درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان

اگر درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان دغدغه این روزهای شماست، این مطلب احتمالا می‌تواند به شما کمک کند. افتادگی پوست یکی از عوارض زایمان است. فرقی نمی‌کند زایمان طبیعی باشد یا زایمان سزارین. در هر صورت بیشتر مادران بعد از وضع حمل خود با این مشکل روبه رو می‌شوند. استرچ مارک، شل شدن پوست، افتادگی سینه‌ها و تغییر رنگ پوست مشکلات پوستی بعد از زایمان هستند. گرچه در حین بارداری با اجرای تکنیک‌های خاصی می‌توان این عوارض را کم یا حتی ناپدید کرد، اما تجربه نشان داده است که بیشتر مادران از این تکنیک‌ها در حین بارداری استفاده نمی‌کنند. 

روش های درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان

درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان همانند درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان با روش های مختلفی امکانپذیر است، اما توصیه می‌کنیم همواره برای کنترل این عارضه از روش های موثر در حین بارداری استفاده کنید تا بعد از زایمان این عارضه را در حداقل‌ترین درجه خود تجربه کنید یا اینکه اصلا تجربه نکنید. اما به طور کلی باید بدانید که این عارضه یکی از عوارض جسمی بارداری و زایمان است. 

1. مصرف بیشتر آب

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان مصرف بیشتر آب است. این روش درمانی در عین حالی که بسیار موثر و تاثیرگذار است، هیچ خرجی هم ندارد. در عوض تاثیر زیادی دارد و با هیدراته کردن پوست، حالت الاستیک پوست باز می‌گردد.

2. شیردهی 

شیردهی از پستان نه تنها برای نوزاد حیاتی و ضروری است، بلکه مزایای بسیار زیادی برای مادران هم دارد. یکی از مزایای شیردهی برای مادران لاغری و افزایش سوخت و ساز بدن است. با شیردهی می‌توانید کالری بسوزانید و به تدریج شل شدن پوستتان را برطرف کنید.

3. تمرینات ورزشی

ورزش در همه شئونات زندگی مفید و تاثیرگذار است. انجام ورزش‌های مناسب و متعادل نه تنها در درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان تاثیر دارد، بلکه در شادابی و نشاط و احساس رضایت مادر از خود و وضعیت جدید زندگی‌اش موثر است. پیشنهاد ما برای شروع تمرینات ورزشی پیاده روی و یوگا است. به مرور زمان با انجام تمرینات قدرتی و ورزش‌های شدید‌تر مانند ایروبیک و تمرینات هوازی می‌توانید تاثیر بسیار خوب و اعجاب‌انگیزی در عضلات شکم خود بگذارید. 

4. پروتئین 

میزان پروتئینی که بدن از رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کند هم در درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان موثر است. پروتئین به علت داشتن کلاژن در تقویت پوست و بهبود وضعیت شلی و افتادگی پوست تاثیر زیادی دارد. کلاژن یکی از مهمترین فاکتورها برای داشتن پوستی با نشاط و بدون عیب و ایراد است. 

5. استفاده از لایه بردارها

پیش از هر چیزی باید یادآوری کنیم که حتما از لایه بردارهای مناسب پوست شکم و بدن استفاده کنید. لایه بردارها در سفت شدن پوست شکم تاثیر دارند، البته به شرطی که خیلی عجول نباشید و به اندازه کافی صبر کنید تا بتوانید تاثیر لایه بردارها را در درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان ببینید. لایه بردارها با افزایش گردش خون در ناحیه مورد استفاده به بهبود افتادگی شکم کمک می کنند. 

6. ماساژ درمانی

استفاده از روغن زیتون و روغن نارگیل در ناحیه شکم و ماساژ دادن این ناحیه به مرور منجر به سفت شکم پوست شکم می‌شود. توجه داشته باشید که این کار را باید مدام و طولانی مدت انجام دهید و خیلی سریع منتظر نتیجه نباشید. 

7. ماسک خاک رس

مولتانی میتی Multani Mitti  یا خاک رس قهوه‌ای برای درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان موثر است و منجر به سفت شدن پوست اطراف شکم می‌شود. خاک رس قهوه‌ای نیز در بهبود جریان خون موثر است و انعطاف پوست را بالا می‌برد. ترکیب خاک رس قهوه‌ای با آب یا گلاب و عسل و استعمال آن در ناحیه شکم تاثیر زیادی در بهبود افتادگی شکم دارد. وقتی خمیر به دست آمده از ترکیب یادشده را روی شکم می‌مالید، اجازه دهید که کاملا خشک شود و بعد با آب ولرم آبکشی کنید. 

