشته باشد و به رشد قد کودک کمک کند. 

• کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری، لبنیات مصرف کرده‌اند، در اواخر نوجوانی انسولین بیشتری در خون خود داشته‌اند. این شرایط می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

• شیر سرشار از پروتئین، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب است که همگی برای پیشرفت سیستم عصبی کودک ضروری هستند. همچنین سرشار از کلسیم و آهن است که در تشکیل و رشد استخوان‌های کودک و انتقال اکسیژن به کودک نقش دارند. شیر همچنین دارای تمام ویتامین‌های A ، B و D مورد نیاز برای رشد داخل رحمی جنین می‌باشد.

• شیر به‌عنوان یک آنتی‌اسید مؤثر عمل می‌کند و می‌تواند سوزش سر دل و سایر ناراحتی‌های معده را که از عوارض بارداری شایع هستند، کاهش می‌دهد.

• مطالعات نشان داده است که ید موجود در شیر باعث تقویت رشد مغز جنین و ضریب هوشی کودکان می‌شود.

• خوردن شیر در بارداری همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، ریکتز نوزادی و پوکی استخوان مرتبط است.

خوردن لبنیات در بارداری

مصرف کدام لبنیات در بارداری بهتر است؟

 خوردن لبنیات در بارداری تنها محدود به شیر نبوده و‌می‌توان از گروه فراورده های لبنی نظیر موارد زیر بهره برد:

• ماست

•پنیر

•دوغ

•کشک

•خامه و یا سرشیر

همچنین می توان برای تنوع شیر را به صورت ساده و یا همراه غلات حجیم شده مانند شیرین گندمک، برشتوک و غیره و یا داخل فرنی و یا شیربرنج به عنوان دسر یا میان وعده میل کنید که به عنوان یک میان وعده مقوی برای خانم های باردار محسوب می‌شود.

چه نوعی از لبنیات مناسب‌تر است؟

شیر کم‌چرب: شیر کم‌چرب همه مواد مغذی ضروری برای رشد جنین و تکامل ساختار استخوانی او را داراست.  شیر کم‌چرب بدون نگرانی از عوارض، همه آنچه که بدنتان قرار است از ۳ فنجان شیر روزانه دریافت کند را در اختیارتان قرار می‌دهد. مزیت دیگر آن این است که به‌دلیل کالری کمتربرای خانم های بارداری که نگران افزایش وزن خود هستند مناسب تر می‌باشد.

شیر کامل: اگر اضافه‌وزن نداشته باشید، می‌توانید شیر کامل  که میزان چربی  در آن بیشتر است را مصرف کنید.

شیر پاستوریزه: مصرف شیر در بارداری ضروری است اما برای تامین این نیاز، نباید سراغ لبنیات غیرپاستوریزه بروید. باکتری‌های خطرساز این نوع لبنیات، می‌توانند به تهدیدی جدی برای سلامت شما و کودکتان تبدیل شوند. شاید بتوانید با جوشاندن شیر بخشی از باکتری‌های آن را از بین ببرید اما لااقل در بارداری، تا آنجا که می‌توانید از خوردن این دسته از لبنیات پرهیز کنید.

شیر بدون لاکتوز: اگرنارسایی عدم تحمل لاکتوز دارید، نیاز نیست مصرف شیر را قطع کنید بلکه می‌توانید از شیرهای بدون لاکتوز موجود دربازار استفاده کنید.

نشانه های عدم تحمل لاکتوز

  • بیرون روی که بیش از 5 روز طول می کشد
  • کاهش وزن ناخواسته
  • استفراغ مداوم
  • مدفوع سیاه رنگ
  • اسهال خونی یا خون روشن در مدفوع
  • خستگی بی دلیل
  • درد در ناحیه معده که بهبود می یابد و یا با خوردن غذا تشدید می شود
  • تب مداوم
  • درد در حین دفع مدفوع

 برخی از مادران نیز به دلیل شرایط خاصی که دارند ممکن است در نوع و مقدار مصرف برخی از انواع لبنیات، محدودیت‌هایی داشته باشند. درواقع اینکه شما از کدام منابع لبنی و چه مقدار از آن را می‌توانید استفاده کنید، بستگی زیادی به وزن و سلامت شما دارد. مثلاً خوردن لبنیات پرچرب در دوران بارداری برای زنانی که اضافه‌وزن بیشتر از حد توصیه شده دارند، مجاز نیست. مصرف کشک یا خوردن دوغ به دلیل نمک بالایی که دارند، در زنانی که فشار خون بالایی دارند، توصیه نمی‌شود.

 

خوردن لبنیات در بارداری و جنسیت جنین

در دوران بارداری به چه میزان لبنیات نیاز دارم؟

از مواد غذایی این گروه در دوران بارداری مصرف حداقل 3 تا 4 سهم در روز توصیه می شود. هر سهم معادل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست، 45 تا 60 گرم پنیر کم چرب معادل دو قوطی کبریت، یک لیوان کشک و یا 1.5 لیوان بستنی می باشد.

