کودک از چه سنی می‌تواند گوشت بخورد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کودک از چه سنی می‌تواند گوشت بخورد؟

با توجه به افزایش میزان کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در کودکان، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند غذاهای کمکی غنی از آهن، از جمله گوشت قرمز و سبزیجات با محتوای آهن بالا، در حدود 6 ماهگی معرفی شود. با این حال آهن گوشت در مقایسه با غلات غنی شده، قابل هضم‌تر است. از این رو لازم است والدین بدانند که کودک از چه سنی می تواند چه چیزهایی بخورد؛ مثلا از چه سنی می‌تواند گوشت بخورد  یا از چه سنی میتوان به کودک کشک داد و ... .و آیا ممکن است به آن آلرژی داشته باشد یا خیر.

زمان دادن گوشت به نوزاد؛ سن شروع گوشت برای کودکان

اکثر نوزادان خیلی زود یعنی از شش ماهگی که بهترین زمان شروع غذای کمکی کودک است، به بعد می‌توانند غذاهایی مانند گوشت گاو، بوقلمون و مرغ را شروع کنند اما به یاد داشته باشید که وقتی نوبت به شروع غذاهای جامد می‌رسد، آنها هنوز دندان آسیایی ندارند، بنابراین باید آن را پوره کرده یا مرطوب و لطیف کنید تا لثه‌های آنها بتواند آن را له کند. می‌توانید دادن گوشت به نوزاد را کمی پس از شروع غذای جامد برای نوزاد، آغاز کنید. پیشنهاد می‌شود که‌اولین غذای جامد نوزاد، سرلاک‌های تک غله‌ای باشند. سرلاک به‌عنوان اولین غذای جامد نوزاد شناخته شده است، زیرا خوردن وهضم آن آسان است.
از حدود ۷ ماهگی زمان مناسبی برای دادن گوشت به نوزاد است. دادن گوشت به نوزاد را بایستی با گوشت سفید (مرغ و بوقلمون) شروع کرد. پس از آن می‌توان به نوزاد گوشت قرمز (گوشت گوسفند و گوساله) داد.
اگرچه پژوهش‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که گوشت را می‌توان به عنوان یکی از اولین غذا‌های جامد (یعنی۶ ماهگی) به نوزاد داد.

به همان اندازه که مصرف سوسیس و کالباس در بارداری مضر است، به همان اندازه هم مصرف زودهنگام مواد غذایی برای کودک می تواند خطرناک و آسیب رسان باشد. در واقع همانطور که مقدار مصرف گوشت در بارداری یا مقدار مصرف تخم مرغ در بارداری باید در حد تعادل و اعتدال باشد، استفاده از هر ماده غذایی در رژیم غذایی کودک هم باید متعادل و برنامه ریزی شده باشد. 

اولین باری که کودک شما گوشت را امتحان می‌کند، ممکن است چندان از آن استقبال نکند. بعضی از کودکان بافت آن را دوست ندارند و در ابتدا از خوردنش امتناع می‌کنند. اگر این اتفاق افتاد، خلاق باشید. می‌توانید گوشت پوره را با سبزیجات مورد علاقه‌ی او مخلوط کنید تا کودک شما به طعم و مزه‌اش عادت کند. 

سن شروع گوشت برای کودکان

* غذای کودک نه ماهه شامل چه چیزهایی است؟ + جدول برنامه هفتگی

شیوه‌ی دادن گوشت به کودک

‌دادن غذا برای وزن گیری نوزاد ضروری است. یکی از بهترین گروه‌های غذایی برای این کار، غذاهای پروتئینی مانند گوشت هستند.

