لیمو ترش در بارداری | خواص، مضرات و ارتباطش با جنسیت جنین

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیمو ترش در بارداری

لیمو ترش یکی از هوس‌های بسیار رایج در دوران بارداری است. مصرف آن جدا از برطرف کردن هوس بارداری می‌تواند حاوی خواص زیادی از جمله تقویت سیستم ایمنی، درمان تهوع، درمان یبوست، تنظیم فشار خون و... باشد. اما این میوه حالت اسیدی دارد و افراط در خوردنش می‌تواند مشکلاتی از جمله مشکلات گوارشی و سوزش معده به بار بیاورد. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد خواص و مضرات لیمو ترش در بارداری و ارتباط آن با جنسیت جنین بیشتر توضیح دهیم.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات ضروری در مورد تغذیه در بارداری و مواد ذایی مفید و مضر برای جنین را به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

خواص لیمو ترش در بارداری

در ابتدا خوب است کمی در مورد فواید لیمو ترش در بارداری بدانیم. لیمو ترش سرشار از مواد و ترکیبات مفیدی همچون سدیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین سی، ویتامین ب ۶، فیبر و ...است. به دلیل وجود این ترکیبات مصرف لیمو ترش در بارداری می‌تواند خواص و فواید زیر را داشته باشد:

خواص لیمو ترش در بارداری

درمان تهوع صبحگاهی

از لیمو ترش برای تهوع بارداری استفاده کنید. نوشیدن آب لیمو ترش در بارداری، جریان اضافی صفرا را کنترل می‌کند و همچنین به خلاص شدن از شر خلط انباشته موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند. این کار از ایجاد انسداد در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند و احساس تهوع را کاهش می‌دهد. خوردن لیمو ترش در سه ماهه اول بارداری که شدت تهوع بیشتر است توصیه می‌شود. 

* آیا لیمو شیرین برای زردی نوزاد موثر است؟

تنظیم فشار خون

با استفاده از لیمو ترش در بارداری می‌توانید فشار خون خود را کنترل کنید. لیمو منبع خوبی از ویتامین‌ها است که به تقویت رگ‌های خونی کمک می‌کند. نوشیدن آب لیمو می‌تواند به حفظ انعطاف پذیری و نرمی رگ‌های خونی کمک کند، که در عوض به جلوگیری از خونریزی داخلی و کاهش سطح فشار خون بالا کمک می‌کند. مصرف لیمو می‌تواند سطح کلسترول خون را نیز کنترل کند.

درمان یبوست

خوردن لیمو ترش تازه در بارداری مشکل یبوست را رفع میکند. مصرف روزانه لیمو می‌تواند از یبوست جلوگیری و به دفع سموم از کبد و پاکسازی آن کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن 

دیگر خاصیت لیموترش در بارداری تقویت سیستم ایمنی است. عفونت‌های رایج مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و انواع خاصی از تب با مصرف آب لیمو قابل پیشگیری هستند. لیمو به عنوان منبع غنی ویتامین C می‌تواند سیستم دفاعی طبیعی بدن را بهبود بخشد و به ما در مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کند. مصرف لیموترش و عسل در بارداری در درمان سرماخوردگی موثر است.

کمک به رشد جنین

خوردن لیمو ترش در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟ از مصرف لیمو ترش در اوایل بارداری غافل نشوید. آب لیمو مواد معدنی ضروری را برای نوزاد متولد نشده شما تامین می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در لیمو می‌تواند به تغذیه مغز و سلول‌های عصبی کودک کمک کند. با خوردن لیمو ترش در سه ماهه اول بارداری میتوانید کمک زیادی به رشد جنین خود کنید. 

پیشگیری از عفونت‌های دستگاه تناسلی

 لیمو دارای خواص ادرار آور است که به حفظ سلامت کلیه‌ها و عملکرد طبیعی آنها کمک می‌کند. بنابراین احتمال عفونت در ناحیه ادراری و تناسلی نیز کاهش می‌یابد.

فواید لیمو ترش در بارداری

تسکین ورم پاها 

ادم یا داشتن پاهای متورم در دوران بارداری به دلیل تضعیف عملکرد قلب شایع است. با مصرف یک قاشق آبلیمو با آب ولرم می‌توان آن را درمان کرد. 

