خوردن زیتون در بارداری چه فواید و عوارضی برای جنین دارد؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن زیتون در بارداری

خوردن زیتون در بارداری فواید زیادی دارد. البته مثل همیشه زیاده‌روی در مصرف این خوراکی خوشمزه می‌تواند مشکلاتی را هم ایجاد کند.

خوردن زیتون در سه ماهه اول بارداری یا خوردن زیتون در ماه هشتم بارداری اگر به اندازه باشد، بسیار مفید است؛ زیرا اساسا زیتون و روغن زیتون دوستدار کبد است و می‌تواند رنگ و روی جنین را خوش آب و رنگ کند.

ارزش غذایی زیتون در بارداری

اگرچه زیتون انواع مختلفی دارد و به رنگ سبز، سیاه، زرد و بنفش در بازار وجود دارد، با این حال باید بدانید که تمام رنگ‌های این میوه خوشمزه خواص یکسانی دارند.

در زیتون مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین B وجود دارد. این ویتامین‌ها به تقویت عمومی بدن کمک زیادی می‌کنند. همچنین باعث رشد بهتر جنین می‌شوند.

همچنین زیتون دارای انواع مختلفی از مواد معدنی و مغذی برای بدن است. مس، سدیم، آنتی اکسیدان، کلسیم، چربی‌های مفید اشباع نشده، آهن، فیبر، پروتئین و… همگی جزء مواد معدنی است که در این میوه خوشمزه وجود دارد. به علاوه در زیتون انواع ترکیبات آلی و املاح معدنی نیز وجود دارد.

به طور کلی زیتون حاوی:

  • 75 تا 80 درصد آب
  • 10 تا 15 درصد چربی
  • مس، کلسیم، ویتامین E و آهن
  • آنتی اکسیدان هایی مانند اولئوروپین و کورستین
  • سدیم

فواید و مضرات زیتون در بارداری

فواید و مضرات زیتون در بارداری

  • مضرات زیتون در بارداری

به یاد داشته باشید که در مصرف زیتون و هیچ ماده پر خاصیت دیگری هرگز زیاده‌روی نکنید. اولین و مهمترین نکته در مورد رژیم غذایی در دوران بارداری رعایت حفظ تعادل و اعتدال است.

گاهی ممکن است حساسیت به زیتون در فرد ایجاد شود. اگرچه این عارضه نادر است، اما غیر ممکن هم نیست.

همچنین ممکن است زیتون آلوده به برخی فلزات سنگین مانند قلع و لیتیوم باشد. از سویی دیگر به دلیل شیوه نگهداری میزان نمک آن نیز بسیار بالا است؛ از آنجا که هیچ یک از این موارد برای داشتن یک بارداری سالم توصیه نمی‌شود؛ لذا در مصرف به اندازه زیتون و البته نوع زیتونی که مصرف می‌کنید دقت داشته باشید و به صورت افراط‌گونه زیتون در بارداری نخورید.

معمولا توصیه می‌شود از خوردن زیتون شور در بارداری یا ترشی زیتون در بارداری ممانعت شود.

  • فواید کلی زیتون

زیتون خواص آنتی اکسیدانی دارد

زیتون حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان خون را کاهش دهد. همچنین مصرف این میوه مفید علاوه بر کمک به بهبود گردش خون در برابر ابتلا به باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک نیز از معده محافظت می کند.

بهبود سطح قند خون

زیتون یکی از بهترین منابع ویتامین E است. اسید اولئیک و پلی فنول‌های موجود در زیتون در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو بسیار موثرند.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیتون می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. همچنین زیتون حاوی ترکیبات قدرتمند ضد سرطانی است که می‌تواند سلول‌های تهاجمی و مقاوم به درمان را در روده بزرگ، سینه و معده از میان ببرد.

بهبود سلامت استخوان‌ها

مصرف زیتون خطر شکستگی استخوان‌ها را کاهش داده و به افزایش توده استخوانی بدن کمک بسیار موثری می کند.

  • فواید زیتون در بارداری

کمک به حفظ سلامت پوست و مو در دوران بارداری

زیتون دارای مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. تمام این ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت پوست و مو کمک می کنند. با توجه به اینکه جنین تمام نیازهای بدنش را از بدن مادر دریافت می کند، کمبود ویتامین و مواد معدنی تاثیر منفی بر پوست و موی مادر باردار می‌گذارد. در نتیجه این موضوع در زیبایی پوست و موی آنها تاثیرات منفی می گذارد. با مصرف زیتون مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می‌رسد. لذا سلامت و زیبایی پوست و مو حفظ می‌شود.