به خاطر داشته باشید گوشتی که برای تغذیه نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید بسیار نرم باشد. پس از پختن کامل، گوشت را داخل مخلوط‌‌کن ریخته و با اضافه نمودن آب جوش یا آب خود گوشت، آن را کامل میکس کنید؛ اگر گوشت آب‌پز شده باشد، خیلی راحت به قوام مورد نظر خواهد رسید. همچنین، اگر می‌خواهید پوره گوشت شما رقیق شود، اضافه نمودن مقداری آب اشکالی ندارد. با همه این توصیفات، فراموش نکنید که افزودن هر نوع چاشنی یا نمک به غذای نوزادان کار اشتباهی است، زیرا خوراک آن‌ها باید ساده بوده و به جای نمک و ادویه، از آب گوشت درتهیه آن‌ها استفاده گردد.

گوشت قرمز و یا گوشت سفید را در مایکرویو نپزید. در این حالت ممکن است لبه‌های بیرونی گوشت بپزد، اما مغز آن خام بماند.

گوشت را در وعده‌های کوچک سرو کنید. به یاد داشته باشید که نوزادان در آغاز وعده‌های غذایی بسیار کم حجمی می‌خورد و فقط یک یا دو قاشق چایخوری برای شروع کافی است. این کار به کودک اجازه می‌دهد تا بلعیدن مواد جامد را به خوبی بیاموزد.

شیوه ی دادن گوشت به کودک

گزینه‌های خود را متفاوت کنید. گوشت قرمز ممکن است اولین گوشت غنی از آهن باشد که به ذهن شما خطور می‌کند، اما مرغ، ماهی و توفو گزینه‌های دیگری با همین ویژگی هستند.

اگر کودک شما وقتی سعی می‌کنید به او غذا دهید رویش را برمی‌گرداند یا امتناع می‌کند صبور باشید. گوشت یک بافت غذایی جدید است بنابراین ممکن است قبل از اینکه او به خوردنش عادت کند، چند بار طول بکشد. برای اینکه بیش از حد گرسنه و ناامید نشود، می‌توانید شیر مادر (یا شیر خشک) را بین غذا به او بدهید.

گوشت های ممنوع برای نوزادان

انواع گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر برای سلامت نوزادان زیان آور هستند. این فرآورده‌ها سرشار از نمک و نیترات هستند. هم چنین افزودنی‌هایی برپایه لبنیات در ترکیباتشان موجود است که ممکن است برای نوزادان آلرژی‌زا باشد.
انواع سوشی و ماهی خام نیز برای نوزادان ممنوع است. توجه داشته باشید که غذای نوزاد بایستی به طور کامل پخته شده باشد.

آلرژی به گوشت در کودکان

با وجود اینکه الان می‌دانید کودک از چه سنی می‌تواند گوشت بخورد، لازم است بدانید که ممکن است به آن آلرژی هم داشته باشد. آلرژی به گوشت گاو قبل از دهه‌ی 90 بسیار کم شناخته شده بود. از آن زمان، تعدادی از مقاله‌ها توضیحاتی در مورد ماهیت، اپیدمیولوژی و علائم آلرژی به گوشت گاو در کودکان حساس به شیر گاو و کودکانی که از درماتیت آتوپیک رنج می‌برند، ارائه دادند. اکنون مشخص شده است که آلرژی به گوشت گاو موضوع نادری نیست، با بروز بین 28/3 تا 52/6 درصد در کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک، ممکن است بروز آن در جمعیت عمومی تا 3/0 درصد باشد. تشخیص آلرژی به گوشت گاو باید توسط آزمایشات خراش پوست، RASTs و انجام برخی آزمایشات دیگر مشخص شود. مهمترین ماده‌ی حساسیت‌زا در گوشت گاو، آلبومین سرم گاو است. کودکان حساس به گوشت گاو نسبت به آلبومین سرم گوسفند و همچنین سایر آلبومین‌های سرم نیز حساسیت دارند.  از آنجا که پردازش حرارتی صنعتی نسبت به پخت و پز خانگی در کاهش واکنش کودکان حساس به گوشت گاو موثرتر است، بنابراین بهتر است گوشت گاو فرآوری شده به رژیم غذایی کودکان حساس به گوشت گاو اضافه شود.