🌱پرخاشگری کودک یعنی: « احساسم خیلی بزرگ‌تر از چیزیه که بتونم بگم ! »
کودک‌ها (به‌خصوص زیر ۷ سال)
هنوز بلد نیستن:
- خشم
- ناامیدی
- ترس
- حس بی‌عدالتی

رو با کلمه بیان کنن. پس بدنشون وارد عمل می‌شه و با [ زدن، هل دادن، پرت کردن، جیغ زدن ] این احساسات رو بروز میدن.

❌ اشتباهات رایج والدین
- داد زدن سر کودک « نزن !!! »
- تنبیه فوری
- تهدید: « اگه بزنی…فلان کارو میکنم »
- برچسب: « پسره ی وحشی ! دختره ی جیغ جیغو »

🫧این واکنش‌ها:
❌ هیجان کودک رو خاموش نمی‌کنن
❌ خشم رو عمیق‌تر می‌کنن
❌ این پیام ناخواسته رو به کودک میدن که : «احساساتت خطرناکه»

✅ راهکار اصولی و مرحله‌به‌مرحله چیه ؟

1️⃣ اول بدنش رو متوقف کن، نه احساس رو

✅ «نمی‌ذارم بزنی.»
❌ «بچه‌ی بد!»
حد فیزیکی باید محکم باشه ولی لحنت آروم باشه.

2️⃣ اسم احساس رو به جاش حرف بزن و بگو بهش
کودکت بلد نیست، تو که بلدی بهش بگی !
«؟خیلی عصبانی شدی، چون نوبتت نشد.»

این کار:
- مغز کودک رو آروم می‌کنه
- بهش زبانِ احساس می‌ده
- احتمال تکرار پرخاشگری رو کم می‌کنه

3️⃣ بعد از آروم شدن آموزش بده
آموزش وسطِ انفجار هیجان کودک ❌ غیرممکنه پس وقتی آروم شد بهش بگو :
« دفعه‌ی بعد، به‌جای زدن می‌تونی بگی عصبانی‌ام. »

🫧 نکته‌ی طلایی
کودکی که احساسش دیده بشه ، کمتر مجبور می‌شه احساسش رو با بدنش نشون بده.

۳ پاسخ

اصلا جواب نمیده بازم میزنه 😐😭

امروز گریه کردم برای بچه هایی که مامانشون تو گهواره گفتن بچه رو زدن و عذاب وجدان دارن😔 کاش همه مامانا بتونن خودشونو کنترل کنن و یاد بگیرن چطوری با بچه هاشون رفتار کنن ، ممنون که این مطالبو میزارید❤️

عالی بود عزیزم
ممنون ازت❤️

سوال های مرتبط

مامان پسرگلم مامان پسرگلم ۱ سالگی
*اگه زد، تو هم بزن*👊

*چجوری به فرزندم یاد بدم از خودش دفاع کنه؟*

معمولاً بچه‌ها از حدود دو سالگی موقع بازی همدیگه رو هل می‌دن، گاز می‌گیرن یا می‌زنن. چون هنوز بلد نیستن رابطه برابر داشته باشن، زود از دست همدیگه عصبانی می‌شن. ولی از سه سالگی به بعد دیگه این رفتار طبیعیه نیست و باید بررسی بشه...

❓️ * حالا والدین باید دخالت کنن یا نه؟*

تو این سن بچه‌ها خودشون بلد نیستن از خودشون مراقبت کنن. حتماً باید یه بزرگ‌تر کنارشون باشه که اگه یکی، یکی دیگه رو زد یا هل داد، سریع و بدون داد و بیداد جلوی اون رفتار رو بگیره.

*اما این جمله‌ی «اگه زد، تو هم بزن» واقعاً به بچه آسیب می‌زنه*. ❌️
چون همه‌ی چیزایی که بهش یاد دادید رو زیر سؤال می‌بره..بچه با خودش می‌گه پس اگه یکی کار بدی کرد، منم می‌تونم تکرار کنم؟
اون بچه‌ای که می‌زنه خودش پر از احساسات بد و خشم نسبت به خودشه و حتی از بچه‌ای که کتک می‌خوره آسیب بیشتری می‌بینه. تازه با این حرف ممکنه بچه‌تون تو خطر آسیب جسمی هم قرار بگیره و یاد بگیره خشم، دعوا و کینه چیزای عادیه!!