از خواص زیتون در بارداری برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شادابی پوست
  • کاهش التهاب پوستی
  • جلوگیری از چروک شدن و سیاهی دور چشم
  • مرطوب کننده پوست در دوران بارداری

کمک به تقویت عملکرد دستگاه گوارش با مصرف زیتون در بارداری

با توجه به اینکه در دوران بارداری سیستم گوارشی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عملکرد روده، کبد و معده کمی دچار مشکل شود؛ لذا مصرف زیتون در بارداری می‌تواند منجر به قوی شدن سیستم گوارشی شود. زیتون کبد را پاکسازی می‌کند و ویتامین‌های مورد نیاز را به بدن می‌رساند. تهوع را برطرف می‌کند و از بروز مشکلاتی نظیر ترش کردن معده جلوگیری می‌کند. این میوه خوشمزه سوءهاضمه را برطرف می‌کند و از نفخ معده نیز جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری از ارزش غذایی بسیار زیادی دارد.

تقویت قلب و عروق

زیتون یکی از مواد غذایی و خوراکی است که به تقویت قلب و عروق کمک زیادی می کند. زیتون از انسداد رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و به منظم بودن ضربان قلب کمک زیادی می کند.

 جلوگیری از پوکی استخوان

مصرف زیتون در دوران بارداری، به تقویت استخوان و مفاصل بدن مادر و جنین کمک زیادی می کند. زیرا این میوه سبز و خوشمزه مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود جای داده است.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

مصرف زیتون به خوبی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا نیز جلوگیری می‌کند. از همین جهت مصرف آن برای بدن خانم باردار فواید بسیار زیادی دارد و از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

تکامل جنین

زیتون و روغن آن به دلیل داشتن اسیدهای چرب برای تکامل جنین بسیار مفید است، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه می‌شود.

تامین آهن مورد نیاز مادر

در دوران بارداری نیاز بدن به آهن بسیار زیاد است؛ چنانچه مادر در دوران بارداری دچار کبود آهن شود، بافت‌های بدن جنین به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و همین امر باعث ایجاد اختلال در رشد جنین می‌شود.

رفع یبوست بارداری

در طول مدت بارداری به علت تاثیر هورمون‌ها حرکت طبیعی روده‌ها کم می‌شود و در نتیجه یبوست ایجاد می‌شود. خوردن زیتون در بارداری در رفع یبوست بارداری تاثیر زیادی دارد.

وقتی حرف از تاثیر مثبت روغن زیتون برای یبوست در بارداری می شود، دستور ریختن روغن زیتون در ناف در بارداری نیز داده می‌شود. با توجه به اینکه ناف ماهیتی حساس دارد، لذا برای انجام این کار حتما با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید. به طور کلی ریختن روغن زیتون در ناف خاصیت درمانی زیادی دارد، اما اینکه این کار در دوران بارداری انجام شود، حتما باید تحت نظر پزشک باشد.

تاثیر زیتون بر زیبایی جنین واقعیت دارد؟

باید بدانید که به طور کلی زیبایی جنین یک امر ارثی و وراثتی است. در واقع شکل و شمایل جنین ترکیبی از پدر و مادر و ژن‌هایی است که از این دو به ارث می‌برد. با توجه به اینکه تعریف زیبایی از نگاه هر کس متفاوت است، یادآوری می‌کنیم که زیتون می‌تواند در رنگ و لعاب پوست و حتی موی جنین تاثیر داشته باشد، اما این تاثیر آن قدر نیست که بتواند از فاکتور وراثت پیشی بگیرد.

 زیتون و روغن زیتون به دلیل اینکه می‌تواند منجر به پاکسازی کبد شود، در خوش آب و رنگ شدن پوست و موی جنین موثر است.

احتمالا می‌دانید که خوردن غذاهای مانده و فاسد مخصوصا غذاهای گوشتی تولید مسمومیت می‌کند، رنگ نوزاد را تیره، خفه و مایل به زرد می‌کند. پرخوری، علاقه زیاد به خوردن و غذای یکنواخت نیز تأثیری شبیه به مصرف غذاهای فاسد و مانده دارد که اثر بدی بر روی چهره نوزاد می‌گذارد.