شما می‌توانید با مصرف روزانه 3 تا 4 سهم از محصولات لبنی بدون چربی و کم‌چربی، کل نیاز روزانه خود را به کلسیم تأمین کنید. ش

یادتان باشد که زیاده روی در خوردن شیر در بارداری می‌تواند منجر به نفخ و سوء هاضمه شود. بنابراین باید اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید. همچنین نباید بلافاصله بعد از غذا شیر بنوشید. شما می‌توانید قبل از خواب، شیر گرم با عسل بنوشید تا کیفیت خواب بهتری داشته باشد و سطح قند خون شما در شب، در حد متعادل باشد. 

*در این مقاله بخوانید آیا خوردن عسل در بارداری باعث سقط جنین می‌شود ؟

راه‌هایی برای مصرف شیر کافی در بارداری

در کنارمصرف مولتی‌ویتامین‌های بارداری، باید به اندازه ضروری شیر و لبنیات هم مصرف کنید. شاید مصرف سه فنجان شیر در روز، برای شمایی‌که میانه‌ای با لبنیات نداشته‌اید آسان نباشد اما با این راه‌ها می‌توانید انگیزه‌تان را برای مصرف شیر بیشتر بالا ببرید و قدمی در مسیر تغذیه سالم در‌بارداری بردارید:

  • شیر را با غذا ترکیب کنید؛
  • در یک زمان هر سه فنجان را مصرف نکنید؛
  • صبحانه غلات غنی شده با شیر میل کنید؛
  • برای رساندن کلسیم، ویتامین D و دیگر مواد ضروری به بدنتان، تنها به مصرف شیر اکتفا نکنید و سایر انواع لبنیات را هم در رژیم روزانه‌تان قرار دهید.

رابطه وزن جنین و مصرف شیر در مادران باردار

نتایج بررسی های اخیر انجام شده نشان داد ، که مصرف شیر بیش از 3 لیوان در روز با وزن گیری جنین در 3 ماهه سوم بارداری در رابطه مستقیم است. وزن هنگام تولد این نوزادان حدود 135 گرم بیشتر از نوزادانی بود که مادران آنها در طول بارداری شیر مصرف نکرده اند یا مقدار مصرف شیر آنها محدود به یک لیوان بوده است.همچنین اندازه دور سر این نوزادان، cm3/2 بیشتر از دیگر نوزادان بوده است. البته مصرف شیر توسط مادر بر رشد قدی جنین تاثیر نداشته است.

*در این مقاله بخوانید جنین پسر در کدام سمت رحم قرار دارد

ویار لبنیات در بارداری نشانه جنسیت جنین است؟

برخی از مادران می‌خواهند درباره ارتباط بین خوردن لبنیات در بارداری و جنسیت جنین بدانند. خیلی از خانمها در مقطعی از بارداری خود با ویار و هوس های غذایی گوناگون روبرو می شوند. درحالیکه این هوس ها معمولا نتیجه تغییرات هورمونی و متابولیکی بدن هستند، عده ای می گویند که می توان جنسیت بچه را بر اساس ماهیت این هوس ها تعیین کرد، اما واقعا تعیین جنسیت از روی ویار امکان دارد؟مثلاً آیا می‌توان با خوردن شیر در بارداری ، جنسیت جنین را تغییر داد؟ خیر؛ هیچ مدرکی برای اثبات و حمایت این فرضیه وجود ندارد. ویار در خانم های مختلف و حتی در بارداری های متعدد متفاوت بوده و هیچ گونه پشتوانه علمی مبنی برتعیین جنسیت از این طریق ندارد.

سوال دیگر این است که آیا پیش از بارداری می توان از خوردن لبنیات به عنوان یک روش تعیین جنسیت صددرصد پسر یا دختر استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال نیزخیر است و‌تاکنون هیچ مطالعه علمی نشان نداده است که با تغذیه بتوانیم جنسیت جنین را تغییر دهیم. البته برخی از پزشکان طب سنتی معتقدند که می‌توان با تغذیه، روی جنسیت جنین تأثیر گذاشت؛ اما اینها تنها در حد ادعاست و تاکنون از طریق پژوهشهای علمی، اثبات نشده است. 

سؤال بعدی این است که آیا خوردن شیر در بارداری جنین را زیبا می‌کند ؟ پاسخ به این سؤال هم تقریباً منفی است. گفتیم تقریباً به این خاطر که اولا هیچ کودکی زشت نیست که بخواهیم او را زیبا کنیم! از طرف دیگر، لبنیات به سلامت جنین کمک می‌کند و از آنجا یک نوزاد سالم، زیباترین اتفاق دنیاست، پس می‌توان گفت که خوردن لبنیات در بارداری ممکن است به‌طور غیر مستقیم، در زیبایی جنین نقش داشته باشد.