*ادامه دارد...*
مامان مهراب مامان مهراب ۲ سالگی
ادامه مدیریت احساس خشم:
وقتی کودک خشمگین است چه کنیم ؟
گام اول همدلی با کودک میشینیم هم قدش میشیم کنارش میمونیم و بهش میگیم مامان میدونم عصبانی هستی ولی من برای زدن شما نیستم و روش هایی که میدونم و قبلا هم کامل گفته شده رو رو انجام میدیم و کمکش میکنیم آروم بشه بغلش کنم نازش کنم یکم فضاش رو عوض کنم بعد بگیم بجای زدن من بیا موقع عصبانیت فلان کار رو انجام بدیم و شما دارید حد و مرز کارهایی که نباید انجام بشه رو بهش میگید و اینکه چطور میشه اون مسئله رو حل کرد
و حتی وقتی بچه هامون هم رو میزنن بهشون یادآوری کنیم ما برای حل مسئلمون از زدن استفاده نمی‌کنیم وقتی آرومشون کردیم حالا میگیم به نظرتون این مسئله چه راه حل هایی داره و کمکشون کنیم راه حل پیدا کنن(در این مورد قبلا توضیح کامل داده شده)اگر خیلی آشفته هستن و میرید جای دیگه ای گفتگو میکنید و مسئله رو حلش میکنید و حواستون باشه لزومی نداره مسائل رو همون لحظه و همون جا حلش کنید
و وقتی بچه ای زیاد خشمگین میشه دلایلش رو بررسی کنید که چرا بچه ی شما زیاد خشمگین میشه
آموزش مدیریت خشم به کودک :
تنفس عمیق
راه رفتن یا نشستن و دور شدن از موقعیت
آغوش دیگران(آغوش مادر)
گفتگو
دفاع صحیح از خود
تغییر نگاه به اتفاق
تمرین تنفس و مدیتیشن
والدین الگو
مامان امیرحسین مامان امیرحسین ۱ سالگی
.
❤️‍🩹 باورهای غلط تربیتی که باید کنار بذاری شون

1. "بچه باید حرف‌شنو باشه، وگرنه بی‌ادبه" ❌️

– این باور جلوی ابراز نظر و خلاقیت کودک رو می‌گیره. بهتره به جای اطاعت مطلق، مهارت گفت‌وگو و مذاکره رو بهش یاد بدیم.✅️

2. "اگه گریه کنی، ضعیفی"❌️

– این طرز فکر باعث سرکوب احساسات و مشکلات روانی در آینده می‌شه. باید به کودکان یاد بدیم که همه احساساتشون رو بپذیرن و مدیریت کنن.✅️

3. "تنبیه بدنی تربیتش می‌کنه"❌️

– تحقیقات نشون داده که تنبیه بدنی باعث افزایش پرخاشگری و مشکلات رفتاری می‌شه. بهتره از روش‌های انضباطی مثبت استفاده کنیم.✅️

4. "بچه‌ها نباید در بحث بزرگترها دخالت کنن" ❌️

– این دیدگاه باعث می‌شه کودک احساس بی‌ارزشی کنه. بهتره در حد سنش بهش اجازه اظهار نظر بدیم تا اعتمادبه‌نفسش تقویت بشه.✅️

5. "اگه همه چیز رو براش فراهم کنم، خوشبخت می‌شه"❌️

– این باور باعث می‌شه کودک به فردی وابسته و کم‌تحمل تبدیل بشه. باید بهش یاد بدیم برای رسیدن به اهدافش تلاش کنه.✅️

#روانشناسی_کودک
مامان امیرحسین مامان امیرحسین ۱ سالگی
🌟خطاهای والدین در تنبیه کردن🌟
✨چگونه از تکرار اشتباهات رایج جلوگیری کنیم✨


🙅‍♂️ خطاهای رایج والدین در تنبیه: والدین گاهی ناخواسته در تربیت و تنبیه کودک خود دچار اشتباه می‌شوند. این خطاها می‌توانند به جای اصلاح رفتار، مشکلات بیشتری ایجاد کنند. برخی از این خطاها و روش‌های جلوگیری از آن‌ها عبارتند از:

1️⃣ تنبیه در لحظات عصبانیت 😡: بسیاری از والدین وقتی عصبانی هستند، تنبیه می‌کنند که ممکن است بیش از حد شدید یا نامناسب باشد. برای جلوگیری از این اشتباه، پیش از هر تصمیمی چند دقیقه صبر کنید تا آرام شوید و با خونسردی برخورد کنید.