استنشاق دود زغال و افراط در کشیدن دخانیات، تنفس در اتاق های پرجمعیت نیز در تیرگی پوست نوزاد موثر هستند.

بد نیست یادآوری کنیم که روغن زیتون را روغن زیبایی هم می‌نامند، زیرا از طریق اسیدهای چربی که دارد سلول‌ها را به صورت یکدست در کنار هم قرار داده و موجب ساخت عروق بیشتر در کنار سلول‌های پوستی می‌شود. افزایش خونرسانی به این سلول‌ها، پوست را صاف‌تر و درخشنده‌تر می‌کند. مصرف زیتون در بارداری از دیدگاه طب سنتی باعث صاف و روشن شدن پوست جنین می‌شود.

خواص مصرف روغن زیتون در بارداری

خواص دارویی روغن زیتون

روغن زیتون طبیعی به دلیل ترکیبات معدنی، آلی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدانت‌ها دارای حداقل خواص زیر است؛

  • کاهش LDL کلسترول بد خون
  • جلوگیری از سرطان سینه (در صورت استفاده مستمر در رژیم غذایی)
  • جلوگیری از سرطان کولون (به دلیل ملین بودن با استفاده مستمر در رژیم غذایی)
  • جلوگیری از سرطان پوست (در صورت استفاده از پوشش موقت قبل از حمام آفتاب)
  • پایین آوردن فشار خون (با خوردن روزانه دوسوم قاشق غذاخوری بصورت خام)
  • جلوگیری کننده از گرفتگی عروق و بروز سکته قلبی و کمک به تسریع در بهبود بیمارانی که جراحی قلب نموده‌اند
  • پیشگیری از پوکی استخوان و کمک به رشد کودکان (بدلیل دارا بودن کلسیم بالا)
  • پیشگیری از آرترو روماتوئید (در صورت مصرف مستمر در رژیم غذایی)
  • جلوگیری از ریزش مو بدلیل داشتن مواد معدنی متعدد
  • مصرف مستمر روغن زیتون در رژیم غذایی بدلیل تنظیم عملیات گوارش و آثار مثبت متعدد پیری را به تعویق می‌اندازد
  • رفع ترک‌های پوستی

در دوران بارداری به علت بزرگ شدن شکم در ماه‌های آخر ترک‌هایی بر روی پوست ایجاد می‌شود. یکی از راه‌های درمان بی خطر و پیشگیری از ایجاد این ترک‌ها استفاده‌ موضعی روغن زیتون است.

  • رفع خارش

شکم در حین بزرگ شدن، خارش‌هایی به دنبال دارد. مرطوب نگه داشتن پوست شکم با روغن زیتون به کاهش خارش کمک می‌کند.

  • افزایش عکس‌العمل نوزاد

نوزادانی که مادرانشان در طول دوران بارداری روغن زیتون مصرف کرده‌اند، عکس‌العمل بهتری نسبت به نوزادان دیگر دارند.

  • مؤثر در برخی اندام های بدن

مصرف روغن زیتون همچنین بر روی قد، وزن، تکامل بینایی، شنوایی و بطور کلی رشد مغزی جنین تاثیر زیادی دارد.

  • افزایش خون رسانی به سلول های بدن

روغن زیتون در بارداری باعث افزایش خون‌رسانی به سلول‌ها می‌شود که همین امر باعث می‌شود کبد سالم‌تر و بدنبال آن پوست جنین صاف‌تر و درخشنده تر باشد. همچنین منجر به کاهش احساس درد به هنگام زایمان برای مادر می‌شود.

کلام آخر

به طور کلی باید بگوییم که زیتون و روغن زیتون یکی از پر فایده‌ترین مواد برای دوران خاص و ویژه بارداری است. طریقه خوردن زیتون و روغن زیتون خیلی در دریافت خواص آن تاثیر ندارد. همین که زیتون خیلی شور نخورید و از روغن زیتون خالص استفاده کنید یا مثلا زيتون پرورده مصرف کنید، حتما از فواید آن مستفیض خواهید شد.

حتی چرب کردن شکم با روغن زینتون یا ماساژ کمر با روغن زیتون هم در دوران بارداری پر فایده است. مصرف زیتون در بارداری از نظر طب سنتی نیز تایید شده است. زمانی زیتون در بارداری ضرر دارد که از نوع خیلی شور آن استفاده کنید یا اینکه در مصرف آن افراد داشته باشید.