استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک| خوابیدن نوزاد با پستانک

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک

استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک یکی از متداول ترین چیزهایی‌ است که در بیشتر آن‌ها دیده می‌شود. برخی معتقدند که فرزندشان بدون پستانک نمی‌خوابد و فقط از این طریق آرام می‌گیرد. گذاشتن پستانک در دهان نوزاد یا کودک کاری است که بسیاری از مادران برای پایان دادن به بی قراری‌های کودک از آن استفاده می‌کنند، فارغ از این که این عادت چقدر می‌تواند آسیب زننده باشد. در این مطلب در مورد استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک، مشکلات و عوارض آن و نحوه مدیریت استفاده از آن می‌پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

آیا استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک مفید است؟

علت علاقه وافر نوزادان و کودکان به پستانک این است که این مکیدن اغلب حسی تسکین دهنده و آرامش بخش به او القا می‌کند. به همین دلیل است که می‌بینیم نوزادان به کرات انگشتان دست‌شان را به دهان برده و می‌مکند. همین امر باعث شده که والدین فکر کنند که این یک وسیله مفید و ضروری است و از آرامش بخشی استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک در بسیاری از موارد از جمله آرام کردن بی قراری های نوزاد، خواباندن نوزاد و ... استفاده می کنند.

استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک چه مزایایی دارد؟

در قسمت زیر برخی از مزایای استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک را بررسی می‌کنیم:

آرام کردن بی قراری های نوزاد

نوزادان هنگام شیر خوردن آرام و خوشحال می‌شوند و مکیدن پستانک نیز این حس خوشحالی را تحریک کرده و به نوزاد یا کودک ما کمک می‌کند کمتر نق بزند. دیده‌اید مواقعی مانند واکسن زدن، آزمایش گرفتن، ختنه کردن نوزاد یا هر چیزی از این دست نوزاد چقدر بی‌قرار و پریشان است؟ در این هنگام پستانک می‌تواند بهترین چیزی باشد که او را موقتا آرام می‌کند.

کمک به خواب سریع‌تر و راحت‌تر

اغلب شکایت مادران از خواب نوزادان سخت به خواب رفتن یا بیدار شدن‌های مکرر است، اما استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک تا حدودی این مشکل را رفع می‌کند و حس آرامش بخشی آن باعث می‌شود که نوزاد راحت‌تر به خواب رفته و حتی پس از بیدار شدن با آن آرام شود. البته به نظر نمی رسد که استفاده از پستانک تاثیری روی طول خواب کودک یا بیدار شدن از خواب شبانه داشته باشد.

کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

مکیدن پستانک در زمان چرت زدن و خوابیدن ممکن است خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهد. مکیدن پستانک حتی در طول خواب، باعث می شود که نوزاد به خواب عمیق فرو نرود، همانطور که قبلا گفتیم، خواب عمیق یکی از علل بروز این سندرم در بین نوزادان است.

مزایا استفاده از پستانک برای نوزاد

استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک چه معایبی دارد؟

در قسمت زیر به معرفی برخی از معایب استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک می‌پردازیم:

اختلال در شیردهی

در ارتباط با مراقبت اولیه از نوزاد لازم به ذکر است استفاده زود هنگام از پستانک برای نوزاد یا کودک ممکن است در مواردی باعث اختلال در روند شیردهی به نوزاد شود. از آنجا که مکیدن پستان با مکیدن پستانک یه احساس متفاوت در نوزاد ایجاد می کند، برخی معتقدند که شروع زودهنگام و از بدو تولد پستانک به نوزاد می‌تواند باعث امتناع خوردن شیر از پستان شود. البته این مورد فقط در برخی از نوزادان دیده شده و در برخی دیگر پستانک خوردن اختلالی در شیر خوردن آن ها نداشته است.

امکان وابستگی نوزاد به پستانک

زمانی که مکررا برای آرام کردن نوزاد از پستانک استفاده کنید، کم کم به مکیدن این وسیله به ظاهر مفید عادت می کند و بعد از مدتی می‌بینید که وابستگی او به پستانک به حدی رسیده است که با افتادن پستانک از دهانش در هنگام خواب بیدار شده و شروع به گریه می کند.

افزایش خطر عفونت گوش میانی

استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک ممکن است خطر عفونت گوش میانی را افزایش دهد. با این حال، میزان عفونت گوش میانی معمولاً از بدو تولد تا 6 ماهگی پایین است، در حالی که خطر ابتلا به SIDS بیشترین و کودک شما ممکن است به پستانک بیشتر علاقه داشته باشد.

آسیب به دندان‌ها

استفاده طولانی نوزاد از پستانک می‌تواند منجر به مشکلات و آسیب‌های دندانی مانند کج درآمدن دندان و ... شود. این آسیب در زمینه استفاده نرمال و معمولی از پستانک مطرح نیست و وقتی از این خطر سخن به میان می‌آید، که استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک به طور مکرر و افراطی ادامه داشته باشد.

معایب استفاده از پستانک برای نوزاد

بایدها و نبایدها در زمینه استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک

استفاده از پستانک را از بدو تولد شروع نکنید

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند تا 3 تا 4 هفته پس از تولد نوزاد از پستانک استفاده نکنید و اجازه بدهید اولین تجربه مکیدن را با پستان مادر آغاز کند.

از پستانک به عنوان اولین خط دفاعی استفاده نکنید

از هر شرایطی برای دادن پستانک به نوزاد استفاده نکنید، به عناون مثال هنگام بی‌قراری به جای اینکه سریع به دنبال پستانک باشید، در ابتدا سعی کنید او را با روش‌های دیگر آرام کنید.

نوزاد را مجبور به پستانک خوردن نکنید

در بین نوزادان و کودکان، بسیاری هستند که هیچ علاقه‌ای به مکیدن پستانک ندارند و در عین این بی‌علاقگی برخی از مادران اصرار دارند که به زور پستانک را درون دهان او کنند. اگر نوزاد خواب است و پستانک از دهانش می‌افتد، هرگز دوباره آن را در دهانش نگذارید.

پستانک را تمیز نگه دارید

همیشه قبل از دادن پستانک به بچه، از تمیز بودن آن مطمئن شوید چرا که در غیر اینصورت ممکن است آلودگی‌های زیادی را وارد دهان او کنید. تا زمانی که کودک شما 6 ماهه نشده و سیستم ایمنی بدن او بالغ نشده، مرتباً پستانک را جوشانده و ضدعفونی کنید. پس از 6 ماهگی شستن آن با آب و صابون کافیست. در برابر وسوسه شستشو پستانك در دهان خودتان مقاومت كنيد، از این طریق فقط و فقط میکروب‌های بیشتری را وارد روده دلبندتان می‌کنید.

کلام آخر

همیشه سعی کنید در مورد استفاده از پستانک برای نوزاد و کودک تعادل را رعایت کرده و در عین حال که از مزایای آن استفاده می‌کنید از بروز مشکلات ناشی از آن مانند عفونت گوش میانی جلوگیری کنید.