8. استفاده از کرم سفت کننده پوست شکم

بعد از به کارگیری روش‌های فوق برای درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان، استفاده از کرم سفت کننده پوست شکم برای بهبود این وضعیت، تاثیر زیادی دارد. این کرم‌ها به علت حاوی بودن کلاژن و ویتامین‌های K، E،C ،A  به مرور زمان منجر به سفت شدن پوست شکم می‌شوند. این کرم‌ها نیز روی گردش خون تاثیر زیادی دارند. 

9. پرهیز از رژیم غذایی سخت

وزن کم کردن بعد از بارداری به هر قیمت ارزشمند نیست. در عین حالی که بعد از بارداری باید برای کاهش وزن برنامه داشته باشید، اما این برنامه نباید طوری باشد که روی شل شدن و افتادگی پوست تاثیر داشته باشد. فراموش نکنید که به طور کلی تغییر وضعیت از چاقی به لاغری منجر به افتادگی پوست و شل شدن پوست در قسمت‌های مختلفی از بدن می‌شود. بنابراین باید در عین حالی که برای لاغری تلاش می‌کنید، به فکر پوست خود نیز باشید. 

مدت زمان لازم برای درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان

درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان

اینکه درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان چه قدر طول می‌کشد، دغدغه دیگری است. به طور کلی باید بدانید که این عارضه، عارضه‌ای نیست که خیلی سریع رفع شود. بلکه به صرف زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین حوصله به خرج دهید و روش‌های یاد شده را برای بهبود وضعیت پوست شکم خود پیاده کنید و مطمئن باشید در نهایت به نتیجه مطلوب خواهید رسید. 

پیشگیری بهتر از درمان است

با توجه به اینکه در پروسه بارداری پوست شکم با بزرگ شدن شکم کشیده می‌شود و این امر کاملا طبیعی است، بنابراین توصیه می‌کنیم در دوران بارداری حتی زمانی که هنوز شکم بزرگ نشده است و بارداری در مراحل اولیه قرار دارد، مراقبت های پوست در بارداری را جدی بگیرد و از کرم‌های ضد ترک استفاده کنید. (با بهترین کرم ضد ترک در بارداری در این مقاله بیشتر آشنا شوید) این کرم‌ها نه تنها در پیدایش ترک‌های بارداری تاثیر دارند، بلکه در کم کردن عارضه شل شدگی و افتادگی پوست شکم نیز موثر هستند. در این بین استفاده مداوم از روغن زیتون و ماساژ شکم روزی دوبار یا حداقل یک بار قبل از خواب شبانه نیز بسیار موثر است. 

بستن شکم بند چه تاثیری در درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان دارد؟

شکم بند بستن که در درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان موثر است. اما باید بدانیم که چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟ البته استفاده از شکم بند در زایمان طبیعی و سزارین فرق ندارد؛ اما با توجه به بخیه و برش شکم در زایمان سزارین، استفاده از شکم بند در سزارین کمی متفاوت است. 

تاثیر کرم سفت کننده پوست شکم در افتادگی شکم

کرم سفت کننده پوست شکم در افتادگی شکم

کرم سفت کننده پوست شکم در درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان تاثیر دارد. انواع مختلفی از این کرم‌ها در داروخانه‌ها موجود هستند. هر کرم به تناسب مواد تشکیل دهنده‌ای که دارد، در بهبود فرم پهلو و سفتی پوست شکم و از بین بردن ترک‌های پوستی موثر خواهد بود و شادابی را به پوست برمی‌گرداند.  در عین حال یک بار دیگر توصیه می کنیم که ماساژ شکم با روغن زیتون در دوران بارداری را دست کم نگیرید. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم که بهترین گزینه برای حفظ الاستیته شکم در دوران بارداری روغن زیتون است. چرب کردن پوست شکم با روغن زیتون و همزمان ماساژ دادن شکم و صحبت کردن با جنین و شعر و کتاب داستان خواندن برای او و گوش دادن به موزیک‌های آرام و ملایم تاثیر زیادی در سلامت بارداری دارد. 

کلام آخر

برای درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان صبور باشید. همانطور که باید برای رسیدن بهترين زمان نزديكی پس از زايمان طبيعی صبوری کنید. این عارضه، عارضه‌ای نیست که یک شبه ظهور کرده باشد و یک شبه هم از بین برود. دستورالعمل‌های یاد شده را جدی بگیرید و تا آنجا که می‌توانید از آنها پیروی کنید. در نهایت روی این موضوع خیلی حساس نباشید. به هر حال در ازای یک شکم افتاده و شل، اکنون موجودی دوست داشتنی در کنار شماست که بی تردید دنیای شما را زیباتر از قبل کرده است و همین برای شاد بودن کافی است.