* از خواص لیمو شیرین در بارداری چه می دانید؟

جلوگیری از کم آبی بدن 

هیدراته ماندن در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا از عوارض مختلفی مانند سردرد، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، سرگیجه و ادم جلوگیری می‌کند. در حالی که نوشیدن آب همیشه کمک می‌کند، نوشیدن آب لیمو می‌تواند طراوت بخش باشد. آب لیمو خوشمزه است و مصرف آن می‌تواند شما را هیدراته نگه دارد.

خواص پوست لیمو ترش در بارداری

پوست لیمو منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C و D-limonene است که به بدن شما کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد و آسیب سلولی مبارزه کند. با مصرف منظم آنتی اکسیدان هایی مانند D-limonene در مطالعات با کاهش خطر دیابت نوع II و بیماری قلبی مرتبط است. اگر قند بالایی دارد از ایم خاصیت لیمو ترش در دیابت بارداری استفاده کنید. شما می‌توانید از پوست لیمو ترش در انواع اسموتی استفاده کنید یا حتی وقتی می‌خواهید آب لیمو را بگیرید آن را با پوست در آبمیوه گیری بیندازید. فقط قبل از آن مطمئن شود که لیمو کاملاً شسته و تمیز باشد.

مضرات لیمو ترش در بارداری

آیا لیمو ترش در بارداری ضرر دارد؟ در مورد تاثیر لیمو ترش در بارداری در بالا توضیح دادیم اما اکنون نوبت به مضرات و عوارض آن رسیده است. عوارض لیمو ترش در باردار زمان رخ می‌دهد که در مصرف آن افراط کنید. در ادامه به چند مورد از شایع‌ترین این عوارض اشاره خواهیم کرد:

  • اختلالات گوارشی و سوزش سر دل
  • مشکلات دندانی به دلیل سطوح بالای اسید سیتریک موجود در لیمو 
  • سرفه و مشکلات آلرژی

برای جلوگیری از ضرر لیمو ترش در بارداری در خوردنش افراط نکنید.

هوس لیمو ترش در بارداری نشانه چیست؟

بسیاری خوردن لیمو ترش در بارداری و جنسیت جنین را به هم مرتبط می‌دانند. به طور کلی در نظر عوام خوردن ترش و سایر مواد ترش و شورمزه در دوران بارداری نشان دهنده جنسیت پسر است. حال آنکه چنین نیست و ویارهایی ارتباطی با جنسیت جنین ندارند. اگرچه علت اصلی نوع ویار مانند ویار لیمو ترش در بارداری مشخص نشده است. با این حال چیزی که به قد مشخص شده اینکه ارتباطی با تعیین جنسیت ندارد و شاید به دلیل کمبودهای بدن مادر است.

لیمو ترش در بارداری و تعیین جنسیت جنین

تاثیر لیمو ترش بر زیبایی جنین

خوردن لیمو ترش در بارداری و زیبایی جنین می‌توانند به هم مرتبط باشد. در واقع این اثر لیمو ترش در دوران بارداری به دلیل محتوای ویتامین سی آن است. زنان باردار می‌توانند با افزایش دریافت ویتامین سی در دوران بارداری، به ساخت کلاژن که ماده اصلی سلول‌های پوست و مو است کمک کنند. تقویت تولید کلاژن پوست و موی بهتری به جنین می‌دهد که در زیبایی کلی او موثر است.

میزان مجاز مصرف لیمو ترش در بارداری

در مورد تاثیر لیمو ترش در بارداری در بالا توضیح دادیم اما این نکته را هم گوشزد کردیم که مصرف آن باید در حد تعادل باشد. در غیر صورت می‌تواند به منجر به بروز عوارض بالا شود. اگر علاقه به لیمو ترش در بارداری دارید می‌توانید در روز یک یا دو عدد لیمو مصرف کنید. اگر احساس کردید این تعداد شما را دچار مشکلات گوارشی می‌کند بهتر است آن را کاهش دهید یا از انواع و اشکال دیگر این میوه مثل لیمو شیرین یا لیمو سنگی، لیمو عمانی، شربت لیمو و... استفاده کنید.