2️⃣ تحقیر و سرزنش کودک 😔: تنبیه نباید با توهین و تحقیر همراه باشد، زیرا باعث کاهش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی کودک می‌شود. به جای آن، به کودک توضیح دهید که رفتار اشتباهش مشکل‌ساز بوده است، نه خود او.

3️⃣ نادیده گرفتن علت رفتار 🤔: والدین گاهی بدون در نظر گرفتن علت رفتار کودک او را تنبیه می‌کنند. بهتر است ابتدا با کودک صحبت کنید و علت رفتار او را بفهمید تا بتوانید به او کمک کنید از اشتباهاتش درس بگیرد.

4️⃣ عدم ثبات در تنبیه ⚖️: گاهی والدین یک رفتار را تنبیه می‌کنند و بار دیگر نادیده می‌گیرند. برای جلوگیری از این سردرگمی، قوانین مشخص و ثابتی تعیین کنید تا کودک بداند چه رفتاری غیرقابل قبول است.

🌼 یادآوری: تنبیه باید همیشه با دقت، آرامش و توجه به نیازهای عاطفی کودک همراه باشد تا اثربخش و آموزنده باشد، نه مخرب.

از ۳ سالگی میشود تربیت کودک را آغاز کرد
مامان نورا مامان نورا ۲ سالگی
✅ پاسخ فوری والدین هنگام شنیدن صدای موشک (برای کودک ۲ تا ۷ سال)

🧒 برای کودک: جمله‌های کوتاه و امن

«من کنارت هستم.»

«صدایی که شنیدی، صدای بلندی بود، اما ما الان امن‌ایم.»

«صدای ترسناکی بود، بیا با هم پناه بگیریم.»

«مامان هم ترسید، اما الان با همیم، تو تنها نیستی.»

(برای کوچکترها): «صدای خیلی بلندی بود، ولی مامان اینجاست، بغل مامان امنه.»


> ⚠️ نگو:



«نترس!»

«چیزی نیست!»

«زود باش گریه نکن!»
چون این جملات احساس واقعی کودک رو نادیده می‌گیرن و اضطراب رو بیشتر می‌کنن.



---

🧑‍🦱 برای والد (خودتنظیمی سریع):

قبل از صحبت با کودک:

1. یک دم عمیق...


2. به خودت بگو: «من باید آروم باشم تا او آروم بشه.»


3. دست کودک رو بگیر، بغلش کن یا تماس بدنی برقرار کن. این خودش پیام امنیته.




---

🛠️ جملات کمکی در لحظه ترس (ترکیب کلام و لمس):

«بیا دستتو بگیرم، با هم می‌ریم یه جای امن.»

«الان وقتشه با هم مثل لاک‌پشت توی پناهمون قایم شیم.» (بازی‌سازی برای پناه گرفتن)

«صدای بلندی بود، بزن بغل! تو قهرمان کوچولوی منی.»



---

🔁 بعد از گذر از لحظه بحران:

کودک ممکنه هیجان رو نگه‌داره یا دیرتر واکنش نشون بده. این زمان، وقت شنیدن و تایید احساساته:

«وقتی اون صدا رو شنیدی، ترسیدی؟ منم ترسیدم.»

«بدنت لرزید؟ بیا با هم چندتا نفس عمیق بکشیم.»

«یادته قبلاً هم از صدای بلند ترسیدی ولی بعد خوب شد؟»


و حتی می‌تونه بره سمت یک فعالیت تنظیمی:
🖍️ نقاشی، 📦 جعبه‌ی آرامش، 🎵 موسیقی ملایم یا 🧘 تمرین نفس کشیدن با بادکنک خیالی.
مامان پسرگلم مامان پسرگلم ۱ سالگی
*چجوری از خودش دفاع کنه؟*

*اول باید به بچه یاد بدی وقتی کار به دعوا یا برخورد فیزیکی رسید، بلند و محکم حرف بزنه؛ نه جیغ بزنه نه گریه کنه، با صدای رسا بگه:* «نزن! من دوست ندارم!» این کار هم اعتمادبه‌نفسش رو می‌بره بالا هم طرف مقابل می‌فهمه شوخی نیست.

بعد یادش بدی بدنش رو سفت و محکم بگیره؛ شونه‌ها عقب، دست‌ها جلوی بدن مثل حالت توقف. این حالت بدن پیام می‌ده «من قوی‌ام، نمی‌ذارم منو بزنی».🙅🏻‍♂️
بهش یاد بده یه قدم عقب بره ولی نگاهش رو ندزده. یعنی ترسو نباشه ولی درگیرم نشه.
اگه همچنان ادامه داد، باید از محیط دور بشه و بره سراغ یه بزرگ‌تر یا کسی که بتونه کمک کنه. این کار نشونه‌ی ضعف و ترس و بی‌عرضگی نیست، نشونه‌ی اینه که فرق خوب و بد و درست و غلط رو می‌فهمه ...

حتماً تو خونه باهاش تمرین نقش بازی کردن انجام بده؛ مثلاً تو نقش بچه‌ای که هل میده باشی و اون نقش خودش. این‌جوری یاد می‌گیره تو موقعیت واقعی چی بگه و چی‌کار کنه...

ادامه دارد...
مامان مهراب مامان مهراب ۲ سالگی
ادامه تاپیک مدیریت احساس خشم
مادر میتونه بگه بچه داره من رو اذیت میکنه یا بگه داره خودش رو رو پیدا میکنه و میخواد بگه من هستم و شروع کرده مرحله خود مختاری
عوامل جسمی در خود تنظیمی
که میره سمت محرک و میتونه همه این هارو بهم بریزه
۱.مصرف الکل:
آسیب میزنه به مغز
۲.قند خون پایین
۳.تیروئید
۴.کمبود برخی ویتامین ها:
مثلا به شدت عصبی هستی و بعد چک میکنی میبینی یه ویتامینی در بدنت کم بوده
۵.کم خونی
۶.کم خوابی
۷.کم تحرکی
احساسات صرفا به ما اطلاعات میدن
افکار ما بدن ما میاد آلارم میده قرار نیست حتما بر اساسش عمل کنیم
شما احساساتتان نیستید و شما اون احساس رو دارید و اون احساس رو تجربه میکنید
حالا میریم سراغ بحث اصلی مدیریت خشم:
۱.خودآگاهی و خشم
۲.خودتنظیمی و خشم
۳.آموزش مدیریت خشم به کودک
۴.کتاب های مناسب
خودآگاهی و خشم:
ما برای اینکه بتونیم یه احساسی رو مدیریت کنیم باید اول بشناسیمش وقتی خشم میاد چه نشونه هایی داره و تو بدنم حسش میکنم
حالا خشم یا حسادت؟
و خیلی وقتا می‌فهمیم خشم نیست و غمه
برای اینکه بشناسیمش چه اتفاقی میوفته؟
پریروز مثلا بچم نرفت جیش کنه من فکر کردم مثانش درد میگیره و مریض میشه و عصبانی شدم مضطرب شدم و بدنم گر گرفت دستام یخ کرد و قلبم شروع کرد به زدن و سرش داد زدم
یعنی داریم میبینیم که خشم اینجوری خودش تو بدنتون داره نشون میده و این احساسات و افکار داره میاد سراغتون
راه های اصلی خودآگاهی کودک از خشم:
۱.حرف
۲.بازی
۳.قصه
۴.نقاشی
مامان امیرحسین مامان امیرحسین ۱ سالگی
مامان بردیا و نینی مامان بردیا و نینی ۲ سالگی
بهترین روش خواباندن کودک
حدودا بعد از شش ماهگی کودک باید یاد بگیره خودش خودش رو بخوابونه
یعنی چی یعنی اینکه وقتی کودک خوابش می یاد بتونه مستقل از مادر بخوابه و نیازی به شیر دادن و تاب دادن و دیگر موارد قبل خواب نداشته باشه
برای اینکار بهترین روش اینکه کودک در محل خوابش قرار بدید محیط رو برای خوابیدن آماده کنید براش لالایی بخونید یا فقط حضور داشته باشید گاهی با دست چند ضربه آرام به کودک بزنید به اصطلاح تپ تپ و گاهی پس پس بگید که کودک متوجه حضور شما باشد و آرامش داشته باشد بعد اجازه بدید خودش آروم بخوابه شاید این کار مدتی ادامه پیدا کنه تا کودک شما بتونه مستقل خوابیدن یاد بگیره
پس برای راحتی خواب کودک
اول گرسنگی و تشنگی کودک با رژیم غذایی مناسب طی روز بر طرف کنید بعد مطمئن بشید که او از نظر جسمی سالم هست و دردی نداره
در هنگام خواب لباس راحت بپوشید و محیط خواب راحت و امن و آرامش بخش براش فراهم کنید
در طی روز با او بازی کنید تا خسته شود
محیط برای خوابیدن آماده کنید و نور رو کم کنید
بچه رو توی محل خواب قرار بدید و اجازه بدید خودش بخوابه